Tuorein sisältö

Session: Skate Sim

Arvioitu: Xbox Series X
Genre: Simulaatiot
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Crea-ture Studios
Julkaisija: Nacon
Julkaisupäivä: 22.09.2022
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

18.11.2022 klo 13.22 | Luettu: 1040 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

TÄMÄ PELI EI OLE TARKOITETTU KAIKILLE
Kun pääsin aikoinaan ensimmäistä kertaa pelaamaan Tony Hawk’s Pro Skateria PlayStation 1 -konsolilla, olin myyty. Nautin siitä, miten pystyin rullailemaan kaupungin katuja ja tekemään temppuja ilman, että minun oli oltava rullalautailun ammattilainen. Äskettäin Early Accessista poistunut Session: Skate Sim on puolestaan kaikkea muuta. Kyseessä on nimittäin aito simulaattori, ja jopa kehittäjät varoittavat pelaajia sen vaikeudesta. Uudelle skeittarille kerrotaan lyhyesti pienen tutoriaalin avulla, miten potkitaan vauhtia ja muutaman perustempun ohjeet. Tämän jälkeen pelaaja on omillaan, mikä voi koitua monen pelaajan kohtaloksi.

Miten manuaalin tekeminen voi olla näin vaikeaa?


Kaksi tuntia skeittauksen aloittamisen jälkeen olin edelleen jumissa ensimmäisessä tehtävässä. Tarkoituksena oli tehdä manuaali tiettyyn paikkaan muutamalla eri tavalla ja siitä minut palkittaisiin dollareilla, jotka voisin käyttää skeittikaupassa. Tempun tekemisessä oli se ongelma, että minulle ei kerrottu, miten manuaali tulisi tehdä. Valikoista voi katsoa mitä nappuloita tempun tekemiseen tarvitaan, mutta liike on opeteltava itsenäisesti. Listastakin on apua ainoastaan silloin, jos ymmärtää, mistä tempusta on kysymys.


Jos esimerkiksi ei tiedä, miltä 360 Inward Heelflip näyttää tehtynä, ei komentojen katsominen auta mitään. Session: Skate Sim perustuu itse oppimiseen, eikä pelaajalle neuvota mitään. Kaikkien temppujen oppiminen vie runsaasti aikaa, sillä valikoima on todella laaja. Harmillisesti laudasta ei kuitenkaan voi ottaa kiinni, joten esimerkiksi Japan Airia ei voi lähteä kokeilemaan portaisiin. Toivottavasti tulevien päivitysten yhteydessä mukaan saataisiin mukaan grab-ominaisuus, jolloin temppujen valikoima laajenisi entisestään.

via GIPHY



Yhtäkkiä sain manuaalin onnistumaan, kun tajusin, että minun on tehtävä täsmälleen samoin, kuin oikealla skeittilaudalla. Tärkeintä on ymmärtää, että skeittarin jalkoja liikutellaan kontrollerin ohjainsauvoilla. Toinen tikku on oikea jalka ja toinen tikku vasen jalka. Ohjaustapa erottaa Session: Skate Simin muista markkinoilla olevista skeittipeleistä, sillä tässä et voi rullailla menemään nappuloita satunnaisesti hakaten. Esimerkiksi manuaalia tehdessä on ohjainsauvan liikenopeus avainasemassa. Jotta laudan etuosan saa nousemaan ilmaan, on sauvaa suunnattava hitaasti. Halutessaan pelaaja voi säätää lähes jokaista liikkumiseen liittyvää elementtiä erikseen. Valikoista löytyvät säädöt voivat ensisilmäyksellä tuntua sekavilta, mutta onneksi valittavissa on myös “perusasetukset”. Lisäksi YouTubesta löytyy videoita pelin konkareilta, jotka valaisevat ymmärrettävästi, mitä eri säädöt tekevät ja mitä niistä kannattaa valita.


On todettava, että Session: Skate Sim ei välttämättä sovellu kaikille pelaajille, sillä oppimiskäyrä on korkea. Lisäksi mukana on paljon skeittislangia, joka ei aukea kaikille. Jos sinulla ei ole mitään hajua skeittaamisesta, varaudu tunnemyrskyyn ja Googlen käyttöön. En ole hyvä skeittaamaan, mutta ymmärrän kuitenkin, miten rullalauta toimii, joten minusta pelaaminen oli mukavaa. Pidin myös siitä, kuinka virtuaalinen skeittaus toi minulle samoja tunteita kuin oikean laudan kanssa. Skeittarit varmasti tietävät, että tempun tekeminen saattaa vaatia useita toistoja ja kun onnistuminen tapahtuu, on olo mitä mahtavin. Session: Skate Simissä ei jaeta pisteitä, vaan onnistumisen tunteet saa omasta onnistumisestaan, niin kuin oikeassakin elämässä.

Session: Skate Sim on saanut inspiraationsa 1990-luvun skeittikulttuurista. Mukana on ikonisia skeittipaikkoja niin New Yorkista, Brooklynistä kuin monesta muusta kaupungista. Kaikki alueet ovat välittömästi auki ja kaupunkien välillä seikkailu onnistuu helposti valikon kautta. Peliä ovat olleet mukana kehittämässä oikeat skeittarit, mikä näkyy kokonaisuudessa. Kaupungeissa jokainen asia on skeitattavissa, joten jos löydät mukavat rappuset, anna mennä vaan! Jos taas parkit ovat enemmän mieleesi, suuntaa lautasi kanssa graffitien värittämille alueille. Spotit ja parkit ovat tunnistettavia ja esimerkiksi Philadelphiassa sijaitseva FDR skeittiparkki näyttää täsmälleen samalta kuin Google Mapsin kautta katsottuna.

via GIPHY



Alueet eivät kuitenkaan ole eläväisiä, vaikka liikutaan suurkaupunkien kaduilla. Autot eivät liiku mihinkään ja NPC-hahmot ovat tuntuvat pakolliselta lisäykseltä katukuvassa. Toisaalta en jäänyt kaipaamaan kaupungin vilskettä, vaan rakastin spoteilla hengailua ylhäisessä yksinäisyydessä. Xbox Series X -konsolilla alueet näyttävät hyvältä, vaikka mitään tajunnan räjäyttävää silmäkarkkia ei kuitenkaan ole luvassa. Skeittaamista voi harjoittaa päivisin tai öisin ja varsinkin pimeät kadut lempimusiikin kera olivat mieluisia hetkiä pelin parissa.

Gearit kuntoon ja menoksi!


Alueilla olevista kaupoista voi ostaa runsaasti tunnettujen merkkien vaatteita, lautoja, trukkeja, renkaita tai vaikka grippiteippiä. Kaupassa ovat edustettuina mm. Satori Movement, Adidas, Almost Skateboards, DGK, Element, enjo ja Santa Cruz. Olisin halunnut rakentaa sellaisen completen, joka minulla on oikeastikin, mutta oma dekkini on suomalainen, eikä virtuaalikaupassa ollut myöskään Spitfiren renkaita. Joten jouduin valitsemaan jotain muuta. Kasasinkin itselleni kokonaisuuden, johon dekiksi valitsin Meowin 8.0 corgi-laudan, jonka päälle laitoin Mobin gripin. Renkaiksi valitsin Satorin Lil’ Nugs 54mm -renkaat. Kaupasta voi ostaa myös muutamia skeitattavia elementtejä, joita voi sijoittaa pitkin spotteja. Valitettavasti valikoima ei ole tarpeeksi laaja oman skeittiparkin rakentamiseksi. Olisi mukavaa, jos kattaus laajenisi, jotta myös oman parkin rakentaminen onnistuisi. PC:n puolella modikulttuuri jo kukoistaa, mutta konsoleiden puolella jäämme kehittäjien päivitysinnon varaan.


Yksi Session: Skate Simin parhaista puolista on sisäänrakennettu videoeditori. Skeittikulttuuriin kuuluu, että omia sessioita ja temppuja kuvataan. Editorista voi valita mm. kuvakulmia ja filttereitä oman luomuksen tekoa varten. Ohjelma toimii myös kuvakaappauksia varten, sillä temppua tehdessä on hankala painaa yhtäaikaisesti Xbox-ohjaimen namiskaa. Tempun voi tehdä rauhassa ja kuvakaappauksen voi käydä tallentamassa myöhemmin. Netin keskustelupalstoilla on nähtävillä runsaasti pelaajien tekemiä pätkiä ja jopa pidempiä elokuvia, joiden materiaali on kuvattu Session: Skate Simissä.

via GIPHY



Session: Skate Sim on kokonaisuudessaan lähes täydellinen simulaatiopeli skeittareille. Pelaajalla on vapaus viettää aikaa haluamallaan spotilla ja hinkata valitsemaansa linjaa. Minut haastavuus onnistui koukuttamaan, sillä skeittaamisen ei kuulukaan olla helppoa. Pelatessa ja arvioitaessa on ymmärrettävä, että kyse on simulaatiosta eikä kasuaalista jokaiselle sopivasta skeittipelistä, joten peliä on turha kritisoida sen haastavuudesta. Session: Skate Sim olisi täydellinen, jos mukana olisi moninpeli sekä mahdollisuus rakentaa omia skeittiparkkeja. Silloin kaduilla voisi rullailla yhdessä ystävien kanssa ja halutessaan mallintaa esimerkiksi reaalimaailman spotteja.

V2.fi | Miia Lyyra

Session: Skate Sim (Xbox Series X)

Ultrarealistinen simulaatiopeli, joka avautuu parhaiten pelaajille, joilla on kokemusta skeittaamisesta. Temppujen tekeminen vaatii kärsivällisyyttä, mutta onnistumisen tunne saa skeittarin sydämen pakahtumaan.
  • Erittäin realistinen ja haastava
  • Uskallettu tehdä simulaattori
  • Mukana runsaasti skeittibrändejä
  • Ohjauksen kustomoinnin laajuus
  • Erilainen kuin muut skeittipelit
  • Kaupungin eivät ole eläväisiä
  • Mukana voisi olla enemmän lisättäviä skeitattavia elementtejä
  • Moninpeli olisi mukava lisä
< Pentiment ... Floodland... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova