Tuorein sisältö

Big Brain Academy for Wii

Arvioitu: Nintendo Wii
Genre: Älypelit
Pelaajia: 1-8
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Julkaisupäivä: 27.07.2007
Pelin kotisivut
Jari Tapani Peltonen

09.08.2007 klo 09.15 | Luettu: 5224 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Älykkyystesti tämäkin: ostaako vai jättääkö?
Ottaisitko tutoriksesi professorinhatun päähänsä vetäneen kortongin, tri Loben, jonka mukaan aivot ovat jumppaa tarvitseva lihas? Saatat elää pitkäksi vaikka ottaisitkin, sillä Big Brain Academy for Wii tulee varmasti korvistasi ulos ennen sen avulla kasvatettuja tolkkumuskeleita. Mutta huolimatta siitäkin, että ainoa keino, jolla erakkofilosofi voi parantaa älykkyyttään tämän minimalistisen minipelikokoelman avulla, on ostaa se ja tajuta jälkikäteen, mitä pirua hintalapussa luki, saattaa seurapiirihirmu olla täysissä sielun ja ruumiin voimissa taikoessaan kukkarostaan neljä kymppiä. Ei ole väärää siinä, että Wiille voi hankkia kokonaisen seurapelikirjaston, josta nauttivat kaikentasoisten pelaajien ohella ehdat jästitkin. Köyhänä sitä vain toivoisi, että näitä olemattoman sisällön hupailuja tarjottaisiin inhimilliseen hintaan esimerkiksi Virtual Consolen kautta.

Tuttavat järjestykseen

Big Brain Academy rakentuu viidentoista pulman ympärille, joista jokainen on koettu jo ensimmäisen "kokeen" jälkeen. Kokeessa tri Lobe selvittää, minkälaiset koeteltavan aivot ovat laadultaan ja paljonko ne painavat. Loben mukaan älykkyyttä on viidenlaista: erikseen testataan kyvyt tunnistaa, muistaa, analysoida, laskea ja visualisoida. Tieteellisesti kyseenalaisilta johtopäätelmiltä ei voida välttyä, kun pelaajat pääsevät vertailemaan aivojensa eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä (esimerkki: voit luottaa sokeasti kirjoittamaani arvosteluun, jos olet itsekin hyvämuistinen ja heikoimmillasi laskennassa). Itse tehtävissä on mukavasti vaihtelua ottaen huomioon sen, että kyse on ennemminkin monivalintakysymyksistä, kuin kunnon pähkinöistä. Pelatakseen täytyy osata osoittaa telkkaria wiimotella ja painaa nappia.

Kokeessa on sekin idea, että tehtävät käyvät visaisemmiksi, mikäli pelaaja vastaa kysymyksiin nopeasti ja oikein. Viiden ruudulla vilahtaneen asian muistaminen nurinkurisessa järjestyksessä on kinkkisempää kuin kahden; on vaivattomampaa puhkaista numeroilla merkityt ilmapallot pienimmästä suurimpaan, kun pienin numero ei mene nollan alapuolelle; on helpompaa lätkäistä perhonen samaan paikkaan kuin se on ylemmässä kuvassa, kuin iskeä kaksi hitusen erilaista nuottia peilattuun nuottivihkoon – ja niin edelleen. Todella vaikeiksi tehtävät eivät käy missään vaiheessa, mutta kiihkeä halu selvitä testistä mahdollisimman nopeasti säätää vaikeustason automaattisesti kunkin pelaajan tasolle.

Kokeeseen kuuluvia tehtäviä kierrätetään muutamalla tavalla. Harjoitustilassa suorituksista voi ansaita mitaleja. Tietomaratonissa aikaa on ansaittava kuin kolikkopeliralleissa ja jo yksi virhe päättää pelin. Jaetun ruudun kaksinpeli on se hupaisin kokemus; kun on kyse siitä, kumman lanttu leikkaa nopeammin, pakottaa kunnia yrittämään tosissaan. Toista moninpeliä, jossa pelaajat valitsevat vuorotellen mitä tehtäviä tahtovat yrittää, pelataan yhdellä wiimotella jopa kahdeksan pelaajan voimin. Perustehtävien ohella tarjolla on pari peliä yksinoikeudella, kuten ravintolatilausten vastaanottaminen "puhelimitse", joka onkin levyn ainoa puhde, jossa wiimotea käytetään muuna kuin osoittimena.

Älypelistä muistipeliksi

Vaikka tri Lobe erehtyy siinä, että aivot olisivat paisuvaiskudosta, tuottaa hänen akatemiansa sentään niitä samoja onnistumisentunteita, kuin muutkin pelit: pelaaja alkaa päteä oppiessaan pelin metkut. Varjopuolet ovat selviä, kun esimerkiksi hiljalleen paljastuvia kuvia, joiden esittämät eläimet olisi tunnistettava, on rajoitetusti. Hävyttömästä laiskuudesta ei sentään ole kyse. Positiivisemmasta esimerkistä käyköön se, että jos yhdessä neljästä liikkuvasta kuvasta on jokin eroavaisuus, ei tämä bongattava objekti ole joka kerta sama.

Kokeiden vääntäminen yksinään on joka tapauksessa lähellä jälki-istuntoa. Onnekseni sain kokoon myös suuremman testiseurueen, mikä toi heti ilmi sen, että porukassa tyhmyys tiivistyy: selainpeliltä näyttävästä, kuulostavasta ja tuntuvasta nokkeluuskisasta tuli pieni hitti, jota jokainen osasi pelata yhden harjoituskierroksen jälkeen. Englanninkielentaitoa peli ehdottomasti vaatii, mutta mikäli yksi moottoriturpa toimii suomentajana, pääsevät aivot paisumaan äidinkieltä arvostavillakin.

V2.fi | Jari Tapani Peltonen

Big Brain Academy for Wii (Nintendo Wii)

Big Brain Academy for Wii on kelpo lisäys (kattavaan) pelikirjastoon, jos tärkeintä pelattaessa on seura. Mikäli suunnittelee käyttävänsä halvalla tuotettua aivojumppaa muuhun tarkoitukseen, kannattaa ensitöikseen ratkaista tämä: 70-3-6-4-7.
  • Ihan kelvolliset tehtävät
  • Kunnia on vaakalaudalla kaksinpelissä
  • Testitulosten vertailu on sekin mukavaa
  • Yksinpeli käy nopeasti vanhaksi
  • Todella, todella vähän sisältöä
  • Tekninen toteutus on SuperNintendon tasoa
< Pokémon Pearl... Tenchu Z... >

Keskustelut (2 viestiä)

Gaeryc

Rekisteröitynyt 17.04.2007

09.08.2007 klo 16.45

Löytyy play.comista alle 30 eurolla, suosittelen lämpimästi kaikille jotka haluavat pelin kokoelmaansa ja testata älykkyyttänsä kavereiden kanssa.
modaaja

Rekisteröitynyt 08.12.2010

01.01.2011 klo 22.15

en hankkis ees 50 sentillä ku voin polttaa levylle modattuun wiihin

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova