Tuorein sisältö

Fallout: New Vegas

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Roolipelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Obsidian Entertainment
Julkaisija: Bethesda Softworks
Julkaisupäivä: 22.10.2010
Pelin kotisivut
Jari Tapani Peltonen

01.11.2010 klo 21.21 | Luettu: 44963 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Mutatoituneet maailmanlopun bugit.
Fallout 3 oli vuoden peli. Varsinkin lisäosa Point Lookout tarjosi kaikkea lisää, ja kivaa oli, vaikka tekninen toteutus oli hieman huterampaa. Fallout: New Vegas ei niinkään ole uusi peli, kuin uusin, itsenäinen lisäosa ruhtinaallisella määrällä uusvanhaa sisältöä ja bugeja. Nautin New Vegasista enemmän aloitettuani alusta, kun olin unohtanut odotukset ja asennoitunut nauttimaan samaa, eli sitä, mitä viime arvostelussa tilasinkin. Jos uusi kierros innostaa huolimatta jatkuvasta kaatuilusta, ajoittaisesta surrealismista, sankarin toistuvasta jumiutumisesta maaston esteisiin, ja tekstuureista ja rakennuselementeistä, jotka alkoivat puuduttaa jo edellisessä pelissä (120 tunnin pelaamisen jälkeen), muut perusasiat ovat melko pitkälti kohdallaan.

Ampuma-aseonnettomuuksia


Las Vegas säästyi ydintuholta satoja vuosia takaperin. Kierot kasinot hallitsevat (yhä) neonväristä keskustaa. Toisaalla eletään törkyisesti, mutta tässä episodissa taivas on jälleen sininen ja maasta puskee jo hieman vihreää. Vegasin lähellä hurisee pato, jonka hallinta kiinnostaa isoja ja vahvoja. Pelaaja on lähetti, joka aluksi vain koettaa selvittää, miksi häntä ammuttiin naamaan, rintakehään ja haaroväliin. Kun lääkäri on parsinut kokoon halutun sankarin, pelaaja voi jälleen vaappua minne vain, jos sisu riittää.

Väitetysti maailma on kolmosen mitoissa. Vapauden määrä on toisella tasolla kilpaileviin sarjoihin nähden, mutta Fallout 3:n samoamisfiiliksiin ei ylletä, koska etenemistä rajoitetaan vuorilla ja perkeleillä. Fallout 3:ssa mega-murha-karhun näkeminen kymmenien tuntien jälkeen säpsähdytti. New Vegas käyttää superkärpäsiään alusta saakka ohjatakseen kovempiakin kolleja tiettyyn suuntaan.

Siksi tarvitaan sisua. Blokkausyritysten ohi pääsee ainakin pomppimalla kuin jänis ja huijaamalla tekoälyä jumittumaan. New Vegas on mahdollista läpäistä ilman ensimmäistäkään väkivallantekoa. Lisätään tähän kieltäytyminen päihteistä, uhkapeleistä, varastamisesta ja kaikesta kyseenalaisesta, niin olemme kuvailleet toisen kierrokseni teemaa. Ikäraja on 18, mutta kaikki teot ovat valintoja. Lukuunottamatta sitä, että muutamat tehtävät sekoavat, jos perässäsi juoksee kymmenen vihollista Benny Hillin tyyliin, pasifistinen tyyli toimii jopa paremmin, kuin pyssysankarin tie, sillä useimmat bugit liittyvät toimintaan. Tuttu elokuvamainen tähtäysjärjestelmä kaataa pelin kerran tunnissa.

Romanes eunt domus


New Vegas kalpenee Fallout 3:n rinnalla huolimatta taipuisammasta selkärangasta. Fallout 3 kertoi suoraviivaisen tarinan, johon kuului muutamia valintoja ja vapaaehtoisia oikopolkuja. Pelaajalla oli historia. Pelaajalla oli isä. Pelaajalla oli tunneside tapahtumiin. Käänteet olivat iskeviä. Niin paljon kuin tästä pidinkin, on todettava, että tarina oli kerralla koettu.

Fallout 3 esitteli hyvikset ja pahikset. Pahakin pelaaja palveli hyviksiä. New Vegas esittelee kolme pääasiallista voimakeskittymää: yhden pahan ja kaksi kyseenalaista. Pelaaja palvelee ketä haluaa, tai ei ketään. Myös lukuisat pienemmät yhteisöt muodostavat sankarista mielipiteen. On todennäköistä, että pelaaja suututtaa tahoja, joita hän yrittää miellyttää. Vaikka tietyt tavoitteet ovat pakollisia, ne voi suorittaa monella tavalla eri tahojen nimissä. Pakollisen tarinan ja sivutehtävien raja hämärtyy herkullisesti. Koettavaa on arviolta yli 60 tunniksi, vaikka monet tehtävät sulkevat pois toiset. Läpäisin matkan leväperäisesti reilussa 30 tunnissa säästääkseni sisältöä uusille kierroksille, ja kun aloitin alusta, maailma tuntui yhä korkkaamattomalta.

Fallout 3 yksinkertaisesti on vahvempi kokonaisuus. Fallout 3:n ensimmäinen nähtävyys on tunnelmallinen, persoonallinen Megaton. Elitistien torni, jonne zombiet tahtovat asumaan, lapsien hallitsema luolastokompleksi supermutanttien naapurissa ja sotatantereen uhkaavalla ilmapiirillä siunattu massiivinen Washington DC ovat vain muutamia mieleenpainuvia kohteita Fallout 3:ssa. New Vegas jää pahasti jälkeen. Sekopäisten mutanttien radiokanava on eräs veikeistä yksityiskohdista, mutta useimmat kylät ja kohteet kärsivät mielikuvituksen ja yrityksen puutteesta. Eräät gangsterit pukeutuvat elviksiksi ja eräs armeijakunta roomalaisiksi, koska Elvis ja roomalaiset ovat Las Vegas -kliseitä. Heh?

Kun tekijöitä aikanaan haastateltiin, he vihjasivat, että New Vegas pyrkii olemaan yhtä humoristinen kuin Fallout 2. Kyllä New Vegas useinkin yllättää, mutta vaikka päälle kytkettäisiin kummallisia sattumuksia lisäävä "kyky", kummallisuus ei nouse edes Fallout 3:n tasolle. (Kyky ei itseasiassa tee yhtään mitään, väitän kymmenen tunnin kokemuksella.) Mukana on viihdyttävää dialogia yhden pelin tarpeiksi, mutta runsaasti myös jaarittelua.

Hymy on herkässä, kun teet jotakin ja peli oikeasti huomioi tämän satunnaisessa kohdassa. Edellisosaa kunnianhimoisempi vaihtoehtojen määrä saa aikaan sen, ettei peli mitenkään kykene reagoimaan pelaajan tekemisiin aina kun se on loogista. Ensimmäisellä kierroksella tapoin pelin julmimman hahmon heti kun se oli mahdollista. Karkeasti sanoen puolet hahmoa käsittelevästä dialogista huomioi jatkossa sen, että hahmo tosiaan on kuollut, ja puolet ei.

Ydinpommin laukaisin siivouskomerossa


Muut uudet ominaisuudet jäävät vaisuiksi. Oikein suuntautunut sankari voi nyt tuunata aseita ja tehdä itse ammuksia ja elintarvikkeita. Öh, miksi? Fallout 3:n ja New Vegasin huonoihin puoliin kuuluu se, että inventaarioon on jatkuvasti tyrkyllä ilmaista, arvokasta laatutavaraa. Mistään ei tule pulaa: ei vaikka ampuisit koko ajan, ei vaikket tappaisi ketään, etkä varastaisi mitään.

Uusi Hardcore-pelimuoto hillitsee runsaudenpulaa. Hardcorea on se, että parantavien esineiden efekti on hidas ja sankarin on syötävä, juotava ja nukuttava rytmikkäästi. Se, ettei vammautuneita raajoja voi hoitaa arkisilla parannusruiskeilla, on raskautta raskaimmillaan. Pullamössöpelaajaa itkettää, kun päävamma tekee näkymistä puuroa, eikä parannusta ole tulossa lähiaikoina. Käytännössä ominaisuus lisää haastetta vain hitusen, mutta minä tykkäsin, kun selviytymispelissä on oikeasti pidettävä itsestään huolta.

CTRL hampaan välissä


New Vegasin PC-versio maksoi julkaisupäivänä alle 35 euroa tietyissä nettikaupoissa. Hintalaatusuhde räjäyttää pään, jos bugit eivät. Yritin purra näppäimistöni kahtia, kun noin kymmenennen kerran ctrl-alt-del oli ainoa näppäinyhdistelmä, joka toimi kiihkeän taistelun keskellä: hiiri toimi kyllä, mutta hetkeen edes pausea ei voinut painaa. Laajuus on kaksi- tai kolmiteräinen miekka. Laajuus on hyvästä. Laajuus on vaikeuttanut laaduntarkkailua. Vaihtoehtojen määrän ansiosta jopa eräs pelinpysäyttäjäbugin sukulainen on mahdollista kiertää tavalla, jota on hankala hermoillessaan tajuta.

Alkuperäinen suunnitelmani oli odottaa jonkinlaista "Game of the Year" -versiota, josta löytyy tulevat lisäosat samaan hintaan. Todellinen roolipelifani ei voi jättää New Vegasia väliin, mutta jos voisin palata itseäni neuvomaan, olisin jäänyt odottamaan ainakin päivityksiä. Tosin nyt kun pelin omistan, en odottele vaan pelaan.

V2.fi | Jari Tapani Peltonen

Fallout: New Vegas (Tietokonepelit)

Erinomaista Fallout 3:a on lähdetty kehittämään entistä vapaampaan ja kunnianhimoisempaan suuntaan, mutta töihin laitettiin tunarointiin taipuvainen tiimi.
  • Juhlava laajuus
  • Aito vapaus pelata omaan tyyliin
  • Tyylikäs ja hauska (verrattuna mihin tahansa paitsi edeltäjäänsä)
  • Törkeä bugisuus
  • Yhtä monta askelta on otettu taakse, kuin eteen
< Enslaved: Odyssey to... Professor Layton and... >

Keskustelut (52 viestiä)

Tuure2

Rekisteröitynyt 03.07.2007

01.11.2010 klo 22.03

Joka arvostelusta saa lukea pelin bugisuudesta, mutta itsellä 25h takana ja peli ei ole kaatunut kertaakaan. En ole edes joutunut aloittamaan tallennuksesta kertaakaan sen takia että peli olisi sekoillut. Toki muutamat radscorpionit ovat uponneet maahan, mutta ei se niin tarkkaa =D. Ehkä olen ollut vain onnekas. muutenkin pidän pelistä jopa enenmän kuin kolmosesta. Juoni tuntuu mielekkäämmältä ja monet sivutehtävät ovat jopa päätehtäviä mielenkiintoisempia. Aika monen olen lukenut tästä enenmän pitävän kuin kolmosesta, mutta toki jokaisella on oma mielipiteensä. Joka tapauksessa teknistä toteutusta lukuunottamatta täyttä laatua.
Viisari

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.11.2010 klo 22.11

Ite ei voi New Vegasista todeta oikeen muuta kuin sen, että nyt saatiin vihdoin oikeaa jatkoa vanhoille Fallouteille. Eikä mennyt kuin joku ~12 vuotta.
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

01.11.2010 klo 22.15

Kas, taisipa olla ensimmäinen pelistä lukemani arvostelu, josta selvästi kävi ilmi, että yksi suurimmista Bethesdan pelien ongelmista eli todellisten valintojen puute on korjattu. Tämä taitaa siis mennä ostoon, kunhan saan kaiken samassa paketissa ja valmiimpana. Niin, ja epäilemättä modejakin tarvitaan.
Reto92

Rekisteröitynyt 12.07.2009

01.11.2010 klo 22.31

En ymmärrä näitä bugi juttuja, kun itsellä ei mitään häiritsevää ole tullut vastaan : F
Jarkko

01.11.2010 klo 23.08

Konsoliversiota (X360) sellaiset 20h suu vaahdossa mättäneenä voinen lisätä useita pisteitä, viitaten lähinnä bugien vähyyteen. Oma arvioni ylittäisi 90 pisteen rajan helposti. New Vegas on ehdottomasti parhaita pelaamiani pelejä ties kuinka moneen vuoteen.

Maailmassa tuntuu olevan huomattavasti enemmän tekemistä, ja ennen kaikkea sielua, kuin Fallout 3:ssa. Vaihtoehtoja heitellään pelaajan eteen jatkuvalla syötöllä, eikä touhu käy missään kohtaa tylsäksi, vaikka pelin yleinen tempo paikoitellen onkin melko hidas.

Parinkymmenen tunnin jälkeen tuskin olen vielä edes varsinaisen juonen puolivälissä. Voi olla, että juoni on Fallout 3:a löyhempi, mutta toistaiseksi minua ei ole moinen haitannut lainkaan. Suosittelen ehdottomasti!
Keke

01.11.2010 klo 23.09

Onhan siinä bugeja ilmaantunut.. n. 50h on peliä tullut pelailtua, ja jopa kaksi merkittävämpää bugia olen huomannut. Noh .. nekään eivät vaikuta itse pelin pelaamiseen, vaan ovat kosmeettisia / äänibugeja. Eli tarkemmin .. joskus mieshahmon ohi kuljettuani tämä on heittänyt kommentin minulle naisäänellä .. ja sitten joskus npc hahmojen kantamat aseet eivät ole ihan niille tarkoitetuilla paikoilla, kivääriä niskassa, puukko sojottaa lonkkaluusta suoraan sivulle .. tuommoista pientä omalla kohdalla.

Peli kaatuili kyllä alkuunsa kohtuu usein, mutta AMD:n julkaistua 10.10c hotfix ajurisetin, ei kaatuilua enää tapahdu.

Kiva peli, joskin fiilispohjalla jää Fallout 1+2:n jälkeen.
Nemoir

Rekisteröitynyt 10.08.2007

01.11.2010 klo 23.37 1 tykkää tästä

Fallout 3, Fallout 3, Fallout 3. Sandbox, sandbox, sandbox. RPG? Noh, jos välttämättä haluaa verrata Fallout 3:a New Vegasiin, niin varmasti lopputulos on vähintäänkin kyseenalainen.

Fallout 3:lla on paha tapa aliarvioida jatkuvasti pelaajan älykkyyttä ja lankeaa yksinkertaisiin ja pinnallisiin ideoihin, jotka ovat "ihan kivoja", mutta eivät tarjoa omistautuneelle RPG-pelaajalle juuri very light -annosta suurempaa nautintoa. Kun taas New Vegas tarjoaa juuri sitä, mitä tietokoneen roolipelien kulta-ajan eläneet (ja vaalineet) ovat odottaneet, ainakin oletettavasti.

Siinä missä Peltosella menee murot sekaisin, olisi hyvä miettiä mistä lähtökohdista ja millä perustein näihin ratkaisuihin päädyttiin tai jopa missä syy piilee. Ensinnäkin Gamebryo-engine (FO3, Oblivion) on aikansa elänyt rumilus, jonka yksinkertainen rakenne ei vain riitä näin kunnianhimoiseen peliin. Suurin osa mainituista ongelmista on silkkaa enginen kankeutta. Toisaalta Peltosen käsitys mielikuvituksellisesta ja uskottavasta maailmasta on lähellä lapsen tasoa. Makoisat yksityiskohdat Fallout 3:ssa eivät tarjoa ideaa rikkaampaa ajatusriihiä, joka New Vegasissa on lähes aina läsnä. Viittaukset populaarikulttuuriin ovat onnistuneita ja ennen kaikkea loogisia ja uskottavia, kokonaisuutta rikkomatta. Ei random rakennus paikassa x, jossa asuvat asukkaat y, joiden vieressä asuvat z, joilla ei todellisuudessa olisi mitään syytä asua siinä ja kaiken logiikan mukaan olisivat joko kuolleita ja tai paenneet kauhun saattelemana muualle, koska asukkaat y sattuvat olemaan verenhimoisia tappajia.

Lisätäkseni vielä, että tässä kyseisessä post-apocalyptisessä maailmassa eletään selvitäkseen. Tieto etenee heikosti ja hajanaisesti. Nyt ei puhuta facebookin kansoittamasta sosiaalisesta tietoyhteiskunnasta vai miten Peltonen ajatteli kaikkien hahmojen tunnistavan juuri sinut siksi PAHAKSI tyypiksi, joka "pilaa" ihmisten elinolot. Sitäpaitsi niin moraalisesti harmaassa maankolkassa on vaikea uskoa, että kaikkia edes kiinnostaa kenen puolella olet. Noh, se siitä mustavalkoisuudesta à la Bethesda.

Samanlaista ristiriitaisuutta tai mustavalkoisuutta on vaikeampi löytää New Vegasista. Vaikka pelaajaa ohjataankin juonen mukaisesti, niin vähän epäilen, että jahtaamasi henkilöt tuosta vain kävelisivät koko kartan vaarallisimman alueen läpi mukisematta. Ja kun mietitään silkasta päähahmon lähtökohdasta, niin jättäisikö se oikeasti asian sikseen? Ehkä sittenkin New Vegasin lähestymistapa on aivan looginen ja pelaajan näkökulmasta huolimattava vain hyväksyttävä ja jättää kritisoimatta arvostelijan uskottavuuden nimissä. Kannattaa myös pitää mielessä, että nyt EI puhuta Fallout 3:n lisäosasta.

Loppujen lopuksi ainoa suurempi ongelma on siis buginen ja vanhentunut engine nimeltä Gamebryo, ongelmien alku ja juuri. En kuitenkaan kiellä, etteikö osa bugeista ihan rehellisesti sanottuna olisi kuitenkin myös Obsidianin itse aiheuttamia. Onhan kyseessä kunnianhimoisempi peli, kuin Fallout 3. Itseasiassa varsin isolla marginaalilla. Modit voivat tietysti korjata osan ongelmista ja loput sitten luvattujen päivitysten muodossa, mutta sydän on puhdasta kultaa. Sitä Fallouttia, mistä se tuli alunperin tunnetuksi.
OASS

Rekisteröitynyt 24.10.2009

01.11.2010 klo 23.46

Itse pelaan peliä PS3:lla, eikä se ole kaatunut kertaakaan viimeisen 60 tunnin aikana. En ole huomannut muita bugeja, kuin kiviä leijuu ilmassa.
Boone

01.11.2010 klo 23.47

Fallout, Fallout 2, Fallout: New Vegas

Spin Offs:
Fallout 3

Totuus.
jej

02.11.2010 klo 00.28

Fallout, Fallout 2

Spin Offs:
Fallout 3
Fallout: New Vegas

Samaa paskaa tama on kuin Fallout 3. Tiimin vaihdos ei korjaa pelimoottorin ongelmia, eika pelattavuuden tylsyytta. Ei vaikka alkuperaisia kavereita onkin ollut mukana.

Totuus.[/quote]
hondamanki96

02.11.2010 klo 00.51 2 tykkää tästä

"(Kyky ei itseasiassa tee yhtään mitään, väitän kymmenen tunnin kokemuksella.)" viitaten Wild Wastelandiin.
Kyllä se tekee, lähinnä muuttaa monia pikkuasioita viittaamaan aikaisempiin falloutteihin, tai vastaanvan tyylisiksi. Ensimmäinen muutos on itseasiassa pelin alkumetreillä. Samaten tämän rastitus tekee vaikutuksen myös mm. ainakin yhden esineen kanssa, että se minkä saa riippuu onko tämä Wild Wasteland käytössä vai ei.

"Fallout 3 yksinkertaisesti on vahvempi kokonaisuus."
Kerta kun jatkuvasti verrataan Fallout kolmoseen, niin verrataan lisää. Olihan maailmassa sinänsä enemmän paikkoja katsottavana, mutta se että näkee samallaisen luolan kymmenettä kertaa on aivan sama kuin pelais perusmorppia, se on silkkaa grindaamista.

Tarina toi mukavaa vapautta vaikuttaa asioihin, varsinkin kun teolla x saattoi olla oikeasti vaikutus y maailmassa. Verrattuna siihen että jahdataan henkilöä putkessa loppuun saakka jossa tehdään se isoin oikeasti vaikuttava valinta..

FNV:lle pitää kyllä antaa kiitosta varsinkin dialogista, joka oli monissa puitteissa hyvin onnistutta vaikkakin joitakin kömmähdyksiä tuli matkalla. Pääosin kumminkin lukemisen miellekkyys ajoi usein valitsemaan sen väkivallattoman reitin jopa. Hahmotkin ovat nyt huomattavasti mielenkiintoisia, ja mutantit edustavat sitä mitä ne olivat aiemmin eikä pelkästään HULK SMASH DAKK DAKKA DAKKA à la FO3. Unohtamatta Enclaveja joiden pitäisi olla itse pahuus mutta jopa Lv1 pistoolin kanssa pystyi pistämään maihin kunhan tarpeeksi rinkiä juoksi.

RPG elementtäkin on tuotu takaisin mukavalla otteella, S.P.E.C.I.A.L on nyt lähempänä S.P.E.C.I.A.Lia kuin S.P.E.C.I.A.L.N.E.E.D.Siä, näillä statseissa on jopa merkitystä. Vaikkain ei niin suuressa mittakaavassa.
Perkkejäkin jaetaan nyt vain joka toinen taso. Tosin itse olisin suosinut jopa että vain joka kolmas.
Tiivistettynä tämä kohta, hahmosta ei niin helpolla tule supermies, vaikka olisi lv30 täysissä varusteissa niin kyllä legioonalainen tai pari Ballistic Fistin kanssa voi siltikin pistellä nassuun.

Vaikkakin ei tähän aikaan ajatus välttämättä aivan suoraan juokse, niin FNV varsin positiivinen yllätys monelta osaa ja toinen pelikerta jo menossa, ensimmäisen kanssa meni se n. 45 pelituntia. Vertailuna FO3:ssa lopussa lopahti jo siihen että pakkosyötöllä pääjuoni läpi että pääsee pelistä eroon, räiskintää räiskinnän päälle.
Taitaapi vielä lähteä FO1&2 tulille nostalgiapamauksena tämän jälkeen.

jej, valitettavasti tyyli on monelta osaa eri kuin Fallout kolmosessa ja FNV:n kehitysporukka sisältä väkeä alkuperäisistä. Samaten pelissä on yllättävän paljon matskua jonka piti olla alunperin Fallout 3:ssa(Van Buren, ei bethesdan).
hondamanki96

02.11.2010 klo 00.54

Lisätäkseni vielä että Super Mutanttien lisäksi(ja FO1 nightkinit
zooManiac

Rekisteröitynyt 28.12.2007

02.11.2010 klo 00.56

En ole vielä pelannut New Vegasia, koska odotan koko ajan jotain, ehkä päivityksiä, ehkä parempaa aikaa. Siitä huolimatta aina kun näen jonkun sanovan, että Fallout 3 on parempi kuin New Vegas, tekee mieli paeta paikkaan nimeltä NMA. Miksikö? Koska mitä pelistä tiedän, jo se on riittävästi vakuuttamaan, että New Vegas ei vain voi olla huonompi. Sehän on aivan naurettava ajatuskin. Fallout 3:n kirjoitus on huonompaa kuin pelin ääniohjaus, se on todella, todella huonoa. Peli oli myös monien mielestä tasan yhtä buginen kuin New Vegas. Fallout FO3 ei ollut nimestä huolimatta.

Olen nähnyt kuinka joku huomauttaa, miten typerä paikka Megaton on. Ydinpommin ympärille rakennettu paikka, jonka yleinen suunnittelu on aivan yhtä järjetön, kuin sen koko idea tai toteutus.
Olen nähnyt jonkun käytännössä nauravan arvostelijalle, joka kehui Little Lamplightia, paikkaa täynnä lapsia. Niin, lapsia. Silläkään paikalla ei tunnu olevan mitään syytä olla olemassa, eikä siinä todellakaan ole mitään järkeä.

Vältän useimpien arvostelijoiden arvosteluja, koska ne eivät merkitse ainakaan minulle juuri mitään. Joskus vain tuntuu kuin lukisi nielipiteitä joltain, jonka mielestä Stephenie Meyer on kirjailijoiden ehdotonta aatelia. Peltosen arvostelu muistuttaa kovasti RPS:n arvostelua, jota joku kutsui "Fallout 3 fanboy" -arvosteluksi. Itse en kuitenkaan haluasi vastata tähän samaan sävyyn toiselta puolelta. Fallout 3 on Falloutina melko huonoa fanifiktiota, roolipelinä todella kevyttä ja toimintapelinä kankea ja heikko. Tästä huolimatta siinäkin on oma charminsa, sitä en kiellä minäkään. New Vegasia en ole vielä edes pelannut, mutta kaikesta päätellen se on selvä askel oikeaan suuntaan.

Jos jotakuta kiinnostaa hieman enemmän Falloutien tyyppisistä roolipeleistä kiinnostuneiden näkemykset, tässä on:
http://www.nma-fallout.com/article.php?id=56845
hondamanki96

02.11.2010 klo 01.13 1 tykkää tästä

Osa viestistä näyttää hukkuneen bittiavaruuteen. Kiva kiva.
Nightkinit oli terve pläjäys vanhalta ajalta. Mutta varsinkin Brotherhood on edes hieman lähempänä alkuperäistä vastinettaan. Ei ne mitään defendah of justice heppuja ollu, vaan xenofoobisia teknofriikkejä jotka lähinnä auttoivat muita jos oma lehmä oli syvällä ojassa. Muistakaamme mitä FO1:ssä nämä kaverit teki jos kysyit liittymistä.. Ironisesti FO3 brotherhood outcastit olivat lähempänä totuutta kuin itse brotherhood.
Tässähän on vaikea jo keskittyä pointteihin kun FNV:n maailmassa on liikaa syvyyttä tälläseen. Ei pari läpipeluutakaan kaikkea näytä, ei lähellekään edes loppuratkaisuja.

Bugeista vielä, mitään ehkä vain 2 pahaa olen kohdannut, ja yhden kaatumisen. Ensimmäinen pahoista oli että jos tietty companion ei ollu mukana ennen kuin vieraili paikassa x(companionin sai mukaan paljon aikaisemmin kyllä), niin questi saattoi jäädä hieman limboon eikä halunnut jatkua enää.
Toinen oli kun Veronica juoksi jonnekin ja jäi sille tielle, hengissä kumminkin. Matkustaminen yms ei tuonut sitä takaisin ja NPC:t puhu kuin se olisi ollut mukana. Piti consolilla laittaa moveto player komentoa niin johan tuli takaisin ja peli jatkui. Suurimmat valitukset mitä on ollut vaikuttaa tulevan varsinkin konsolipuolelta bugeja koskien.

Niin ja tosiaan, FNV:ssä on PALJON enemmän perkeillä, SPECIALilla ja skillzeillä merkitystä jo dialogissa. Se että onko korkea int, tai vaikkapa korkea barter voi ratkaista keskustelun aivan eri tavalla useassakin paikassa.

En pelinä vihaa Fallout kolmosta, enkä sitä bashata meinaa. En vaan pysty mieltämään tätä kolmosta nimen perässä ottaen huomioon miten se peli eteni ja toimi, se oli enemmän räiskintä kuin RPG. Ja yritti vielä tehdä alieneista canonia, kun niiden oli tarkoitus olla vain easteregg.
Kokonaisuutena FNV oli vain paljon eheämpi paketti, huonot puolensa silläkin luonnollisesti oli mutta eipä niitä pahemmin tullut ajateltua.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.11.2010 klo 09.03

Jos viestin osa muistuttaa skripti-injektiota, systeemi katkaisee viestin siitä eteenpäin. Pahoittelut tästä, kiitos kuuluu pennuille, joiden mielestä on hauska terrorisoida ilmaista palvelua.
Weedos

Rekisteröitynyt 17.02.2010

02.11.2010 klo 10.34 1 tykkää tästä

se wilderner perk toimii, ite sain new vegasin free side asekaupassa tehtävän selvitettyä "PIMP BOY 3000" :D

on hiedoo surffata maastos tyylikkäänä ny ^^

(päivällä se o vaa turhn bling ku nappeja ei meinaa nähä bloomin alta)
JazuliuZ

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.11.2010 klo 11.09

Olenko ainut laatuani, vai tuleeko muille mieleen tuosta arvostelun ensimmäisessä kuvassa olevistä roboteista Ankronikan Gizmo? Mukava hyvien aikojen tuulahdus ja huvitus valtasi mielen :)
Urpo

02.11.2010 klo 12.17

Itsekin hankin konsoliversion juuri siksi että arvelin että bugeja esiintyy enemmän pc:llä, kiitos lukemattomien komponenttiyhdistelmien yms.
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.11.2010 klo 12.46 1 tykkää tästä

Osa kommentoijista on löytänyt arvostelusta jotakin, mitä siinä ei oikeasti sanottu, mutta kommentoidaan tätä mielikuvitusasiaa. Fallout 2 on täynnä reikäpäistä huumoria, jossa ei ole mitään järkeä: Fallout 2 tekee sarjan ennätyksen. Taivaalta on tippunut valas? Tiedän kyllä mihin tämä viittaa, ja ehkä vitsi oli viihdyttävä aikanaan.

Yksi Fallout 3:n vihaajien yleisistä mielipiteistä on tähän mennessä ollut se, ettei se ole hauska. Little Lamplight ja Megaton muun muassa ovat minun mielestäni sitä huumoria ja mielikuvitusta. Ne ovat järjenvastaisia, absurdeja, lapsellisia, epäuskottavia kohteita, jokainen valitkoon oman suosikkisanansa, jos ei kolahda. Lukekaa biologiaa, niin tiedätte miksi jättiläishyönteiset ovat yksityiskohtina huomattavasti idioottimaisempia,epäuskottavampia, lapsellisempia ja niin edelleen. Entäs ghoulit ja supermutantit? Entäs avaruusolennot? Entäs se, että onneaan voi parantaa implantilla? Eikö Falloutien muka ole tarkoitus olla sopivasti älyttömiä?

New Vegas sisältää osaavasti rakennettujen kohteidensa ohella lukuisia, lukuisia hillittyjä kohteita, joissa selitetään kyseisen hillityn kohteen hillitty historia ja sitten unohdin, että olen koko kohteessa käynytkään. Fallout 3:n hienoimpia piirteitä on se, että pelissä oli aidosti palkitsevaa etsiä, nähdä ja kokea. Fallout 3:n jälkeen olen inhonnut entistä enemmän tarinoita joissa kävellään eteenpäin, koska peli osoitti, että samoilu voi olla kivaakin, jos suunnan saa valita itse. New Vegasin vuorenseinistä en totisesti pitänyt.

Toki New Vegas on "aidompi roolipeli". Toki New Vegas sopii "aikuisempaan makuun". Sanotaanko, että jos Fallout 3 sopii 15-vuotiaan aikuiseen makuun, niin New Vegas sopii 16-vuotiaan aikuiseen makuun. 17-vuotiaat aikuiset vaativat ehkä jo sellaista kypsyyttä ja kuivuutta, mitä edustaa leffa Book of Eli.

Bugeista: näppäimistöni tosiaankin jumittui toistuvasti ja tämä oli se hirvein kauheus. Samalla näppäimistöllä ei ole muita ongelmia esiintynyt.
Boone

02.11.2010 klo 14.26

jej kirjoitti:
Fallout, Fallout 2

Spin Offs:
Fallout 3
Fallout: New Vegas

Samaa paskaa tama on kuin Fallout 3. Tiimin vaihdos ei korjaa pelimoottorin ongelmia, eika pelattavuuden tylsyytta. Ei vaikka alkuperaisia kavereita onkin ollut mukana.

Totuus.

Menehän takaisin NMA:han olemaan perskipeä.
zooManiac

Rekisteröitynyt 28.12.2007

02.11.2010 klo 14.34

Itse olin Fallout 3:n paikoista sitä mieltä, että kun on käynyt niissä ehkä kolmessa älyttömimmässä paikassa, ei enää olekaan muuta löydettävää kuin se kymmenes samanlainen voimala täynnä samaa tavaraa. Vähän sama juttu kymmenen muun tylsän paikan kanssa, joista yhteen ehkä lopulta lisättiin merkitys DLC:llä. Sama juttu lukuisten melko identtisten metrotunneleiden kanssa, joissa on pakko kulkea, jos haluaa tietylle alueelle.

Alkuperäisten Falloutien idea oli tietenkin luoda ydintuhon jälkeinen tulevaisuuden maailma 50-luvun näkemysten mukaan. Siitä siis jättiläishyönteiset ja muut tarkoituksellisen typerät ideat. Itse se sisältö oli kuitenkin aivan eri maata.
Fallout 2:n ongelma vitsien kanssa johtui enimmäkseen siitä, että kukaan ei juurikaan pitänyt huolta tietyistä asioista tai niiden määrästä, joka taas johti siihen, että melkein jokainen lisäsi omalle alueelleen humoristisia viittauksia tai vastaavaa. Siitäkin huolimatta suurimmat näistä löytyvät vain Special Encountereista, joista jokaista ei voi edes löytää ellei Luck ole korkeissa lukemissa.
Fallouteissa on älykästä, törkeätä ja monelaista muutakin huumoria. Bethesdan pelissä on Moira ja kiroilevia lapsia. Bethesdan Haroldin polttaisin mielelläni vaikka joka kerta, aiempia näkemyksiä en niinkään.
foundNirvana

Rekisteröitynyt 21.05.2009

02.11.2010 klo 15.13

Senkin uhalla, että tästä tekstistä tulee lattea, näihin muihin verrattuna, sanon tämän:Tämä arvostelut oli paras kaikista arvosteluista mitä olen lukenut New Vegasista, ja paras Peltosen teksti vähään aikaan. Todella loistavaa, kirjoituksessa oltiin kriittisiä juuri sopivassa mielessä eikä menty siihen, että kun tämän on tehnyt vanha tiimi niin tämä on automaattisesti hyvä. Ei höpötetty puolta arvostelua bugeista tai muusta sellaisesta vaan keskityttiin aiheeseen. Pelin aion ostaa mitä pikimmiten. Ja mitä luultavimmin nautin siitä. Kiitos tästä.
FOvääräoppinen

02.11.2010 klo 15.36

hondamanki96 kirjoitti:
Mutta varsinkin Brotherhood on edes hieman lähempänä alkuperäistä vastinettaan. Ei ne mitään defendah of justice heppuja ollu, vaan xenofoobisia teknofriikkejä jotka lähinnä auttoivat muita jos oma lehmä oli syvällä ojassa. Muistakaamme mitä FO1:ssä nämä kaverit teki jos kysyit liittymistä.. Ironisesti FO3 brotherhood outcastit olivat lähempänä totuutta kuin itse brotherhood.

Olit ilmeisesti koomassa tai jotain kun pelasit FO3 jos tiedät Outcastit ja brotherhoodit. Juttuhan oli siinä että BoS oli humaani ja outcastihan ei tätä sietäny. Onko se niin vaikeata käsittää.

New Vegasin ongelma: ei ollenkaan hauska. Jee jee, valkohanskaisia kannibaaleja ja iso dino. Random eventtejä en löytänyt kuin kaksi, vaikka oli Wild Vastelandikin. En nauranu koko pelin aikana muistaakseni. FO3 vahvuus oli miljöö; New Vegas nyt on aavikkoa ja vuorta, mutta tuhoutunut kaupunki, perhana. Vähän avarampi se ois saanu olla, mutta Washington on nyt muuten loistava kokonaisuus.
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

02.11.2010 klo 16.04

Peltosella on erikoinen taipumus kirjoittaa arvosteluja joita lukiessa ei voi muuta kuin nyökkäillä.
Kuinka kummallista se onkin, New Vegas oli huonompi kokemus ensimmäisellä pelikerralla kuin toisella. Olen saanut pitkien pelituntien aikana tästä pelistä paljon enemmän irti kuin F3:sta, lähinnä uskomattomien mahdollisuuksien vuoksi. Pelaaja voi tällä kertaa käytännössä olla juuri sellainen kuin haluaakin ja sitähän me haluammekin juuri nähdä. Myöskin New Vegas on paljon uskollisempi edellisille osille kuin aikaisempi Fallout 3.

Ja sitten ne bugit, kyllä, niitä on aivan hirveästi. Tällä kertaa niitä pudotellaan hyvinkin tasaisesti, yksi jumittuminen kerran parissa tunnissa on hyvin mahdollista. Vaikka tämä kuulostaakin hirveältä, niin ei tämä niin buginen ole kuin Fallout 3, etenkin jos henkilö oli huijattu ostamaan nopeasti jauhetut ja oksennetut lisäosat. FO3 nimittäin sen maagisen 7 megan tallennustiedoston jälkeen muuttui pelikelvottomaksi, puhumattakaan jos yritti tähdätä 30 leveliin saakka.

Ja kyllä, olisi mukavaa matkustaa ajassa ja kertoa itselleni odottamaan paria päivitystä. Pelkäänpä vain, että jättävät tämän sätkimään loputtomaan bugihelvettiin oman onnensa nojaan kuten Fallout 3:lle kävi.
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

02.11.2010 klo 19.53

pystyykös tätä vegasia pelaamaan niin ettei ole koskaan koskenutkaan aikaisempiin falloutteihin?
Boone

02.11.2010 klo 20.09

FOvääräoppinen kirjoitti:
hondamanki96 kirjoitti:
Mutta varsinkin Brotherhood on edes hieman lähempänä alkuperäistä vastinettaan. Ei ne mitään defendah of justice heppuja ollu, vaan xenofoobisia teknofriikkejä jotka lähinnä auttoivat muita jos oma lehmä oli syvällä ojassa. Muistakaamme mitä FO1:ssä nämä kaverit teki jos kysyit liittymistä.. Ironisesti FO3 brotherhood outcastit olivat lähempänä totuutta kuin itse brotherhood.

Olit ilmeisesti koomassa tai jotain kun pelasit FO3 jos tiedät Outcastit ja brotherhoodit. Juttuhan oli siinä että BoS oli humaani ja outcastihan ei tätä sietäny. Onko se niin vaikeata käsittää.

New Vegasin ongelma: ei ollenkaan hauska. Jee jee, valkohanskaisia kannibaaleja ja iso dino. Random eventtejä en löytänyt kuin kaksi, vaikka oli Wild Vastelandikin. En nauranu koko pelin aikana muistaakseni. FO3 vahvuus oli miljöö; New Vegas nyt on aavikkoa ja vuorta, mutta tuhoutunut kaupunki, perhana. Vähän avarampi se ois saanu olla, mutta Washington on nyt muuten loistava kokonaisuus.

Olet joko trolli tai underageb& joka on pelannut fallouteista vain kolmosta.
FOvääräoppinen

02.11.2010 klo 20.28

Boone kirjoitti:
FOvääräoppinen kirjoitti:
hondamanki96 kirjoitti:
Mutta varsinkin Brotherhood on edes hieman lähempänä alkuperäistä vastinettaan. Ei ne mitään defendah of justice heppuja ollu, vaan xenofoobisia teknofriikkejä jotka lähinnä auttoivat muita jos oma lehmä oli syvällä ojassa. Muistakaamme mitä FO1:ssä nämä kaverit teki jos kysyit liittymistä.. Ironisesti FO3 brotherhood outcastit olivat lähempänä totuutta kuin itse brotherhood.

Olit ilmeisesti koomassa tai jotain kun pelasit FO3 jos tiedät Outcastit ja brotherhoodit. Juttuhan oli siinä että BoS oli humaani ja outcastihan ei tätä sietäny. Onko se niin vaikeata käsittää.

New Vegasin ongelma: ei ollenkaan hauska. Jee jee, valkohanskaisia kannibaaleja ja iso dino. Random eventtejä en löytänyt kuin kaksi, vaikka oli Wild Vastelandikin. En nauranu koko pelin aikana muistaakseni. FO3 vahvuus oli miljöö; New Vegas nyt on aavikkoa ja vuorta, mutta tuhoutunut kaupunki, perhana. Vähän avarampi se ois saanu olla, mutta Washington on nyt muuten loistava kokonaisuus.

Olet joko trolli tai underageb& joka on pelannut fallouteista vain kolmosta.

Olen pelannut jokaista numeroitua Fallouttia ja new vegasia. Jos vaikka keksisit jotain perustetta provollesi ensin :)
Flatus

Rekisteröitynyt 20.04.2010

02.11.2010 klo 21.22

MiiQ kirjoitti:
pystyykös tätä vegasia pelaamaan niin ettei ole koskaan koskenutkaan aikaisempiin falloutteihin?

Itse en ole tätä nw:tä ennen pelannut kuin n. 30 min Fallout 3:a, mutta hyvin silti sujuu.
GanymeDes

Rekisteröitynyt 23.04.2007

03.11.2010 klo 03.01

Tämähän on niiku FO1 ja 2 aikoinaan tän kolmosen ja New Vegasin kanssa. Ykönen oli ehyempi, joskin pienempi ja vähemmän buginen kokonaisuus ja kakkonen oli periaatteessa vain laajempi ja enemmän buginen, hieman tylsemmällä tarinalla. Vai?

Itse diggailen kakkosesta enemmän, nimenomaan sen laajuden ja useampien ominaisuuksien vuoksi. Saapa nähdä miten on tämän kanssa. En muista milloin olisin viimeksi innostunut pelaamaan jotain peliä niin antaumuksella kuin Fallout kolmosta, joten saa nähdä miltä tämä maistuu kun postista kolahtaa. Tuskimpa ainakaan pettymään tulen.

Ainiin, ja toivottavasti plegeversio toimii paremmin kuin tuo Peltosen puuceeversio.
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

03.11.2010 klo 05.57

GanymeDes kirjoitti:

Ainiin, ja toivottavasti plegeversio toimii paremmin kuin tuo Peltosen puuceeversio.


Ei, ei todellakaan toimi. Niin jäätymiset ja täysin käsittämättömät nappien jumittumiset ovat tekstin perusteella hyvin samalla tavalla mukana. Omistan tämän PS3:lle ja paikoitellen bugiaallot saavuttavat niin helvetilliset mittasuhteet ettei edes Dante halua olla missään tekemisissä asian kanssa.
Weteraani

03.11.2010 klo 09.34

hondamanki96 kirjoitti:
Ironisesti FO3 brotherhood outcastit olivat lähempänä totuutta kuin itse brotherhood.

Mitä ironista tässä on? Suurin osa Outcastien Casdinin dialogista keskittyi juuri siihen, kuinka kauas Lyons oli lipunut Brotherhoodin alkuperäisestä agendasta. Casdin jopa odotti, että Lyons saadaan vastuuseen sooloilustaan.

Selkeästi Lyons itärannikon Brotherhoodinsa kanssa oli siis idealistinen toimija. Miksei BoS:kin parista voisi tulla toisinajattelijoita?
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

03.11.2010 klo 11.19

Joo, ei ole montaa bugia tullu vastaan ja pelitunteja on reilusti takana. Yhden kerran on peli kaatunut ja kerran jäin maastoon jumiin. Tosin aloin pelaamaan muutaman päivän julkaisun jälkeen ja pari patchia oli tullut jo korjaamaan vikoja.
Flatus

Rekisteröitynyt 20.04.2010

03.11.2010 klo 14.47

Pari pientä bugia(kuten tyyppi, joka seisoo seinän sisällä) ja kaksi kertaa ruutu vain muuttunut valkoiseksi ja on pitänyt ctrl-alt-del. Lisäksi oli jotain pientä jumitusta(joka korjaantui kun säätelin vähän grafiikka asetuksia(kumma kyllä, korkeammalle)). Ei muuta vielä ole tullut(7h pelattuna), mutta toivottavasti ei sitten bugit ym. lisäänny, kun pelaa eteenpäin.
Sulkumerkit on hauskoja.

EDIT:
Pitikin mennä kirjoittamaan tämä. Menin heti pelaamaan Fallouttia tuon viestin kirjoittamisen jälkeen ja kuinka ollakkaan, samassa kohdassa viisi kertaa putkeen näyttö kuva katosi ja ctrl-alt-del ja sen jälkeen viisi kertaa tietokone sammui kesken pelin.
molanteri

03.11.2010 klo 14.53

[quote]Kun tekijöitä aikanaan haastateltiin, he vihjasivat, että New Vegas pyrkii olemaan yhtä humoristinen kuin Fallout 2. Kyllä New Vegas useinkin yllättää, mutta vaikka päälle kytkettäisiin kummallisia sattumuksia lisäävä "kyky", kummallisuus ei nouse edes Fallout 3:n tasolle. (Kyky ei itseasiassa tee yhtään mitään, väitän kymmenen tunnin kokemuksella.)[/quote]

According to J.E. Sawyer, the trait was added as a compromise because different members of the team often suggested 'wacky' content that others thought would be out of place.
http://fallout.wikia.com/wiki/Wild_Wasteland
Hondamanki96

03.11.2010 klo 15.58

FOvääräoppinen kirjoitti:
hondamanki96 kirjoitti:
*snip*

Olit ilmeisesti koomassa tai jotain kun pelasit FO3 jos tiedät Outcastit ja brotherhoodit. Juttuhan oli siinä että BoS oli humaani ja outcastihan ei tätä sietäny. Onko se niin vaikeata käsittää.

Kyllähän sitä vähitellen koomaan vajosi kun meno vastas nappi pohjassa räiskintää super mutantti ja enklaavien läpi samalla kun kuola valuu suupielestä ja kaukaisuudessa kaikuu hurrrrrdurrrmesmashmehulk.
FNV:ssä on sentään vielä faktio missä miehet on miehiä ja naiset keittiössä. Toisenluokan kansalaisia moiset tissimonsterit, kerrankin oli porukka johon oikeasti pysty samaistumaan. Plussaa pelille tästä.
alex

03.11.2010 klo 21.57

30h takana, 1 kaatuminen, muutama grafiikka bugi ja useita pelillisiä bugeja kuten se että yheltä tyypiltä vois ostaa armoreita mutta niitä ei saa :S
TulevaKonsoliPelaaja

04.11.2010 klo 11.43

tollot_pcpojut kirjoitti:
Se on tietenkin joku vautsivau SH5 tai ArmA "jotka näyttää konsolipeleille närhen munat" ja jonka yksinkertaisesta ja karusta paskuudesta huolimatta miljoonat pc-pojat ostavat kuitenkin.


Onpahan New Vegaskin saanut parhaat arvostelut PC:llä..
Mutta totta, kyllä harmittaa, kun konsoleille tulee nykyään ne kaikki megapelit, mitä ei pääse PC:llä pelaamaan.
Niin mielelläni haluaisin Rockband 3:sen ja tuhannennen Guitar Heron, unohtamatta Singstareja. On se kyllä totta, konsoleille tulee kaikki megapelit mitä ei PC:llä nähdä.
Pitää kyllä harkita sitä konsolin ostamista, että saan ostaa hittejä. Niitä Ei -yksinkertaisia, mahtavia konsolihittejä. Ainakin uusi 007, kuulemma yksi parhaista konsoliräiskinnöistä. Pitää kyllä toivoa, että kääntävät sen PC:lle, näyttää kyllä niin upealta.
VaihdanKonsoliin

04.11.2010 klo 21.48

tollot_pcpojut kirjoitti:

Se on tietenkin joku vautsivau SH5 tai ArmA "jotka näyttää konsolipeleille närhen munat" ja jonka yksinkertaisesta ja karusta paskuudesta huolimatta miljoonat pc-pojat ostavat kuitenkin.

No niinhän se vähän on. Eipä tänä vuonnakaan ole päässyt pelaamaan kuin ekan starcraftin grafiikkapäivitystä ja civaria joka tuttuun tapaan vaatii ties kuinka monta patchia ennenkuin edes tekoäly saadaan toimimaan. Jos jotain vielä pc:lle ostan niin taidan odottaa sen puoli vuotta että ne saadaan pelattavaan kuntoon. Konsoleille on kuitenkin tänäkin vuonna tullut jos jotakin Bayonetasta ja GoW3:sta RDR:ään ja Halo Reachiin. Jos se GT5:kin vaikka tulis niin vois mielummin sitä jauhaa kuin jälleen tyhmennettyä WoWin lisäriä. Ei maksa olla pc-pelaaja.
Jaska

05.11.2010 klo 07.27

Buginen? Täh? Minulle on tullut vastaan kokonaista kolme bugia, joista ensimmäinen oli harmiton grafiikkabugi (hahmo leijui ilmassa), toinen jumiutti hahmon maastoon (uudelleenlataus) ja kolmas koski radscorpionia, joka kieltäytyi kuolemasta. Eli kaiken kaikkiaan hyvin ehjä paketti.

Myös minusta tämä on ollut parempi pelikokemus kuin kolmonen, joskaan niistä ärsyttävistä ylitsepääsemättömistä vuorista en pidä.
ostasinkovaienkö

05.11.2010 klo 19.51

Eli jos pelasin Oblivionia kyllästymiseen asti ja sitten huomasin että Fallout 3 oli ihan samaa aseilla, niin tuntuuko tämä tuoreemmalta?
UnReal

Rekisteröitynyt 11.04.2007

06.11.2010 klo 16.27

Selkeästi ollaan menty parempaan suuntaan Fallout 3:sta. Tätähän jopa jaksaa pelatakin, kun dialogiin, rope-elementteihin ja muuhun sisältöön on kerrankin jaksettu panostaa kunnolla. Ainoana huonona puolena on edelleen tämä keskinkertainen pelimoottori ja järkyttävä roinan tyrkyttäminen pelaajalle.

Vioistaan huolimatta selkeä harppaus eteenpäin.
JiiZ

06.11.2010 klo 17.47

Hitto miten ala-arvonen arvostelu. Ei millään pahalla. Oli pakko lukea, kun tästä pelistä oli kyse. Yleensä kun aukasee arvostelun ja tämän herran naama sieltä läsähtää ruutuun, niin lukeminen tyssää siihen. Kannattaisiko pelejä pelata hieman enempi ja tutustua niihin kunnolla. Vaan pystyyhän ne arvostelut kirjottamaan tietenkin muiden sivustojen pohjaltakin.
GlowingOne

08.11.2010 klo 14.07

Taas pikkusen pieleen meni arvostelu, niin kuin yleensä aina täällä.
Oikeasti, ihan jokaisella osa-alueella ollaan parannettu Fallout 3:een verrattuna. Läpäisyyn meni n. 40h, ja tehtävälistaan jäi vielä tusinan verran questeja auki. Puhumattakaan tehtävistä mitä en löytänyt ollenkaan. Tekemistä siis riittää. Survival mode on herkkua ja tunnelma erinomainen. Fallout 3 oli kelpo peli, mutta se ei pääse lähellekkään New Vegasin valinnanvapautta ja hauskuutta.
91/100 ... ja ehkä paras yksinpeli koskaan. Uusintarundi lähtee varmasti heti käyntiin modien kera.
Jouko

08.11.2010 klo 22.56

Mikähän lie auttaisi, kun onnistuin suututtamaan NCR:n Camp McCarronissa. Menin liian lähelle sitä monorailin ovea ja vartijat avasivat tulen. Nyt ei voi mennä tuonne enää ollenkaan, kun alkavat heti ampumaan... Ei muuten, mutta olis useita tehtäviä suoritettuna, joista pitäisi käydä kuittaamassa expat pois :(
GanymeDes

Rekisteröitynyt 23.04.2007

09.11.2010 klo 00.02

Jouko kirjoitti:
Mikähän lie auttaisi, kun onnistuin suututtamaan NCR:n Camp McCarronissa. Menin liian lähelle sitä monorailin ovea ja vartijat avasivat tulen. Nyt ei voi mennä tuonne enää ollenkaan, kun alkavat heti ampumaan... Ei muuten, mutta olis useita tehtäviä suoritettuna, joista pitäisi käydä kuittaamassa expat pois :(


Stealthboylla sniikkailet?
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

10.11.2010 klo 14.06

Jouko kirjoitti:
Mikähän lie auttaisi, kun onnistuin suututtamaan NCR:n Camp McCarronissa. Menin liian lähelle sitä monorailin ovea ja vartijat avasivat tulen. Nyt ei voi mennä tuonne enää ollenkaan, kun alkavat heti ampumaan... Ei muuten, mutta olis useita tehtäviä suoritettuna, joista pitäisi käydä kuittaamassa expat pois :(


Eipä ne päästä siitä lävitse muita kuin NCR:n sotilaita, joten puvustuksen vaihto voisi olla kelvollinen ratkaisu. Itsekki tein ensimmäistä kertaa saman virheen, koska vartijoiden varoitukset tulivat VASTA tulittamisen jälkeen.
Flits

11.11.2010 klo 01.37

Bugisuus on ongelma. Vaikka miten kääntää se vaikuttaa arvosteluun siksi jos bugit päivittyvät pois vanha arvostelu ei enää tee oikeutta.

Hyvä peli ja suhteellisen pitkä yksinpeluu josta plussat. Laajuus on hyvä asia, vapaus tutkia paikkoja on ollut falloutien yksi idea. Tarkka yhden tehtävä jonon seuraaminen on kuin elokuvamainen muutaman tunnin "seikkailu" josta kukaan ei kostu kuin vitutuksen että panosti johonkin asiaan. Tässä annetaan vapaus vaikuttaa asioihin ja tutkia niitä omasta näkökulmasta. The knights of old republic on hyvä esimerkki tarkasta juoni pelistä. Toimiva mutta juoni tulee vähän turhan tutuksi.

Runsaasti bugeja tullut vastaan mutta pelin konsolikomennot ovat paras ystävä. Niillä voit "korjata" suurimman osan bugeista itse. Tämän voisi mainita melkein arvostelussakin. Suosittelen pelin sisäisen konsolin käyttämistä. Sillä voi huijata paljon mutta mikäs siinä jos niin haluaa tehdä.(älkää silti tehkö ekalla pelikerralla)

Maininnan arvoinen asia vielä on että pelistä löytyy runsaasti tietoja ja apuja netistä joten kannattaa niitä todellakin hyödyntää, etenkin falloutwikiä.
Jouko

13.11.2010 klo 13.59

Zx-4 kirjoitti:
Jouko kirjoitti:
Mikähän lie auttaisi, kun onnistuin suututtamaan NCR:n Camp McCarronissa. Menin liian lähelle sitä monorailin ovea ja vartijat avasivat tulen. Nyt ei voi mennä tuonne enää ollenkaan, kun alkavat heti ampumaan... Ei muuten, mutta olis useita tehtäviä suoritettuna, joista pitäisi käydä kuittaamassa expat pois :(


Eipä ne päästä siitä lävitse muita kuin NCR:n sotilaita, joten puvustuksen vaihto voisi olla kelvollinen ratkaisu. Itsekki tein ensimmäistä kertaa saman virheen, koska vartijoiden varoitukset tulivat VASTA tulittamisen jälkeen.


Onneksi tyypit kyllästyivät lopulta jahtaamaan. 10h pelaamisen jälkeen kävin testimielessä kokeilemassa uudestaan, niin olivat jo unohtaneet naaman.
lilly

22.11.2010 klo 19.22

Patchiä odotellessa - 50h takana ja save korruptoituu.
johnny

19.12.2010 klo 14.33

itselläni peli kaatui noin 2 tunnin pelin jälkeen aina kun painoi VATS järjestelmän päälle.. vitutti, vaikeaa taistella ilman vatsia. aloitin sitten pelin alusta hc modella. onneksi kaatui sentään näinkin alussa, mutta bugit alentavat kyllä huimasti arvosanaa. Päivitysten latauksetkaan eivät auttaneet.
lilly

19.03.2011 klo 11.04

198 tuntia takana. Vitsit, alkaa questit loppumaan ja Dead Money on suoritettu. Minä en saa tästä tarpeekseni, en sitten millään.
tuomaster

26.02.2012 klo 01.22

ps3:lla bugisuus on melko vähäistä.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova