Tuorein sisältö

Pirates of Black Cove

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Strategiapelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Nitro Games
Julkaisija: Paradox Interactive
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

29.08.2011 klo 14.35 | Luettu: 6723 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

This is the tale of Captain Jack... Barrel
Suomalainen Nitro Games on päättänyt etsiä elantoaan piraattipeleistä, mutta vähän eri tavalla kuin mm. Paranoimia 80-luvun Saksassa - siis tekemällä pelejä merirosvoista. Tämä puujalkavitsi oli täysin oikeutettu, perustelut seuraavat jäljempänä.

East India Company oli varsin vakavamielinen meritaistelupeli, mutta taannoisessa haastattelussa Nitro kertoi halunneensa tehdä Pirates of Black Covesta kevyemmän tuotteen Monkey Islandin ja Sid Meier’s Piratesin kaltaisten veijaritarinoiden hengessä. Tässä on onnistuttu osittain: PoBC on kyllä kevyempi tuote, mutta vertaaminen näihin klassikoihin saattaa olla vähän paljon luvattu.

Merellä ja maallakin


Mustalahden Merirosvot koostuu periaatteessa kahdesta osasta. Tarjolla on merialueella tapahtuvaa purjehdusta ja ajoittaista merirosvoilua sekä maalle sijoittuvaa seikkailua. Tehtäviä saa eri piraattijärjestöiltä hyvin MMORPG-tyyliin, ja niitä voi myös olla avoimina useita kerrallaan. Tehtävistä kertyy rahaa, joilla voi parannella alustaan tai rakentaa vaikka kokonaan uuden. Taustalla etenee juoni, johon pelaaja ei juuri voi vaikuttaa.

Ensivaikutelma pelistä on luokkaa 'kohtalaisen pätevä'. Kolmiulotteinen grafiikka ei ole PC-miehen silmään mitenkään poikkeuksellisen kaunista, muttei nyt susirumaakaan. Peli oli ensin hyvin kaatumisherkkä, mutta kolmannen patchin myötä ongelma tuntuu poistuneen ainakin testikoneella. Lataustaukojen aikana näkyvät kuvat on piirretty asiallisesti, joskin niitä saisi olla enemmän erilaisia. Ääninäyttelijät taas alkavat ärsyttää hyvinkin pian; ei tarvitse olla edes filologi todetakseen, ettei leveä jenkkiaksentti nenään puhuttuna kuulosta merirosvoenglannilta.

Sinne ja takaisin


Hyvin pian pelaajalle käy selväksi, että suuri osa ajasta kuluu seilatessa edestakaisin tehtävien noutamisen ja palauttamisen välillä. Ilmeisesti pelin tekijät ovat ajatelleet, että itse matkustaminenkin on jollain tavalla sisällökästä. Valitettavasti näin ei ole. On tietysti mahdollista kuluttaa kaikki matkat ryöstellen ohikulkevia aluksia, mutta meritaistelu on juuri niin vaivalloista kuin sen voisi olettaakin olevan, eli kääntyilemistä tykkien suuntaamiseksi, lataamisen odottelua ja uuvuttavan pitkää tahimista, ennen kuin vastapuoli uppoaa. Lisäksi aloitteleva piraatti saa päihinsä liki kaikilta merillä seilaavilta purtiloilta, joten on parempikin olla siivosti. Plussapuolelle sentään laskettakoon aalloilta kerättävät kasvit (???), joista alkemisti tekee voimalitkuja, sekä laivojen piirustukset, joilla saa avattua paattiin parannuksia.

Toinen ilmiselvä ongelma liittyy maataisteluun, joka on liian epämääräistä sohimista. Toimintoja yksiköille - niin pelaajan hahmolle kuin mukaan palkatuille rosvoille, joita ilman tehtävistä ei tule mitään - on tasan kaksi: mene tähän, hyökkää tätä vastaan. Näin myös maalla tapahtuvista tehtävistä valtaosa edustaa jompaa kumpaa näistä, ilman sen suurempaa vaihtelua. Tämä tekee toki pelistä helposti lähestyttävän, mutta jos tuntienkin pelin jälkeen saa tehtäväkseen vain noukkia simpukkakeiton aineksia eri puolilta karttaa, tulee mieleen että aikaansa voisi käyttää paremminkin. Asiaa ei auta se, että on liian helppo kadottaa yksikön valinta taistelun tiimellyksessä, ja että menettäessään ostomiehiään on edessä taas matka tukikohtasaarelle palkkaamaan niitä lisää - ja tietenkin jokaiseen paikkaan pitää vielä saarellakin kävellä erikseen, hitaasti.

Ei sentään kölin ali


Itse asiassa PoBC:ssä on enemmän potentiaalia kuin voisi tämän rutinan perusteella kuvitella. Merirosvous on toki todella usein nähty teema kiitos Pirates of the Caribbean -leffojen, mutta ihan yhtä validi aihe kuin joku toinen maailmansotakin. Laivoilla taistelu on erilaista, ja hitaudestaan huolimatta se on ihan kohtalaisesti toteutettua. Maalla liikkuminen on kankeaa, mutta jotenkin siedettävissä. Pelissä on aika vähän tekemistä, mutta 20 euron hintaan ei ole lupa odottaa ihan AAA-tason tuotantoarvoja.

Niin, ja se puujalkavitsi. Ympäri meren aavaa on siroteltu pulloja, joista löytää "merirosvovitsejä". Niistä 99 % perustuu siihen, että merirosvot sanovat englanniksi "arrr", ja kuten arvata saattaa, valtaosa on jo erittäinkin väsyneitä.

Peliä myy digitaalisena latauksena GamersGate.com. Hinta on 19,95 euroa, ja demo on ladattavissa samasta osoitteesta.

Testikokoonpano: Intel Core i7-870 2,93 GHz, 8 Gt RAM, nVidia GeForce GTX 460 1 Gt, Windows 7 Home Premium SP1 64-bit

V2.fi | Mikko Heinonen

Pirates of Black Cove (Tietokonepelit)

Nitro Gamesin kepeämpi piraattipeli on ihan hauskaa ajankulua, jos kohta ei mikään alansa merkkiteos.
  • Asiallinen toteutus
  • Helppo aloittaa
  • Edullinen hinta
  • Vähän vaihtelua
  • Pitkät siirtymät joka välissä
  • Maatehtävien ongelmat
< Terraria... Driver: San Francisc... >

Keskustelut (2 viestiä)

crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

29.08.2011 klo 15.43

Harmi ettei ihan nappisuoritus ollut vielä. Hinta ja moni muukin asiakin kohdallaan kyllä tässä, joten hyvä yritys kuitenkin. Kunhan jaksasivat vääntää lisää tuotoksia ja etsiä sitä "vielä vähän lisää" -tunnetta aiheuttavaa sisältöä peleihin, mikä saa pelaajat kuluttamaan niitä tunteja ja päiviä parhaiden pelien parissa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

29.08.2011 klo 16.01

Joo, tämän pelaaminen ei ole lainkaan ikävää, mutta vielä pitää antaa liikaa tekemisen puutetta anteeksi halvan hinnan vuoksi. Paremmilla henkilöhahmoilla ja vetävämmällä tarinalla toimisi melkein jo nyt, vähän napakoittamalla tuota ympäriinsä haahuilua olisi heti roimasti parempi.

Kirjoita kommentti

10803

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova