Tuorein sisältö

Dark Souls: Prepare to Die Edition

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Roolipelit
Pelaajia: 1, verkkomoninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: From Software
Julkaisija: Namco Bandai
Pelin kotisivut
Kati Alha

07.09.2012 klo 11.57 | Luettu: 15280 kertaa | Teksti: Kati Alha

Hieno peli, huono porttaus
Dark Soulsin suhteen omat odotukset olivat korkealla, vaikka lähtökohdat olivatkin aika vihreät. En ollut pelannut Demon’s Soulsia, jolle Dark Soulsin on sanottu olevan henkinen jatko-osa, saati sitten käsillä olevan pelin aiempia konsoliversioita. Vaikka tästä huolimatta pelin mekaniikat sekä haasteellisuus olivat tiedossa, odotettavissa on siis arvostelu pelistä paljolti sellaisenaan, ei pelkkänä PC-versiona tai jatko-osana.


Tästä huolimatta joitain tietokoneversion eroja ei voi olla ohittamatta. Käsillä olevaan peliin on lisätty muutamia uusia loppuvastuksia sekä joitain PvP-alueita. Ensimmäisenä pelaajaa iskee kuitenkin silmille äärimmäisen huono porttaus. Tuntuu kuin kehittäjät olisivat ottaneet konsoliversion ja survoneet sen väkisin tietokoneeseen välittämättä siitä miten se sinne istuu. From Softwaren puolustukseksi on tosin sanottava, etteivät he suoraa käännöstä enempää koskaan luvanneetkaan, ja ongelmat sekä kokemattomuus tietokonepelien saralla olivat tiedossa jo projektin aikana.

Näkyvin ongelma on alhainen resoluutio, mikä saa grafiikat näyttämään suttuisilta. Tähän on kuitenkin onneksi ollut saatavilla lähes julkaisuhetkestä lähtien käyttäjän tekemä modi, jonka jälkeen grafiikat ovat kieltämättä upeita. Sen sijaan kontrollit on vaikeampi korjata. Ruudulla näkyvät ohjeistukset viittaavat suoraan Xbox-ohjaimen kontrolleihin, ja muutenkin näppäimistö-hiiri-yhdistelmä on hyvin kömpelö, joten jos vain mahdollista, on peliä parempi pelata ohjaimella. Kolmas ongelma sen sijaan lienee tietoinen ratkaisu. Pelaaja on nimittäin pakotettu käyttämään epäsuosittua Games for Windows – Live -tiliä. Tämä ja epäammattimainen käännös antavat huonon ensivaikutelman ja saattavat olla monille syy kävellä pois pelin ääreltä heti alkuun. Ei kannata.

YOU DIED. AGAIN. AND AGAIN.



Sen sijaan ymmärrettävä syy jättää peli väliin on sen vaikeus. Ei siksi, että peli olisi sen vuoksi huono, vaan siksi, ettei Dark Souls yksinkertaisesti sovi kaikille. Tummasävytteinen fantasiaroolipeli ei ole vain haastava, vaan suorastaan armoton. Jo pelin “tutoriaalivaihe” sisältää jättimäisen loppuvastuksen, joka tappaa pelaajan varmasti. Luultavasti useammin kuin kerran tai kaksi. Kuolema tässä pelissä tulee vastaan jatkossakin, usein ja tiheään, ja tulevat eeppiset pomotaistelut saavat ensimmäisen näyttämään kesyltä. Kuolemalla on myös väliä. Sen lisäksi, että saatat joutua kauaksikin taaksepäin, kaikki käyttämättömät resurssit jäävät kuollessasi jättämääsi veritahraan. Jos kuolema korjaa uudelleen ennen tahralle ehtimistä, se katoaa, ja resurssit ovat iäksi menetetty.

Matkan varrelta löytyvät nuotiot ovat turvapaikkoja, joista viimeisimpään pelaaja palaa aina kuoltuaan. Jokaisen nuotion löytyminen on aito helpotus, ja hengähdystauon paikka. Ainoastaan näissä kohdissa voi nostaa tasoja maksamalla taisteluissa ansaittuja sieluja ja täydentää parannusjuomavarastoa. Kuitenkin aina nuotiolla käydessä kaikki tapetut viholliset isoimpia vastuksia lukuunottamatta heräävät henkiin.

Nuotiot eivät kuitenkaan ole ainoita tallennuskohtia, vaan peli tallentaa edistymistä jatkuvasti, ja kun lopettaa pelin, se jatkuu suoraan samasta kohtaa. Asialla on kääntöpuolensa: jos mokaat, niin mokaat. Itse tapoin vahingossa pelin alkuvaiheessa kauppiaan, ja hahmo pysyi kuolleena. Se myös aidosti vaikeutti pelaamista, sillä pitkään kyseinen kauppias oli ainoa, joka olisi myynyt tiettyjä esineitä. Niinpä kun huomasin vahingossa suututtaneeni jo toisen kauppiaan, lopetin pelin ns. virtakytkintekniikalla, jotta sain tuon epäonnisen teon peruttua. Tämä tuntuu välillä julmalta, mutta on myös kiehtovaa. Useimmiten peleissä voi kokeilla mitä tahansa, ja sitten vain ladata pelin ja jatkaa parhaalla vaihtoehdolla eteenpäin. Ei Dark Soulsissa. Dark Souls ei pitele kädestä, ei anna anteeksi, ei lohduta, ei pyydä sinua jatkamaan yrittämistä kun kuolet yhä uudestaan ja uudestaan.


Yksin ei kuitenkaan tarvitse olla: Demon’s Soulsin tavoin myös Dark Souls asettaa pelaajan muiden pelaajien joukkoon. Muut eivät ole paikalla fyysisesti; sen sijaan heistä näkyy silloin tällöin haamuja, veritahroja tai maahan kirjoitettuja viestejä. Muita pelaajia (sekä tietyissä paikoissa myös NPC-hahmoja) voi kutsua omaan peliin avuksi. Itse en onnistunut kutsumaan mukaani pelaajia, mutta NPC-hahmoista oli joissain pomotaisteluissa arvaamaton etu. Toisaalta kilpailuhenkisempi pelaaja voi yrittää tunkeutua toisen peliin taistelemaan tätä vastaan. Tietokoneversio sisältää myös PvP-areenoita, joissa voi testata taitojaan.

Opettelua ja kärsivällisyyttä


Dark Soulsin tarina on minimalistinen ja enemmän taustalla, mutta sen sijaan pelin maailma on huomattavan laaja ja tutkittavaa riittää. Siksi onkin hyvä, että pelistä löytyy useita oikoreittejä ja salakäytäviä, jotka ajan myötä sitovat paikkoja lähemmäksi toisiaan. Maailma on avoin: jo alkuvaiheessa vaihtoehtoja kulkusuunnille on useita, mutta monet niistä loppuvat hyvin lyhyeen, kun vastassa on ylivoimaisia vihollisia. Tärkeää onkin löytää optimaalinen etenemisjärjestys ja hyväksyä että välillä pitää palata myös taaksepäin. Toisinaan on hyvä löytää sopiva grindauspaikka, ja nostattaa tasoja ennen seuraavaa aluetta.

Välillä tuntuu, että peli on ihan inhimillinen, kunnes se palauttaa jälleen takaisin maan pinnalle. Esimerkiksi viemäreissä itsevarmasti kulkiessani tipuin jatkuvasti viemärin alimpaan kerrokseen, joka oli täynnä basiliskeja. Nuo heikot mulkosilmät syöksevät kaasua, jolle tarpeeksi altistuttuaan joutuu kirotuksi. Tämä taas tarkoittaa välitöntä kuolemaa, ja mikä pahinta, elinvoiman puolittumista aina siihen asti, että hakee kalliin parannuksen joltain sitä myyvältä kauppiaalta. Jouduin tuohon samaan paikkaan kolmen eri ansan kautta, ja kolme kertaa jouduin kirotuksi. Tämä turhautti suunnattomasti yleensä kovin maltillista pelaajaminää, mutta ei siksi että peli olisi ollut halpamainen, vaan koska nuo kohdat olivat pohjimmiltaan helppoja, ja vika oli täysin oma.


Tässä taistelujärjestelmä on onnistunut. Silmittömällä miekan heiluttelulla ei vain pärjää, vaan on osattava suojautua, väistellä, ja iskeä vastaan. Erilaisia vihollisia on lukemattomasti, ja kaikilla on omat taktiikkansa. Pienikin virhe kostautuu välittömästi, ja iskut sattuvat, lujaa. Aiemmassa tapauksessa kävi juuri näin, ja huolimattomuuteni johti lopulta useiden pelituntien hukkaan valumiseen. Tämä kuvaa koko pelin kulkua – kertaakaan ei tuntunut että peli olisi varsinaisesti epäreilu, vaan vaikealtakin tuntuvat kohdat oli opittavissa ja voitettavissa ajan kanssa. Ja sitä juuri peli vaatii: aikaa ja kärsivällisyyttä.

V2.fi | Kati Alha

Dark Souls: Prepare to Die Edition (Tietokonepelit)

Dark Souls on hardcore-pelaajille suunnattu hieno, mutta haastava peli, jossa pelaaja saa vain ja ainoastaan mitä ansaitsee. Mutta kiroavat basiliskit voivat painua h...!
  • laaja, yhtenäinen pelimaailma
  • muiden pelaajien integroiminen
  • taistelujärjestelmä
  • haasteellisuus
  • huono porttaus
  • ajoittainen turhautuminen
< Steel Battalion: Hea... Tokyo Jungle... >

Keskustelut (19 viestiä)

wolfigy

07.09.2012 klo 13.58 6 tykkää tästä

Muistakaa lapset tosiseikka tästä pelistä!
Peli on mielestäni lähestäydellinen. Peli on vaikea, mutta samalla palkitseva. PC versio on huono porttaus, mutta ei ole mitään ongelmaa, jos lataa RESOLUUTIO modin ja omistaa joko ps3 tai xbox ohjaimen! OHJAIN TÄSSÄ PELISSÄ ON EHDOTON!
Micco_

Rekisteröitynyt 23.01.2008

07.09.2012 klo 14.59

Itseäni ei edes tuo grafiikka haitannut. Ohjain on todellakin PAKOLLINEN. Haittaako tuo modi mitenkään GFWL:n toimintaa?
Jonion

07.09.2012 klo 15.42 1 tykkää tästä

Hieman nauratti tuo arvostelijan tuskailu viemärin cursemörköjen kanssa. Humanityt boostaa curse resistancea, joten ei noihin örvelöihin käytännössä voi edes kuolla, mikäli on valmistautunut. Muutenkin pelistä löytyy ihan helvetisti kyseistä viemäriä ärsyttävämpiä ja vaikeampia kohtauksia. Esim. Anor London jousimiehet ja Izalithin Bed of Chaos ovat suorastaan legendaarisia v-käyrän nostattajia.

Micco_ kirjoitti:
Itseäni ei edes tuo grafiikka haitannut. Ohjain on todellakin PAKOLLINEN. Haittaako tuo modi mitenkään GFWL:n toimintaa?


Ei vaikuta mitenkään. Kyseinen dsfix kannattaa siis ladata, mikäli pelaa 1080p resoluutiolla. Parantaa grafiikoita aika tuntuvasti.
Ärräpäitä

07.09.2012 klo 17.06

Jos Bed of Chaos oli se paikka missä on niitä kerrostalon kokoisia mörköjä niin kyllä, se oli pelin ärsyttävin paikka.
ArtemisFlow

Rekisteröitynyt 05.03.2011

07.09.2012 klo 17.16 3 tykkää tästä

Jonion kirjoitti:
...Izalithin Bed of Chaos ovat suorastaan legendaarisia v-käyrän nostattajia.


Tosinössöt (kuten minä) lyövät Bed Of Chaosilta yhden osan ja poistuvat pelistä, koska tallennuksen ladatessa aloitetaan suoraan fog gaten edestä ja osa on edelleen poissa. Jiihaa.
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

07.09.2012 klo 18.04 1 tykkää tästä

gfwl suurin vika tässä
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

08.09.2012 klo 00.06

Aikaisemmin olin aika neutraali GFWL:n suhteen. Mutta nyt kun Microsoft on aika pitkälti vain hylännyt sen, ja ei päivitä ja korjaa siitä vikoja, se vain tuntuu dinosaurukselta, jota ei olisi pitänyt päästää ulos koskaan.

Dark Souls on hieno peli silti. Tykkään.
HawajiCactus

Rekisteröitynyt 22.05.2012

08.09.2012 klo 15.30 2 tykkää tästä

Tämä peli on PS3:n paras (130h pelattu). FPS bugit syö vähän iloa.
Heqq

Rekisteröitynyt 07.09.2012

08.09.2012 klo 15.51

Mielestäni PC-version arvosana pitäisi laskea ilman modeja, vaan sellaisenaan. PC-versio käännös oli aivan hirveä, peliboksissa pitäisi lukea, että "pad pakollinen", ja vaikka linkkiä noihin modeihin.

Mutta kuitenkin, itse omaan pelin PS3:lle ja siihen on mennyt ainakin sata tuntia, aivan mahtava peli. Mutta tosiaan ei kaikille
Muokannut: Heqq 08.09.2012 klo 15.52
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

08.09.2012 klo 16.28 1 tykkää tästä

Omistan PS3:lle. Peli tuntuu monin paikoin keskeneräiseltä/rikkinäiseltä. Oletin - vaikka missään ei niin luvattukaan - että DLC korjaisi monia pikkuvikoja. Playstation Storesta en DLC:tä ilman tuntuvia alennuksia hommaa. Meinasin jo tilata Prepare to Die version, mutta tulin toisiin aatoksiin. Peliä on kuitenkin tullut hakattua jo kyllästymiseen asti, joten muutama lisätunti ei vain ole sen arvoinen. Taidan jäädä suosiolla odottamaan seuraavaa osaa. Harmi vain, että tekijät olisivat saaneet pienellä panostuksella kevyesti pumpattua täyden pelin hinnan kukkarostani. Ei siinä mitään, kyseessä on kuitenkin yksi sukupolven parhaista peleistä vikoineen päivineen.
DeepDarkFantasy

08.09.2012 klo 19.16 3 tykkää tästä

What a horrible night to have a curse.
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.09.2012 klo 23.27 3 tykkää tästä

Dark Souls oli loisto peli, muttei omasta mielestä ihan yhtä hyvä kuin Demon's Souls. Tosin Dark Soulssissa oli se hyvää, Demon's Soulssiin verrattuna, ettei voimapalkki puolittunut kun oli kuollut, eikä ollut item burdenia.
VMR

09.09.2012 klo 17.11

Olipa hyvin kirjoitettu arvostelu. Siis ei siksi, että suosikkipeliäni kohdeltiin suopeasti, vaan ihan siksi, että tämä on kirjallisesti ansiokas teksti.
Petelius86

Rekisteröitynyt 07.10.2009

09.09.2012 klo 18.15

Hyvä peli. Ainoa asia mikä ottaa päähän on se että kavereiden kutsuminen on tuskaa... TUSKAA ollaan pidetty huoli siitä että ollaan samalla tasolla ja luettu kaikki kutsumista helpottavat asiat mutta joskus siis no oikeastaan aika usein kaverin kutsunta merkki ei näy ja monesti menee tunti että lopulta näkee merkin tai turhautuu ja toteaa että voitan mie sen yksinkin per"#"#. jos joku tietää varman tavan saada kaverin merkki näkyviin nii HERRAN jumala kertokaa
Saba

10.09.2012 klo 11.58

Petelius86 kirjoitti:
Hyvä peli. Ainoa asia mikä ottaa päähän on se että kavereiden kutsuminen on tuskaa...


Selvästihän tekijöiden tarkoituksena on ollut, että tätä peliä ei tuttujen kanssa pelata.
Petelius86

Rekisteröitynyt 07.10.2009

10.09.2012 klo 12.35

Saba kirjoitti:
Petelius86 kirjoitti:
Hyvä peli. Ainoa asia mikä ottaa päähän on se että kavereiden kutsuminen on tuskaa...


Selvästihän tekijöiden tarkoituksena on ollut, että tätä peliä ei tuttujen kanssa pelata.


OK mutta joskus käy niin etten saa muitakaan kutsuttua. vaikuttaa vähän siltä että tekijät ei halua että kukaan pelaa kenenkään kanssa :D summon failed
VMR

10.09.2012 klo 13.59

Petelius86 kirjoitti:
Saba kirjoitti:
Petelius86 kirjoitti:
Hyvä peli. Ainoa asia mikä ottaa päähän on se että kavereiden kutsuminen on tuskaa...


Selvästihän tekijöiden tarkoituksena on ollut, että tätä peliä ei tuttujen kanssa pelata.


OK mutta joskus käy niin etten saa muitakaan kutsuttua. vaikuttaa vähän siltä että tekijät ei halua että kukaan pelaa kenenkään kanssa :D summon failed


Itselläni oli kanssa kovin hankalaa päästä kaverin kanssa samaan peliin, mutta se saattaa olla helpompaa alhaisen tason hahmoilla. Ainakaan linkkaamani videosarjan pelaajat eivät valita kutsuongelmia. (voi toki olla että valitus ja odottelu on toimitettu videoista pois) http://www.youtube.com/watch?v=r4UrbMcmrU0&list=PLCC43EC2
Heke32

Rekisteröitynyt 24.06.2008

10.09.2012 klo 20.44

Miksi V2 ei laita arvosteluihin mukaan sellaisia kuvia pelistä, joista näkisi käyttöliittymän?
bishop

12.09.2012 klo 18.01

Dark souls on hieno peli jonka sain itse läpi 45-50 tunnissa (kaikki paikat puhdistettuina). Peli tosiaan kaipaa dsfixin mutta kunhan itse muokkailee nappeja niin erittäin mukava pelata näppis hiiri systeemilläkin paitsi lukuun ottamatta tyhmää lukitusta joka heiluu sinne tänne ja takaisin kun morsoja on edessä että takana. Eniten ärsytti anor london dragonbow archerit/herra lohikäärme sillalla/bed of chaos ja paikkana the great hollows. Loppujen lopuksi itsellä ei ollut hankaluuksia voittaa vastuksia kun oli divine +10 great scythe ja crimson armori.. opettelee vain vihollisen liikkeet ja iskee oikealla hetkellä niin eteminen sujuu nopeasti :)

Kirjoita kommentti

28438

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova