Tuorein sisältö

Metal Gear Solidin isä ennustaa konsolien kuolemaa

08.04.2010 klo 11.00 | Luettu: 18504 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Reuters kertoo että Metal Gear Solidien isä, pelisuunnitteluguru Hideo Kojima ennustaa konsolien - ja samalla konsolisotien kuolemaa.

"Lähitulevaisuudessa meillä on pelejä, jotka eivät ole riippuvaisia mistään alustasta. Pelaajien pitää saada ottaa pelikokemus mukaansa olohuoneestaan kun he matkustavat - missä ja milloin vaan he haluavatkin pelata. Sen pitäisi olla sama peliohjelma ja sama kokemus", maalailee Kojima.

Kojiman mukaan PSP:lle pelin tekeminen (Metal Gear Solid: Peace Walker) oli jo osa suunnitelmaa antaa hänen kehitystiimilleen kokemusta kannettavista pelikoneista tulevaisuuden visioita varten.

Paikalla olleen Sonyn edustajan mielestä kyseessä on rohkea ennustus ja hän toivoo että Kojima jatkaa eri pelialustoille kehittämistä. Microsoft on testaillut 'alustottamuutta' Xbox Liven yhdistämisessä uusimaan Windows Mobileen, mutta Kojimalla saattaa olla tähtäimessä jotain vieläkin laajempaa.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Dead or Alive Paradi... Epic ei paljastakaan... >

Keskustelut (22 viestiä)

blid

08.04.2010 klo 11.23

Eikös tää sama tyyppi ennustanut PC pelaamisen kuolemaa vähänaikaa sitten? Vai oliko se joku muu?
lainaa
Johnny

08.04.2010 klo 11.30

No ei ainakaan ihtee kiinnosta miltään pikkunäytöltä ja paska kajareilta pelata mitään. Kotisohva, iso telkkari ja kotiteatteri. I like it.. :)
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

08.04.2010 klo 11.36

Niinpä niin, mutta jostain syystä minusta tuntuu että tulee olemaan 2:n tyyppisiä tietokoneita, viihde-sentteri jossa pelataan ja katsotaan ''netti-televisiota'' (eli sanoisin että valitset netistä ohjelman ja maksat vähän tai sitten tulee juuri sinulle valikoituja mainoksia tai jotain). Ja tavallisista tietokoneista tulee taas työkoneita ja viestilaitteita..
lainaa
Juhlan_paikka

08.04.2010 klo 11.40

Konsolit poistuvat aikanaan luonnollisen poistuman kautta ja tilalle tulee yhteinen standardi. Tavallaan tässä ennustetaan samalla Sonyn kuolema alalla.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

08.04.2010 klo 11.43

Minä ennustan että näin ei käy. Tätä samaa sontaa on ennustettu jo 90-luvun alusta saakka. Milloin konsolien kuolemaa ja milloin pc-pelaamisen kuolemaa. Molemmat porskuttaa oikein hyvin edelleen.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

08.04.2010 klo 11.46

Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.
lainaa
Staipi

08.04.2010 klo 13.24

Mirr5 kirjoitti:
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.


Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.
lainaa
samppa9

Rekisteröitynyt 25.11.2009

08.04.2010 klo 15.08

Staipi kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.


Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.
, laatu ja kehityksen
lainaa
Totuus

08.04.2010 klo 15.34

Staipi kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.


Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.


Sekä halvemmat myöskin siksi, että lehvansa voi ostaa jenkeistä, sillä HD DVD:ssä ei ollut aluekoodauksia.
lainaa
Syy_yhteys

08.04.2010 klo 15.46

Hideo Kojima. Mies on ollut yllättävän konsolivastainen aina Metal Gear Solid IV:stä asti :D
Eikä PS3:lle ole sen jälkeen siltä mitään tullutkaan sen tuskaprojektin jälkeen...
lainaa
munagoggeli

08.04.2010 klo 16.18

mun visio on et yks konsoli nousee parhaimmaksi ja kaikki pelaavat sit sillä tyytyväisenä. fakta.
lainaa
sonynfirmwaret

08.04.2010 klo 18.33

Sonyn konsolin poistaminen on mahdotonta: mikäli joku yrittää koittaa moista, niin Sonyn uusi firmware palauttaa Sonyn takaisin, mutta samalla poistaa kaikki muut vaihtoehdot pois.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

08.04.2010 klo 18.34

Staipi kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Yksi formaatti peleille olisi parasta mitä peleille on koskaan tapahtunut. Miettikää nyt jos meille olisi oikeasti jäänyt sekä Blu-ray, että HD-DVD.


Meille olisi jäänyt halvemmat teräväpiirtoelokuvat, koska kilpailu formaattien välillä luo hintapainetta.


Ja kaksi eri formaattia. No okei, huono vertaus, kaippa ne olis saatu yhteen soittimeen molemmat. Mutta semmoista konsolia ei tulla näkemään aivan äkkiä, joka toistaisi useamman eri formaatin pelejä.
Tietokoneet yleistyvät runsaasti, puhutaan jo kodin mediacenttereistä (tai jotain muuta hienon kuuloista paskaa) Jokatapauksessa, nuo voisivat korvata eri konsolit.
lainaa
Klapi

08.04.2010 klo 18.42

Sais kyllä juu konsolit kuolla pois ihan rauhassa, vaikka olenkin yhden tyytyväinen omistaja. Päästäis eroon kaikista saatanan konsolisodista, fanipojista, yksinoikeuksista ja kaikennäkösistä kehitysvaikeuksista eri alustoille. Pystyttäis keskittymään enemmän parempien pelien tekemiseen ja kaikki pystyis pelaamaan niitä ilman että omistaa kolmea konsolia ja pc:tä kotona. Toiveajattelua...
lainaa
Bigtoop

Rekisteröitynyt 04.01.2008

08.04.2010 klo 21.18

Kojiman puheet ovat ehkä vähän liian japanilaispainotteisia, jossa käytetään enemmän käsikonsoleita ja ollaan liikkeessä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

08.04.2010 klo 23.07

Kaikkien valmistajien kannattaisi sopia yhteisestä standardista pelilaitteeksi tai ohjelmisto-alustaksi ja tälle alustalle tehtäisiin sitten pelejä ja alusta olisi täysin päivitettävissä ja taaksepäin yhteensopiva niin pitkään kuin vain mahdollista. Sen tulisi olla myös hyvin dokumentoitu, avoin ja lisenssi maksuista vapaa.

Valmistajat voisivat kehittää sille esim. omat käyttöliittymänsä ja kaikkea alustan tukemaa toiminnallisuutta ei tarvitsisi käyttää kaikissa laitteissa ja valmistajat voisivat itsekkin lisäillä omia toimintojaan kunhan tällä alustalla olisi tosiaan se tiivis ydinsetti ohjelmoitavia rajapintoja ja laitetukea josta ei poiketa.

Microsoft voisi valmistaa tästä alustasta sellaisen paketin jossa on parempi näytönohjain, mutta huonompi suoritin. Sony sellaisen paketin jossa on tehokkaampi suoritin ja heikompi näytönohjain ja Nintendo tuoda markkinoille laitteen joka kattaa alustan absoluuttiset minimi vaatimukset.

Pelit kasattaisiin vaikka 5 eri profiiliin, Nintendon laitteen ohjelmisto kertoo, että pelin tulee käyttää profiilia 1 joka on heikoin graafiselta laadultaan, Sonyn ja Microsoftin profiilia 4 ja jos itsepäätät kasata sen kaikkein tykeimmän htpc:n sen profiilia voisi säätää ja heittää vaikka sen 5:n sinne sisään. Profiilien määrä voisi kasvaa kun alustan laitteisto edistyy. Esim. profiilit 1-15 ovat tuettuina 10 vuoden kuluttua samalla alustalla. peli ilmoittaa kyljessä toimivansa vaikka profiilien 12-15 laitteissa. eli tarvitset sen suusimman sukupolven laitteen tai jokin uuden osan jotta ohjelmisto huomaa sinulla olevan profiilin 13 laite ja antaa ajaa softan. Pelin pitäisi tukea ainakin 5 eri profiilia täydellisesti.

Tulevaisuudessa kun tekniikka kehittyy ja tulee pienemmäksi voidaan toteuttaa esim. profiilit 1-10 taskukoon laitteissa ja ajaa niissä täsmälleen samaa ohjelmistoa kuin 10 vuotta sitten täysin muokkaamattomana ilman mitään ongelmia.

Ei asetusten säätämistä, ei asennuksia, päivitykset tulevat yhteisen rajapinnanläpi keskuspalvelimelta jolta voisi myös kenties vuokratapelejä tai pelata niitä pelejä käyttäen omaa laitetta päätteenä.

avoimuus takaa, että mikä tahansa syöttöjärjestelmä kelpaa mihin tahansa näistä valmistajien laitteista.

3DO ei ollut huono idea. Se oli vain toteutettu paskasti ja oli kallis ja ohjelmisto tarjonta heikkoa. IBM:n IBM-PC-laitteisto ja Microsoftin DOS ja Windows ohjelmistot ovat esimerkki täydellisestä onnistumisesta tällä saralla.

Tämä on oikeasti juttu joka tuottaisi silkkaa rahaa kaikille ja pelaava kansa olisi niin pirun tyytyväistä sakkia sitten.

Mutta se ylpeys, se ylpeys... ja kuka ryhtyisi moisen riita kapulan haltijaksi ja olisi riittävän puolueeton sen hallitsija? Kuka päättää viimekädessä mitä alustan kanssa tehdään? Kronos on esimerkki tälläisestä foorumista, mutta mitä jos käy kuin Blu-Ray liittoumalle ja se hajoaa ja syntyy kaksi kilpailevaa vastaavaa avointa alustaa?
lainaa
walloftext

08.04.2010 klo 23.31

Dekonega kirjoitti:

* * * rivikaupalla joutavanpäiväistä roskaa jätetty lainaamatta * * *


Höpön löpön.
lainaa
Roflofall

09.04.2010 klo 02.21

Dekonegaa vaan pännii, et Sony ei voi olla number one. Turha sitä on kirjoittaa koko aukeamman kokoista itkutekstiä aiheesta: "miksi ps3 fanina en ole tarpeeksi ylpeä konsolistani".

Mutta se ylpey, se ylpeys... :)
lainaa
Bigtoop

Rekisteröitynyt 04.01.2008

09.04.2010 klo 08.18

Dekonega kirjoitti:
tl,bir


Aika sekavan oloinen systeemi, jos nyt pohditaan ihan normaalin kuluttajan kannalta. Ihminen, joka pelaa silloin tällöin huvikseen, eikä ole mikään tekniikan ihmelapsi, tuskin pysyy tällaisten juttujen perässä.

Johonkin eri "profiileihin" jakaminenhan johtaa aika samanlaiseen tilanteeseen, mitä nyt nyt on. Vertaa: 1-10 eri profiilia - 3 eri pelikonsolia. Eikä ole hankala kuvitella vuosittain tulevaa "Nyt X-firmalta uusi profiili 18!" -mainosta. Johtanee siis tilanteeseen, jota elämme nyt. Ainoastaan konsolisota loppuisi, kun profiili 18 nyt vaan on yksinkertaisesti kovempaa rautaa kuin 17. Mutta kuka hyötyy?
lainaa
Purkaja

Rekisteröitynyt 08.06.2008

09.04.2010 klo 09.27

Yhteinen standardi olisi nannaa, ei enää pähkäilyä laitteiden välillä vain pelkkää pelaamista!
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

09.04.2010 klo 12.54

Mikään ei tule muuttumaan ja kaikki muuttuu, muttei yhtäaikaa molempia.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

09.04.2010 klo 17.32

Siis.... ette nyt tajunneet. Ette alkuunkaan. Tuo on peevelin helppo systeemi tavalliselle tolvanalle. Bigtoop...

Parhaimmillaan homma menee niin, että tätä "pelialusta x":ä myydään usean eri valmistajan kautta ja niissä on ulkoasussa eroa ja niissä on lisätoiminnoissa eroa, mutta ydin setti on sama.

Osat vaikka qwerty:n valmistaman pelilaatikko 2010:n, se tukee 10 profiilin pelejä. kaupassa on pelilaatikko jossa lukee "pelialusta x" ja takana profiilista 6 eteenpäin.

Lyöt levyn himassa sisään ja se on siinä.

...

Profiili 6:n näyttää huonolta, mutta toimii silti erittäin hyvin. Profiili 10:n laitteessa se toimii tismalleen yhtä hyvin, mutta on huomattavasti näyttävämpi tai tuottaa paremman äänen ja toimii korkeammassa kuvakoossa yms.

...

Profiili tarkoittaa enemmän tässä laitteen sukupolvea. Nyt eletään tällä hetkellä seitsemättä sukupolvea, eli käytössä on ns. profiili 7. Ja kaikki profiili 7:n laitteet ovat yhteensopivia kaikkien aikaisempien profiilien kanssa ja kaikki profiili 7:n laitteet ovat myös keskenään yhteensopivia. "pelialusta x" voidaan antaa vaikka tämän alustan nimeksi. Profiili ilmoittaa kuinka tehokasalusta on. Ideana olisi portaaton päivitettävyys aina seuraavalle tasolle.

Jos joitain kiinnostaa kinata, että Super Nintendon pelit ovat parempia kuin Wii:n pelit niin sille tuskin voi tehdä mitään. Mutta eikö se ole sama nykyäänkin? Pointtina tässä on teorioida oikeasti toimivaa järjestelmää joka pistäisi lopun "Xbox rauta on parempaa kuin PS2 rauta" väittelyille kun kaikilla on saman tasoinen rauta käytössä. Tai "nämä yksinoikeuspelit ovat parempia kuin nuo toiset" ja sitä rataa.

Hyötyjinä tässä on pelinkehittäjät, julkaisijat, tuottajat, sijoittajat, ja pelaajat. Pelinkehittäjiltä menee vähemmän rahaa, pienempi kehityskaari ja peli on aina optimaalinen oli laitteen valmistaja kuka hyvänsä. Julkaisijat saavat vähemmän paskaa niskaansa jos yhden pelin toimiminen on parempaa toisella alustalla kuin toisella. Sama koodi, samat binaarit kaikilla alustoilla. Tuottajat voivat keskittyä täysillä tuotteen suunnitteluun ilman alustakohtaisten rajoitteiden huomioon ottamista. Sijoittajilta menee vähemmän rahaa, pelien kehitysajat ovat lyhyemmät. Ja pelaajien lukemattomia hyötyjä tuskin tarvitsee luetella, mutta mainitaan nyt esim. halvempi pelien keskihinta joka seuraa koska kaikki ovat yhdellä alustalla ja kehityskustannukset ovat halvempia (esim. Windows-alusta jonka pelit maksavat 40-50e versus suljetut yksityiset alustat joissa hinnat 50-80e keskihinnan ollessa 60-70e välimaastossa.), luovemmat ja näyttävemmät pelit, enemmän mahdollisuuksia löytää parempia pelejä, alustan ikä on pidempi kuin 10 vuotta, riippumattomuus tuottajasta ja valmistajasta takaa sen, että jos joku valmistaja tekee paskaa "pelialusta x" rautaa niin pelaajat voivat kääntyä toisen valmistajan puoleen ilman pelikokoelman uusintaa (xbox 360 esim. ja rrrod). Tämä tekee yksinoikeuksista lopun sillä sama peli toimii kaikilla alustan laitteistoilla... tämä siis mainitakseni nyt muutamia hyötyjä.


Häviäjiä firmat jotka kääntävät pelejä ja ohjelmistoa alustoilta toisille, sekä yritykset joidenka omat alustat ja brändit kärsivät arvovalta tappion. Ja on hyvin iso syy sille miksi tämä ei tule tapahtumaan, mutta ainahan voi miettiä millainen tilanne voisi olla. :)

Universaali alusta olisi nannaa kaikille, mutta tietenkin silti olisi olemassa vastarannan kiiskejä jotka varmasti haluavat tehdä asiat omalla tavallaan. Kuten Sony ja Microsoft...
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova