Tuorein sisältö

Remedy: Pelit ovat kuin pornoa

29.04.2010 klo 23.23 | Luettu: 20474 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Gamerzines kertoo Remedyn Saku Lehtisen käyttäneen otsikossa mainittua sananpartta puhuessaan tällä viikolla Nordic Game Conferencessa. Kyse ei tietenkään ollut alastomien vartaloiden ja niiden osasten määrästä, vaan siitä, kuinka syvällisiä juonet useimmissa peleissä ovat.

"Remedy on siitä erikoinen, että peleissämme tarina asetetaan erittäin etusijalle. Jotkut pelifirmat pitävät kenttäsuunnittelua pelinsä runkona. Tarina on meidän runkomme. Kaikki mitä teemme kytkeytyy tarinaan. Käsikirjoitus on tärkein dokumentti. Pelit ovat yleensä kuin pornoleffoja - tarinan raato ja paljon toimintaa", summasi Lehtinen.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Alan Waken ostajille... Sadan euron Space In... >

Keskustelut (20 viestiä)

PR-schaissea

29.04.2010 klo 23.35

Death Rallyn eeppinen tarina ei ole vieläkään ihan täysin avautunut, pitää varmaan lukea se kirjana.
lainaa
jonu

29.04.2010 klo 23.49

Ihan oikeesti mitä paska uutisia. Olkaa nyt parempia älkääkä lähtekö tähän roskauutisointiin.
lainaa
Nicky_Santoro

30.04.2010 klo 00.00

PR-schaissea kirjoitti:
Death Rallyn eeppinen tarina ei ole vieläkään ihan täysin avautunut, pitää varmaan lukea se kirjana.
Putosin =D
lainaa
Dukenukem

30.04.2010 klo 01.03

PR-schaissea kirjoitti:
Death Rallyn eeppinen tarina ei ole vieläkään ihan täysin avautunut, pitää varmaan lukea se kirjana.

osuit kyllä niin oikeeseen :D
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

30.04.2010 klo 07.38

Vielä kun Saku Lehtinen olisi itse keksinyt sanan partensa niin taputtaisin. Mutta tuon ajatuksen heitti ilmoille John Carmack vähintään kymmenen vuotta sitten. On perin surullista, että se pitää yhä paikkansa.

John Carmack kirjoitti:
Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important.


http://en.wikiquote.org/wiki/John_D._Carmack

...

Ja kylläpäs nyt tuntuu olevan hidas uutispäivä taas vaihteeksi kun tämäkin piti itsenäisenä uutisena julkaista. :P
lainaa
Njeps

30.04.2010 klo 08.35

Jaa, jos tuolla firmassa ollaan sitä mieltä että pelien juonen tulee olla yhtä loistava kuin mitä aikuiselokuvissa nähdään, pelistä kiihotutaan seksuaalisesti samalla tavalla kuin aikuiselokuvista ja että peliä ei voi pelata kättelemättä lilliputtia, sivuutan kyllä aika nopeasti ko. talon tuotokset.
lainaa
Risto

30.04.2010 klo 08.59

Dukenukem kirjoitti:
PR-schaissea kirjoitti:
Death Rallyn eeppinen tarina ei ole vieläkään ihan täysin avautunut, pitää varmaan lukea se kirjana.

osuit kyllä niin oikeeseen :D


Mut etkös sä Duke tiedä kulissien takaa tarinan vähän paremmin kuitenkin? On varmaan ollut paljon draamaa siellä loppupeleissä.
lainaa
EiYmmärrä

30.04.2010 klo 09.29

Njeps kirjoitti:
Jaa, jos tuolla firmassa ollaan sitä mieltä että pelien juonen tulee olla yhtä loistava kuin mitä aikuiselokuvissa nähdään, pelistä kiihotutaan seksuaalisesti samalla tavalla kuin aikuiselokuvista ja että peliä ei voi pelata kättelemättä lilliputtia, sivuutan kyllä aika nopeasti ko. talon tuotokset.


Siis oikeesti et voinut ymmärtää uutista näin väärin.
lainaa
Jstr

30.04.2010 klo 10.08

Dekonega kirjoitti:
Vielä kun Saku Lehtinen olisi itse keksinyt sanan partensa niin taputtaisin. Mutta tuon ajatuksen heitti ilmoille John Carmack vähintään kymmenen vuotta sitten. On perin surullista, että se pitää yhä paikkansa.

John Carmack kirjoitti:
Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important.


http://en.wikiquote.org/wiki/John_D._Carmack

...

Ja kylläpäs nyt tuntuu olevan hidas uutispäivä taas vaihteeksi kun tämäkin piti itsenäisenä uutisena julkaista. :P


Paitsi että Carmack ei pidä juonta tärkeänä ja Lehtinen taas pitää tärkeimpänä.
lainaa
lulz

30.04.2010 klo 10.09

Pelit ovat kuin pomoa ;D
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

30.04.2010 klo 10.20

Valivali, taitaa olla kaikilla hieman huono päivä kun jaksatte valittaa ja kommentoida mielestänne huonoa uutista.

Teemme kaikkemme että Remedya dissataan joka uutisessa mahdollisimman paljon. Kyllä on porukka vajonnut alamaihin.
lainaa
grgf

30.04.2010 klo 10.35

Enää 14 päivää!!! Wohoo!!!
lainaa
Janne75

30.04.2010 klo 10.48

Jos jotain harmittaa uutisten taso niin ABP auttaa. Ei tule pahaa oloa että tukisi roskasivustoja. Kun taso nousee ABP vain vihreälle kys. sivustolla.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

30.04.2010 klo 11.57

Jstr kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Vielä kun Saku Lehtinen olisi itse keksinyt sanan partensa niin taputtaisin. Mutta tuon ajatuksen heitti ilmoille John Carmack vähintään kymmenen vuotta sitten. On perin surullista, että se pitää yhä paikkansa.

John Carmack kirjoitti:
Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important.


http://en.wikiquote.org/wiki/John_D._Carmack

Paitsi että Carmack ei pidä juonta tärkeänä ja Lehtinen taas pitää tärkeimpänä.

Pohjustamalla tietoni lukemaani "Masters of Doom"-kirjaan väitän asian olevan kylläkin siten, että Carmack pitää juonta tärkeänä osana itse kokemusta, mutta samalla huomauttaa, että se ei ole _se juttu_ minkä vuoksi pelejä pelataan ja ei siksi ole kovin tärkeä. Sillä hänen mukaansa juonen ei tulisi asettaa rajoja tai olla turha paino pelimekaniikalle. Tilaa pitää jättää hieman mielikuvitukselle ja realistiselle tarinan kerronnalle jonka esim. Doom (1 & 2), Quake (1 & 2) ja Half-Life (1 & 2) ovat onnistuneesti lanseeranneet. Carmackin mukaan pelaajan ei tarvitse tietää epäolennaisia asioita tarinasta tai sen taustoista, riittää kun on motiivi, jokin syy edetä. Ex. ID Software työntekijä John Romeron (mies joka kirjoitti ja koodasi mm. Doomin ja Quake pelimekaniikan) mukaan pelaajan ei pitäisi olla tarinaa sivusta seuraava aave, vaan henkilö jona hän pelaa koska samaistumista ei muuten pääse tapahtumaan.

Minä kyllä arvostan Remedyn työtä elokuvamaisten pelien tekemiseksi ja heidän ottamiaan askelia sillä kehitys-suunnalla, mutta miksi tehdä elokuvamaisia tarinoita peleihin jos niitä samoja tarinoita voi käydä katsomassa teatterissa? Sen lisäksi ei tarvitse tehdä turhaa työtä käsillä ja säätää jonkun koneen kanssa, kärsiä surkeasta grafiikasta (verrattuna oikeaan elämään), surkeista äänistä (verrattuna teatterin äänentoistoon) ja tämänkin voi tehdä muutaman hyvän ystävän seurassa.

Hyvä peli tyytyy elokuvamaiseen tarinankerrontaan, mutta erinomainen peli keksii täysin oman tapansa kertoa tarinaa. :)

Vai mitä muuta Waken pelaaminen on (toistaiseksi videoiden perusteella ollut) kuin välivideo, 3rd person action sequence, välivideo, 3rd person action sequence with a puzzle, YACS ja YATPAS... jne. :)
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

30.04.2010 klo 11.58

Täällä kyllä osalla menny uutisen pointti ihan ohi. Mutta tosiaan, Alan Wake vois olla tän firman eka peli missä tosissaan on erikoinen juoni. Max Paynessa oli vaan ovela juonenkerronta, mikä sai tarinan tuntumaan hyvältä :P Mutta silti tämän miehen logiikka on ollut Max Payneissakin.
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

30.04.2010 klo 12.22

Dekonega kirjoitti:
Jstr kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Vielä kun Saku Lehtinen olisi itse keksinyt sanan partensa niin taputtaisin. Mutta tuon ajatuksen heitti ilmoille John Carmack vähintään kymmenen vuotta sitten. On perin surullista, että se pitää yhä paikkansa.

John Carmack kirjoitti:
Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important.


http://en.wikiquote.org/wiki/John_D._Carmack

Paitsi että Carmack ei pidä juonta tärkeänä ja Lehtinen taas pitää tärkeimpänä.

Pohjustamalla tietoni lukemaani "Masters of Doom"-kirjaan väitän asian olevan kylläkin siten, että Carmack pitää juonta tärkeänä osana itse kokemusta, mutta samalla huomauttaa, että se ei ole _se juttu_ minkä vuoksi pelejä pelataan ja ei siksi ole kovin tärkeä. Sillä hänen mukaansa juonen ei tulisi asettaa rajoja tai olla turha paino pelimekaniikalle. Tilaa pitää jättää hieman mielikuvitukselle ja realistiselle tarinan kerronnalle jonka esim. Doom (1 & 2), Quake (1 & 2) ja Half-Life (1 & 2) ovat onnistuneesti lanseeranneet. Carmackin mukaan pelaajan ei tarvitse tietää epäolennaisia asioita tarinasta tai sen taustoista, riittää kun on motiivi, jokin syy edetä. Ex. ID Software työntekijä John Romeron (mies joka kirjoitti ja koodasi mm. Doomin ja Quake pelimekaniikan) mukaan pelaajan ei pitäisi olla tarinaa sivusta seuraava aave, vaan henkilö jona hän pelaa koska samaistumista ei muuten pääse tapahtumaan.

Minä kyllä arvostan Remedyn työtä elokuvamaisten pelien tekemiseksi ja heidän ottamiaan askelia sillä kehitys-suunnalla, mutta miksi tehdä elokuvamaisia tarinoita peleihin jos niitä samoja tarinoita voi käydä katsomassa teatterissa? Sen lisäksi ei tarvitse tehdä turhaa työtä käsillä ja säätää jonkun koneen kanssa, kärsiä surkeasta grafiikasta (verrattuna oikeaan elämään), surkeista äänistä (verrattuna teatterin äänentoistoon) ja tämänkin voi tehdä muutaman hyvän ystävän seurassa.

Hyvä peli tyytyy elokuvamaiseen tarinankerrontaan, mutta erinomainen peli keksii täysin oman tapansa kertoa tarinaa. :)

Vai mitä muuta Waken pelaaminen on (toistaiseksi videoiden perusteella ollut) kuin välivideo, 3rd person action sequence, välivideo, 3rd person action sequence with a puzzle, YACS ja YATPAS... jne. :)
Jos sinulta löytyy hivenenkään mielikuvitusta pidät elokuvamaisesta pelistä elämyksenä paljon enemmän kuin leffateatterissa kököttäen leffaa katsoen. Hahmoihin samaistuminen on monin verroin helpompaa jos voit itse valita mihin suuntaan hahmo likkuu, miten se kahlaa läpi tarinan/juonen, elokuvassahan sinä vain istut voimatta vaikuttaa lopputulemaan millään muulla tavalla kuin omilla mielipiteillä miten tulkitset elokuvan esim. opetuksen. Pelissä (hyvin tehdyissä elokuvamaisissa) sen sijaan voidaan tarinaan ujuttaa monia erilaisia lopetuksia ja niistä kaikista voi tehdä itse monia erilaisia tulkintoja, plus pääset paremmin sisään hahmoon olemalla itse kyseinen hahmo.

Silti väitän että pelien ja elokuvien vertaaminen suoraan on typerää, koska on kuitenkin kyse kahdesta eri taiteen suunnasta, jos pelejä nyt taiteeksi voi kutsua. Toisessa vain katsot, toisessa kuitenkin istut ainakin osittain kuskin penkillä. Itse saan elokuvaimaisesta HYVÄSTÄ pelistä enemmän irti kuin hyvästä elokuvasta. Mutta en silti siis lähtisi vertaamaan näitä kahta ihan suoraan.
lainaa
jounihat

30.04.2010 klo 12.25

No se riippuu pelistä. Minusta kaikissa peleissä ei tarvitse olla juonta lainkaan ja monet hyvät juonet ovat sellaisia, jotka täydentyvät pelin tunnelman avulla pelaajan päässä. Esim. joku Flashback tai Oddworld. Mutta kyllä peleissä kuitenkin se pelaaminen on kaikista tärkeintä, oli se sitten QTE:tä, räiskintää tai naksuttelua. Jos pelaaminen ei ole kivaa, tuskin peliä jaksaa pelkästään juonen takia pelata.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

30.04.2010 klo 12.26

Lehtinen kirjoitti:
"Remedy on siitä erikoinen, että peleissämme tarina asetetaan erittäin etusijalle. Jotkut pelifirmat pitävät kenttäsuunnittelua pelinsä runkona. Tarina on meidän runkomme. Kaikki mitä teemme kytkeytyy tarinaan. Käsikirjoitus on tärkein dokumentti. Pelit ovat yleensä kuin pornoleffoja - tarinan raato ja paljon toimintaa"

Tämähän on ollut erittäin yleistä tällä sukupolvella, että erityisesti länsimaalaiset pelitalot ovat keskittyneet enemmän siihen elokuvamaiseen tarinaan. Tarina on ollut kenttien runkona joissain tapauksissa vähän liikaakin, joka on johtanut skiptattuihin putkiin.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

30.04.2010 klo 17.52

Keskkeis, et ymmärtänyt minun viestini sisältöä. Mutta ei se mitään. Itsehän kirjoitin pelkästään, ja vain pelkästään tarinankerronnasta ja sen nauttimisesta yhtenä pakettina. Tagmankin tuossa ylempänä hyvin huomauttaa, että aika monesti nykyään tarinaa on liikaa ja se johtaa ennalta määriteltyihin putkiin joita pitää juosta läpi joissa tapahtuu tismalleen tietyt asiat tietyllä kellon tarkkuudella.

Tosin ihan vain saivarrellakseni niin sanon, että kyllähän elokuvassakin voi olla useampia eri lopetuksia. Interaktiivisissa sellaisissa voi vielä itse päättää sen lopetuksen. Jolloin juuri ne monet tulkinnat ja yms. astuvat mukaan. Elokuvakin voidaan kuvata hahmon päänpäältä tai selän takaa. Ei jatkuvasti tarvitse olla dialogia. Samaistumista tapahtuu silti. :)

Olen muuten aika pitkälti samaa mieltä kanssasi siitä mitä kirjoitit. Interaktiivisen sisällön ja elokuvien vertailu on vähän epäreilua. En verrannut elokuvia ja pelejä kokonaisuuksina. Otin vain sen tarinankerronta osan sieltä tarkasteluun.
lainaa
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

01.05.2010 klo 10.02

Kun tarina on etusijalla, tulee pelistä yleensä liian elokuvamainen.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova