Tuorein sisältö

Digimyynnin odotetaan lyövän fyysiset pelit lähivuosina

08.09.2011 klo 15.00 | Luettu: 16648 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen



Shacknews kertoilee DFC Intelligence -nimisen markkinatutkimusyrityksen raportista, joka maalailee pelimyynnin tulevaisuutta.

Pelimyynnin kokonaisarvon odotetaan nousevan 81 miljardiin dollariin vuoteen 2016 mennessä, vuonna 2010 se oli 66 miljardia. Yhä suurempaan rooliin ovat nousemassa kännyköiden ja tablettien kaltaiset laitteet, joilla pelaaminen on "toissijainen" tarkoitus.

Yrityksen mukaan vuoden 2008 talouskriisi Yhdysvalloissa aiheutti osaltaan sen, että monet pelaajat siirtyivät free to play -peleihin ja muutaman taalan pikkupeleihin kymmenien taalojen konsolipelien sijaan. Uuden konsolisukupolven saapuminen vasta parin vuoden sisään on DFC:n mukaan lisäkannustin nykyisille latauspeleille.

Kiinnostavaa raportissa on kuitenkin, että fyysisten pelien myynnin katsotaan saavuttaneen huippunsa (58 miljardia $) vuonna 2008, ja että tulevalla viisivuotiskaudella niiden osuus pelien kokonaismyynnistä laskee noin noin puoleen. Samalla PC:n, konsolien ja erilaisten mobiililaitteiden ladattavien pelien kaupan arvon uumoillaan nousevan nykyisestä 19 miljardista yli kaksinkertaiseksi.

V2.fi | Mikko Heinonen
< 11 minuuttia sekoilu... Näistä syistä 3DS ep... >

Keskustelut (27 viestiä)

Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

08.09.2011 klo 15.09

En näe mitään syytä ostaa fyysisiä kappaleita jos digitaaliseenkin on mahdollisuus. Pelien ostaminen ja hallinta vaan on 100x helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa esim. Steamin avulla.
lainaa
jeje

Rekisteröitynyt 17.08.2008

08.09.2011 klo 15.19

Bamboocha kirjoitti:
En näe mitään syytä ostaa fyysisiä kappaleita jos digitaaliseenkin on mahdollisuus. Pelien ostaminen ja hallinta vaan on 100x helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa esim. Steamin avulla.


Mielipideasia sinäänsä, mutta täytyy kyllä myöntää, että itsekkin olen alkanut pitämään steamista mitä enemmän sitä olen käyttänyt.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

08.09.2011 klo 15.21

Bamboocha kirjoitti:
En näe mitään syytä ostaa fyysisiä kappaleita jos digitaaliseenkin on mahdollisuus. Pelien ostaminen ja hallinta vaan on 100x helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa esim. Steamin avulla.

Nogu on kivempi maksaa 20e lisää että saa DVD kotelon (40sn) ja levyn jolle data on tallenttu (20snt) ja 20 suvuisen läpyskän (1-2e) ja sit saa ite päivittää peliä miten haluu ja voi sanoa että voi sentään käyttää modeja niissä kolmessa pelissä joidenka steam versiossa ne eivät toimi.
lainaa
jeppeniilo

08.09.2011 klo 15.46

Digitaalisesti myytävät pelit pitäisi olla huomattavasti halvempia kuin fyysisesti myytävät. Esim. steamissa uutuus pelit maksaa keskimäärin sen 49.90 € kun niitä saa kaupasta jopa alle 40,00 €. Itse ostan digitaalisesti vain vanhempia pelejä jotka on 1-10 € kpl. Muuten uskon kyllä digi myynnin syrjäyttävän nopeastikkin fyysisten pelien myynnin.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

08.09.2011 klo 15.52

jeppeniilo kirjoitti:
Digitaalisesti myytävät pelit pitäisi olla huomattavasti halvempia kuin fyysisesti myytävät. Esim. steamissa uutuus pelit maksaa keskimäärin sen 49.90 € kun niitä saa kaupasta jopa alle 40,00 €. Itse ostan digitaalisesti vain vanhempia pelejä jotka on 1-10 € kpl. Muuten uskon kyllä digi myynnin syrjäyttävän nopeastikkin fyysisten pelien myynnin.

Eli vertaat halpaa fyysista kalliisee nettilataukseen? What's up with that.

PCn uutuspelejä lähtee 30e pintaan G2Playsta jos hintasotaan haluat.
lainaa
Defaulted

Rekisteröitynyt 04.01.2011

08.09.2011 klo 16.03

Jep jep, itsehän en kieltämättä tue fyysisiä pelejä kunnolla, sillä ostan yleensä kun ne ovat alle 30€. Itse tosin tykkään, että hyllyssä on läjä pelejä, joita on siitä sitten helppo ottaa pelattavaksi. Koneella ne usein tulee poistettua ja sitten pitää taas joskus lataa se jonkin mielijohteen takia.

@Machinus
Mutta onhan totta, että fyysisten pelien varastoiminen ja myynti vaatii enemmän rahaa, kuin virtuaalisten, joten ei saisi missään tapauksessa maksaa saman verran kuin esim. Citymarketissa, jossa ne ovat ylihinnoteltuja muutenkin.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

08.09.2011 klo 16.36

Machinus kirjoitti:
Bamboocha kirjoitti:
En näe mitään syytä ostaa fyysisiä kappaleita jos digitaaliseenkin on mahdollisuus. Pelien ostaminen ja hallinta vaan on 100x helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa esim. Steamin avulla.

Nogu on kivempi maksaa 20e lisää että saa DVD kotelon (40sn) ja levyn jolle data on tallenttu (20snt) ja 20 suvuisen läpyskän (1-2e) ja sit saa ite päivittää peliä miten haluu ja voi sanoa että voi sentään käyttää modeja niissä kolmessa pelissä joidenka steam versiossa ne eivät toimi.

Sinänsä hassua, että väität digitaalista versiota halvemmaksi, sillä lähes poikkeuksetta digitaalinen versio on kalliimpi (ainakin/varsinkin aluksi). Osta peli Steamistä, maksa 45€ (kymmenen prosentin ennakkotilaajan alennus, normaalisti 50€); osta peli verkkokaupasta, maksa 30-35€.

Ainakin minulla kyse on siitä, että minä haluan omistaa monta kymmentä euroa maksavan tuotteen. Minua ei kiinnosta maksaa siitä, että jakelupalvelun ylläpitäjä/pelin julkaisija antaa minulle digitaalisesti luvan pelata maksamaani peliä. (No, toki siitäkin voi sen naurettavan halvan tarjoushinnan maksaa, mutta ei juurikaan enempää.)

Machinus kirjoitti:
jeppeniilo kirjoitti:
Digitaalisesti myytävät pelit pitäisi olla huomattavasti halvempia kuin fyysisesti myytävät. Esim. steamissa uutuus pelit maksaa keskimäärin sen 49.90 € kun niitä saa kaupasta jopa alle 40,00 €. Itse ostan digitaalisesti vain vanhempia pelejä jotka on 1-10 € kpl. Muuten uskon kyllä digi myynnin syrjäyttävän nopeastikkin fyysisten pelien myynnin.

Eli vertaat halpaa fyysista kalliisee nettilataukseen? What's up with that.

PCn uutuspelejä lähtee 30e pintaan G2Playsta jos hintasotaan haluat.

G2Play ja kumppanit kyllä toimivat, mutta niissä epävarmuustekijä on jo huomattavasti suurempi kuin muualla. Muistaakseni vielä viime vuonna G2Play yms. vaativat usein uusilta asiakkailta kuvan henkilöllisyystodistuksestakin, mikä saa hälytyskellot soimaan, vaikka syy olikin ihan hyvä.

Joka tapauksessa uutuuspelit irtoavat helposti hintaan 35€ ihan luotettavistakin verkkokaupoista, usein jopa vähän halvemmalla. Yritäpä löytää yksikin jakelupalvelu, josta saa uutuuspelin samaan hintaan. Usein jo 40€ alkaa olla pieni ihme.

Totta kai jos vertaa Prisma- ja Citymarket-hintoihin, digitaaliset jakelupalvelut alkavat vaikuttaa houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Kuitenkin jos näistä asioista tietää yhtään mitään, on suoraan sanottuna idiootti, jos ostaa pelinsä jostain Prismasta tms. Tietämättömyys on eri juttu, mutta tietämätön tuskin tietää sitäkään, että netissä on näitä jakelupalveluita.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

08.09.2011 klo 16.51

Kotelo on aina hieno hyllyssä piste
lainaa
Asdf

08.09.2011 klo 16.53

Ottakaa huomioon, että ei Steam niitä pelien hintoja määrittele. Pelin hinnan määrittelee julkaisija, tai oikeastaan epäsuorasti kivijalkakaupat.

EA/Ubisoft yms. isot julkaisijat eivät halua suututtaa Gamestopia, Wallmartia yms. kauppoja, jotka myyvät massiivisia määriä heidän pelejään.

Täysin epäloogistahan se on, että digitaalinen kopio maksaa enemmän, kun materiaali/paino/postitus kuluja ei ole. Jos pelit saisi halvemmalla Steamista, niin kivijalkakaupat vetäisivät herneen nenään ja uhkaisivat lopettaa kyseisten pelien myynnin.

Itse ostan useimmiten pelit Steamista, vaikka ne maksaisivat kympin enemmän. En todellakaan halua tukea Gamestopia tms. kauppoja, jotka jarruttavat teknologian kehitystä.

Poikkeuksena ne kerrat, kun on huomannut jossain todella edullisessa tarjouksessa Steamissa aktivoitavia pelejä, mutta silloinkin CD-key Steamiin ja paketti levyineen roskiin.
lainaa
hmmm

08.09.2011 klo 16.54

Bamboocha kirjoitti:
En näe mitään syytä ostaa fyysisiä kappaleita jos digitaaliseenkin on mahdollisuus. Pelien ostaminen ja hallinta vaan on 100x helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa esim. Steamin avulla.


En näe itsekään kuin 2 syytä. Fyysisillä yleensä halvempi hinta, tai ainakin nopeammin laskeva hinta. PC:lle tulee ostettua suurin osa peleistä alennuksista, jos ei ole jokin pakko-heti-tänne-nyt peli.
Toisekseen tuolle PS3:lle on pirun hankala saada pelejä, jos ei osta fyysisiä kappaleita.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.09.2011 klo 16.55

Olen aina kannattanut digijakelua mobiililaitteissa, mutta esim. konsolien pääasiallisena jakelukanavana suhtaudun digijakeluun hyvin kriittisesti. Se tietää hyvästit halvoille peleille, kun kilpailua ei enää ole jälleenmyyjien kesken, eikä pelejä voi tilata ulkomailta. On vain muutamia jakelukanavia joissa pelintekijät voivat itse vapaasti hallinoida peliensä hintoja.
lainaa
Asdf

08.09.2011 klo 16.56

Talmunen kirjoitti:
Kotelo on aina hieno hyllyssä piste


Keräilyversiot ja fanikrääsän nyt vielä ymmärrän, mutta en kyllä näe mitään järkeä tavallisissa pelikoteloissa. Nykyisillä yhteysnopeuksilla pelin asentaa verkon yli Steamista jopa nopeammin, kuin alkaa säätämään useamman levyn ja erillisten päivitysten kanssa.
lainaa
Maade

08.09.2011 klo 19.22

Asdf kirjoitti:
Talmunen kirjoitti:
Kotelo on aina hieno hyllyssä piste


Keräilyversiot ja fanikrääsän nyt vielä ymmärrän, mutta en kyllä näe mitään järkeä tavallisissa pelikoteloissa. Nykyisillä yhteysnopeuksilla pelin asentaa verkon yli Steamista jopa nopeammin, kuin alkaa säätämään useamman levyn ja erillisten päivitysten kanssa.


No toki, jos on jollain ilveellä saanut koneensa suoraan kiinni runkoverkkoon.


Itse ostelen STEAMistä vanhempia pelejä sekä alennus tuotteita, mutta uudet pelit tilaan järjestäen amazon.co.uk ihan vain hinnan vuoksi. Steamissä uudet pelit ovat sen 45-50e ja briteistä tilaat alle kolmeen kymppiin postikuluineen ihan fyysisen kopion.

Oikeastaan ainut asia mikä toden teolla risoo Steamissä on niiden aivoton $ == € mentaliteetti. Sama peli on miltei puolet halvempi jos asut rapakon toisella puolella. Samaa älyttömyyttä on myös pelien julkaisuajoissa, jotka jostain käsittämättömästä syystä ovat erilaiset täällä ja rapakon toisella puolella.
lainaa
Varium

Rekisteröitynyt 22.06.2010

08.09.2011 klo 19.33

Asdf kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että ei Steam niitä pelien hintoja määrittele. Pelin hinnan määrittelee julkaisija, tai oikeastaan epäsuorasti kivijalkakaupat.



Ei se Valve anna niitä pelejä siellä steamissä myydä, jos ei vetäisi rahaa välistä. Sen takia ne on steamissa kalliimpia, koska Valve vetää välistä. Vaikka kuinka hyvä tyyppi se Gabe on niin kyllä sekin aattelee tuottoa.

Itse ostan fyysisen kopion aina, kun se on halvempaa.
lainaa
JaniK

08.09.2011 klo 19.50

Varium kirjoitti:
Asdf kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että ei Steam niitä pelien hintoja määrittele. Pelin hinnan määrittelee julkaisija, tai oikeastaan epäsuorasti kivijalkakaupat.



Ei se Valve anna niitä pelejä siellä steamissä myydä, jos ei vetäisi rahaa välistä. Sen takia ne on steamissa kalliimpia, koska Valve vetää välistä. Vaikka kuinka hyvä tyyppi se Gabe on niin kyllä sekin aattelee tuottoa.

Itse ostan fyysisen kopion aina, kun se on halvempaa.


Oletko ihan kartalla?
Haha niin että fyysisten kopioiden jälleenmyyjät sitten ei vedä välistä?
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

08.09.2011 klo 19.51

Varium kirjoitti:
Asdf kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että ei Steam niitä pelien hintoja määrittele. Pelin hinnan määrittelee julkaisija, tai oikeastaan epäsuorasti kivijalkakaupat.



Ei se Valve anna niitä pelejä siellä steamissä myydä, jos ei vetäisi rahaa välistä. Sen takia ne on steamissa kalliimpia, koska Valve vetää välistä. Vaikka kuinka hyvä tyyppi se Gabe on niin kyllä sekin aattelee tuottoa.

Itse ostan fyysisen kopion aina, kun se on halvempaa.


Sama täällä..MUTTA jos puhutaan ihan (vanhoista) PC peleistä niin olen kyllä käyttänyt myös steam palvelua esim. ostin oblivionin tarjous aikana...Mutta en ole sinänsä huomannut mitään "hienoa" digitaalisessa myynnissä paitsi sen että jos tiettyjä pelejä ei saa enään mistään fyysinä kappaleina esim. Tales of vesperia, Divinity 2 (DKS) jne. Silloin digitaalinen myynti on hyvästä ;)
lainaa
Niilomaan

Rekisteröitynyt 03.11.2007

09.09.2011 klo 02.57

Defaulted kirjoitti:
Mutta onhan totta, että fyysisten pelien varastoiminen ja myynti vaatii enemmän rahaa, kuin virtuaalisten, joten ei saisi missään tapauksessa maksaa saman verran kuin esim. Citymarketissa, jossa ne ovat ylihinnoteltuja muutenkin.

Muumoassa Witcher 2:n tekijät valittelivat tätä tosiseikkaa kun myivät gog.comissa peliään 50 eurolla. Kuulemma sopimukset kieltävät leikkaamasta verkkokaupassa julkaisijan yhteistyökumppanien alapuolelle (tjsp). Eli sopimuskysymys julkaisijan puolella. (Mainittiin jo, mutta piti vielä toistaa.)

Aina voi pelinsä ostaa jostain vähemmän kunnioittavasta lähteestä kuten g2play. Steamin alennukset ja bundlet ovat myös hyviä.

Itsellä tainnut jo mennä digitaalisten pelien määrä fyysisten ohi. (n. tusina pahvilootaa, 100+ DVD-koteloa, 166 Steam peliä, 4 Origin, 6 gog).
lainaa
tollot

09.09.2011 klo 09.37

Hinta ratkaisee, ei se onko se digitaalinen vai fyysinen. Ostan aina sieltä mistä saan halvimmalla, yleensä siis verkkokaupasta ja ahvenanmaalta.
lainaa
Aatu

09.09.2011 klo 10.15

Stemissa on se vika, että voit yhtänä päivänä vain huomata, että sinne meni 20 000€ pelit, koska Valve voi poistaa ne milloin vaan huvittaa jopa täysin mitättömän rikkeen takia. Olen kuullut useita tapauksia, joissa koko pelitili on suljettu jonkun pikkurikkeen vuoksi.
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

09.09.2011 klo 14.51

Aatu kirjoitti:
Stemissa on se vika, että voit yhtänä päivänä vain huomata, että sinne meni 20 000€ pelit, koska Valve voi poistaa ne milloin vaan huvittaa jopa täysin mitättömän rikkeen takia. Olen kuullut useita tapauksia, joissa koko pelitili on suljettu jonkun pikkurikkeen vuoksi.


Komppaan.........Mutta suurin pelkoni digitaalisia myyntejä/siirtoja kohtaan on se että ne tiedot (musiikki,kuvat,videot,pelit jne.) yksinkertaisesti vain katoavat!!! ja koska ei ole fyysisiä kappaleita olemassakaan niin se on vasta mukavaa.. esim. serverit/pääkoneet yksinkertaisesti hajoavat palasiksi ja kaikki se digitaalinen tieto häviää kuin tuhka tuuleen :S että kyllä ne pelit (elokuvat ja musiikki) vielä tulevaisuudessa on jonkinlaisena fyysisenä muotona (toivottavasti)
lainaa
GiZM0

09.09.2011 klo 16.04

Itse suosin pääasiassa kiekollisia versioita. Jotain pientä voi ostaa sähköisessä muodossa. Jotenkin vaikee uskoo voittoa tekevät korporaatiot pitäisi samoja paskoja vielä 10v päästä jaossa servereillään. Levy säilyy hyllyllä eikä tarvi murehtia saako sitä vielä vuosien jälkeen käyttöön. Metkoja paniikkeja varmaan tulevaisuudessa tiedossa, "yritys x konkurssissa,serverit menee kk päästä kiinni, lataa digi-kirjastosi koneelle tai et enää nää niitä". =)
lainaa
Videopelaaja

Rekisteröitynyt 18.12.2010

09.09.2011 klo 19.22

Fyysisessä muodossa olen pitänyt pelikokoelman, vaikka Streamin käyttöä on osittain tullut harkittua. Tuntuisi kuin fyysinen pelin omistus olisi kuin pahe, mutta hinta on taatusti halvempaa Streamin puolella.
lainaa
whaeva

09.09.2011 klo 20.28

Samoja kommentteja aina näissä aiheissa.

ostan fyysistä koska se on halpaa; fyysinen tuntuu, näyttää ja tuoksuukin kivemmalta, ei ole oikeastaan minkäänlaisia rekisteröinti/drm/ymssysteemejä ja luotan niiden toimivuuteen paljon enemmän, laajempi tarjonta, helpompi hallita ja vaikka myydä.

mutta ihan jännä pointti on että voin ladata lyhytikäisiä pelejä joilta en odota oikeastaan mitään. oikeat laatupelit on pakko omistaa fyysisesti

mutta joo ekologisesti ajatellen ainoa suunta on digilataus joten tulkoot jos on tullakseen
lainaa
lilly

09.09.2011 klo 22.09

tagman kirjoitti:
Olen aina kannattanut digijakelua mobiililaitteissa, mutta esim. konsolien pääasiallisena jakelukanavana suhtaudun digijakeluun hyvin kriittisesti. Se tietää hyvästit halvoille peleille, kun kilpailua ei enää ole jälleenmyyjien kesken, eikä pelejä voi tilata ulkomailta. On vain muutamia jakelukanavia joissa pelintekijät voivat itse vapaasti hallinoida peliensä hintoja.

Olen harvoin samaa mieltä kuin tagman, mutta hänellä on tässä kyllä hyvä pointti. Vanhat pelit varmasti ovat halvempia julkaisuunsa verrattuna digitaalisinakin, mutta itse juuri myin nipun pelattuja XO-pelejä - priimakunnossa 5 € kpl - kirpparilla.
lainaa
Hohhoijaa

10.09.2011 klo 18.13

joel141290 kirjoitti:
Komppaan.........Mutta suurin pelkoni digitaalisia myyntejä/siirtoja kohtaan on se että ne tiedot (musiikki,kuvat,videot,pelit jne.) yksinkertaisesti vain katoavat!!! ja koska ei ole fyysisiä kappaleita olemassakaan niin se on vasta mukavaa.. esim. serverit/pääkoneet yksinkertaisesti hajoavat palasiksi ja kaikki se digitaalinen tieto häviää kuin tuhka tuuleen :S että kyllä ne pelit (elokuvat ja musiikki) vielä tulevaisuudessa on jonkinlaisena fyysisenä muotona (toivottavasti)


Olen varmaan 20 vuotta käyttänyt tietokoneita. Kertaakaan ei ole tiedot "yksinkertaisesti kadonneet", mutta CD-levyt naarmuuntuneet tai rikkoutuneet.
lainaa
huoh

10.09.2011 klo 22.42

Hohhoijaa kirjoitti:
joel141290 kirjoitti:
Komppaan.........Mutta suurin pelkoni digitaalisia myyntejä/siirtoja kohtaan on se että ne tiedot (musiikki,kuvat,videot,pelit jne.) yksinkertaisesti vain katoavat!!! ja koska ei ole fyysisiä kappaleita olemassakaan niin se on vasta mukavaa.. esim. serverit/pääkoneet yksinkertaisesti hajoavat palasiksi ja kaikki se digitaalinen tieto häviää kuin tuhka tuuleen :S että kyllä ne pelit (elokuvat ja musiikki) vielä tulevaisuudessa on jonkinlaisena fyysisenä muotona (toivottavasti)


Olen varmaan 20 vuotta käyttänyt tietokoneita. Kertaakaan ei ole tiedot "yksinkertaisesti kadonneet", mutta CD-levyt naarmuuntuneet tai rikkoutuneet.


Itselläni kaikki ladatut pelit ovat backupina ulkoisella kovolla. Siltikin pelit joskus eksyvät vääriin paikkoihin, tulee epähuomiossa poistettua, tulee joku datacorruption tai missingfile ilmoitus

Levyt sen sijaan ovat hyvin pidettyjä ja hyvässä kunnossa. mutta varmuuden vuoksi niistäkin (paitsi uusimman uusimman sukupolven konsolipeleistä) on tehty backupit tietokoneelle

onhan tolla pilvien käytön etunsa mutta kyllä jonkunlainen katastrofi on väistämätön (palvelu suljetaan, serverit kaatuvat/hakkeroidaan, palvelun käytännöt ja säännöt muuttuvat tms)
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

11.09.2011 klo 01.08

Hohhoijaa kirjoitti:
joel141290 kirjoitti:
Komppaan.........Mutta suurin pelkoni digitaalisia myyntejä/siirtoja kohtaan on se että ne tiedot (musiikki,kuvat,videot,pelit jne.) yksinkertaisesti vain katoavat!!! ja koska ei ole fyysisiä kappaleita olemassakaan niin se on vasta mukavaa.. esim. serverit/pääkoneet yksinkertaisesti hajoavat palasiksi ja kaikki se digitaalinen tieto häviää kuin tuhka tuuleen :S että kyllä ne pelit (elokuvat ja musiikki) vielä tulevaisuudessa on jonkinlaisena fyysisenä muotona (toivottavasti)


Olen varmaan 20 vuotta käyttänyt tietokoneita. Kertaakaan ei ole tiedot "yksinkertaisesti kadonneet" .


uskoisin jos antaisit luotettavia faktoja :)
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova