Tuorein sisältö

Square Enixin pelimyynti laski 99,7 %, saattaa lähteä länsimarkkinoilta

13.05.2013 klo 15.00 | Luettu: 19563 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Edge kertoo Square Enixin viime vuoden tuloksesta, eikä se ole kovin somaa luettavaa. Yhtiöllä on ollut erityisiä vaikeuksia Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoilla, ja koko konsernin tulos painui pakkaselle käytännössä ainoastaan siksi, etteivät isot konsolijulkaisut käyneet kaupaksi toivotusti (olemme aiemmin uutisoineetkin esim. Tomb Raiderin myyntipettymyksistä). Pelimyynnin tulot putosivat liki sata prosenttia viimevuotisesta.

SE:n mukaan länsimaiset pelimarkkinat ovat niin kilpaillut ja täynnä, että yhtiö "etsii muita tulovirtoja". Käytännössä tämä tarkoittaa, että uuden Tomb Raiderin ja Hitmanin odotus voi venyä pitkäksi. Mobiili- ja selainpelit kun tuovat edelleen kassaan rahaa.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Pari GRID 2 -pelivid... The Bureau: XCOM De... >

Keskustelut (30 viestiä)

Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

13.05.2013 klo 15.09 27 tykkää tästä

Munsta tää kyllä kertoo aika hyvin siitä, että ei AAA-luokan peleissäkään nyt ihan olla enää oikeassa suunnassa, kun pari miljoonaa on "huonosti myynyt".
lainaa
cubisti

13.05.2013 klo 15.14 28 tykkää tästä

Ehkä myynnin laskua ei kuitenkaan ollut 99,7% vaan tulos laski tuon verran.

Hitman ja Tomb raider ovat myyneet yhteensä hieman yli 6 miljoonaa?

Vastaavasti Sonyn Heavy Rain raapi kasaan vajaan 50 miljoonan dollarin voitot kahden miljoonan myynneillä (100 miljoonan myynnit - 16 miljoonaa kehitys - 40 miljoonaa markkinointi).

Miten on mahdollista, että 6 miljoonaa myytyä peliä ei tuota voittoa. Tuo tekee alustavasti 200-300 miljoonan dollarin myyntitulot? Mitä vittua ne ovat taloushallinnossa tehneet, sillä minkään pelin tekeminen (ei edes GTA:V:n) tekeminen maksa 50 miljoonaa dollaria.

Siat, vihaksi pistää että kaatavat huonon talousjohtamisensa pelintekijöiden niskaan.
lainaa
lasdlasd

13.05.2013 klo 15.22 7 tykkää tästä

Tulos ei ole sama kuin myynti. Lähteessä puhutaan incomesta (liiketulos), ei revenuesta (liikevaihto eli myynti). Myynti kasvoi 72 miljardista jenistä 89 miljardiin.
lainaa
Janne8632758

13.05.2013 klo 15.25

cubisti kirjoitti:
Mitä vittua ne ovat taloushallinnossa tehneet, sillä minkään pelin tekeminen (ei edes GTA:V:n) tekeminen maksa 50 miljoonaa dollaria.

Siat, vihaksi pistää että kaatavat huonon talousjohtamisensa pelintekijöiden niskaan.


SC2 kehitys maksoi yli 100 miljoonaa.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

13.05.2013 klo 15.25 3 tykkää tästä

Square Enix ei toimi realistisesti ja on absurdia ajatella että pelkkä Rebootti Tomb Raiderista joka on painiskellut huomiosta jo pitkään, löisi läpi.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

13.05.2013 klo 15.25

lasdlasd kirjoitti:
Tulos ei ole sama kuin myynti. Lähteessä puhutaan incomesta (liiketulos), ei revenuesta (liikevaihto eli myynti). Myynti kasvoi 72 miljardista jenistä 89 miljardiin.


Juu, ja näin kirjoitankin uutisessa - tulot laskivat. "Tulos pelimyynnistä" vain olisi tehnyt otsikosta vielä pitemmän, joten jätin sen nyt näin. Tärkeämpi pointti on kuitenkin se, että myynti ei vastannut (korkeita) odotuksia.
lainaa
Dille

13.05.2013 klo 15.39 2 tykkää tästä

Ikävää.. uusin Tomb Raider oli ensimmäinen josta oikeasti pidin ja pidin paljonkin...
lainaa
Samsomsms

13.05.2013 klo 16.18 3 tykkää tästä

Oih, kunpa Square ja Enix eivät olisi yhdistyneet aikoinaan. Molempien studioiden pelit olisivat taatusti parempia nykyään verrattuna tähän fuusioon, jonka tuotoksena syntyy vain paskoja pelejä, jotka eivät vedä vertoja millään mittarilla 90-luvun ja 2000-luvun alun Squaren ja Enixin peleille.
lainaa
Jantsa

Rekisteröitynyt 14.12.2011

13.05.2013 klo 16.19 6 tykkää tästä

cubisti kirjoitti:
Hitman ja Tomb raider ovat myyneet yhteensä hieman yli 6 miljoonaa?


No jos 6 miljoonaa on 0,3% niin edellisenä vuonna sitten taidettiin myydä 2 000 000 000 peliä. oujea
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.05.2013 klo 16.26 6 tykkää tästä

Koko Eidoksen osto oli muutenkin huono idea S-E:n kannalta. S-E:n kannattaisi tässä vaiheessa myydä pelistudioita pois ja järkeistää toimintaa. Heidän kannattaisi myös alkaa satsaamaan taas laadukkaisiin japanilaisiin peleihin ja unohtaa länsimaalaisten matkiminen. Ennenvanhaan S-E taisi myydä pelkästään japanissa pelejään sen verran mitä ne nykyään myy mailmanlaajuisesti, koska ne on sitä samaa keskinkertaista huttua mitä muutkin tekee.
lainaa
Juha_1

13.05.2013 klo 16.32 2 tykkää tästä

Uutisen luvuissa ei ole päätä eikä häntää.
On myös aivan posketonta syyttää markkinoita jos ei 6 miljoonan pelin myynnillä saa voittoa. Vika löytyy silloin kulupuolelta.

Lisäksi voidaan syyttää vanhaa konsolisukupolvea johon moni on jo menettänyt täysin kiinnostuksen.
PC puolellakaan pelejä ei enää voida myydä samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten. Lisäksi ei auta yhtään jos peli tehdään konsolin ehdoilla ja porttaus on tehty vasemmalla kädellä.

Digitaalinen myynti Steamin ja muiden kautta on tänäpäivänä avainsana ja hinnan asettaminen riittävän alas. Turha pyytää 50 euroa Steamissä sillä silloin se jää virtuaaliseen hyllyyn. Laittakaa hinta 25 euroa niin peliä myydään aivan varmasti yli tuplasti sen mitä myytäisiin 50 euron hinnalla.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

13.05.2013 klo 16.49 9 tykkää tästä

No pitikö kusta pelit sellaisella geneerisyydellä? Ubisoftin ja Squeenixin peleissä jotain hämmentävän samanlaista. Tuntuu, että pelinkehitys alkaa mainostoimistossa, joka luo pelille ihan yhtenäisen ja vetoavan, mutta hieman munattoman ja pinnallisesti ajanhenkisen tyylin, jonka jälkeen joku hallitsematon apinalauma alkaa viskomaan peli-kliseitä yhteen harkitsemattomasti. Eikä se poimittavien kliseitten allas ole kovin iso...
lainaa
diojfsdiojfsdijo

13.05.2013 klo 16.56 1 tykkää tästä

Aivan sama, edellinen hyvä talon peli taitaa olla... ööö no Blood Money vaikka se taisikin olla vielä pelkästään Eidoksen peli. Eli koko 360/PS3-genillä ei ole ollut yhtäkään kelpoa peliä.

Mutta joo jos 6 miljoonan myynnit ja onnistuvat menevään tappiolla niin vielä vähemmän syytä sääliä. Joku vetää rajusti välistä tai pelien budjetit ovat kymmenkertaiset muihin samanlaisia pelejä tekeviin firmoihin.

"Mutta kyllä nää FFXIII-2-II-3:n CGI välivideot ovat niin näyttäviä että näistä kannattaa maksaa 10 miljoonaa, per sekunti. Pelaajat rakastavat niitä"
lainaa
SSADsad

13.05.2013 klo 17.00

cubisti kirjoitti:
minkään pelin tekeminen (ei edes GTA:V:n) tekeminen maksa 50 miljoonaa dollaria.

GTA IV ~$100 miljoonaa + markkinointi
Gran Turismo 5 ~$80 miljoonaa + markkinointi

Markkinointiin taas uppooa pelin kehitykseen käytetty raha moninkertaisesti.
lainaa
rahaallas

13.05.2013 klo 17.13 7 tykkää tästä

Markkinointi on vaan hienoa slangia johon kuuluu kaikki rahakirjeet, studion sisäiset voitelut ja omat kulut, pelimedioille maksetut uutiset sun muut.

Aika harvaa peliä oikeasti markkinoidaan mitenkään. Joku GTAkin myy ihan omalla painollaan. Pelimediat haluavat klikkejä ja paljon on ilmaista markkinointia kun nörttien puskaradio ja youtubet laulavat. Ja vaikka vetoavat että pelejä pitää markkinoilla muillekin kuin niille HC-pelaajille niin se yksi mahdollinen tv-mainos ja joku banneri kaupassa on aika mitätöntä
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

13.05.2013 klo 17.20

Voi itku kun on kilpailu kovaa. Ehkä silloin kannattaisi vähän paremmin miettiä miten paljon rahaa hassaa grafiikoihin ja miten puolivillaisia pelejä pistää markkinoille. Nykyään kun rima on asetettu aika korkealle, ja pelaajat eivät suostu tyytymään kovin keskinkertaisiin tuotoksiin.
lainaa
SarkasmiJonne

13.05.2013 klo 17.34 4 tykkää tästä

rahaallas kirjoitti:
Markkinointi on vaan hienoa slangia johon kuuluu kaikki rahakirjeet, studion sisäiset voitelut ja omat kulut, pelimedioille maksetut uutiset sun muut.

Aika harvaa peliä oikeasti markkinoidaan mitenkään. Joku GTAkin myy ihan omalla painollaan. Pelimediat haluavat klikkejä ja paljon on ilmaista markkinointia kun nörttien puskaradio ja youtubet laulavat. Ja vaikka vetoavat että pelejä pitää markkinoilla muillekin kuin niille HC-pelaajille niin se yksi mahdollinen tv-mainos ja joku banneri kaupassa on aika mitätöntä


Selvästi asiantuntija äänessä. Eihän GTA:takaan ole yhtään mainostettu vielä. Ei ole yhtään trailereita, teasereita, screenshotteja yms. tullut verkkoon. Ja se tv-mainonta on niin halpaa kun niitä mainostettavia länsimaita ja kanavia on niin vähän. Mainontahanon melkein ilmaista
lainaa
fsjijisejpiosefjpioe

13.05.2013 klo 17.59 3 tykkää tästä

SarkasmiJonne kirjoitti:
rahaallas kirjoitti:
Markkinointi on vaan hienoa slangia johon kuuluu kaikki rahakirjeet, studion sisäiset voitelut ja omat kulut, pelimedioille maksetut uutiset sun muut.

Aika harvaa peliä oikeasti markkinoidaan mitenkään. Joku GTAkin myy ihan omalla painollaan. Pelimediat haluavat klikkejä ja paljon on ilmaista markkinointia kun nörttien puskaradio ja youtubet laulavat. Ja vaikka vetoavat että pelejä pitää markkinoilla muillekin kuin niille HC-pelaajille niin se yksi mahdollinen tv-mainos ja joku banneri kaupassa on aika mitätöntä


Selvästi asiantuntija äänessä. Eihän GTA:takaan ole yhtään mainostettu vielä. Ei ole yhtään trailereita, teasereita, screenshotteja yms. tullut verkkoon. Ja se tv-mainonta on niin halpaa kun niitä mainostettavia länsimaita ja kanavia on niin vähän. Mainontahanon melkein ilmaista


Kysymys kuuluukin kuinka moni noista on tarpeellinen ja mihin hintaan. Saahan sitä pelibudjetilla ostaa vaikka avoautot koko staffille. Jos muutaman lyhyen videon ja parin kuvakaappauksen ottaminen maksaa enemmän kuin itse pelin tekeminen niin ihan itse saavat hävetä.

GTA on silti paska esimerkki koska se myy. Tomb Raideria mainostettiin paljon aggressiivisemmin eikä myynyt paskaakaan, ainakaan pomojen toiveisiin nähden.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

13.05.2013 klo 18.34 4 tykkää tästä

Vissiin markkinoinnin pojat kusettaneet kaikkia ja lähteneet huora+viina reissulle ja pistäneet laskun perässä.

Vielä kun huomioi, että stuodiolta tuli 90-luvulla kuolleen hevosen väkipakko henkinherätys ja Hitman sarjan suurin pettymys + koko sarjan totaalinen raiskaaminen ja SILTI repivät reilun 6 miljoonan myynnit ja metsään mentiin niin ehkä jossain on rahaa saattanut vähän vuotaa väärään paikkaan.
Muokannut: Bladekill 13.05.2013 klo 18.35 lainaa
patteli0

13.05.2013 klo 19.42

Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.
lainaa
dsdd

13.05.2013 klo 21.13 1 tykkää tästä

On kyllä kumma jos vaikkapa Dark Soulsin 2 miljoonan myynnit oli jättimenestys, vaikka pelillisesti on paljon syvempi ja muutenkin pelattavaa on paljon enemmän kuin esimerkiksi Tomb Raiderissa. Vaikka pelissä olisi ok pelattavuus, niin ei se peliä hyväksi tee jos peli on kuitenkin samaa kliseistä paskaa mitä kaikki muutkin markkinoilla.
lainaa
ihanSama

13.05.2013 klo 21.22

eipä liikuta suuntaan eikä toiseen.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.05.2013 klo 22.24

patteli0 kirjoitti:
Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.

Enix oli yksi parhaista pelitaloista. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää kun pelitalot yhdistyy ja muuttuu megapelitaloksi.
lainaa
höpsis

14.05.2013 klo 02.08 2 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
patteli0 kirjoitti:
Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.

Enix oli yksi parhaista pelitaloista. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää kun pelitalot yhdistyy ja muuttuu megapelitaloksi.



Miten niin? Esim EA:lta tulee laatupelejä jatkuvalla syötöllä.
lainaa
spördespärä

14.05.2013 klo 08.11 7 tykkää tästä

höpsis kirjoitti:
tagman kirjoitti:
patteli0 kirjoitti:
Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.

Enix oli yksi parhaista pelitaloista. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää kun pelitalot yhdistyy ja muuttuu megapelitaloksi.



Miten niin? Esim EA:lta tulee laatupelejä jatkuvalla syötöllä.

LOL! Mitä vittua?
EA on ihan paska ja kaikkihan sen tietää? :P
lainaa
Fastphase1

14.05.2013 klo 12.58

Squaren suurin ongelma mitä länsipeleihin tulee on se, että he ovat Activisionin japanin jakelija ja Call of Duty on ollut sielläkin menestys. Joten ei ihme että Sqare laittoi niin korkeat odotukset Tomb Raiderille ja Hitmanille.
lainaa
MultiplayerwithRanks

14.05.2013 klo 14.13

COD myy moninpelinsä takia. Tomb Raiderin moninpeli on likaista sontaa ja Hitmanissa on vaan ne säälittävät jonnecustomhaasteet.

Kehittäisivät vaikka Legacy of Kainista kunnon nettiFPSn niin vois tullakin jotain. Vampyyriprinssit ja prinsessat räiskimässä toisiaan Reavereilla joihin löydetään mapista erityyppisiä ammuksia. Mukana vampyyrivoimia telekineesistä lepakkomuotoon ja sumuhahmosta kuolleiden maailmaan harppaamiseen.
lainaa
spaz

Rekisteröitynyt 24.01.2013

14.05.2013 klo 14.56 2 tykkää tästä

Tekisivät pienempiä pelejä jotka vetoaisivat omaan kohdeyleisöönsä. Miksi yrittää tehdä AAA pelejä suurilla rahoilla jos lopputulos yrittää mielyttää kaikkia, mutta ei liikuta ketään?
lainaa
ebionPalvelija

14.05.2013 klo 20.02 1 tykkää tästä

spaz kirjoitti:
Tekisivät pienempiä pelejä jotka vetoaisivat omaan kohdeyleisöönsä. Miksi yrittää tehdä AAA pelejä suurilla rahoilla jos lopputulos yrittää mielyttää kaikkia, mutta ei liikuta ketään?


Tomb Raider vs Cut the Rope? -.-
lainaa
spaz

Rekisteröitynyt 24.01.2013

15.05.2013 klo 13.10

ebionPalvelija kirjoitti:
spaz kirjoitti:
Tekisivät pienempiä pelejä jotka vetoaisivat omaan kohdeyleisöönsä. Miksi yrittää tehdä AAA pelejä suurilla rahoilla jos lopputulos yrittää mielyttää kaikkia, mutta ei liikuta ketään?


Tomb Raider vs Cut the Rope? -.-


Nuo nyt on aika huonoja vertailukohtia keskenään. Pieni ei tarkoita automaattisesti mobiilipeliä. Pienellä budjetilla saa myös aikaiseksi näyttäviä 3D pelejä jos on fiksu.

Esim. uusi Tomb Raider olisi mielestäni voinut menestyä paremmin jos olisivat jatkaneet alkuperäisellä linjalla ja tehneet enemmän survival tyylisen kokemuksen.

Nyt saatiin hieman brutaalimpi Uncharted Lara Croftilla.
Muokannut: spaz 15.05.2013 klo 13.11 lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova