Tuorein sisältö

Peliala mukaan peruskoulun matematiikan opetukseen

02.09.2013 klo 17.00 | Luettu: 12462 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Iltalehti kertoo opetusministeri Krista Kiurun haluavan pelialan osaajat mukaan kehittämään matematiikan opetusta peruskoulussa. Opetusministeri Kiuru toivoo, että pelialan ideoiden mukaan tuonti lisäisi opetuksen kiinnostavuutta ja hauskuutta.

Matematiikan opetuksen kehittämiseksi perustetaan työryhmä, johon kutsutaan mukaan Suomen pelialan huiput. Opetushallituksen tutkimuksen mukaan oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan laskee kouluvuosien myötä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Mew-Genicsin trailer... Tällainen on DriveCl... >

Keskustelut (17 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.09.2013 klo 17.18

Ei kun oppimisen pitää olla just semmosta niin ku se oli 200 vuotta sitten! Mitään uudistuksia ei saa tuoda ku oppilaat ei opi sit jos ne ei vaan pänttää kiltisti hiljaa istuen! T: kaikki jotka vastustavat teknologiaa koulussa.

Ei nyt heti tule toki mieleen miten vanhempien opiskelijoiden, varsinkaan lukiolaisten ja tyttöjen opiskelumotivaatiota näillä onnistuttaisiin parantamaan. Lukiotason matikka alkaa olleen kuitenki vähän semmosta, et kovin hepposesti sitä ei voi soveltaa, ilman et se on nimenomaan sitä itseään. Kiva nähä mitä sieltä tulee, tuleeko etes pelejä vai sit jotain muuta? Ideoistahan tässä oli puhe.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.09.2013 klo 17.28 15 tykkää tästä

Peruskoulusta tässä kaiketi olikin kysymys eikä lukiosta.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.09.2013 klo 17.37 7 tykkää tästä

Yliopistojen/Korkeakoulujen tietojenkäsittelytieteiden ja tietotekniikan laitoksethan myös usein vihjailevat, että peruskouluun voitaisiin kaavailla pakollista yleissivistävää ohjelmoinnin opetusta. Kaikki ovat kuitenkin jatkuvasti nykyään tekemisissä elektronisten laitteiden kanssa, jolloin olisi hyvä edes karkealla tasolla tietää, miksi asiat toimivat niin kuin ne toimivat ja miten niitä käskytetään.

...mikäli joskus näin käy, on usein lapsille mielenkiintoisinta seurattavaa, kun tämä opetus saataisiin kytkettyä jotenkin peleihin tai tehtäisiin suoraan peliohjelmointina.
Muokannut: Arcane 02.09.2013 klo 17.38 lainaa
työtävieroksuvanäätä

02.09.2013 klo 17.46 13 tykkää tästä

Joo joo bf3 vaan koulussa ei mitään opiskelua!
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.09.2013 klo 17.59 3 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:
Peruskoulusta tässä kaiketi olikin kysymys eikä lukiosta.
Peruskoulusta kyllä, mutta pitäähän sen motivaation säilyä sinne korkeammillekkin asteille. Jos ne motivaatiobuustit kohdistuu vaan peruskoulun vitoskutos-alueelle, nii se motivaatio lähtee laskemaan sit sen jälkeen. Henk. koht en usko että se motivaatiobuusti säilyis niin kovin kauaa, jo ihan sen takia et teinivuodet puskee tuossa vaiheessa päälle ja se matematiikkaan panostaminen ei yhtäkkiä vaikuta enää nii mielenkiintoselta.

Yllättäen tuota mainittua tutkimusta ei Iltalehden artikkelista löytynyt, et olis voinu tarkistaa et miten se motivaatio oli mitattu ja millon se laskee rajuiten. Nyt jää käteen tämä, joka ei sinällään kerro yhtään mitään:
"Opetushallituksen tutkimuksen mukaan oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan laskee kouluvuosien myötä."

Yllättäen ihmisten kiinnostukset vähenee määrällisesti vanhemmiten kun ne toiset asiat vaatii yhä enemmän ja enemmän.

Onhan tuota ehdotettu myös, että matematiikan opetusta vähennettäisiin huomattavasti ala-asteella ja kasvatettaisiin kieltenopetusta. Tämä sen takia, että kielet oppii helpommin nuorena ja matematiikka taas vaatii loogisen päättelyn kehittymistä, joka tapahtuu usein iän myötä.
lainaa
jaffa

02.09.2013 klo 18.20 3 tykkää tästä

perato kirjoitti:
Yllättäen tuota mainittua tutkimusta ei Iltalehden artikkelista löytynyt, et olis voinu tarkistaa et miten se motivaatio oli mitattu ja millon se laskee rajuiten. Nyt jää käteen tämä, joka ei sinällään kerro yhtään mitään:
"Opetushallituksen tutkimuksen mukaan oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan laskee kouluvuosien myötä."


http://www.oph.fi/

Voit ladata vaikka koko raportin 341 sivua pdf:nä ja alkaa tutustua..

lainaa
blöörb

02.09.2013 klo 18.53 1 tykkää tästä

itsellänikin oli joskus ajatus että jos alkaisi modaamaan jotain opetuksellista modia vaikka Morrowindiin jossa on matikkapuzzleja, tosimaailman historiaa yms. mutta parin tunnin pähkäilyn jälkeen totesin että ei se vaan toimi. joku sellainen EduMMO vois olla ihan hauska jos joku onnistuis tekemään sen kunnolla. ympäristöt täynnä oikeita eläimiä, eikä pelkkiä koiria ja karhuja vaan jotain salamantereita ja hietakiitäjäisiä mikä oikeasti opettaa. erilaisia ympäristöjä jotka kuvaavat suht todenmukaisesti eri maantieteellisiä ympäristöjä ja jotain "kouludojoja" täynnä matemaattisia haasteita joihin voi mennä soolona tai killan kanssa. tähän kohtaan kuuluis varmaan laittaa patent pending mutta koululla ei kuulu tehdä rahaa

tämän aloitteen lopputulos on varmaan joku bejeweled numeroilla ja symboleilla.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

02.09.2013 klo 19.19 1 tykkää tästä

Animaatio yleensä ihan hyvä metodi oikeasti oppia ymmärtämään trigonometriaa.
Nimimerkki: oppinut matematiikkaa kunnolla vasta vuosia peruskoulun loppumisen jälkeen.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

02.09.2013 klo 19.58 6 tykkää tästä

On vaikeeks menny jos ei koulussakaan enää viihdytä ellei ole kivaa/hauskaa. Nykymuksut. Piloille hemmoteltu.
lainaa
sdjilsadilj

02.09.2013 klo 20.26 1 tykkää tästä

Protec kirjoitti:
On vaikeeks menny jos ei koulussakaan enää viihdytä ellei ole kivaa/hauskaa. Nykymuksut. Piloille hemmoteltu.


Joo ennen motivaatioks riitti se että jos ei opi niin saa selkäänsä tai ainakin joutuu paskahommiin joilla rahat riittää hädin tuskin puuroon.

Mutta siitä huolimatta nykymatematiikka on sata kertaa monimutkaisempaa kuin tuohon yksinkertaisempaan aikaan.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

02.09.2013 klo 20.45 3 tykkää tästä

Meillä pelattiin aikoinaan ala-asteella jotain matikkapeliä ikivanhoilla Maceilla. Pelit on helppo tapa saada motivaatiota oppimiseen.
lainaa
mr_errrrrrr

02.09.2013 klo 21.46 8 tykkää tästä

työtävieroksuvanäätä kirjoitti:
Joo joo bf3 vaan koulussa ei mitään opiskelua!


Niin, kyllähän K/D ration laskemisessa on tarpeeksi matikkaa....
lainaa
työtävieroksuvanäätä

02.09.2013 klo 21.47 5 tykkää tästä

Jep, täytyy varoo Santeri K/D:ta
lainaa
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.09.2013 klo 23.23 5 tykkää tästä

sdjilsadilj kirjoitti:
Mutta siitä huolimatta nykymatematiikka on sata kertaa monimutkaisempaa kuin tuohon yksinkertaisempaan aikaan.

Eipä niinkään. Ei lukiossakaan voi oikein opettaa "oikeaa matematiikkaa", koska se olisi liian vaativaa. Yliopistossakin muut kuin pääaineopiskelijat vähän vain raapaisevat pintaa 1800-luvun tietämyksestä.
lainaa
koodausftw

03.09.2013 klo 00.52

Mitä varten tähän pitää matematiikkaa sotkea. Ohjelmointi on ihan asia erikseen, eikä siinä ihan oikeasti juurikaan mitään kummallista matematiikkaa tarvita. Riittää, että tajuaa hiukan geometriaa, piste- ja ristitulon vektoreilla ja yleisemmän matriisien kertomisen, että tajuaa jonkun rotaatiomatriisin toiminnan. Eikä sitäkään välttämättä. Näillä matematiikan taidoilla on jo pelien tekemisessä kova ässä, jos osaa OHJELMOIDA eli ymmärtää ja osaa käyttää hyväkseen sellaisia asioita kuin ohjelman tila, peräkkäisyys, rinnakkaisuus, yksin- ja moninkertainen epäsuora osoitus, rekursio, invariantit, kapselointi ja polymorfisuus, sivuvaikutukset vs. funktionaalinen sivuvaikutukseton ohjelmointi. Ja jos ei ole ihmisenä täysi mulkku eli jos pitää sen mitä luvataan, ei turhaan snobbaile ja uskaltaa käydä ratkaisemaan ongelmia ja opettelemaan uusia juttuja (=osaa KVG).
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

03.09.2013 klo 10.54

koodausftw kirjoitti:
Mitä varten tähän pitää matematiikkaa sotkea. Ohjelmointi on ihan asia erikseen, eikä siinä ihan oikeasti juurikaan mitään kummallista matematiikkaa tarvita. Riittää, että tajuaa hiukan geometriaa, piste- ja ristitulon vektoreilla ja yleisemmän matriisien kertomisen, että tajuaa jonkun rotaatiomatriisin toiminnan. Eikä sitäkään välttämättä. Näillä matematiikan taidoilla on jo pelien tekemisessä kova ässä, jos osaa OHJELMOIDA eli ymmärtää ja osaa käyttää hyväkseen sellaisia asioita kuin ohjelman tila, peräkkäisyys, rinnakkaisuus, yksin- ja moninkertainen epäsuora osoitus, rekursio, invariantit, kapselointi ja polymorfisuus, sivuvaikutukset vs. funktionaalinen sivuvaikutukseton ohjelmointi. Ja jos ei ole ihmisenä täysi mulkku eli jos pitää sen mitä luvataan, ei turhaan snobbaile ja uskaltaa käydä ratkaisemaan ongelmia ja opettelemaan uusia juttuja (=osaa KVG).


"Mitä varten pitää matematiikkaa sotkea matematiikan opetukseen?"

Jep, jep. Kysehän siis ei ole pelkästään koodauksesta, vaan siitä, että pelit tarjoavat laajan kaartin helposti lähestyttäviä käytännön esimerkkejä erilaisiin matemaattisiin kaavoihin.
lainaa
trae

03.09.2013 klo 18.09

Salu-Pertti kirjoitti:
sdjilsadilj kirjoitti:
Mutta siitä huolimatta nykymatematiikka on sata kertaa monimutkaisempaa kuin tuohon yksinkertaisempaan aikaan.

Eipä niinkään. Ei lukiossakaan voi oikein opettaa "oikeaa matematiikkaa", koska se olisi liian vaativaa. Yliopistossakin muut kuin pääaineopiskelijat vähän vain raapaisevat pintaa 1800-luvun tietämyksestä.


Olisko tässä ihan kuitenkin kyse peruskoulusta. Eli siinä missä ennen päntättiin kertotaulu ulkoa nyt ainakin käsitellään Xää ja Ytä
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova