Tuorein sisältö

Sony aikoo loikata virtuaalitodellisuuteen PS4:n kanssa

03.09.2013 klo 19.16 | Luettu: 11820 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Oculus Rift VR -virtuaalilasit ovat olleet yksi pelimaailman isoimpia puheenaiheita tänä vuonna ja Sony aikoo hypätä Playstation 4:n kanssa isommin samaan kelkkaan, kertoo Eurogamer.

Sony on kehitellyt Oculus Riftille kilpailijaa, ja se aiotaan esitellä ensi vuonna. Monien Eurogamerin lähteiden mukaan Sonyn lasit toimivat samaan tapaan kuin Oculuksenkin ja niitä on testailtu muun muassa DriveClub-autopelin kanssa.

Sonyllä on kokemusta päässä pidettävistä 3D-näytöistä, joten kunnolliset virtuaalilasit ovat melko looginen seuraava askel. Eurogamerin mukaan Sony oli aikeissa esitellä laseja jo Gamescom-tapahtumassa, mutta esittely on nyt siirtynyt ensi vuoden puolelle.

Yläkuvassa Sonyn HMZ-T2 -3D-videolasit.


V2.fi | Manu Pärssinen
< TimeSplitters Rewind... IGN testasi jo GTA V... >

Keskustelut (15 viestiä)

lel

03.09.2013 klo 19.29 2 tykkää tästä

Onko tämä sitä innovaatiota?
lainaa
rc2

03.09.2013 klo 19.38 4 tykkää tästä

Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle
lainaa
Oculoinkiimaisesti

03.09.2013 klo 19.41 5 tykkää tästä

Hieno homma! Moninverroin kiinnostavampi tapa pelata kuin kinectit ja movet.
lainaa
Mail8

03.09.2013 klo 19.45 1 tykkää tästä

Joo noi HMZ-T2 (kuvassa) valitettavasti maksoivat vaan vajaa tonnin, ja olivat aika epämukavat, mukana kuitenkin tulivat noin 5 egen kuulokkeet jotka kruunasivat kokemuksen.

En siis usko että sony rupeaa Oculusta oikeasti haastamaan, elleivät sitten saa jotain 200-300egen luokkaan pudotettua hintaa.
lainaa
meedio

03.09.2013 klo 19.49 1 tykkää tästä

Hassua lukea tälläistä uutista varsinkin kun monessa pax-haastattelussa jo Oculus Riftin edustajat todenneet, että haluavat tuoda riftin myös molemmille next-gen konsoleille.
lainaa
PelleHermanni

03.09.2013 klo 19.53 2 tykkää tästä

Saa nyt nähdä onko tästä haastetta Oculukselle, mutta hyvä sentään että kilpailua on. Tosin Oculus on todistautunut olevan perkeleen hyvä tuote, nappasivat mm. Xbonen ja PS4n edestä parhaan E3 - hardwarepalkinnon. Ja kuten RC2 totesi, tarvii siihen realistiseen immersioon helkutin hyvät graffat ja FPSt, ja siinä PS4 kompastelee.
lainaa
MUN4G0GG3L14LF4

03.09.2013 klo 20.04

Hienoa :D sonyn oma vauvapotta
lainaa
Bloody

03.09.2013 klo 20.15 1 tykkää tästä

rc2 kirjoitti:
Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle

Eikö oculucsessakin ollut aika aika huonoresoiset ne näytöt silmille? Jotain 480p tms, joka tapauksessa ei lähellekään HD-laatua. Ruudunpäivitys myös mietityttää. Sen pitäisi olla luultavasti jotain 120fps, että kuvan liike näyttäisi riittävän sulavalta verrattuna siihen että oikeasti kääntäisit päätä ja katsoisit ympäristöä.
Mielenkiintoinen ja oikeasti innovatiivinen juttu tämä "virtuaalitodellisuus" mutta ideana aika lastenkengissä vaan. Viiden vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen :)
lainaa
hopup

03.09.2013 klo 20.27

Noissa vr laseissa jossa on suuret katselukulmat on sellainen ongelma että resoluutio ja kuvanlaatu on tämän hetken paneeleilla ja optiikoilla aivan perseestä.
lainaa
Slaya

Rekisteröitynyt 28.06.2008

03.09.2013 klo 20.43 4 tykkää tästä

Bloody kirjoitti:
rc2 kirjoitti:
Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle

Eikö oculucsessakin ollut aika aika huonoresoiset ne näytöt silmille? Jotain 480p tms, joka tapauksessa ei lähellekään HD-laatua. Ruudunpäivitys myös mietityttää. Sen pitäisi olla luultavasti jotain 120fps, että kuvan liike näyttäisi riittävän sulavalta verrattuna siihen että oikeasti kääntäisit päätä ja katsoisit ympäristöä.
Mielenkiintoinen ja oikeasti innovatiivinen juttu tämä "virtuaalitodellisuus" mutta ideana aika lastenkengissä vaan. Viiden vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen :)

Prototyyppi/devkit-versioiossa oli mainitsemasi alhainen resoluutio, mutta kuluttajaversio tulee sisältämään full HD:n (1920x1080).
lainaa
GG1

03.09.2013 klo 22.29 1 tykkää tästä

No, PS4:llä kaikkien pelien pitäisi tukea 1080p:ä ja suurimman osan peleistä varmasti myös 60fps:ää.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.09.2013 klo 23.21 3 tykkää tästä

PelleHermanni kirjoitti:
Ja kuten RC2 totesi, tarvii siihen realistiseen immersioon helkutin hyvät graffat ja FPSt, ja siinä PS4 kompastelee.

Yhdessäkään näkemässäni Oculus Rift demossa ei ole ollut huipputason graffoja, vaan graffat on ollut enemmänkin PS3-tasoa. Ja ei edes PC:llä vielä päästä vähään aikaan siihen pisteeseen, että saataisiin luotua täysin realistinen immersio. Kyllähän VR-lasit tuo syvyyttä vaikka Minecraftiin, ei siinä huippugraffoja tarvita.
lainaa
Fdsa

04.09.2013 klo 08.30

Bloody kirjoitti:
rc2 kirjoitti:
Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle

Eikö oculucsessakin ollut aika aika huonoresoiset ne näytöt silmille? Jotain 480p tms, joka tapauksessa ei lähellekään HD-laatua. Ruudunpäivitys myös mietityttää. Sen pitäisi olla luultavasti jotain 120fps, että kuvan liike näyttäisi riittävän sulavalta verrattuna siihen että oikeasti kääntäisit päätä ja katsoisit ympäristöä.
Mielenkiintoinen ja oikeasti innovatiivinen juttu tämä "virtuaalitodellisuus" mutta ideana aika lastenkengissä vaan. Viiden vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen :)


PAXissa oli jo esillä Oculus Riftin uudistettu 1080p devikitti jolla pelejä pyöritettiin sulavasti (60FPS+). Sai erittäin paljon positiivista palautetta, "screen door" -efektiä kuulemma ole enää lainkaan ja vasteaikakin on saatu tarpeeksi pieneksi.

Kehittäjät höpisivät vielä korkeammasta resoluutiosta kuluttajaversiossa, joten joku 2560x1440 vastaava saattaisi tulla.

Next-gen konsoleissa ei otettu edes 1080p@60fps alarajaksi, vaan monet pelit pyörivät edelleen 720p resolla ja/tai 30fps ruudunpäivityksellä. En näkisi että siitä tyydyttävää VR-kokemusta saisi aikaiseksi, joten tuskinpa Sonylta todellista kilpailua Riftille tulee.

Elleivät jostain syystä julkaisi omaa laitettaan PC:lle, mutta en näe mitään motiivia, kun eivät ole edes gamepadeilleen antaneet ajureita.
lainaa
PC_HEIL

04.09.2013 klo 09.45 2 tykkää tästä

GG1 kirjoitti:
No, PS4:llä kaikkien pelien pitäisi tukea 1080p:ä ja suurimman osan peleistä varmasti myös 60fps:ää.


Oikeastaan suurin osa tulee olemaan se 30fps. 1080p yritetään, mutta sekin voi jäädä vajaaksi ja loput hoidetaan skaalaamalla. Näin ainakin BF4 tapauksessa, mutta sitä tosin ei ole vielä lukkoon lyöty. Tosin vielä hieman aikaista sanoa miten pelit rullaa, sillä asiat voi muuttua, mutta Next-Gen ei ainakaan tässä asiassa vakuuta. Meinaan luulin, että se 1080pja60fps olisi normi vuonna 2013 ja etiä.
lainaa
Mail8

05.09.2013 klo 08.44

Itellä on headtracking (@60fps) ja fullhd 3d näytössä, ja se katselukulma on se suurin ongelma mikä vaikeuttaa immersiota (ainakin lentosimuissa, ja esim skyrimissä). Ei se full hd resoluutio omalta kannalta ole niin tärkeä. Varsinkin kun hintaan verrataan ja ei tarvitse pitää kieroja rillejä ja hattua päässä (tosin oculus comboaa nuo yhteen)...
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova