Tuorein sisältö

Microsoft ei pidä Xbone-lempinimestä, osti domainin

12.09.2013 klo 13.07 | Luettu: 12079 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Xbox One -nimestä alkoi heti alkumetreillä liikkua kaksi lyhennettä. Osa kutsui sitä nimellä X1, osa leikkisämmin Xboneksi. Virallinen Xbox-lehti kertoo nyt Microsoftin ostaneen osoitteen xbone.com, todennäköisesti siksi, ettei kukaan käyttäisi sitä epäsuotuisiin tarkoituksiin.

Yksi näkyvimmistä Xbox-naamoista, Major Nelson, kertoi jokin aika sitten, ettei suuremmin välitä kyseisestä lempinimestä. Hänen mielestään se "halventaa tiimejä, jotka ovat käyttäneet jo tuhansia tunteja tuotteen kehittämiseen".

X1, Xbone vai Yxbox (tätäkin on kuultu), millä nimellä laitetta V2.fi:n lukijat kutsuvat?


V2.fi | Manu Pärssinen
< Entinen Epic-pomo Re... Bound by Flame on tä... >

Keskustelut (45 viestiä)

PelleHermanni

12.09.2013 klo 13.24 27 tykkää tästä

Peasant Box
xCryonic

Rekisteröitynyt 13.10.2009

12.09.2013 klo 13.25 40 tykkää tästä

Xbone tulee itselleni aina olemaan.

Vaikka olisikin ivallisesti.
juujuu

12.09.2013 klo 13.26 39 tykkää tästä

Xbox "don´t buy" one
ahfjdo

12.09.2013 klo 13.39 28 tykkää tästä

Xbox One Step Forward Two Steps Back
Gaystation

12.09.2013 klo 13.45 2 tykkää tästä

God Box!!!
Pecca

12.09.2013 klo 13.46 13 tykkää tästä

Itse kutsun Xboneriksi.
JNJHL9

Rekisteröitynyt 07.07.2011

12.09.2013 klo 13.46 1 tykkää tästä

mulle se on Xone
LolMunis

12.09.2013 klo 13.50 34 tykkää tästä

Hedelmällisten tutkimustöiden jälkeen olen tullut lopulliseen arvioon konsolin nimestä. Nimi olkoon niinkin hieno kuin Kokkeliloota, kunnioittaen V2:n ikiomaa Munista.

Saatana.
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

12.09.2013 klo 14.00 11 tykkää tästä

Microsoftilla on PR-osasto tupeksinut kolossaalisesti, mikäli eivät oikeasti nähneet Xbone-nimenvääntöä ennalta, etenkin kun tunkivat sen Call of Duty: Dogsin pääosiin julkasutilaisuudessa.
Itse veikkaan, että vääntö ollaan tiedostettu, ja sen varaan on laskettukkin. Jengi hokee konsolin nimeä päivittäin, ja luulevat kapinoivansa järjestelmää vastaan. Tällainen memeily on melko toivottava tapa saada myytävä tuote pysymään kansalaisten huulilla ja mielissä samalla kun eivät koe tulleensa tuputetuiksi.
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

12.09.2013 klo 14.02 19 tykkää tästä

On kyllä herkkähipiäistä porukkaa MS:llä. Se on vain epävirallinen lempinimi.
Haffu

12.09.2013 klo 14.10 2 tykkää tästä

Xone/X1 tulee itte kirjoitettua ja sanottua
Anon

12.09.2013 klo 14.10 2 tykkää tästä

XBone.

gaystation

12.09.2013 klo 14.13 1 tykkää tästä

Sellaista nimeä tuskin edes on, josta joku ei saisi väännettyä jotakin muuta.
Eituleei

12.09.2013 klo 14.34 7 tykkää tästä

Ei kyllä tähän taloon tule kokkelilootaa
agm

12.09.2013 klo 14.34

En käsitä mitä järkeä on lyhenteessä joka vähentää vain 2 kirjainta ja välin.
Nik000

12.09.2013 klo 14.42

One suomalaisittain luettuna.
Make

12.09.2013 klo 14.51

xboner

Kommentin minimipituus on 10 merkkiä!
tagmaninPalvelija

12.09.2013 klo 15.13 7 tykkää tästä

Xbone. Xbone. Xbone. Xbone.

Joudunko oikeuteen?
Reverendum

Rekisteröitynyt 20.11.2012

12.09.2013 klo 15.14 21 tykkää tästä

"Se musta laatikko joka pölyttyy nurkassa"
Jalmar1Naukku

12.09.2013 klo 15.26 5 tykkää tästä

XBox 180 se kuitenkin on.
Kakkuonhyvaa

Rekisteröitynyt 26.01.2011

12.09.2013 klo 15.27

Xbox 80
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

12.09.2013 klo 15.48 7 tykkää tästä

Xboxone.
Lausuttuna "eksboksoone" vähän niinkuin kotipizzan mainoksissa kanakotzone.
Xelssi

12.09.2013 klo 16.10 2 tykkää tästä

Mulle se on ihan vaan "boksi" En tajua miks tosta nyt sen vaikeempia viritelmiä tarvii vääntää, turhaa hifistelyä. Lopettakaa.
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

12.09.2013 klo 16.15 2 tykkää tästä

"Se toinen uuden sukupolven pelikonsoli"
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

12.09.2013 klo 16.16 10 tykkää tästä

hassuväännös kirjoitti:
hehhehehe kirjoitti:
tagman kirjoitti:
On kyllä herkkähipiäistä porukkaa MS:llä. Se on vain epävirallinen lempinimi.


Sun epävirallinen lempinimi on homo.


nananananananana FAGMAN!

Kertoo enemmän teidän kuin tagmanin tasosta ;).

Ja itse aiheeseen, en tiedä. Aika näyttää.
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

12.09.2013 klo 16.20

agm kirjoitti:
En käsitä mitä järkeä on lyhenteessä joka vähentää vain 2 kirjainta ja välin.

Helpompi lausua ja ainakin minun mielessäni kirjoittaminen on ajatuksellisesti hitusen helpompaa, kun kyseessä on vain yksi sanan kahden sijaan.

Xelssi kirjoitti:
Mulle se on ihan vaan "boksi" En tajua miks tosta nyt sen vaikeempia viritelmiä tarvii vääntää, turhaa hifistelyä. Lopettakaa.

Tuon nimityksen ongelma on siinä, että samaa nimitystä voi ihan hyvin käyttää myös ekasta ja toisesta Xboxista. Tuo ei siis tee eroa eri Xboxien välille. Arkikielessä boksi on varmaan ihan hyvä nimitys, mutta kun puhutaan tilanteissa, joissa on yhtään mahdollisuutta väärinkäsitykseen, se on huono.
GoaLitiuM

Rekisteröitynyt 13.05.2009

12.09.2013 klo 16.38 30 tykkää tästä

Xbox.     
MajorJohnson

12.09.2013 klo 16.49 11 tykkää tästä

"Yksi näkyvimmistä Xbox-naamoista, Major Nelson, kertoi jokin aika sitten, ettei suuremmin välitä kyseisestä lempinimestä."

Sanoo kaveri nimeltä Major Nelson:DDD
Worry about your own goddamn name biaaaaaaatch!!!
Fireal

12.09.2013 klo 16.55 7 tykkää tästä

Nykyisen sukupolven Playstation on aina "Pleikka" tai "Pleikkari" ja Xbox on "Boksi". Vanhempaan sukupolveen viitatessa tulee lisättyä numero perään, esim. "Pleikkakolmonen" tai otettua jotain pois "kolmekuuskyt", "kolmekuuskybänen". Tämä väliaika on hankala, kun pelejä tulee tuhdisti molemmille sukupolville ja usein joutuu selventämään mistä puhuu. Foorumikirjoittelussa ja yleisesti internetissä varmaankin tulee käytettyä lyhenteitä, ellei kirjoita vakavempaa artikkelia. "PS4" ja "XB1" ja nyt kun ajattelee tarkemmin, miksei "X1", "XBOX1" "Xbone" ole kaikki ihan päteviä. Kukin tyylillään. Välillä tulee lyhenne lipsautettua puheeseenkin tavalla tai toisella. "Rakkaalla lapsella on monta nimeä?"
tagmaninPalvelija

12.09.2013 klo 17.45 2 tykkää tästä

MUN4G0GG3L14LF4 kirjoitti:
Neitsythomot vauhdissa mutta enpä muuta osannut teiltä homoilta odottaa.

Kokkeliloota tulee tähän mun äidin pimeään kellariin.


fixd.
M454

12.09.2013 klo 19.46

Xone tai se normimpi Xbone.
agm

12.09.2013 klo 20.19

MJR2312 kirjoitti:
agm kirjoitti:
En käsitä mitä järkeä on lyhenteessä joka vähentää vain 2 kirjainta ja välin.

Helpompi lausua ja ainakin minun mielessäni kirjoittaminen on ajatuksellisesti hitusen helpompaa, kun kyseessä on vain yksi sanan kahden sijaan.

Niin, mutta miksi ihmeessä se lyhenne ei silti voi olla lyhyempi? X1 on paljon nopeampi kirjoittaa, eikä kuulosta yhtä tyhmältä. Puhekielessä sitten pelkkä one voittaa xbonen selkeästi.
asdasdasd

12.09.2013 klo 21.13

"äksyks"
bonex

12.09.2013 klo 21.50

No puhuessa tulee käytettyä varmaan samaa "boksi" nimeä kuin nykyiselläkin "boxilla". Jonki verran käytän myös xbone nimeä, minusta se on ihan hyvä nimi, eikä ainakaan mikään mistä pitäs vetää hernepusseja nokkaan.
Morde

12.09.2013 klo 22.48 1 tykkää tästä

agm kirjoitti:
En käsitä mitä järkeä on lyhenteessä joka vähentää vain 2 kirjainta ja välin.


Jep. Onneksi monet muut englannin kielen lyhenteet kuten esimerkiksi you're, It's, sry, I'll ja yleensä koko 's päätteen käyttö ovat niin aikaa säästäviä ja monisanaisen hyödyllisiä.
Munis

12.09.2013 klo 22.50 7 tykkää tästä

MunaSoft GoggeliBox 180,Meidän Munikselle
aaaaaaaaaa

12.09.2013 klo 23.02 1 tykkää tästä

varmaan tuun sanoo iha pelkäks boxiks. ei kukaa varmaa sano pleikastakaa että "mennään pelaan pleikka nelosta"
kakkaXkkone

13.09.2013 klo 07.11 3 tykkää tästä

Itse kutsun sitä sillä nimellä, mikä sille kuuluu koska hajoaa ensimmäisten viikkojen aikana kuitenkin. Eli rrodbox.
Xboxer

13.09.2013 klo 08.19

Fireal kirjoitti:
"PS4" ja "XB1" ja nyt kun ajattelee tarkemmin, miksei "X1", "XBOX1" "Xbone" ole kaikki ihan päteviä. Kukin tyylillään. Välillä tulee lyhenne lipsautettua puheeseenkin tavalla tai toisella. "Rakkaalla lapsella on monta nimeä?"


Ongelma että sanoessa "Xbox" ihmiset juurikin ymmärtävät sen tämänhetkisenä konsolina. Jos Xbox1 on myös varattu Xbonelle niin miten viittaat siihen ensimmäiseen Xboxiin? "Eka Xbox?" Ei oo kovin kätevä lyhennne.

Microsoftin nimiosasto osaa.
3r0xi0d

Rekisteröitynyt 07.08.2007

13.09.2013 klo 10.01

X1
deathfromabove

13.09.2013 klo 10.27

Monta nimeä, hyvältä näyttää Onen tulevaisuus. PS4 on japaniksi lausuttuna PSkuolema.
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

13.09.2013 klo 12.51

RiksRaksbox
realiste

13.09.2013 klo 13.14

Xbone on vaan luonteva lyhenne. Olisivat keksinyt paremman nimen raudalleen niin ei tarvis ulista röllöilystä saatana.
slogan

13.09.2013 klo 13.46

Osta Xbox One niin saat Bonerin
failstation

13.09.2013 klo 15.25 1 tykkää tästä

Paras ja osuvin väännös kuitenkin on "Floppikolmonen".

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA