Tuorein sisältö

Xbox Onen tuore kehittäjäpäivitys antaa pääsyn konsolin seitsemänteen ytimeen

04.01.2015 klo 11.00 | Luettu: 9768 kertaa | Teksti: Mats Kyyrö


Eurogamer uutisoi, että Xbox Onen tuoreimmat kehittäjätyökalut vuosivat verkkoon joulun alla, mikä on mahdollistanut suurelle yleisölle kurkkaamisen laitteen pellin alle. Mielenkiintoista uusissa kehitystyökaluissa on mahdollisuus hyödyntää peleissä Xbox Onen suorittimen seitsemättä ydintä, joka on aiemmin ollut varattu yksin laitteen äänikomennoillle.

Päivitys antaa pelinkehittäjien käyttöön lisää laskentatehoa, mutta muutamin rajoituksin. Pelit jotka hyödyntävät seitsemättä ydintä johonkin muuhun kuin äänikomentoihin eivät voi luonnollisesti hyödyntää äänikomentoja osana peliä. Lisäksi järjestelmän äänikomennot ovat edelleen sidottuna seitsemänteen ytimeen, eikä niitä voi kytkeä pois käytöstä.

Tämä tarkoittaa, että Xboxille annettu äänikomento voi milloin vain nostaa seitsemännen ytimen kuormitusta (testeissä yksittäinen komento nosti kuormituksen nollasta 50 prosenttiin), mikä tekee siitä varsin epäluotettavan pelinkehittäjän näkökulmasta. Toisaalta pelin aikana annettavat äänikomennot ovat varsin harvinaisia useimpien pelaajien käytössä.

V2.fi | Mats Kyyrö
< Ground Zeroesin ensi... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (14 viestiä)

Rabbitman

04.01.2015 klo 12.24 9 tykkää tästä

Jos ei oikein ymmärrä, miten tämä vertautuu PS4:n prosessoriratkaisuun:
X1 prosessori on siis varmasti tehokkaampi tämän jälkeen. Ottaa huomioon myöskin korkeamman kellotaajuuden ja prosessoriystävällisempi muistiratkaisu, elikkäs pienemmät latenssit muisteissa. Muistin megahertzien hyödyt katoaa jossain pisteessä prosessorin kannalta pelikäytössä, mutta tietenkin näyttis osaa hyödyntää.
Sitten olisi vielä se pilvilaskentakin, mikä muuttaa fysiikat valmiiksi scripteiksi, mikä keventäis aika paljon. Aika harvinainen ominaisuus silti.
lainaa
jepajee

04.01.2015 klo 12.46 8 tykkää tästä

Äänikomennot ovat viime vuosituhannen vitsi.

Luulisi kaikkien olevan jo huomannut, että kehitys on mennyt siihen, että ihmiset eivät halua ääntä käyttää vaan sille vierustoverillekin kommunikoidaan lähinnä puhelimen avustuksella, näppäimiä näppäilemällä.
lainaa
Ohi_menee

04.01.2015 klo 12.54 9 tykkää tästä

Päivityksen jälkeen Xboxin CPU +15% tehokkaampi pelikäytössä kuin PS4:n, ilman äänikomentoja.
lainaa
konsolisti

04.01.2015 klo 13.01 3 tykkää tästä

Yleensä toisen laitteen tehokkuudella ei ole väliä, koska aina välillä pelit tehdään huonoimman ehdoilla. Poikkeuksena tietenkin yksinoikeuspelit.

Esimerkkinä tästä Assassin's Creed Unity ja huonot porttaukset PC:lle.
lainaa
Työmies

04.01.2015 klo 13.19 2 tykkää tästä

Ohi_menee kirjoitti:
Päivityksen jälkeen Xboxin CPU +15% tehokkaampi pelikäytössä kuin PS4:n, ilman äänikomentoja.


Shakki ja matti, ateistit.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.01.2015 klo 13.37 8 tykkää tästä

Rabbitman kirjoitti:
Jos ei oikein ymmärrä, miten tämä vertautuu PS4:n prosessoriratkaisuun:
X1 prosessori on siis varmasti tehokkaampi tämän jälkeen. Ottaa huomioon myöskin korkeamman kellotaajuuden ja prosessoriystävällisempi muistiratkaisu, elikkäs pienemmät latenssit muisteissa. Muistin megahertzien hyödyt katoaa jossain pisteessä prosessorin kannalta pelikäytössä, mutta tietenkin näyttis osaa hyödyntää.
Sitten olisi vielä se pilvilaskentakin, mikä muuttaa fysiikat valmiiksi scripteiksi, mikä keventäis aika paljon. Aika harvinainen ominaisuus silti.

Muistin pienemmät latenssit ei juurikaan tuo hyötyä PS4:ään verrattuna ja yleisesti tuota X1:n muistiratkaisua on parjattu hyvin paljon pelintekijöiden osalta.
lainaa
Sonyjumissa

04.01.2015 klo 14.35 1 tykkää tästä

[/quote]
Muistin pienemmät latenssit ei juurikaan tuo hyötyä PS4:ään verrattuna ja yleisesti tuota X1:n muistiratkaisua on parjattu hyvin paljon pelintekijöiden osalta.[/quote]

Ratkaisua ovat eräät parjanneet puutteellisten työkalujen vuoksi, ja siksi juuri saapuneita uusia työkaluja joilla pelintekijä pääsee ESRAM:iin käsiksi aivan eri tasolla onkin kiitelty. Tänä vuonna tuleva DX10 nähdään myös tien tasoittajana.
lainaa
PS4voitti

04.01.2015 klo 15.08 9 tykkää tästä

Ohi_menee kirjoitti:
Päivityksen jälkeen Xboxin CPU +15% tehokkaampi pelikäytössä kuin PS4:n, ilman äänikomentoja.


Silti 720p :(
lainaa
DDR5masterrace

04.01.2015 klo 15.11 8 tykkää tästä

Ohi_menee kirjoitti:
Päivityksen jälkeen Xboxin CPU +15% tehokkaampi pelikäytössä kuin PS4:n, ilman äänikomentoja.


DDR3 :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.01.2015 klo 16.34 10 tykkää tästä

Sonyjumissa kirjoitti:

Ratkaisua ovat eräät parjanneet puutteellisten työkalujen vuoksi, ja siksi juuri saapuneita uusia työkaluja joilla pelintekijä pääsee ESRAM:iin käsiksi aivan eri tasolla onkin kiitelty. Tänä vuonna tuleva DX10 nähdään myös tien tasoittajana.

Uudet työkalut helpottaa eSRAM:in käyttöä, muttei ne poista teknisiä rajoituksia. Osa pelintekijöistä on mm. valittanut, että eSRAM on liian pieni 1080p -resoluutiolle. Tätä ongelmaa ei voi korjata jälkikäteen.
lainaa
pekkamä

05.01.2015 klo 02.27 6 tykkää tästä

Uskokaa jo, että paskan ostitte.
lainaa
Naurattaa

05.01.2015 klo 09.29 2 tykkää tästä

pekkamä kirjoitti:
Uskokaa jo, että paskan ostitte.


Jätetään uskon asiat suosiolla Sonya ostaville, kuten tapana on.
lainaa
jpifapi

05.01.2015 klo 10.27

This system is very easy to work with...
lainaa
Tietäjä

05.01.2015 klo 16.41 4 tykkää tästä

Kuten jo moni Devi todennut, boxilla enemmän muistivuotoa ja sahasempaa rajapintaa. Siinä ei muutama megahertsi paljoa pelasta. Raid-0-BUS tilassa PS4 myös nopeempi kellojen ja shadereiden puolesta.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova