Tuorein sisältö

Sunnuntaikolumni: Kuka tekee tulevat pelit?

19.04.2015 klo 20.40 | Luettu: 11933 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Tuntemani pitkän linjan pelinkehittäjä oli järkyttynyt. Hän oli keskustellut parikymmentä vuotta itseään nuoremman kollegan kanssa, ja tämä ei ollut tiennyt, mikä on Second Reality. Miten ihminen, jonka tietopohjassa on tällainen aukko, on edes voinut päätyä pelialalle?



Tuttavani järkytys oli luonnollisesti ainakin osittain huumoria – eihän pelinkehittäjien ole koskaan tarvinnut olla osa demoskeneä tai tietää siitä mitään. Erityisesti suomalaisen pelinbisneksen erityispiirre on kuitenkin ollut, että hyvin monet demoilla aloittaneet ovat lopulta päätyneet pelintekijöiksi. Isommista firmoista ainakin Remedyn, Bugbearin ja Supercellin taustalta ja/tai kehittäjätiimeistä löytyy melko suoriakin skeneyhteyksiä.

Lue kolumni!

V2.fi | Mikko Heinonen
< Uudesta Mass Effecti... Borderlandsin luoja ... >

Keskustelut (8 viestiä)

Dupstepper

19.04.2015 klo 21.09 4 tykkää tästä

En oo ikinä ymmärtäny mikä näitten teknon tahdissa pyörivien väripallojen ajatus on. Ilmeisesti pitää olla aineissa että näistä saa jotain irti?
lainaa
vitunspedet

19.04.2015 klo 21.13 6 tykkää tästä

Painukaa vittuun tulevien pelejenne kanssa :D
lainaa
Saaaarioineeen

19.04.2015 klo 21.29 3 tykkää tästä

Meijän äiti tekee teijän äitien pelit!
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.04.2015 klo 23.44 2 tykkää tästä

Dupstepper kirjoitti:
En oo ikinä ymmärtäny mikä näitten teknon tahdissa pyörivien väripallojen ajatus on. Ilmeisesti pitää olla aineissa että näistä saa jotain irti?


Sen joko tajuaa tai ei, asiaa on todella vaikea selittää sellaiselle joka ei ole itse ollut hommassa mukana. Kyse on tietynlaisesta estetiikasta ja taitojen vertailusta. Kannattaa lukea tuo koko kolumni, ei pelkkää tätä uutisvirran snipettiä, niin saa ainakin lisätietoa.
lainaa
jpifesfsdjpifsdji

20.04.2015 klo 10.22 1 tykkää tästä

Toivottavasti PS lopettaa tämmöset ihmiskuntaa mädättävät turhakkeet ja pistää kaikki nuoret urheilemaan!
lainaa
Liimaletti

20.04.2015 klo 10.59 1 tykkää tästä

Dupstepper kirjoitti:
En oo ikinä ymmärtäny mikä näitten teknon tahdissa pyörivien väripallojen ajatus on. Ilmeisesti pitää olla aineissa että näistä saa jotain irti?
Silloin kuumalla 90-luvulla me myös käytimme näitä testaamaan jaksaako kone pyörittää. Nämä kun eivät olleet mitään esirendattuja videoita, vaan kone rendasi grafiikkaa reaaliajassa. Ajatus lienee ollut sama myös muilla koska kuten Mikko sanoi, ideasta muotoitui lopulta 3D Mark.

Osa Second Realityn "suosiota" on myös huikea Purple Motionin tekemä musiikkiraita.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

20.04.2015 klo 14.19

Dupstepper kirjoitti:
En oo ikinä ymmärtäny mikä näitten teknon tahdissa pyörivien väripallojen ajatus on. Ilmeisesti pitää olla aineissa että näistä saa jotain irti?


En ole ollut osallisena demoskeneen, mutta ymmärtääkseni demojen pointti on ohjelmoinnillisessa suorituksessa, ja se taiteellinen laatu on pelkkää bonusta.
Muistaakseni olen lukenut, että demo-ohjelmilla aika usein melko tiukat kokorajoitukset, joten et voi käyttää tekemällä tehtyä taidetta, vaan tavara pitää luoda proseduraalisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=2NBG-sKFaB0
http://en.wikipedia.org/wiki/.kkrieger

Tuossa on yksi itselle vakuuttavimpia demoja. Paska tusinaräiskintä, mutta katsoppa pelin kokoa.

jpifesfsdjpifsdji kirjoitti:
Toivottavasti PS lopettaa tämmöset ihmiskuntaa mädättävät turhakkeet ja pistää kaikki nuoret urheilemaan!

http://img.4plebs.org/boards/s4s/image/1396/47/1396473187
Muokannut: Mirr5 20.04.2015 klo 14.35 lainaa
Dupstepper

20.04.2015 klo 22.52 1 tykkää tästä

Kiitos vastauksista Mikko, Liimaletti ja Mirr5! Nyt on jo paljon parempi ymmärrys mistä näissä on kyse. :D
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova