Tuorein sisältö

Kotimainen Trine-pelisarja saattaa olla tiensä päässä (päivitetty)

25.08.2015 klo 15.12 | Luettu: 4229 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Päivitys: Frozenbyte on julkaissut aiheesta videon, jossa Kai Tuovinen ja Joel Kinnunen vastaavat Trine 3:sta nousseeseen kuhinaan.




Huikean kaunis, suomalaisen Frozenbyten Trine 3 : Artifacts of Power -peli julkaistiin PC:lle viime viikolla, mutta ylistäviin ennakkotunnelmiin verrattuna pelaajapalaute on ollut tulista.

Steamin sivuilla pelin tuottaja Joel Kinnunen kertoo, mistä on oikein kyse.

"Sarjan tulevaisuus on nyt vaakalaudalla, sillä palaute, pelaajien arvostelut ja median vaisu kuhina ovat yllättäneet meidät."

Erityisesti palaute on koskenut pelin kestoa, hintaa (tällä hetkellä vähän alle 20 euroa) ja loppua. Monien mielestä peli on jätetty kesken ja cliffhanger-lopetus töksähtää.

"Emme uskoneet, että pelin suhteellinen lyhyys ja cliffhanger-lopetus aiheuttaisivat näin paljon pettymystä. Meillä oli alunperin paljon pidempi tarina ja enemmän tasoja suunniteltuina, mutta jos olisimme toteuttaneet suunnitelmamme, pelin teko olisi maksanut kolminkertaisesti, jopa 15 miljoonaa dollaria, minkä tajusimme liian myöhään ja mitä rahaa meillä ei ollut", tilittää Kinnunen.

Tällaisenaankin pelin budjetti oli jo kolminkertainen edelliseen osaan verrattuna.

Frozenbyteä on myös syytetty siitä, että nopeasti tuleva ja auki jäävä lopetus olisi silta tarinan jatkamiselle DLC-palasina. Näin ei Kinnusen mukaan kuitenkaan ole.

"DLC-suunnitelmia ei ole, mutta tarinaa voidaan toki jollain tavalla jatkaa. Olemme julkaisseet kaiken, mitä olemme tehneet ja kaiken, minkä aioimmekin julkaista Early Access -ajasta alkaen."

Tekijät kertovat olevansa ylpeitä pelistään ja siitä, mitä ovat sen tekemisessä saavuttaneet.

V2.fi:n arvio Trine 3:sta julkaistaan tällä viikolla.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Kaiva Dreamcast-tall... Aikakauden loppu: Ko... >

Keskustelut (9 viestiä)

sleepyruby

25.08.2015 klo 16.01

"mutta jos olisimme toteuttaneet suunnitelmamme, pelin teko olisi maksanut kolminkertaisesti"

Ylläri-pylläri että pelin teko maksaa rahaa. Tosin se että peli-firma missä on enemmän työntekijöitä tekee lyhyen pelin on anteeksi antamatonta koska markkinoilla on pelejä joita vääntää vain pari heepoa ja peli tunteja on enemmän.
Mirr5000

25.08.2015 klo 16.15 1 tykkää tästä

sleepyruby kirjoitti:
peli tunteja


pelitunteja tai peli-tunteja
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

25.08.2015 klo 17.04 1 tykkää tästä

Ihmeen kallista Trinen kehitys, vaikka kyseessä on suoraviivainen tasohyppely.
agm

25.08.2015 klo 20.07

Onhan se pelien kehitys kallista, mutta nyt on kyllä tainnut mennä arvio hieman yläkanttiin.
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

25.08.2015 klo 20.21 6 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
Ihmeen kallista Trinen kehitys, vaikka kyseessä on suoraviivainen tasohyppely.


Kun koko laitos tehdään talon sisällä pelimoottorista alkaen, tuppaa lyhytkin peli olemaan kallis. Ja onhan tuossa kuitenkin tuotantoarvot kohdallaan esim. grafiikoiden ja musiikin suhteen.
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

25.08.2015 klo 22.25

apex kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Ihmeen kallista Trinen kehitys, vaikka kyseessä on suoraviivainen tasohyppely.


Kun koko laitos tehdään talon sisällä pelimoottorista alkaen, tuppaa lyhytkin peli olemaan kallis. Ja onhan tuossa kuitenkin tuotantoarvot kohdallaan esim. grafiikoiden ja musiikin suhteen.

Onhan tuo totta juu. Laatuahan nuo Trinet ovat.
ytrewq

26.08.2015 klo 08.21 1 tykkää tästä

Luotettaviin lähteisiin vedoten voin sanoa, että aika BS toi kehityskulu-juttu.
Teukku

Rekisteröitynyt 04.04.2008

26.08.2015 klo 08.35 1 tykkää tästä

Trine 3:ssa korostuu perinteinen virhe ja se on nimittäin ahneus. Enkä nyt tarkoita, että rahallisesti oltaiisin oltu ahneita vaan visuaalisesti. Mielestäni pelin suurin ongelma on sen kameraperspektiivi. Kamera näyttää jatkuvasti todella paljon kentästä ja ero kakkoseen on kuin yöllä ja päivällä. Tässä lähdettiin tekemään AAA-luokan tasoloikkelua, mutta koska kehitystiimi hassasi kaiken rahansa visuaalisuuteen, piti pelin loppuosa vääntää leipä-vesi -linjalla niin sanotusti. Taas nähdään, että kauniit grafiikat ei tee peliä.
xmt

26.08.2015 klo 18.25

Trine ykkönen oli loistava, kakkosen jaksoin juuri ja juuri pelata läpi (vaikka lyhyt olikin), mutta kolmosta ei jostain syystä edes kiinnosta kokeilla.

Kirjoita kommentti

22054

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova