Tuorein sisältö

Valven virtuaalitodellisuuden hinta Suomessa selvisi

29.02.2016 klo 17.08 | Luettu: 6542 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


HTC ja Valve tiedottavat, että Vive-virtuaalitodellisuusjärjestelmän hinnoittelu Suomessa on ainakin suurinpiirtein tiedossa. Ennakkotilaukset alkavat n-y-t-NYT ja pakettiin sisältyy:

- Tilt Brush, Googlen tekemä 3D-piirto-ohjelma
- Job Simulator: The 2050 Archives -peli
- Fantastic Contraption -peli
- kaksi langatonta VR-ohjainta
- Vive-virtuaalilasit kameralla ja puhelintoiminnoilla
- huoneliiketunnistimet

Hinta on 899 euroa, mutta lehdistötiedotteen lopussa huomautetaan, että se saattaa muuttua veroista tai postikuluista johtuen.


V2.fi | Manu Pärssinen
< PlayStation TV:n tar... Total War: Warhammer... >
Keskustele aiheesta
63274

Keskustelut (17 viestiä)

TaiZuuni

Rekisteröitynyt 01.06.2007

29.02.2016 klo 18.32

989,52€ tarjoaa loppusummaksi.
adssdadaad

29.02.2016 klo 18.32 1 tykkää tästä

Menee koko viikkoraha, mut yolo.
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

29.02.2016 klo 19.18 8 tykkää tästä

Jännä kyllä nähdä floppaako koko VR homma kun Oculus ja nyt vielä tämäkin hinnoittelevat itsensä aivan absurdin naurettavilla hinnoilla. Jokin 300e olisi ehkä ollut kipukynnyksen maksimi, mutta että 1000e... :D

Sitten tulee perinteinen lukkotilanne, että pelinkehittäjät eivät ala tukea VR laitteita, koska niillä ei ole tarpeeksi markkinoita, kuluttajat eivät osta VR laitteita koska hinnat ovat naurettavia ja pelitukea ei ole ja valmistajat eivät laske hintaa koska uusi teknologia ei saa tarpeeksi markkinoita, jotta hintoja uskallettaisiin laskea ja luottaa siihen että kehitys/suunnittelukustannukset saadaan kuolletettua.
Muokannut: Bladekill 29.02.2016 klo 19.19
Liimaletti

29.02.2016 klo 20.06 1 tykkää tästä


Bladekill kirjoitti:

Jännä kyllä nähdä floppaako koko VR homma kun Oculus ja nyt vielä tämäkin hinnoittelevat itsensä aivan absurdin naurettavilla hinnoilla. Jokin 300e olisi ehkä ollut kipukynnyksen maksimi, mutta että 1000e... :D

Sitten tulee perinteinen lukkotilanne, että pelinkehittäjät eivät ala tukea VR laitteita, koska niillä ei ole tarpeeksi markkinoita, kuluttajat eivät osta VR laitteita koska hinnat ovat naurettavia ja pelitukea ei ole ja valmistajat eivät laske hintaa koska uusi teknologia ei saa tarpeeksi markkinoita, jotta hintoja uskallettaisiin laskea ja luottaa siihen että kehitys/suunnittelukustannukset saadaan kuolletettua.
Mjep, tästä syystä odottelen ja katson tuleeko tästä mitään. Potentiaalia olisi vaikka kuinka VR-laseilla, mutta on kyllä liikaa omalle lompakolleni tuo hinta. Ja vielä kun lisätään se, että rauta mikä VR-pelejä pyörittää, pitäisi olla melko tehokasta ja se tarkottaisi omalla kohdallani lähes toista 1000e lisäinvestointia. Nykyinen koneeni yltää juuri ja juuri minimivaatimuksiin, mutta tokihan haluaisin kunnon SLI-koneen hommata, että pyörii tulevaisuudessakin. Ei ole halpaa huvia ei.
jpodffsjdpio

29.02.2016 klo 20.18

Sanotaan mitä sanotaan mutta kymmenen vuoden päästä tämmöset on joka kodissa - jollei sitten siihen mennessä ole kehitetty jotain vieläkin parempaa.

Mutta nykymaailmassa jos aina vaan odottaa sitä seuraavaa askelta ennen kuin hyppää mukaan niin ei pääse yhtään mihinkään. Ekat taulutelkut oli paskaa ja kun ne alkoivat olemaan ok niin tuli paskat HD-telkut (hintakin voidaan laskea paskuuden kriteeriksi) ja sitten kun HD alkoi olemaan hallussa niin tuli 4K, kaareva ruutu ja smart-TV jotka olivat myös lähinnä prototyyppejä. Sama pelien puolella kun vasta vuoden vanhat pelit alkavat olemaan tarpeeksi patchattuja ollakseen kelvollisia, missä vaiheessa niitä ei enää kukaan pelaakaan vaan tapellaan jo uusien bugipaskojen kanssa.
PCKKA

29.02.2016 klo 20.41


jpodffsjdpio kirjoitti:

Sanotaan mitä sanotaan mutta kymmenen vuoden päästä tämmöset on joka kodissa - jollei sitten siihen mennessä ole kehitetty jotain vieläkin parempaa.

Mutta nykymaailmassa jos aina vaan odottaa sitä seuraavaa askelta ennen kuin hyppää mukaan niin ei pääse yhtään mihinkään. Ekat taulutelkut oli paskaa ja kun ne alkoivat olemaan ok niin tuli paskat HD-telkut (hintakin voidaan laskea paskuuden kriteeriksi) ja sitten kun HD alkoi olemaan hallussa niin tuli 4K, kaareva ruutu ja smart-TV jotka olivat myös lähinnä prototyyppejä. Sama pelien puolella kun vasta vuoden vanhat pelit alkavat olemaan tarpeeksi patchattuja ollakseen kelvollisia, missä vaiheessa niitä ei enää kukaan pelaakaan vaan tapellaan jo uusien bugipaskojen kanssa.
Sepi

29.02.2016 klo 21.07 5 tykkää tästä

Ei köyhille.
Thurios

29.02.2016 klo 21.16

Tilaukseen meni heti kun kauppa aukes. Ihan tarpeeks lueskellut positiivisia kokemuksia kyseisestä laitteesta.
Eikä tuo lähes 1000€ hintalappu ole loppupeleissä paha kun verrataan sen sisältämää teknologiaa esim. Samsung lippulaiva puhelimeen. Laitteet myy hinnasta huolimatta varsin hyvin, vaikka ei vielä näillä hinnoilla tavoita suurinta kuluttajaryhmäänsä.
Lateexi

29.02.2016 klo 21.37

Tämä ei ole sellainen tekniikka, joka voisi flopata. Jos homma toimii, niin kaikki ymmärtävät mitä se voi tarjota käyttäjälle. Kyseinen laite voi flopata, mutta VR-teknologiaa kehitetään kokoajan eteenpäin. Uusi tekniikka on aina aluksi kallista (ja usein huonosti toteutettua), mutta hinta putoaa nopeasti laitteet kehittyvät.

Näin on tapahtunut mm. taulutelkkareiden, blu-rayn, hd:n jne. kanssa.
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

29.02.2016 klo 22.09 3 tykkää tästä

Lateexi kirjoitti:
Tämä ei ole sellainen tekniikka, joka voisi flopata. Jos homma toimii, niin kaikki ymmärtävät mitä se voi tarjota käyttäjälle.

Semmosta ei olekaan mikä ei voisi flopata. Ainakin tällä hetkellä alku on erittäin lupaava sen suhteen eikä tämä suinkaan ole ensimmäinen kerta kun tätä VR yritetään ajaa läpi. 90-luvulla oli kaikenlaisia viritelmiä ja homma kuivui käsiin, nyt on uusintayritys ja todennäköisesti ainakin tämä first wave floppaa ihan täysin ellei hinnat pian tule alas ja sitten voidaankin miettiä kauan kuluttajat jaksavat luoda uskoa näihin ja olla kiinnostuneita? Ei hypemyllykään loputtomasti voi pyöriä. Entä jos markkinoille tulee epäsuoraa kilpailua muilta peliteknologioilta jatkossa? etc.

Tätä Viveä en ole kokeillut, mutta yliopistolla tuli kokeiltua Oculus Rift Devkit 1 ja töissä Devkit 2 ja eipä nyt ole kauheana vakuuttanut. Joissain hävittäjäsimulaattoreissa, autopeleissä ja kauhupeleissä tuo voisi olla ihan kiva lisä, mutta ne demot mitä räiskintäpelien ja 1st person pelien suhteen on tullut kokeiltua, ovat olleet aika pitkälti täyttä paskaa ja 3rd person peleissä tästä ei ole mitään hyötyä.

Ihmiset kuvittelevat herkästi, että tässä näissä VR-jutuissa olisi jotain maagista sen takia että "ne nyt vaan ovat virtuaali/3D-lasit ja niin uskomattoman hienot", mutta kyseessä ei ole loppupeleissä mitään muuta kuin another uusi teknologia hype/markkinointikoneiston ruokkimana.

Ei unohdeta historiaa ja esim. Nintendo Wii:tä minkä piti mullistaa pelaaminen ikuisiksi ajoiksi, korvata hiiri ja näppäimistö, olla jeesuksen ylösnousemus ja mitä lienee, mutta loppupeleissä koko teknologia ja konsepti oli kuraa ja vastaavanlaisia implementaatioita ei enää tullut. Nintendo sentään teki hyvän tilin äärimmäisen hyvällä markkinoinnillaan, kilpailun puutteella ja halvalla hinnalla. VR:llä on markkinointi kohtuullisessa kunnossa, mutta siinäpä se.

Edit:
V2:n ylläpitohan voisi tehdä tällaisen pienen skaalan kyselyn sivustolla ja selvittää onko ihmisten mielipide/hankinta-aikeet muuttuneet VR:n suhteen viimeisen vuoden aikana ja jos on niin miksi? :)
Muokannut: Bladekill 29.02.2016 klo 22.14
jfdpsofsdpjo

29.02.2016 klo 22.59 1 tykkää tästä

Ongelma on puhua VR:stä vain pelikäytössä. Pidemmällä tähtäimellä leffoja, sarjoja, virtuaalimatkailua, 3D-suunnittelua, chattipalveluita... ja julkaistavat pelitkin muotoutuvat tarvittaessa tukemaan kyseistä laitetta. Ovathan pelit, padit ja kaikki muu muutenkin muuttunut Amiga/NES/jne ajoista. Ei ole ihme että Dark Souls VRllä on paskaa kun sitä ei ole siihen suunniteltu. Ja vaikka VR tulisi arkikäyttöön niin ei se silti poista retroskeneä

Wiilläkin oli omat rajoitteensa mutta loppujen lopuksi nykyään meillä on liikeohjaimet, kännykköjen gravitaatio/kiihdytys/jne anturit plus paljon muuta tuon saman tekniikan pohjalta. Ja sen tekniikan edeltäjähän oli EyeToy, enkä tiedä kuinka kauas historiaan pitää mennä että nähdään ne oikeat alkuaskeleet. Wii oli kuitenkin vain yksi konsoli jolla oli alkunsa ja loppunsa. Tekniikka kehittyy edelleen askel kerrallaan, myös esim telkkareiden ja jääkaappien suhteen

Ennen vanhaan oli muutenkin ihan eri markkinat. Ne varhaiset Virtual Boyt, 3D-viritelmät ne olivat teknisesti aika roskaa ja tuohon aikaan markkinointikin oli perkeleen vaikeaa. Oculuksesta on varmaan kaikki 10-40-vuotiaat kuulleet vaikka eivät edes pelaisi somen ja muun uutistulvan avulla. Plus sitten on nykyajan automaatio ja muu tekniikka jolla kehitys ja tuotantokulut sekä kehitysnopeus ovat aivan toista kuin 80/90-luvuilla.

Itsekin olen skeptinen ja kuulun siihen kastiin joka ei VR:ää todellakaan ole hankkimassa, mutta aika vaikea on uskoa että kymmenen vuoden päästä sitä ei taloudesta löytyisi, jollei tosiaan siihen mennessä ole keksitty jotain oikeaa virtuaalitodellisuutta tjsp VR:n johdannaista. Emme me VR:ää elämiseen tarvitse, mutta ei tarvita telkkaria, radiota ja montaa muutakaan keksintöä. VR on taas askeleen immersioivampaa ja informatiivisempaa kuin televisioruutu on, ainakin jossain käyttötarkoituksissa

Tai sitten voi olla että koko sivilisaatiomme romahtaa ja elämme laavuteltoissa syöden ötököitä...
Liimaletti

29.02.2016 klo 23.30 1 tykkää tästä


jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Ongelma on puhua VR:stä vain pelikäytössä. Pidemmällä tähtäimellä leffoja, sarjoja, virtuaalimatkailua, 3D-suunnittelua, chattipalveluita... ja julkaistavat pelitkin muotoutuvat tarvittaessa tukemaan kyseistä laitetta. Ovathan pelit, padit ja kaikki muu muutenkin muuttunut Amiga/NES/jne ajoista. Ei ole ihme että Dark Souls VRllä on paskaa kun sitä ei ole siihen suunniteltu. Ja vaikka VR tulisi arkikäyttöön niin ei se silti poista retroskeneä

Wiilläkin oli omat rajoitteensa mutta loppujen lopuksi nykyään meillä on liikeohjaimet, kännykköjen gravitaatio/kiihdytys/jne anturit plus paljon muuta tuon saman tekniikan pohjalta. Ja sen tekniikan edeltäjähän oli EyeToy, enkä tiedä kuinka kauas historiaan pitää mennä että nähdään ne oikeat alkuaskeleet. Wii oli kuitenkin vain yksi konsoli jolla oli alkunsa ja loppunsa. Tekniikka kehittyy edelleen askel kerrallaan, myös esim telkkareiden ja jääkaappien suhteen

Ennen vanhaan oli muutenkin ihan eri markkinat. Ne varhaiset Virtual Boyt, 3D-viritelmät ne olivat teknisesti aika roskaa ja tuohon aikaan markkinointikin oli perkeleen vaikeaa. Oculuksesta on varmaan kaikki 10-40-vuotiaat kuulleet vaikka eivät edes pelaisi somen ja muun uutistulvan avulla. Plus sitten on nykyajan automaatio ja muu tekniikka jolla kehitys ja tuotantokulut sekä kehitysnopeus ovat aivan toista kuin 80/90-luvuilla.

Itsekin olen skeptinen ja kuulun siihen kastiin joka ei VR:ää todellakaan ole hankkimassa, mutta aika vaikea on uskoa että kymmenen vuoden päästä sitä ei taloudesta löytyisi, jollei tosiaan siihen mennessä ole keksitty jotain oikeaa virtuaalitodellisuutta tjsp VR:n johdannaista. Emme me VR:ää elämiseen tarvitse, mutta ei tarvita telkkaria, radiota ja montaa muutakaan keksintöä. VR on taas askeleen immersioivampaa ja informatiivisempaa kuin televisioruutu on, ainakin jossain käyttötarkoituksissa

Tai sitten voi olla että koko sivilisaatiomme romahtaa ja elämme laavuteltoissa syöden ötököitä...
Heh, niin monesta flopanneesta teknologiasta on aina maalailtu niitä unelmakuvia mitä kaikkea sillä voidaan tehdä (Esim. 3D-TV:t). Ennen kuin niille puheille löytyy jotain konkreettista näyttöä, on ihan turha kuvitella VR:n leviävän yhtään mihinkään. Ei riitä, että HC-harrastajat ottavat teknologian omakseen. Tarvitaan myös ns. Suuri Yleisö omaksumaan se ja siihen tarvitaan myös muut viihdemuodot mukaan, ei pelkästään vain pelit. Eli taas ollaan tilanteessa, että laite tarvitsee softatukea, mutta kuka uskaltaa jos laitekanta ei ole tarpeeksi levinnyt? Onko lasti muutenkaan vielä tarpeeksi mukavat päässä, että niitä jaksaa pidellä pidemmän aikaa? Kuinka paljon niiden pitää vielä keventyä ja kehittyä ennen kuin niitä "kehtaa" laittaa päälle?

Tottakai ne visiot mitä virtuaalitodellisuudella olisi mahdollista toteuttaa kuulostavat upealta. Tykkäisin itsekin pelata vaikka Eliteä VR-lasit päässä, mutta en viitsi niitä silti vain sen takia hankkia. Itse uskon (ja kenties ostan) vasta kun toteutus oikeasti vastaa puheita. Enkä tiedä miten sitä "tippuu kelkasta" jos odottaa, että hinnat vähän tulevat järkevämmälle tasolle ja ylipäänsä seuraa mitä softaa VR tulee saamaan ennen kuin kuluttajana panostaa niihin yhtään mitään.
IsoMahaMatti

01.03.2016 klo 00.10 1 tykkää tästä

Halpaa ku saippua, mutta ei tule ikinä lyömään itseään läpi. Viiden vuoden päästä ovat romurautaa.
käyttömies

01.03.2016 klo 10.53

Köyhästä voi tuntua kalliilta...Eihän noita sossutuella ostetakkaan xD
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

01.03.2016 klo 12.53 2 tykkää tästä

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Ongelma on puhua VR:stä vain pelikäytössä. Pidemmällä tähtäimellä leffoja, sarjoja, virtuaalimatkailua, 3D-suunnittelua, chattipalveluita... ja julkaistavat pelitkin muotoutuvat tarvittaessa tukemaan kyseistä laitetta.

Mietippä ihan oikeasti noita. Leffat ehkä, mutta jokin virtuaalimatkailu aivan naurettava idea joka ei voi mitenkään vastata IRL vastinetta. 3D-suunnittelu? Miksi hemmetissä pitäisi tunkea kallis ja hankala kypärä päähän joka vie kaiken myyn näkökenttäsi jotta voit tehdä asiaa mitä voisit tehdä ihan suoraan näytöltä. Chattipalvelut... :D Tähän lienee ei edes tarvi kommentoida. Ei sillä etteikö oikeasti hyviä palveluita tuollaiselle voisi tuottaa, mutta aika vaikea on kuvitella mitään viihdekäytön ulkopuolelta.
Aikoinaan Intel ja Nokia perustivat tutkimuskeskuksen Oulun yliopiston viereen missä tutkittiin "3D-internettiä". Kyllä. Internet ikäänkuin virtuaalimaailmana missä nettisivut vastaavat alueita ja niihin siirrytään kävellen ja nettisivujen kontentti on kolmiulotteisesti eri paikoissa. Ihan hauska tutkimus joo ja demovideo näytti hauskalta, mutta täysin inferior kaikilla tasoilla perinteiseen internetin selaamiseen nähden ja tehokkuus luokkaa 0.00001%.

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Ovathan pelit, padit ja kaikki muu muutenkin muuttunut Amiga/NES/jne ajoista.

Ehkäpä priimaesimerkki juuri siitä miten asiat eivät ole kauheasti muuttuneet. Pelit lähinnä teknisesti ja ohjaimiin on...tullut lisää nappeja. Silti esim. sama NES/SNES ohjaimista perityvä runko on edelleen kaikissa nykykonsolien ohjaimissa.

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Ei ole ihme että Dark Souls VRllä on paskaa kun sitä ei ole siihen suunniteltu. Ja vaikka VR tulisi arkikäyttöön niin ei se silti poista retroskeneä

Mitempä suunnittelet? Wii-ohjaimellekin suunniteltiin monenlaisia eri pelejä ja genrejä ja about kaikki olivat heikompia toteutuksia kuin perinteisellä ohjaimella.

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Wiilläkin oli omat rajoitteensa mutta loppujen lopuksi nykyään meillä on liikeohjaimet, kännykköjen gravitaatio/kiihdytys/jne anturit plus paljon muuta tuon saman tekniikan pohjalta. Ja sen tekniikan edeltäjähän oli EyeToy, enkä tiedä kuinka kauas historiaan pitää mennä että nähdään ne oikeat alkuaskeleet. Wii oli kuitenkin vain yksi konsoli jolla oli alkunsa ja loppunsa. Tekniikka kehittyy edelleen askel kerrallaan, myös esim telkkareiden ja jääkaappien suhteen

Gravitaatio/kiihdytys jne anturit olivat puhelimissa ja muualla käytössä paljon ennen Nintendo Wiitä eikä ko. tekniikalla ole muutenkaan mitään tekemistä Wiin ohjaimen kanssa. Vielä vähemmän EyeToy:lla joka on enemmän Kinectin ja PS Eye:n edeltäjä. Kinectistä puheenoleen, jälleen kerran hyvä esimerkki teknologiasta mikä tarjoaa "mahtavia ja futuristisia kokemuksia", mutta on in the end hyödytön ja kömpelö, häviää edelleen perinteiselle I/O:lle eikä lyö itseään läpi mainsream teknologiana.
Liiketunnistuskapuloja ei kylläkään Wiin jälkeen ole näkynyt juuri muualla kuin muutamassa kiinalaisessa piraatissa tai vastaavanlaisiassa nevahööd flopeissa. Näissä VR-laitteissa sellaisia tulee mukana, jolloin niille saattaa jopa oikeasti tulla käyttöä kun siirrytään kokonaan eri domainiin missä ei voi nähdä mitään muuta kuin lasien näytön, mutta aika näyttää miten käy.

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Ennen vanhaan oli muutenkin ihan eri markkinat. Ne varhaiset Virtual Boyt, 3D-viritelmät ne olivat teknisesti aika roskaa ja tuohon aikaan markkinointikin oli perkeleen vaikeaa. Oculuksesta on varmaan kaikki 10-40-vuotiaat kuulleet vaikka eivät edes pelaisi somen ja muun uutistulvan avulla. Plus sitten on nykyajan automaatio ja muu tekniikka jolla kehitys ja tuotantokulut sekä kehitysnopeus ovat aivan toista kuin 80/90-luvuilla.

AINA oli "ennen vanhaan eri markkinat". Tuota samaa on saanut kuulla 1500-luvulta asti ja varmasti sitä aiemminkin. Ei markkinoiden koko ja tiedonvälityksen taso vaikuta mitenkään siihen että paska tuote/idea on paska. Siinä missä näiden tuotteiden markkinointi ja viestintä kulkee nopeammin ja laajemmalle yleisölle myös kaikki negatiiviset kokemukset, arvostelut jne. skaalautuvat ihan samalla tavalla. Loppupeleissä ei teknologiasta tule mainstreamia sen takia että "nyt on nyt eikä äsken".

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Emme me VR:ää elämiseen tarvitse, mutta ei tarvita telkkaria, radiota ja montaa muutakaan keksintöä. VR on taas askeleen immersioivampaa ja informatiivisempaa kuin televisioruutu on, ainakin jossain käyttötarkoituksissa

Askeleen joo, mutta jos askele on 2mm niin ei taida paljoa olla väliä.
Ihmisiä kiinnostaa loppupeleissä tehokkuus, hauskuus ja hyöty ja uuden teknologian tullessa ennen kaikkea se että se oikeasti parantaa ja tehostaa asioita. Jos VR ei sitä tee niin miksi ihmeessä ihmiset maksaisivat kovia hintoja laitteista minkä käyttö luo rajoituksia ja ei paranna todellisuudessa mitään.

jfdpsofsdpjo kirjoitti:

Tai sitten voi olla että koko sivilisaatiomme romahtaa ja elämme laavuteltoissa syöden ötököitä...

Kuulostaa ihan yhtä todennäköiseltä kuin se että otamme jokaisen keksimällä keksityn nicheteknologian laajamittaiseen käyttöön. Huomaatko kuinka kaikki hypimme olohuonessa motion gesture kameroiden edessä 3D-televisiomme kanssa wiimote kädessä selaten 3D-internettiä? :)
Muokannut: Bladekill 01.03.2016 klo 12.58
asfgagsgsa

01.03.2016 klo 13.24

Jonnet ne vaan valittaa hinnasta. Menkäähän takaisin pelaamaan änäriänne sinne olohuoneen sohvalle ja jättäkää nämä aikuisten lelut meille herrasrotulaisille.
Losti

01.03.2016 klo 15.12

Odottelen pari vuotta että on enemmän tukea peleille ja VR laitteiden hinnat tulee alas tekniikan kehittymisen myötä.

V2.fi käyttäjätapaaminen 15.9. Tampere
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova