Tuorein sisältö

Nintendon ristiohjain näytti ensin nänniltä

08.08.2017 klo 19.16 | Luettu: 3223 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Yksi Nintendon videopelitaipaleen aikaisista innovaatioista oli ristiohjain, mutta ei senkään keksiminen aivan helppoa ollut. Kotaku kertoo, että oikeanlaisen ohjustimen löytyminen vaati monta prototyyppiä, joista eräällä oli huvittava lempinimi.

Game & Watch -elektroniikkapelejä suunnitellessaan Gunpei Yokoi yritti keksiä, miten pelihallien joystick-ohjauksen oikein saisi pieneen pelikoneeseen. Laitteen taitettavuus ja heikko muovi vaativat muun muassa joustavan muovikuoren laittamista ohjaimen ympärille.

"Yksi prototyypeistä aiheutti naurunpyrskähdyksiä Nintendon henkilöstössä... sillä tämä uusi joystick näytti hyvin paljon nänniltä, niinkin paljon, että prototyyppiä kutsuttiin nimellä oppai gata kontoroora eli tissin muotoinen ohjain", kerrotaan The History of Nintendo vol.2 -kirjassa.

Atarillahan oli varsin mielenkiintoisen näköiset ohjaimet Gotcha-pelihallipelissään, joka ei kauan markkinoilla viihtynyt, vaikka ne myöhemmin vaihdettiinkin perinteisempiin ilotikkuihin.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Hellblade pistää huo... Ubisoft vahvistaa po... >

Keskustelut (2 viestiä)

Cubisti

09.08.2017 klo 00.17

Pic or it didn't happen :)
lainaa
Wempula

09.08.2017 klo 10.40

Vaadimme tissejä uutiskuviin!
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova