Tuorein sisältö

Gearbox-pomo: mainosten ei kuulu ärsyttää

31.03.2008 klo 10.44 | Luettu: 7577 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén


Gearbox-pelistudion pomomies Randy Pitchford tahtoo tehdä pelaajille selväksi, etteivät pelintekijät pyri tieten tahtoen kiusaamaan pelaajia pelien sisäisillä mainoksilla. Yllättävän suuri osa pelaajakansasta vastustaa sitä, että heidän koneensa resursseja käytetään mainosten pakkosyöttämiseen. Monet pelkäävät moisen haittaavan pelitunnelmaa jopa siinä määrin, että kieltäytyvät ostamasta mainoksin varusteltuja pelejä.

Randy kirjoittaa blogissaan johtamansa pelifirman kannattavan pelinsisäistä mainostamista ja toivoo, ettei se vaikuttaisi negatiivisesti pelaajien halukkuuteen ostaa pelejä. Pitchford myöntää, ettei osa pelintekijöistä ole käyttänyt järkeä tai hyvää makua pelimainoksissaan, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki tekisivät samoin. Mainosten on Pitchfordin mielestä sulauduttava peliympäristöön luonnollisesti. Siten ne voivat toimia jopa tunnelmaa korostavana, eikä suinkaan ärsyttävänä tekijänä.

Gearboxin lähitulevaisuudessa ilmestyvissä peleissä ei Pitchfordin mukaan ole mainoksia, mutta he voisivat kuitenkin harkita mainosdiiliä, jos se tukisi pelin muuta sisältöä.

Lähde: Gamespot

V2.fi | Jarkko Rotstén
< Vuoden sydäntäsärkev... Army of Twosta ilmai... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (10 viestiä)

Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2008 klo 11.11

Se on kyllä ihan totta, että oikein käytettynä tunnettujen brandien mainokset voivat jopa kohottaa tunnelmaa pelissä. 80% peleistä mainokset eivät kuitenkaan sovi ja on aika turha toivo, että pelimainostuksen yleistyessä "sopivuuden" rajoja kunnioitettaisiin.

Money talks, mutta kuluttajana minun on aika vaikea nähdä tässä kehityksessä hyviä puolia niin kauan kun pelien hinnat eivät laske. Se on minulle aivan sama oliko mainoksen "tarkoitus ärsyttää", jos se ärsyttää.
lainaa
pro-adv

31.03.2008 klo 12.02

Itse näkisin että mainokset sopivat mainiosti suurimpaan osaan pelejä. Voisin karkeasti yleistää, että miltei kaikkiin nykypäivään tai tulevaisuuteen sijoittuvissa peleissä ne on mahdollista upottaa sisään ilman ongelmia (toki tietysti rajansa kaikella, esim. Kotipizza avaruudessa menee vähän yli). Lähinnä se vaatisi yhteistyötä mainoskampanjan suunnittelijoilta ja pelintekijöiltä, jotta toimiva yhtälö saadaan aikaiseksi. Sitten taas kauas menneisyyteen sijoittuvat pelit ovat kokonaan oma lukunsa, niissä (uskottavasti) mainostaminen on huomattavasti hankalampaa, jollei jopa mahdotonta.

Jos ylläoleva kirjoittaja ei nähnyt nykyisessä kehityksessä mitään hyviä puolia, niin itse kääntäisin asian toisin päin. Ketä peleissä tapahtuva ja hyvin suunniteltu mainonta "oikeasti" haittaa? Etenkin jos mielipide kerrotaan etukäteen (peliä pelaamatta ja mainoksia näkemättä)... Voiko siitä päätellä jotain?
lainaa
Kimitri

Rekisteröitynyt 22.04.2007

31.03.2008 klo 13.03

Suurin pelien sisäistä mainontaa tarjoava lafka taitaa olla Massive, jolla on hyvin suuri ja ilmeisen taitava luova osasto, jonka tehtävänä on sovittaa mainosmateriaali peleihin. Muistaakseni Massiven edustaja itse kertoi, että pelin sisäisen mainonnan edellytyksenä on se, että mainokset eivät häiritse pelikokemusta, vaan tuovat lisää uskottavuutta pelimaailmaan. Useimmitenhan tällä hetkellä pelien sisäistä mainontaa käytetään urheilu- ja ajopeleissä, joihin mainonta kieltämättä tuo lisää uskottavuutta, enkä ainakaan toistaiseksi ole itse törmännyt peliin, jossa mainonta olisi minua häirinnyt.

Pelibisnes on nykyään varsin suuren pääoman hommaa ja on varsin helppo ymmärtää, miksi pelikehittäjät kovin mielellään lähtisivät myymään mainostilaa pelistään. Jos mainonta vielä pystytään tekemään kunnolla ja siten, että se tuo peliin jotakin lisää, ei minusta mainontaa voi pitää mitenkään pahana asiana. On myös aika kohtuutonta odottaa, että mainonta suoraan vaikuttaisi pelien hintaan, koska pelien hankintahinta ja mainoksista saatavat korvaukset usein kohdentuvat aivan eri paikkoihin. Toki, muutamia kokonaan mainosrahoitteisia peliprojektejakin on ollut, mutta ne ovat olleet jakelukanaviltaan tai tuotantotavoiltaan eroavia ns. "tavallisista" peleistä.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

31.03.2008 klo 13.23

pro-adv kirjoitti:
Ketä peleissä tapahtuva ja hyvin suunniteltu mainonta "oikeasti" haittaa? Etenkin jos mielipide kerrotaan etukäteen (peliä pelaamatta ja mainoksia näkemättä)... Voiko siitä päätellä jotain?

Minua haittaavat (poislukien ehkä jotkin urheilupelit mm. lätkä-, futis- ja jotkin rallipelit. Johtuu varmaan pitkälti siitä etten pelaa auto- tai urheilupelejä juuri lainkaan).

Jokainen mainos joka viittaa jollain tavalla tosielämään (esim. Axe mainokset Rainbow Six Vegas:ssa) vie tunnetta siitä, että olen pelimaailmassa. En kaipaa yhtään tosielämään viittaavaa tekijää peleissä, tästä syystä en yleensä pelaakaan pelejä jotka sijoittuvat nykyisyyteen. Enemmän kiinnostavat Scifi tai menneisyyteen sijoittuvat pelit. Em. peleissä myös pelinsisäinen mainonta on yleensä hankalampaa.

Mainokset pilaavat pelikokemukseni ja toivon, että peliarvostelijat ottaisivat tavaksi mainita selvästi jos peli sisältää jotain pelinsisäistä mainontaa niin voin jättää pelin hyllyyn.

Eri asia on toki jos mainonta alentaa selkeästi pelin hintaa ja se ei ole häiritsevää niin silloin sitä voin sietää, mutta jos maksan pelistä täyden hinnan odotan sen myös saavan mainoksitta.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2008 klo 14.31

pro-adv kirjoitti:
Jos ylläoleva kirjoittaja ei nähnyt nykyisessä kehityksessä mitään hyviä puolia, niin itse kääntäisin asian toisin päin. Ketä peleissä tapahtuva ja hyvin suunniteltu mainonta "oikeasti" haittaa? Etenkin jos mielipide kerrotaan etukäteen (peliä pelaamatta ja mainoksia näkemättä)... Voiko siitä päätellä jotain?


Niin, makuasioitahan nämä. Mikä sitten on "oikeasti" haittaavaa? Kuten Duster yllä jo totesi, joitakin häiritsee ihan jo pelkästään se, että tosielämään liittännäisiä asioita tuodaan mainosten muodossa pelimaailmaan - tämä on hyvä tapa tuhota immersio. Jos sinua ei häiritse, hyvä niin. Minua ja monia muita häiritsee. Etukäteen puhumisesta on turha sakottaa kun puhutaan asiasta geneerisellä tasolla.

Mitä käänteiseen logiikkaan tulee, niin eivätpä nuo 15 minuutin mainostauot telkussa varmaan ketään "oikeasti haittaa".
lainaa
peanut

Rekisteröitynyt 16.11.2007

31.03.2008 klo 18.11

Ei minua ainakaan haittaa ei, jos mainokset pysyvät urheilupeleissä. Mutta jos jossain eri aikakauteen kuin nykyisyyteen sijoittuvassa pelissä mainostetaan vaikkapa kokista, niin se ärsyttää.
Näin epäilisin yleisen mielipiteen olevan.
lainaa
tekopyhät

31.03.2008 klo 18.15

Tosielämän peliympäristöt, ajoradat, aseet, musiikki, ajoneuvot, varusteet jne kyllä kelpaavat, mutta mainokset sitten eivät. Outoa...



lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

31.03.2008 klo 22.32

Historiallisena vertailukohtana tulee mieleen 80-luvulla kuusneloselle ilmestynyt Mad mix game: Pepsi challenge ja tehtiinpä Suomessakin Tikkurila-hengessä Painter boy.
lainaa
Villapuuro

Rekisteröitynyt 02.06.2007

01.04.2008 klo 05.56

Kuha ei mitään pop-up akkunoita tuu kesken pelin, tai puolta ruutuu syövää vilkkuvia bannerimainoksia.. Jos jonkun talon kyljes ny lukee "Coca Cola" neutraaleilla väreillä, eikä sateenkaaren kaikki värit vilkkuen tahdissa, niin ei se mitään haittaa.
lainaa
Tydsa

Rekisteröitynyt 11.09.2007

01.04.2008 klo 21.37

Repesin tolle kuvalle ;D
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova