Tuorein sisältö

Demoscene ihmiskunnan aineettomaksi kulttuuriperinnöksi

24.05.2019 klo 17.00 | Luettu: 2362 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen


Tietokoneharrastuksesta on tullut vuosikymmenten mittaan paljon muutakin kuin vain kotikoodarien BASIC-ohjelmointia tai pelien pelaamista. Oman digitaalisen sisällön luominen on muodostunut tärkeäksi osaksi luovuuden kuvaelmaa. Demoskene on ollut tässä tärkeä osa ja edelläkävijä jo vuosikymmenten ajan, joten uusi kampanja tavoittelee sen nostamista Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Eurooppalainen Art of Coding -kampanja pyrkii nostamaan demoscenen digitaalisen luovuuden ja kulttuurin ensin eri EU-maiden paikallisiin aineettoman kulttuuriperinnön luetteloihin, joista sitä voidaan edelleen nostaa Unescolle.

Demoscene on 1980-luvulla kehittynyt tietokoneharrastajien omalaatuisen digitaalisen kulttuurin ilmentymä, jossa kotitietokoneilla innostuttiin luomaan omia, omalaatuisia musiikkivideomaisia ohjelmoituja teoksia. Demoscene-kulttuuri kasvoi ruohonjuuritasolta ilman ulkopuolista ohjausta tai kaupallisia paineita. Harrastajat opettelivat itse ohjelmoimaan, luomaan grafiikkaa ja säveltämään musiikkia, ja demoscene kehittyi vuosien mittaan yhä suuremmaksi, tuotteliaammaksi, taiteellisemmaksi ja myös kilpailullisemmaksi toiminnaksi. Demoscenessä toimitaan edelleen aktiivisesti, vaikka sen huippuvuodet olivatkin 1990- ja 2000-luvuilla. Harrastuksessa ei ole sinänsä rajoja, sillä ohjelmoitujen teosten lisäksi demoscene-teokset voivat olla yhtä lailla grafiikkaa, musiikkia, videoita, animaatioita, piirustuksia ja ties mitä ristipoikkitaiteellisia luomuksia. Demot itsessään vain ovat helpoimmin ihailtavia ja
viihteellisimpiä teoksia, sillä niistä voidaan nykyään nauttia myös YouTube-videopalvelun kautta.

Demoja voi ihailla vaikkapa Art of Codingin demosoittolistalta:
Art of Coding Youtube-playlist

Art of Coding -kampanja onkin ensimmäinen kerta, kun Unescon luetteloon tarjotaan pelkästään digitaalisesta aineistosta koostuvaa taiteen ja kulttuurin muotoa. Kampanjan takana on EFGAMP, videopelien historiaa ja interaktiivisen digitaalisen perinnön tutkimista ja säilyttämistä edistävä yleiseurooppalainen organisaatio. Järjestö on muun muassa pelimuseoiden ja katoavan digitaalisen tiedon pelastamista harjoittavien ryhmittymien etujärjestö, joka pyrkii vaikuttamaan korkeimmalla tasollaan EU-tasoiseen lainsäädäntöön edistääkseen digitaalisen perimän säilymistä ja tutkimista, tiedon jakamista ja alan toimijoiden yhdistämistä. EFGAMPin pohjoismaisia jäseniä ovat Suomen pelimuseo, Ruotsin kansalliskirjasto ja Tanskan Kuninkaallinen kirjasto.

Prosessin pituus lasketaan kaikkineen vuosissa. Tämän vuoden tavoite on saada valmiiksi lokakuuhun mennessä hakemus, jolla demosceneä haetaan Suomen Elävän perinnön kansalliseen luetteloon.

Kampanjsta voi lukea lisää Skrollin laajasta ja suomalaisille kohdennetusta artikkelista, jonka löydät täältä:
Demoscenen digitaide Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon

Kampanjan viralliset kotisivut ovat täällä:
http://demoscene-the-art-of-coding.net/

V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Yksi tulevista Star ... Sonyn tavoitteena Pl... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova