Tuorein sisältö

Alle 50 miljoonan ei huippupeliä synny

21.04.2008 klo 14.52 | Luettu: 8978 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


GamesIndustry.biz haastattelee Crackdown-pelin luotsanneen Realtime Worldsin johtajaa David Jonesia (GTA, Lemmings), jonka kommentit kertovat karua kieltä pelien tuotantokustannusten rajusta noususta, varsinkin verkkopelien kohdalla.

"Joidenkin on helppoa aliarvioida, mitä nykyään vaatii hyvän pelin tekeminen. Joten olemme hyvin päättäväisiä, me tiedämme mitä se vaatii, tiedämme paljonko se maksaa, emmekä uskottele itsellemme että selviäisimme vähemmällä. Crackdownista ei ole kauaakaan ja sen budjetti oli 20 miljoonan dollarin tienoilla ja sekin summa nykyään, enpä usko että voisin tehdä juuri mitään paljon vähemmällä."

"Call of Dutyt, GTA IV ja niin edelleen ovat luoneet kovan haasteen ja asettaneet riman korkealle."

Firma itse sai pelijulkaisijoista riippumatonta rahoitusta uudelle projektilleen, minkä antamasta vapaudesta ja luovuuspuuskasta Jones on hyvin kiitollinen.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Tökkiikö peli? WiiMa... Blizzard Bollille: W... >

Keskustelut (15 viestiä)

Villapuuro

Rekisteröitynyt 02.06.2007

21.04.2008 klo 15.31

Otettiinkohan Simsejä laskuihin mukaan? Sellasen lisäosan pieraseminen, nyt ei maksa ku graafikon verran ja vanha koodi kierrätetään jo 50:nennen kerran.
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

21.04.2008 klo 15.38

No eikös tuo tuossa puhu "hyvistä peleistä"? :) Karu lukema tuollainen 50 miljoonaa ja tukee sitä trendiä, että ainoastaan isoilla tekijöillä on mahdollisuus enää kilpailla kärjessä. Startupeille ja indie-putiikeille ihan mahdottomia summia.
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

21.04.2008 klo 15.49

Ja paskanmarjat. Se on kyllä aika melkoinen mies, jos ei alta 50 miljoonan saa peliä syntymään. Vrt. Introversion Software ja Darwinia, DEFCON etc.
Zenrich

Rekisteröitynyt 23.07.2007

21.04.2008 klo 16.32

Dingo taidetaan puhua vähän isomman luokan "hyvistä" peleistä, toisin sanoen myyvistä.
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

21.04.2008 klo 16.53

Grafiikkaominaisuuksien alati kehittyessä tarvitaan jatkuvasti enemmän jengiä nyhertämään tekstuureita ja monimutkaisempia objekteja. Tottahan jonkun megaeepposten tekeminen maksaa, ei sinänsä ihmetytä nuo isot summat. Mikään ei silti estä simppelimpien pelien väsäämistä. Hyvät ideat myyvät varmasti edelleen.

Minulla ei sinänsä ole mitään sitä vastaan, että tulee näitä megaluokan pelejä, joissa on oikeasti panostettu vaikkapa oikeisiin ääninäyttelijöihin ja kunnon käsikirjoituksiin, puhumattakaan tietysti visuaalisesta näyttävyydestä ja hollywood-tason äänimaailmasta.

Tuskin ne sulkevat kuitenkaan täysin ovia pienemmiltä peleiltä.
Tingle

Rekisteröitynyt 19.04.2007

21.04.2008 klo 16.57

Paljonkohan maksaisi, jos grafiikasta kitsasteltaisiin? Kenties voisi näkyä kuluttajankin pussissa.
Sampson

21.04.2008 klo 17.21

Täytyy ottaa huomioon että noin puolet budjetista menee markkinointiin eli siinä voisi säästää paljo rahaa, mutta yleensä se maksaa rahat moninkertaisena takaisin loppupeleissä. Joten turha alkaa mainonnassa kitsailemaan.
shaminy

Rekisteröitynyt 23.01.2008

21.04.2008 klo 17.46

Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)

"I'd struggle to make an online game for less than $50 million, says Jones"

"Realtime Worlds boss David Jones, who's worked on some of the industry's iconic titles such as Grand Theft Auto and last year's BAFTA-winning Crackdown, has told GamesIndustry.biz that the cost of creating high quality original games with strong, new IP has skyrocketed to the point where he'd find it hard to spend less than USD 50 million on an full online title. "
kultaanmenijoo

21.04.2008 klo 17.56

shaminy kirjoitti:
Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)


Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan. Hyvän hyvyyttään ja ilmaiseksi pykääväät sinulle luettavaa ja sinä KEHTAAT arvostella! HÄPEÄ!
Ilomieli

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.04.2008 klo 18.15

Voi helvetti, Erkkikö se taas täällä?

Kultaan meneminen on edelleen täysin pätevää suomea.
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

21.04.2008 klo 18.24

kultaanmenijoo kirjoitti:
shaminy kirjoitti:
Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)


Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan. Hyvän hyvyyttään ja ilmaiseksi pykääväät sinulle luettavaa ja sinä KEHTAAT arvostella! HÄPEÄ!
bannia tollaselle flamettajalle 111
(siis kultaanmenijoolle)
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

21.04.2008 klo 19.44

Jos teinit voisitte pysyä pysyä siellä peliplaneetassa.

shaminy kertoi täysin objektiivisesti ja asiallisella tavalla uutista korjaavan asian, aivan samanlaisia mitä näkee lähes päivittäin näissä kommenteissa.

Siinä tapauksessa että yritätte viljellä huonoa sarkasmia, niin tämä vuodatukseni on turha.

Aiheeseen liittyen sen verran, että jos kyseessä tosiaan oli HYVÄT pelit niin siihen ei tosiaan tarvitse 50 miljoonaa. Ei nyt eikä todennäköisesti vielä moneen vuoteen. En ole tietenkään satavarma, mutta en usko että moninpelattavat selainpelitkään maksaisivat tuollaisia määriä ja ihan hyviä sellaisiakin löytyy
Teppolaht

21.04.2008 klo 21.20

Väite, että next gen -pelien tarkemmat tekstuurit ja monimutkaisemmat objektit vaativat enemmän henkilökuntaa, aikaa ja rahaa ei mielstäni korreloi ihan niin selkeästi. Itsekin peligrafiikkaa ja 3d-mallinnusta tehneenä monesti monimutkaisemman objektin tekeminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin optimoitu low-poly -versio. Sama pätee tekstuureissakin...
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

21.04.2008 klo 21.41

kultaanmenijoo kirjoitti:
shaminy kirjoitti:
Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)


Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan. Hyvän hyvyyttään ja ilmaiseksi pykääväät sinulle luettavaa ja sinä KEHTAAT arvostella! HÄPEÄ!


Kiva tietää, että jäi vähän kaivelemaan. ;)
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.04.2008 klo 22.54

kultaanmenijoo kirjoitti:
Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan.


Edellisellä "kierroksella" puhuessani hommaa ammatikseen tekevistä viittasin myös siihen, että Mikko on kääntäjä (sen alan ammattilainen; erittäin pätevä sellainen.) Näemmä sana aiheutti paljon turhaa rutinaa.

Siteeratussa uutisessa oli alunperin virhe (Crackdownin budjetti 50M), ja se aiheutti samanlaista sekaannusta muuallakin, esim:
http://kotaku.com/381955/make-a-game-for-less-than-50-mil

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova