Tuorein sisältö

Ei tarvetta E3:lle - Microsoft kertoi roppakaupalla lisää Xbox Series X:n teknologiasta

16.03.2020 klo 16.00 | Luettu: 879 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Onko tässä ensimmäinen E3-tapahtuman peruuntumisen sivuvaikutus? Microsoft on nyt julkistanut uutisblogissaan lisää yksityiskohtia Xbox Series X:n sisuksissa lymyilevästä teknologiasta. Siihen on syvennytty yhdessä teknologia-asiantuntijoiden (mm. Digital Foundry) kanssa. Tässä lyhyesti poimintoja:

Erityisesti XSX:n tehopuolella on kiinnitetty huomiota siihen, että vaikka grafiikat kaunistuisivat mm. raytrace-teknologioiden ansiosta, kaikki pyörisi vähintään 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella - jotkut pelit tulevat tukemaan myös 120 FPS nopeutta.

Erityisesti XSX:ää varten suunnitellussa AMD:n prosessorissa on 8-ytiminen AMD Zen 2 CPU sekä RDNA 2-class GPU.

CPU: 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU: 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Die Size: 360.45 mm2
Process: 7nm Enhanced
Memory: 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
Memory Bandwidth: 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Internal Storage: 1 TB Custom NVME SSD
I/O Throughput: 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block)
Expandable Storage: 1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly)
External Storage: USB 3.2 External HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-Ray Drive
Performance Target: 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS


Digital Foundryn artikkelia aiheesta on myös päivitetty.



Gears 5:n tekninen johtaja esitteli XSX:n tehoja pyörittämällä peliä PC Ultra Spec -asetuksilla, mutta päälle oli lisätty 50% enemmän partikkeleita, sekä korkearesoluutioisemmat tekstuurit ja volumetrisen sumun. Välinäytöksetkin pyörivät 4K/60FPS. Itse peli on saatu pyörimään yli 100 FPS nopeudella.

Xbox Velocity Architecturea käytetään lataamaan pelin osasia SSD-levyltä erityisen nopeasti. Xboxin tekninen sanasto kertoo menetelmän "käytännössä poistavan latausajat".

"CPU on uuden konsolimme aivot ja GPU sen sydän, mutta Xbox Velocity Architecture on sen sielu", maalailee Andrew Goossen. "XVA on enemmän kuin vain nopeat latausajat. Se on yksi innovatiivisimmista uuden konsolimme ominaisuuksista. Sen avulla voidaan luoda huomattavasti suurempia pelimaailmoja."


Toinen listattu uusi teknologia on Dynamic Latency Input (DLI) ja yhteystyötä on tehty niin HDMI 2.1:n kehittämisessä kuin televisiovalmistajienkin kanssa, jotta saadaan tuki 120hz:lle sekä vaihtelevalle ruudunpäivitysnopeudelle ja Auto Low Latency -tilalle.

Pelitilanteen tallentaminen SSD:lle sallii jopa laitteen irroituksen ja päivittämisen hukkaamatta kohtaa, jossa pelaaja oli pelissä.

Tärkeäksi XSX:n ominaisuudeksi listataan taas taaksepäin yhteensopivuus (Xbox, X360, X1). Myös pelitallennukset säilyvät ja kuten aiemminkin on mainittu, X1:n lisälaitteet toimivat. Pelit toimitetaan "Smart Deliveryna", joten vaikka ostaisikin tänä jouluna pelin X1-version, sen saa päivitettyä XSX-versioon, kun on sen konsolin hankkinut. Peli tarvitsee siis ostaa vain kerran.


XSX:n ohjaimesta on aivan oma sivunsa. Latenssia on vähennetty ja muotoja pyöristetty, jotta pienemmätkin kädet ulottuvat painikkeisiin. D-pad on uusittu ja Share-nappi löytyy nyt omana painikkeenaan.




V2.fi | Manu Pärssinen
< PlatinumGamesin uude... Steamissa rikkoutui ... >

Keskustelut (1 viestiä)

LateHuominen

Rekisteröitynyt 18.01.2015

16.03.2020 klo 20.35

Microsoft on aina osannut taaksepäin yhteensopivuuden, ei tullut yllätyksenä että niin on myös tämän laitteen kanssa. Tämä llaite pääsee varmasti moneen kotiin. Ja onhan xboxin ohjain markkinoiden paras.

Kirjoita kommentti


190


www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova