Tuorein sisältö

Babylon's Fall putosi kovaa - Square Enixin julkaisemalla live service -pelillä oli tällä viikolla alimmillaan vain yksi PC-pelaaja

08.05.2022 klo 11.00 | Luettu: 1204 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Square Enixin helmikuun loppupuolella julkaiseman live service -mallia käyttävän Babylon's Fall -toimintaroolipelin alkutaival on ollut vähintäänkin kivikkoinen.

Huolimatta siitä, että pelin varsinaisesta kehitystyöstä vastasi kulttimainetta nauttiva pelistudio PlatinumGames, niin peli sai silti kriitikoilta murskavastaanoton ja vaikuttaisi ettei peli erityisesti kiinnosta pelaajiakaan, jos SteamCharts-sivuston lukuja on uskominen.

Tällä viikolla pelin pelaajamäärät nimittäin sukelsivat uusiin syvyyksiin, kun pahimmillaan peliä pelasi keskiviikkona PC:llä vain yksi ainoa pelaaja. Edes parhaimmillaan pelin Steam-versiota on pelannut samanaikaisesti vain 1166 pelaajaa, joka ei ole erityisen lupaava luku live service -tyyppiselle pelille.



Vertailun vuoksi esimerkiksi Square Enixin vuonna 2020 julkaisemalla toisella live service -pelillä ja japanilaisen pelifirman näkökulmasta taloudellisena pettymyksenä pidetyllä Marvel's Avengersilla on yhä viimeisen 30 päivän aikana ollut keskimäärin lähes 5 kertaa enemmän pelaajia kuin Babylon's Fallilla.

SteamCharts-sivusto ei tietenkään tarjoa aivan täyttä kuvaa pelin tämänhetkisestä tilasta. Babylon's Fall ilmestyi PC:n lisäksi myös PlayStation 4- ja PlayStation 5 -konsoleille, eikä pelin pelaajamääristä näillä alustoilla ole vielä saatavissa tietoa.

PlatinumGames myös julkisti maaliskuun puolivälissä, että kehittäjillä ei ole suunnitelmia pienentää pelin jatkokehitystä, vaan pelinkehittäjä jatkaa yhä lisäsisällön tuottamista sekä pelin kehittämistä pelaajilta saadun palautteen perusteella. Pelistudio kertoi myös viestissä yrittävänsä houkutella uusia pelaajia pelin pariin sekä pitää kiinni vanhoista, mutta ainakaan SteamCharts-sivuston seurannan perusteella tässä tavoitteessa ei ole aivan onnistuttu.



Ei ole kuitenkaan täysin mahdotonta, että Square Enix onnistuu vielä pelastamaan pelin. Tunnetusti alkuperäinen vuonna 2010 ilmestynyt MMO-peli Final Fantasy XIV sai lähestulkoon yhtä huonon kriittisen vastaanoton kuin Babylon's Fall mutta pelijulkaisija paransi isolla kädellä peliä ja julkaisi siitä kolme vuotta myöhemmin päivitetyn Final Fantasy XIV: A Realm Reborn -version, joka taas osoittautui menestykseksi ja on yhä valtavan suosittu.

Nähtäväksi kuitenkin jää tuleeko Babylon's Fallista samanlainen pelastuskertomus, kuin mitä Final Fantasy XIV:stä vai unohtuuko peli lopulta vain yhtenä epäonnistuneena live service -mallin kokeiluna.

Lähde: PC Gamer

V2.fi | Mikko Seppänen
< V2.fi:n laiteuutiset... Huhujen mukaan Micro... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova