Crash Bandicootin remake pilasi pelin tärkeimmät 30 millisekuntia, kertoo Naughty Dogin perustajajäsen
![]() |
"Minun mielestäni (avainsana: mielestäni!) Crash Bandicootin remake hoiti lähes kaiken kunnolla. Paitsi ne kaikkein tärkeimmät 30 millisekuntia", Gavin kertoo postauksensa alussa. Pilatut millisekunnit viittaavat Gavinin mukaan pelin hyppymekaniikkaan, jonka toteuttaminen 90-luvun puolivälissä vaati aikamoista kikkailua.
Gavin kertoo, että alkuperäiselle Playstationille pelejä kehittäessä oli käytössä vain ns. digitaalisia nappeja, joilla oli ainoastaan kaksi asentoa: painettuna tai ei. Gavinin mukaan useimmat tyytyivät "amatöörimäiseen toteutukseen", jossa peli triggeröi tietynkorkuisen hypähdyksen tunnistaessaan napinpainalluksen. Gavinin tiimi kuitenkin kehitti pähkähulluksi kuvailemansa systeemin, jossa napinpainalluksen tunnistaessaan peli käynnistäisi animaation, jonka jälkeen peli laskisi kuinka kauan nappi pysyy pohjassa. Hahmon hypätessä peli muutti hienovaraisesti painovoimaa, kestoa ja voimaa pelaajan syötteen - eli painalluksen - perusteella. Käytännössä tämä tarkoitti, että vapauttamalla napin aikaisin syntyisi matala hyppy, nappia pohjassa pitämällä hahmo taas hyppäisi niin korkealle kuin mahdollista.
Gavinin mukaan remaken tekijät eivät joko välittäneet tai olleet tietoisia asiasta, vaan he tyytyivät tekemään kaikista hypyistä samankorkuisia. Kun he ymmärsivät ettei pelaajahahmo kyennyt suoriutumaan vaadituista hypyistä, remaken tekijät muuttivat kaikki hypyt niin korkeiksi kuin mahdollista. Lopputuloksena on Gavinin mukaan remake, jossa kaikki hypyt tuntuvat massiivisilta, ja alkuperäisen pelin tarkat pikkuhypyt ovat muuttuneet kömpelöiksi. "Tuhatkertaisesta suorituskyvystä huolimatta pelin perustason hyppymekaniikka tuntuu nykypäivänä huonommalta kuin vuonna 1996", Gavin päättää tarinansa.
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 27.01.2025
Tänään klo 15.11