Tuorein sisältö

Ennakko - Simon the Sorcerer Origins heruttelee klassisella seikkailulla

17.09.2025 klo 10.25 | Luettu: 1598 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen


Alkujaan vuonna 1993 ilmestynyt Simon the Sorcerer oli yksi aikansa suurista seikkailupeleistä. Se ei kuitenkaan saanut samanlaista historiankirjojen suurille lehdille isoilla KIRJAIMILLA tehtyä kunniataulua. Simonia ei ole silti unohdettu, kuten uusi Simonin Origins-seikkailupeli todistaa.

Uusi seikkailu on erinomaisen kelvolliselta tuntuvaa modernia point’n’click-seikkailua, ainakin ennakkoversion kokeilun perusteella. Hiirellä klikkailulla ja näppäinoikoteillä napsutellaan ruudulla olevia esineitä, kuunnellaan Simonin kommentteja niistä ja tehdään tekosia. Käyttöliittymää on sen verran oiottu muinaisesta, että enää ruudulta ei klikkailla eri komentoja siinä toivossa, että jokin niistä osoittautuu pelintekijän juonimaksi yhdistemäksi, vaan komento on aina automaattisesti esineeseen ja tekemiseen liittyvä. Inventaarioon kerättyjä esineitä voi luonnollisesti käyttää sekä ruudulta löytyviin asioihin että toisiinsa.

Alkuperäisten Simon-seikkailujen lumo oli paljolti niiden brittihuumorissa ja lämpimässä tavassa, jolla ne tökkivät fantasiagenren suuria teoksia. Tulilinjalla olivat niin Taru sormusten herrasta kuin Narniat, joiden lisäksi peleissä oli tietysti muutakin kuittailua ja vitsailua oman kerronnan lisänä. Pelit olivat myös hyvin suunniteltuja ja nautinnollisia. Ennakkoversion perusteella on vaikea sanoa miten italialainen tiimi tavoittaa vanhojen Simonien brittitekijöiden huumorin ja näkemyksen, mutta eivät vitsit ja tarinankerronta ainakaan vääntelehtimistä aiheuttaneet. Nautin kyllä pelaamisesta, taisin hymyillä ja naurahdellakin. Puzzleilukin tuntuu loogiselta ja järkevältä, eikä miltään Sierra-helvettilöiseltä.



Vanhaa simo-nistiä mietityttää päällisistä puolista eniten visuaalisen tyylin päivitys. No, nythän ollaan ihan uudella vuosituhannella, joten ysäripikseleillä ei enää potkita kovin lujaa. Tekijät ovatkin valinneet uudeksi visuaaliseksi tyyliksi 1990-luvun lopun ja 2000-alun Disneyn animaatiot, mikä ei ole yhtään hullumpi valinta. Nätisti animoituun Simoniin totuttuaan peli näyttääkin viehättävältä ja lämminhenkiseltä, ja eri lokaatioiden tunnelma huokuu miellyttävän seikkailun makua.

Simon the Sorcerer Origins vaikuttaakin hyvältä modernilta vanhan koulun point’n’click-seikkailulta. Pelin valmistumiseen ja julkaisuun on vielä jonkin verran aikaa, joten katsotaan millainen lopputulos Italian jamppojen käsistä tulee. Mutta jos Adventure Softin tekijämiehet ovat projektille siunauksensa antaneet, niin eiköhän Simon ole kunniallinen jatke – tai siis esiosa - hyvälle seikkailulle.

Historiallisena detaljina mainittakoon, että tuppaan puhumaan kahdesta Simon-pelistä. Oikeastihan niitä on jo viisi ja rapiat. Kolmas eli Simon the Sorcerer 3D oli väkisin 3D:ksi vängätty seikkailu, joka ei oikein toiminut uudessa olomuodossaan. Se oli myös viimeinen alkuperäistiimin luomus: sittemmin Simoneita on tehnyt useampi eri firma, huonoin tuloksin. Toivottavasti Smallthing onnistuu nyt katkaisemaan kierteen ja nostamaan Simonin takaisin kunniaan.


Suora linkki: https://youtu.be/Z2XN5Svc2F0
Saa kanavan tilatakin
Lisää Extra Life -videoita
Ps. Tilaa hyvä lehti, jos et ole jo? http://retrorewind.fi/tilaa

Pelikopteri esittää
(C) 2025 Mediapalvelut
Yhteistyössä: V2.fi

Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku

Simon the Sorcerer Origins
Tekijä / julkaisija: Smallthing Studios / ININ Games
Tulossa: PC, Switch, PS4, PS5, Xbox, Mac, Linux + Steam Deck
Julkaisu: 28.10.2025
https://smallthingstudios.com








Lisää Extra Life -videoita

V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Epic Games Store tar... Ennakko - Last Drop,... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

Refloni

Rekisteröitynyt 08.01.2017

17.09.2025 klo 14.53 1 tykkää tästä

Vähän huvittavaa, että kaikki 90-luvun suuret seikkailupelisarjat yrittivät tahoillaan siirtyä 3D:hen, ja jokaikinen niistä lensi turvalleen. Monkey Island, Gabriel Knight, Broken Sword, Longest Journey, Syberia ja ilmeisesti myös Simon the Sorcerer. Kaikkien sarjojen inhotuin osa on 3D-peli ja useimmat palasivat sittemmin kaksiulotteiseen grafiikkaan.
lainaa
Grendel

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

17.09.2025 klo 20.46

Refloni kirjoitti:
Vähän huvittavaa, että kaikki 90-luvun suuret seikkailupelisarjat yrittivät tahoillaan siirtyä 3D:hen, ja jokaikinen niistä lensi turvalleen. Monkey Island, Gabriel Knight, Broken Sword, Longest Journey, Syberia ja ilmeisesti myös Simon the Sorcerer. Kaikkien sarjojen inhotuin osa on 3D-peli ja useimmat palasivat sittemmin kaksiulotteiseen grafiikkaan.


Ajan olivat vähän...sellaiset. Ehkä kolmos-Simonille ( Simon the Sorcerer 3D ) pitäisi antaa joskus vielä uusi mahdollisuus. Previkoidessa se ei vielä tuntunut niin pahalta, mutta jälkituomiolla se ei oikein pärjännyt.
-jok
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova