Tuorein sisältö

Doom 4 pyörii hitaasti, mutta näyttävästi

17.07.2008 klo 21.01 | Luettu: 18134 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Kehittäjälegenda John Carmack on paljastanut tulevan Doom 4:n käyttävän samaa id Tech 5 -pelimoottoria, jota yhtiön kehittelemä Rage tulee esittelemään PC:lle, Macille, PS3:lle ja Xbox 360:lle.

Carmackin mukaan Doom 4 tulee olemaan kuitenkin kuin aivan eri moottorilla toteutettu huomattavasti yksityiskohtaisemman ulkonäkönsä ansiosta. Carmackin mukaan Rage pyörii 60 ruudun sekuntinopeudella, mutta Doom 4:n ruudunpäivitys tipautetaan puoleen. Näin peliin on saatu Ragea tarkempaa grafiikkaa.

Doom 4 on oletettavasti tulossa Ragen tavoin PC:lle, Macintoshille, PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle. Carmackin mukaan sama kehitysversio voidaan kääntää suoraan PC:n lisäksi molemmille tehokonsoleille, mutta Mac-versiota varten tarvitaan hieman ylimääräistä vaivaa. Kummallekaan tulossa olevalle pelille ei olla vielä kerrottu julkaisuajankohtaa.

Lähde: Shacknews

V2.fi | Matti Lintula
< RuneScape sai grafii... Half-Life-modin kehi... >

Keskustelut (19 viestiä)

mikko_mikrosoft

17.07.2008 klo 21.34

"Carmackin mukaan Rage pyörii 60 ruudun sekuntinopeudella, mutta Doom 4:n ruudunpäivitys tipautetaan puoleen. Näin peliin on saatu Ragea tarkempaa grafiikkaa."

Tuskin pc:llä mitään kattoa asetetaan fps:lle. Jos toisaalta, ei se tasainen 30fps ole joka koneella ihan itsestään selvyys...

Toivottavasti peli on sitten vähän valoisampi, kuin Doom ]|[ että niistä yksityiskohtaisista graffoista on jotain iloakin.
lainaa
Robocop

Rekisteröitynyt 27.06.2008

17.07.2008 klo 22.35

Grafiikalla ei niin väliä, kunhan tekevät paremman kuin doom 3
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.07.2008 klo 22.59

Historiallisesti olen oppinut pitämään Carmackia enemmänkin pelimoottori- kuin pelinerona. Romeron lähdettyä id:n tarinapuoli ei ole ollut entisensä, vaan pääpaino on ollut tekniikan kehityksessä. Odotan kovasti id Tech 5:ttä, mutta en niinkään id:n omissa peleissä kuin muiden lisensoimana.
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

17.07.2008 klo 23.00

Robocop kirjoitti:
Grafiikalla ei niin väliä, kunhan tekevät paremman kuin doom 3

Grafiikalla on väliä sen verran, että suurille vihollislaumoille voinee taas suosiolla sanoa hyvästit.
lainaa
tfiskman

18.07.2008 klo 00.13

Häh, "ruudunpäivitys pudotetaan puoleen"?? Eiköhän se Doom4 pyöri tasan tarkkaa sen mukaan, mitä rautaa koneessa on ja mitkä graffa-asetukset on laittanut? ...Tietysti, saahan sitä FPS:ää rajoitettua konsolin kautta tai conffeja editoimalla, mutta kuka hullu sen nyt 30 fps:ään pudottaa?

Tuleekohan Doom4:ssa olemaan Doom3:sen tyyliin grafiikkatila, jota yksikään olemassaoleva näytönohjain ei pystynyt pyörittämään pelin julkaisuajankohtana? (eikös Doom3:ssa kovin grafiikkatila vaatinut yli 512 megaa muistia näytönohjaimelta, ja 256 oli senhetken maksimit, tai jotain vastaavaa?)
lainaa
Joku

18.07.2008 klo 00.37

Mikään peli ei vaadi yli 512MB näytönohjaimelta, jos ei resoja nosteta ihan hulluihin lukemiin. Eli käytännössä 1920x1200 ja alaspäin ei takuulla vaadi ainakaan ylitse 512.
lainaa
kelkku

18.07.2008 klo 00.51

Olen microsoftimikon kanssa samoilla linjoilla. Pitäisi osata tehdä kauhutunnelmaa ilman pimeääkin. Doom3 kaatui täysin tylsään kenttäsuunnitteluun semmosta taskulamppu putkijuoksua ja venttiileissä ryömiskelyä koko peli. Eikä ollut edes painostava tunnelma kun tiesi että joka nurkassa on kuitenki mörrimöykky tulipallon kanssa kyttäämässä..
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

18.07.2008 klo 00.58

tfiskman kirjoitti:
Häh, "ruudunpäivitys pudotetaan puoleen"?? Eiköhän se Doom4 pyöri tasan tarkkaa sen mukaan, mitä rautaa koneessa on ja mitkä graffa-asetukset on laittanut? ...Tietysti, saahan sitä FPS:ää rajoitettua konsolin kautta tai conffeja editoimalla, mutta kuka hullu sen nyt 30 fps:ään pudottaa?

Tuleekohan Doom4:ssa olemaan Doom3:sen tyyliin grafiikkatila, jota yksikään olemassaoleva näytönohjain ei pystynyt pyörittämään pelin julkaisuajankohtana? (eikös Doom3:ssa kovin grafiikkatila vaatinut yli 512 megaa muistia näytönohjaimelta, ja 256 oli senhetken maksimit, tai jotain vastaavaa?)

Konsolit käynyt mielessä?
lainaa
antakaaviinaa

18.07.2008 klo 02.00

Joku kirjoitti:
Mikään peli ei vaadi yli 512MB näytönohjaimelta, jos ei resoja nosteta ihan hulluihin lukemiin. Eli käytännössä 1920x1200 ja alaspäin ei takuulla vaadi ainakaan ylitse 512.


1650*1050 esim. ARMA:ssa kyllä kaikisteli entisellä 512 näyttiksellä, mutta ei enää tällä 768:lla. Kellot oli molemmissa samat, erona vain, että nyt on 8800gtx, kun taas ennen oli viritetty 8800gt.
Konsoleillahan mikään peli ei kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) pyöri yli 1280×1080 resoilla. joten nehän ei mitään ihmenäyttiksiä tarvitsekaan.
Tarkin taitaa olla Super Rub a Dub,PS3:lle joka pyörii 1600*1080 resoilla.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

18.07.2008 klo 02.43

antakaaviinaa kirjoitti:
Konsoleillahan mikään peli ei kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) pyöri yli 1280×1080 resoilla. joten nehän ei mitään ihmenäyttiksiä tarvitsekaan.
Tarkin taitaa olla Super Rub a Dub,PS3:lle joka pyörii 1600*1080 resoilla.

PS3:lla monikin pienempi peli pyörii 1080p:ssä, ja vähän isommistakin ainakin Ridge Racer 7 (ainakin demon perusteella). XO:lla näyttäisi 1080p-pelejä olevan vähemmän, mikä on kyllä myöhemmin saadun tuen takia ymmärrettävääkin. Se on kuitenkin selvää, ettei kummallakaan konsolilla ole hirveästi 1080p-pelejä.
lainaa
erkkis

18.07.2008 klo 04.17

Olenko ainoa joka tykkäsi doom kolmosesta kuin hullu puurosta? Alkuperäisiä doomeja tuli aikoinaan pelattua tuhansia tunteja ja kolmonen toikin mukavasti nostalgiahuurut linsseihin. En edes ajatellut pelin pimeyttä tai taskulampun käyttöä mitenkään huonona asiana ja ihmettelin suuresti valituksen määrää sen jälkeen kun aloin lukemaan juttuja netistä pelattuani pelin läpi. Doom nelosta odottelenkin jo tatti kovana.
lainaa
tfiskman

18.07.2008 klo 08.59

MJR2312 kirjoitti:
tfiskman kirjoitti:
...

Konsolit käynyt mielessä?

No ei tuo uutinen puhunut konsoleista juuri tuossa kohtaa, mutta toisaalta en tiedä miten konsoleissa rajoitetaan pyörimisnopeutta.. Näin PC-pelaajana tunnen kyllä myötäharmia konsolipelaajien puolesta, jos pelin pyörimisnopeus on näin ollen rajoitettu kiinteästi 30fps, vaikka asetuksista säätäisi silmänkarkkeja pois päältä paremman pyörimisnopeuden toivossa. Eihän noin noita sentään pitäisi kait rajoitella, ennemmin antaa pelaajan itse säätää, mihin fpsmaxin laittaa.
lainaa
Doomipeikko

18.07.2008 klo 09.30

pyh doom3 rules. 10-14 v juniorit taas itkeneet doom3 huonoutta kun se on muotia

doom3 on selkeästi paras
lainaa
Rasenger

18.07.2008 klo 11.04

tfiskman: Tiedoksi että jokaisessa konsolipelissä fps on rajoitettu. Ja se on yleensä 60fps sillä samalla voidaan toteuttaa vsync nykyisten lcd-telkkarien kanssa. BioShockin 360-versiossahan oli mahdollisuus ottaa fps-lock pois päältä, mutta silloin alkoi tulla kuvan repeilyä eikä pelaaminen sen helpompaa ollut.
lainaa
Boom

18.07.2008 klo 12.09

Doom 3 kyllä jaksoi pelata hyvin läpi no toista oli F.E.A.R kohdalla joka ei motivoinut kuin saavutuspisteiden takia kiitos välidemojen puutteen ja masentavan yleisilmeen
lainaa
cs_bot

Rekisteröitynyt 29.05.2007

18.07.2008 klo 12.56

Doomipeikko kirjoitti:
pyh doom3 rules. 10-14 v juniorit taas itkeneet doom3 huonoutta kun se on muotia

doom3 on selkeästi paras
Tuskinpa sinäkään olet kovinkaan vanha, kun kirjoituskaan ei tunnu luonnistuvan.

Ja mistä lähtien Doomien haukkuminen on ollut "muotia"? :D

Nykyään jos vähänkin kritisoi peliä, niin on lauma doomipeikon kaltaisia pikkupoikia itkemässä kuinka sitä haukutaan vain koska se on "muotia". Oikeasti, turpa kiinni.
lainaa
beyondreso

18.07.2008 klo 14.36

MJR2312 kirjoitti:
antakaaviinaa kirjoitti:
Konsoleillahan mikään peli ei kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) pyöri yli 1280×1080 resoilla. joten nehän ei mitään ihmenäyttiksiä tarvitsekaan.
Tarkin taitaa olla Super Rub a Dub,PS3:lle joka pyörii 1600*1080 resoilla.

PS3:lla monikin pienempi peli pyörii 1080p:ssä, ja vähän isommistakin ainakin Ridge Racer 7 (ainakin demon perusteella). XO:lla näyttäisi 1080p-pelejä olevan vähemmän, mikä on kyllä myöhemmin saadun tuen takia ymmärrettävääkin. Se on kuitenkin selvää, ettei kummallakaan konsolilla ole hirveästi 1080p-pelejä.

Tässäpä kaikki tähän mennessä FullHD:ta hyödyntävät konsolipelit listattuna. Listasta voi kiittää Beyond3d:n sankareita.

PS3

Blast Factor = 1920x1080 (no AA)
Calling All Cars = 1920x1080 (4x AA)
Cars Mater-National = 1920x1080 (QAA)
Commando 3 = 1280x720 (4xAA) or 1920x1080 (2xAA)
Echochrome = 1920x1080 (2xAA)
Fifa Street 3 = 1920x1080 (no AA)
Full Auto 2 = 1920x1080 (4x AA)
Go Puzzle = 1920x1080
Locoroco Cocoreccho = 1920x1080 (2x AA)
Marvel: Ultimate Alliance = 1920x1080 (no AA)
NBA Street Home court = 1920x1080 (no AA)
NBA07 = 1920x1080 (no AA)
NBA08 = 1920x1080 (no AA)
Pixel Junk Monsters = 1920x1080
Pixel Junk Racers = 1920x1080
Ridge Racer 7 = 1920x1080 (no AA)
Rocketmen = 1920x1080 (2xAA)
Sudoku = 1920x1080
Tekken 5 Dark Ressurection = 1920x1080 (no AA)
Virtua Tennis 3 = 1920x1080 (2x AA)
Wolf of the Battlefield: Commando 3 = 1920x1080 (2xAA)
World Series Of Poker 2008 = 1920x1080 (2xAA)


Lisäksi listalta löytyy myös 1080p pelejä joiden, vaakaresoluutio skaalataan Cellin avulla täyteen resoluutioon.


Beijing 2008 = 768x1080 (no AA)
Conflict: Denied Ops = 960x1080
GT5 Prologue = 1280x1080 (2x AA) - garage/pit/showroom is 1920x1080 with no AA or 1280x720 with 4xAA
GTHD = 1440x1080 (no AA)
LEGO: Indiana Jones = 960x1080 (no AA)
Lair = 800x1080 (2xAA)
Mainichi Issyo = 1440x1080 (4xAA)
Pirates des Caraibes = 768x1080 (no AA)
Snakeball = 1280x1080 (no AA)
Stardust HD = 1280x1080 (no AA)
Super Rub-a-Dub = 1600x1080 (no AA)
Transformers = 960x1080 (no AA)




Xbox 360


Boogie Bunnies = 1920x1080 (4xAA)
Fifa Street 3 = 1920x1080 (4xAA)
NBA Street Home court = 1920x1080 (4xAA)
Virtua Tennis 3 = 1920x1080 (2xAA)
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

20.07.2008 klo 14.52

PC = Windows ja Gnu/Linux (ja MacOS X)

IdSoftwaren kaikki aikaisemmat pelit ovat tulleet myös Linux versioina joten tässä on Linux pelaajillekkin vähän tavaraa. :P
lainaa
addxrcrsdy

21.12.2008 klo 21.54

Doom 3 oli kyllä liian pelottava makuuni, joten voisivat tehdä sellaisen pelin kuin Doom 1 & 2. Eli ei niin pelottavia.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova