Tuorein sisältö

Alaikäisille pelejä ostaville tuhansien eurojen sakkouhka

10.03.2009 klo 10.00 | Luettu: 15046 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Uudessa-Seelannissa ollaan tosissaan pelien ikärajojen valvonnan suhteen. Viihdetuotteiden ikärajavalvonnan päämies Bill Hastings yrittääkin nyt ajaa maassa läpi lakiehdotusta, jonka mukaan pelejä alaikäisille ostaville aikuisille voitaisiin langettaa jopa vajaan neljän tuhannen euron sakkorangaistus. Sakkouhalla Hastings tahtoo poistaa ikärajavalvonnalta sitä piinaavan epäuskottavuusongelman.

Hastings käyttää hankkeessaan todisteina lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan jatkuva peliväkivallalle altistuminen johtaa nuorten pelaajien asenteen kieroutumiseen. Asiasta uutisoineen Stuff.co.nz:n mukaan Uuden-Seelannin sisäasiainministeri on alustavasti Hastingsin kanssa samaa mieltä sakkorangaistuksen tarpeellisuudesta.

V2.fi | Matti Lintula
< Edge listasi sata pa... Sony harkitsee oikeu... >

Keskustelut (24 viestiä)

SAippuakauppias4000

10.03.2009 klo 10.59

Ihan hyvä juttu olisi täällä suomessakin....12v pentu yrittää ostaa "iiveetä" eli GTA IV peliä ja sitten kun sitä ei sille myy tulee vähän ajan päästä isukin tai äidin kanssa sitä peliä hakemaan. Huvittavimpia ovat ne kun näkee ihan selvästi että kersa jää kauemmas kassasta jonnekin pelihyllyn luokse ja isä tulee pelin hakemaan ja heti oston jälkeen luovuttaa sen muksulle. Ihankuin sitä ei muka huomaisi :D Sama sääntö näihin peleihin kuin alkoholillekin. Alaikäiselle ei luovuteta! jos luovuttaa niin sakkoa. Saadaan ne heliumit pois sieltä linjoilta pelejä pilaamasta.
lainaa
afe

10.03.2009 klo 11.05

puhut vähän mutta asiaa!!
lainaa
Weteraani

10.03.2009 klo 11.33

Itse olen kahdesti ollut todistamassa sitä, kun äiti ostaa (mukana olevalle) pikkunassikalleen/-koilleen (ala-asteikäisiä) GTA:SA:n...

Molemmilla kerroilla on tehnyt mieli sanoa valittu sana, mutta olen sitten kuitenkin pitänyt suuni kiinni.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

10.03.2009 klo 11.36

Kunnon sakot ja vankeutta päälle:D
lainaa
VanhemmuusHukassa

10.03.2009 klo 11.38

Näissä on sama juttu kuin alkoholin kanssa. Löytyy vanhempia jotka ostavat tenavilleen alkosta pullon että saisivat olla rauhassa kotona viikonloppuna uuden mies/naisystävän kanssa. 13v ja 14v pojat joutuu kapungille hillumaan pois tieltä. (Tunnen hankilökohtaisesti kaksi vanhempaa jotka näin menettelevät). Peli on lievempi versio tästä (tenava linnoittautuu omaan huoneeseen pelaamaan) tai sitten huono omatunto soimaa ja ostetaan peli hyvityksenä.
lainaa
Plaa

10.03.2009 klo 11.45

Kas kun ei linnaa vielä vaadita.
lainaa
pekhe

10.03.2009 klo 14.12

Tää ois kaikkien kannalta paras vaihtoehto, pelaajienkin myös.
Eipä tulis peleissä vastaan paljon vikiseviä teinejä (niinno, 18 ja 19 vuotiaat on vielä teinejä, mutta kuitenkin).
Kannatan tällasta lakia myös Suomeen.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

10.03.2009 klo 14.23

Olen itsekin ollut todistamassa yhtä GTA IV ostotapahtumaa Helsingin Jumbossa, mutta tässä tilanteessa valveutunut myyjä ymmärsi, että peliä oltiin ostamassa kersalle ja sai ihan järkipuheella iskänkin ymmärtämään millaisesta pelistä on kyse.

Isukki pisti aluksi hieman vastaan koska lapsukainen oli saanut Halo 3:t ja muut K17 pelit pelata läpi. Myyjä ei onneksi luovuttanut ja kertoi yksityiskohtaisesti mitä pelissä voi tehdä ja minkä takia juuri GTA IV on K18 leiman erityisesti ansainnut. Silloin iskäkin tajusi millaisesta pelistä on oikeasti kyse ja poistui myymälästä selvästi viisaampana ja ilman peliä. Arvatkaa millainen ilme kersalla oli kun peli jäikin saamatta :)

Toivottavasti iskä on tästälähin tarkempi mitä lapsensa antaa tehdä ja mitä ei.

Ei olisi yhtään pahitteeksi vaikka suomeekin tulisi tuollainen sakkoragaistus systeemi. Voisi pelitiskeilläkin olla varoitukset, että "emme luovuta/myy K18 pelejä alaikäisille" tjms.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.03.2009 klo 14.58

Linnaan tommoset.
lainaa
asd

10.03.2009 klo 15.30

Ja waretus lisääntyy.
lainaa
joku

10.03.2009 klo 15.52

asd kirjoitti:
Ja waretus lisääntyy.

walitettavasta
lainaa
Vieras

10.03.2009 klo 16.03

No siis.. Mitäs mieltä olette sitten siitä että menet 16vuotiaana ostamaan peliä kauppaan, myyjä kysyy papereita.. Ei ole (tai sitten väärennetyt).. Sit kysyt että voisko faija tai joku tuttava hakea sinulle kyseisen pelin.. Tulee kyllä kallis peli, jos 4000e sakot rapsahtaa tuosta hyvästä..

Sinäänsä olen kyllä samaa mieltä ettei noita pelejä pitäisi ostaa 12v pienille pojille(/tytöille?), koska eivät vielä osaa erottaa oikeeta mailmaa ja pelien eroja.. Tottakai ihmisissä on poikkeuksia, jotkut 16-vuotiaat eivät vieläkään tajua pelien ja todellisuuden eroja, kun taas jotkut 13-vuotiaat voisivat ennemmin pelata pelejä kuin yllämainitut 16-vuotiaat..

Muistakaa että tämä on oma mielipide, eli Shitstorm ei ole tarpeen.. Pätekää rauhassa.

lainaa
Nimetön

10.03.2009 klo 16.09

Kuule ihan sama, sitten pelit waretetaan, tai tilataan netistä. Ongelma ratkaistu, nettikaupoissa, ja waretussivuilla kun harvoin ikiä kysellään, ja jos kysellään, ainahan sen voi valehdella.
lainaa
medium

Rekisteröitynyt 16.06.2008

10.03.2009 klo 16.43

ei hitto mitä pellejä ajamassa lakipykäliä sisään.
haluaako valtiot tosiaan kitkeä maksavat asiakkaat markkinoilta ja ajaa heidät warettamaan pelejä?
kun nämä nepet toteaa waretuksen turvalliseksi, ei heitä enää nää ostamassa yhtäkään peliä.

mielummin näkisin kauppojen myyvän 15vuotiaalle k18 pelejä, koska he saavat kumminkin voittoa.
ja niinkuin nimetön yllä mainitsi, pystyy ikärajat kiertämään nettikaupoilla.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

10.03.2009 klo 18.13

medium kirjoitti:
ei hitto mitä pellejä ajamassa lakipykäliä sisään.
haluaako valtiot tosiaan kitkeä maksavat asiakkaat markkinoilta ja ajaa heidät warettamaan pelejä?
kun nämä nepet toteaa waretuksen turvalliseksi, ei heitä enää nää ostamassa yhtäkään peliä.

mielummin näkisin kauppojen myyvän 15vuotiaalle k18 pelejä, koska he saavat kumminkin voittoa.
ja niinkuin nimetön yllä mainitsi, pystyy ikärajat kiertämään nettikaupoilla.


Eipä niitä konsolipelejä niin vaan waretetakaan ja suurin osa pennuista warettaa muutenkin pc-pelinsä. Joten en usko että menetys on kovinkaan suuri. Ja laki on laki jo nyt. Pelikaupat eivät saa myydä K-18 leimalla varustettua peliä alaikäisille. Kyllä ne henkkarit aika usein jo kysytään. Harmittaako kun ei ole ikää?
lainaa
KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

10.03.2009 klo 19.19

Duster kirjoitti:
Olen itsekin ollut todistamassa yhtä GTA IV ostotapahtumaa Helsingin Jumbossa, mutta tässä tilanteessa valveutunut myyjä ymmärsi, että peliä oltiin ostamassa kersalle ja sai ihan järkipuheella iskänkin ymmärtämään millaisesta pelistä on kyse.

Isukki pisti aluksi hieman vastaan koska lapsukainen oli saanut Halo 3:t ja muut K17 pelit pelata läpi. Myyjä ei onneksi luovuttanut ja kertoi yksityiskohtaisesti mitä pelissä voi tehdä ja minkä takia juuri GTA IV on K18 leiman erityisesti ansainnut. Silloin iskäkin tajusi millaisesta pelistä on oikeasti kyse ja poistui myymälästä selvästi viisaampana ja ilman peliä. Arvatkaa millainen ilme kersalla oli kun peli jäikin saamatta :)

Tämän kaltaiset tapaukset ovat niitä elämän pieniä hienoja hetkiä, ainakin jos minulta kysytään :)
lainaa
RedOrBlue

10.03.2009 klo 20.26

sehän on hauskaa ku yrität ostaa halo 3(ite koin, olin 16 ei kuvallisia papereita) he eivät suostuneet myymään tätä koska oli niin "raaka" peli. että kyllähän ideana on hyvä mutta toteutus kärsii vahvasti tästä.
A) peli saadaan vaikka warettamalla noh siitä seuraa silti saa pelin mutta peli yhtiöt ei saa rahaa
tai B)vanhemmat ostaa että silloin kierretään "laillisemmin" ja rahat menee hyvään tarkoitukseen että kumman valitset?
lainaa
Imperialist

10.03.2009 klo 20.30

"Harmittaako kun ei ole ikää?" Hehehhehehehe, ei. Vaan on jännittävää miten asiat kitketään siten että heitetään jotkut sakot jotka on järjettömän suuret, ja ovat ristiriitaisia muiden sakkojen suhteen. Tarkoitan sitä, että isommasta rikoksesta saa tota pienemmät sakot.

Joo ja ihan hyvä ettei lapset gta:ta saa, nehän menee heti kouluun ammuskelemaan.
lainaa
Peeko

10.03.2009 klo 21.30

No kuinkas monta peliä teiltä lähtisi hyllystä, jos ikärajoja toteltaisiin?
lainaa
Mielipide

10.03.2009 klo 23.41

voi ei! sain jouluahjaksi Resistance2 joka on k18 peli. olen oikeasti vielä 16v. On niin pelottava etten meinaa saada yöllä unta.

saahan tietääkseni k.18 leffojakin katsoa alaikäset, (16 ja 17) jos on aikuisen seurassa.
Ymmärrän kinan, jos joku 12, 13, tai 14 vuotias pelaa näitä pelejä, mutta myönnettäköön, ettei (15) 16 17 18 iällä ole NIIN suurta eroa pelimaailmaa ajatellen, että siitä pitäisi tehdä niin isoa numeroa. Se riippuu täysin henkilöstä. K18 elokuvissa oikea veri lentää ja raakuus saattaa oikeasti olla liikaa. Varsinkin tilanteissa, jossa oikeat ihmiset näyttelevät, kohtaukset voivat olla nuorille liikaa (riippuu tämäkin henkilöstä).

Oma mielipide on, että k18 pelejä voisi myydä 16 ja 17v silloin, kun vanhempi on mukana, ja tietää itsekkin missä kulkee nuoren rajat. Peli on peli, eikä muuksi muutu. Rajansa kaikella ja viranomaisten ja muidenkin ihmisten pitäisi ehkä keskittää energiansa oikeasti tärkeisiin asioihin.
lainaa
FinFihlman

11.03.2009 klo 00.10

Se on niin että Suomessa ainoa pätevä ikäräja on k-18. K16-ja K15 on vaan viiterajoja. Ne antaa suuntaa ihmisille. Heliumit eivät ole yhtään ärsyttäviä, jos ne osaa käyttäytyiä. Ja K-18 on aiheellinen merkintä, ja mä saan jotain kieroa tyydytystä siitä että nään jonkun 12a kakaran valittaas kun se ei saa GTA:ta. :) Tosin, se on todella paljon ihmisestä kiinni (koska me ollaan erillaisia.), mitä tapatuu jos saa pelata pelejä. Mä sain 9 vuotiaana (oon 95) Halo: Combat Evolvedin (
lainaa
Carlos

11.03.2009 klo 12.42

Hommahan menee niin, että mitä isompi ikäraja/suositus pelissä on, sen nuorempia ovat sen pelaajat. Ikävä kyllä.
lainaa
Tuomari

Rekisteröitynyt 11.03.2009

11.03.2009 klo 13.46

liian pitkälle mennään.. jos ostaa 8 vuotiaalle 18 pelin se on ei ole hyväksyttävää mutta jos ostaa 16 vuotiaalle 18 pelin ei siitä pitäisi saada sakkoa.. kyseessä kuitenkin on vain vaikutuksen ottaminen ei tupakka tai alkoholi.. siinä vaiheessa kun voidaan TODISTETUSTI sanoa että pelit tappaa niin tämä voidaan tehdä vapaasti.. siihen asti EI.. sitä paitsi pelit tuo myös lohtua kun sitä muualta ei saa tai iloa tai everything nice.. ei vain murhanhimoa jos henkilöllä on murhan himoa se on muista syistä..
lainaa
Samstaforce

11.03.2009 klo 15.23

Perseestä tällänen touhu, pitäisi olla ihan lasten itsensä päätettävissä nämä asiat, pelaavatko he vai ei K-18 pelejä.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova