Tuorein sisältö

Xbox 360:n pelinteko-ohjelma julkaistaan tässä kuussa

09.06.2009 klo 23.05 | Luettu: 15618 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Xbox 360:n pelinteko-ohjelma Kodu julkaistaan kesäkuun lopulla, paljastaa Eurogamer. Viimeistelyvaiheessa oleva Kodu pyrkii tekemään pelinkehittämisestä entistä demokraattisempaa ja antamaan massoille vapauden tehdä pelejä 80-luvun tapaan kotona askarrellen. Kodu sisältää oman objektikielensä, jonka avulla ohjelmointi onnistuu ilman erityisen ohjelmointikielen opettelua, pelkkää logiikkaa käyttämällä.

Kodun hinnoittelusta tai tarkasta julkaisuajankohdasta ei ole vielä tietoa.

V2.fi | Matti Lintula
< Koei Tecmo kannustaa... PlayStation-pomo usk... >

Keskustelut (20 viestiä)

TaiZuuni

Rekisteröitynyt 01.06.2007

09.06.2009 klo 23.14

Hei siis tää on täys LBP kopio!!!!111yksyksyks
lainaa
_yzi_

Rekisteröitynyt 25.06.2008

09.06.2009 klo 23.17

En usko pätkääkään, että joku pelaaja kiinnostuisi ohjelmoinnista tämän seurauksena. ;)
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

09.06.2009 klo 23.18

Rofl... Myös Shion (joka on samalla myös Mion) nauraa tolle uutiselle...
http://www.edu.lahti.fi/~aaspinen/kuvat/sekalaiset/higura

Selvennys:
Xbox360 pelaajille joilla ei ole kiinnostusta opetella miten älyttömän yksinkertainen XNA toimii on pitänyt tehdä "vauva versio" ja visuaalinen ympäristö sitä varten. Ja koko hommahan on olemassa koska Microsoftilla on aina lisätarvetta uusille pienille ja mielenkiintoisille peleille joista pelintekoa harrastavat ihmiset eivät tule ikinä saamaan penniäkään. (Kaikki mitä XNA:lla kehität on Microsoftin omaisuutta automaattisesti lisenssiehtojen mukaan.)

Itse omia pelejä Commodore 64:n Microsoft Basic V2:lla kirjoittaneena voin sanoa, että helpompaa olisi ihmisille kun opettelisivat kielen kuten Pythonin joka on vähän kuin Basicin ja C++:n risteytys. Samalla he saisivat pitää oikeutensa omaan tuotteeseensa ja halutessaan jakaa sen eteenpäin GPL lisenssillä jolloin siitä hyötyvät kaikkien alustojen omistajat. Lisäksi veikkaan, että GamePy-kirjastolla ja Pythonilla tehdään paljon mielenkiintoisempia ja vaihtelevampia pelejä helpommin kuin tuolla Kodulla.

Okei, vertaan Kodua nyt siihen ikuiseen kiista kysymykseen siitä millä web-editorilla kehitetään tehokkaimmin. Käsin kirjoittamalla teksti-editorissa vaiko hiirellä klikkaillen WYSIWYG-editorilla? Itsehän kannatan käsinkirjoittamista koska se antaa suuremman vapauden minulle valita mitä on missäkin paikassa ja koodi on 110% nopeampaa ja selkeämpää www-selaimen moottorin lukea ja tulkita.

Jos Python koetaan tyhjänpäiväiseksi kieleksi ehdotan, että seuraavaksi ihmiset kääntyisivät D-kielen pariin. Jos se koetaan turhan abstraktiksi niin ainahan on wanha kunnon C jonka joka manne ymmärtää ihan sata varmasti 30 minuutissa. Mainittakoon nyt vielä, että Microsoftin "XNA's Not Acronymed" käyttää C#-kieltä joka on periaatteessa sama kuin C:n ja Java:n risteytys ja on pääasiallinen kieli mitä .Net alustan ohjelmat käyttävät.

Ehkä suurin syy minulle hankkia Xbox360:nta olisi XNA, mutta lisenssi ja sen ehdot ovat niin törkeät, että ennemmin kehitän pelini Linuxille.

Nyt jos mielipiteeni tuntui turhan vaikealta omaksua niin tiivistetysti...

Ennemmin teen XNA:lla pelejä kuin Kodulla. Ja samaa suosittelen teillekkin jotka ovat Kodusta kiinnostuneita. Ohjelmointi ei ole vaikeaa jos siihen vähän jaksaa paneutua. Lisäksi XNA on lähes ilmainen ellet halua premium toiminnoista jotain maksaa.

Tutustukaa aiheeseen. XNA on oikeasti hyvä ja mielenkiintoinen systeemi.

http://creators.xna.com/en-US/
lainaa
asdf

09.06.2009 klo 23.25

AnXa kirjoitti:
Rofl... Myös Shion (joka on samalla myös Mion) nauraa tolle uutiselle...
http://www.edu.lahti.fi/~aaspinen/kuvat/sekalaiset/higura


Olenko ainoa joka ei nyt aivan ymmärtäny tätä?
lainaa
prisoner

09.06.2009 klo 23.40

asdf kirjoitti:
AnXa kirjoitti:
Rofl... Myös Shion (joka on samalla myös Mion) nauraa tolle uutiselle...
http://www.edu.lahti.fi/~aaspinen/kuvat/sekalaiset/higura


Olenko ainoa joka ei nyt aivan ymmärtäny tätä?

ET!
lainaa
Kerva

09.06.2009 klo 23.41

asdf kirjoitti:
[quote nick="AnXa"]Olenko ainoa joka ei nyt aivan ymmärtäny tätä?

Minulle se oli ainoa osa, jonka viestistä ymmärsin.

Ja ei tarvitse olla huolissaan. Omituinen "vitsi" ottaen huomioon minne se heitettiin.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

09.06.2009 klo 23.47

Ette ole yksin. Itse putosin kyydistä jo siinä kolmannen sanan kohdalla, enkä päässyt enää takaisin. Wild ride baby!
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

09.06.2009 klo 23.57

stammy kirjoitti:
Ette ole yksin. Itse putosin kyydistä jo siinä kolmannen sanan kohdalla, enkä päässyt enää takaisin. Wild ride baby!

Ilmeisesti ette ole nähneet, lukeneet tai pelanneet "Higurashi no naku koro ni":a. Sarja jonka nimi on suomeksi "Kun kasket itkevät" on yksi parhaista Japanissa tuotetuista mindfuck-sarjoista... Sarja on sellainen lievästi okultistinen murhamysteeri jossa aika paljon guroa... :P

Ensimmäisen Animen, ensimmäisen tuotantokauden OP:
http://www.youtube.com/watch?v=NvE8XO6YH6o

Itsehän kielipitkänä venaan, että Live-Action leffan jatko-osa Higurashi no Naku Koro ni Chikai tulee DVD:na myyntiin... :|
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.06.2009 klo 00.01

AnXa kirjoitti:

Ilmeisesti ette ole nähneet, lukeneet tai pelanneet "Higurashi no naku koro ni":a.

Nyt on valitettavasti päässyt käymään niin.

Itse uutiseen ja myös AnXalle:
Aikanaanhan tätä mainostettiin jonkinlaisena LBP-innoitteisena pelinä, jonka on tarkoitus olla lähinnä lelu pelien "rakenteluun", eikä missään nimessä kilpailija XNA:lle tai mitään muutakaan ihmeellistä.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

10.06.2009 klo 00.14

stammy kirjoitti:
[quote nick="AnXa"]
Aikanaanhan tätä mainostettiin jonkinlaisena LBP-innoitteisena pelinä, jonka on tarkoitus olla lähinnä lelu pelien "rakenteluun", eikä missään nimessä kilpailija XNA:lle tai mitään muutakaan ihmeellistä.

Muistan kyllä LBP sekoilun, mutta Microsofthan kohtalaisen nopeasti oikaisi asian kertomalla paljon läppää tuotteestaan heidän kotisivuillaan englanniksi joka taas ei ilmeisesti kovin monia kiinnostanut lainkaan.

Olen siitä lähtien käsittänyt, että tämä on lähes täydellinen pelinteko ohjelma tyyliin 80- ja 90-lukujen Shoot Em' Up Construction Kit, AMOS, 3D Construction Kit, yms. hengessä. Mutta "helpossa ja nopeasti ymmärrettävässä muodossa ja helposti omaksuttavan ohjelmointikielen tukemana". Tarkoitus olisi, että jengi voisi vääntää tällä lähes XNA tasoisia pelejä sitäkin helpommin ja nopeammin.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

10.06.2009 klo 00.19

Lisätään nyt vielä, että tuskin siitä niin monipuolinen tulee kuin AMOS on tai tuskimpa sillä pystytään niin monipuolisesti tekemään ylipäätänsä mitään kuin millään noista edellä mainituista koska jos tämä on peli niin kuin Microsoft sitä markkinoi niin pelin pitää olla hauska eikä turhauttava kokemus joita edellä mainitut ohjelmat, eivät siis pelit ovat varmasti useampien pelaajien mielestä.

"Play and have fun while you make it".
Voivatko he toteuttaa sen?
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.06.2009 klo 00.20

Voihan se noinkin olla. Itsehän elän täysin V2:n uutisoinnin varassa ja muuten kuljen laput silmillä, joten tälläinen jatkoselvittely on jäänyt huomaamatta.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

10.06.2009 klo 00.25

stammy kirjoitti:
Voihan se noinkin olla. Itsehän elän täysin V2:n uutisoinnin varassa ja muuten kuljen laput silmillä, joten tälläinen jatkoselvittely on jäänyt huomaamatta.


Siispä suosittelen lukemaan...
http://research.microsoft.com/en-us/projects/kodu/

Kodussa "ohjelmointi" perustuu periaatteessa valmiisiin koodin pätkiin joita sijoitetaan tiettyihin kohtiin. Näitä voi toki itsekkin kasata jos jaksaa ja haluaa.
lainaa
eioo

10.06.2009 klo 00.52

Kodun esittelysivu kirjoitti:
Kodu is a new visual programming language made specifically for creating games. It is designed to be accessible for children and enjoyable for anyone. The programming environment runs on the Xbox, allowing rapid design iteration using only a game controller for input.

http://research.microsoft.com/en-us/projects/kodu/

AnXa vaikuttaa ihan rasvanäpiltä joka kiroaa kun Ville-5v tekee pikkuautoa leegoista eikä pellistä hitsipillin avulla kuten tosimiehet.
lainaa
Tileu

10.06.2009 klo 00.54

AnXa, kuten varmaan ehkä jo tajusit, ei Kudo yritä millään tapaa olla korvaava vaihtoehto XNA:lle. Kudolla "pelien" luomisen on tarkoitus olla helppoa ja hauskaa. XNA:lla tehdään "oikeasti" pelejä, eli periaatteessa joudut tekemään kaiken itse. Kudossa on grafiikat, äänet yms. valmiina joten lapsikin saa "pelin" kasaan nopeasti. V
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

10.06.2009 klo 01.20

Itse ainakin tykkäsin tehdä PC:n Game Makerillä "pelejä" juu, olen koodaillut joskus jotain omiakin juttuja Qbasicillä vuonna soosi ja nakki, mutta en jaksa opetella koodaamaan vaikka se soisikin minulle täydellisen vapauden ja sen onnistumisen tunteen kun saan vihdoin viikon yrittämisen jälkeen jonkin koodipätkän toimimaan. Muistan ne ajat paremmin kuin hyvin kun keskellä yötä heräsin ja sain ahaa-elämyksen että niinhän sen koodin olisi pitänyt mennä. AnXa, kaikki ei jaksa tai viitsi opetella koodaamista pisteestä nolla, kaikki eivät opiskele tietoliikennetekniikkaa tai koodaamista niinkuin sinä, tai jotain.
lainaa
kaksoispisteedee

10.06.2009 klo 01.20

Anxa täällä rillit huurussa yrittää selittää.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

10.06.2009 klo 01.21

kaksoispisteedee kirjoitti:
Anxa täällä rillit huurussa yrittää selittää.


Älä nyt vain uhmaa kaikkitietävää AnXaa. Se vielä tulee ja koodaa sut suohon.
lainaa
Kooduri

10.06.2009 klo 15.00

Protec kirjoitti:
kaksoispisteedee kirjoitti:
Anxa täällä rillit huurussa yrittää selittää.


Älä nyt vain uhmaa kaikkitietävää AnXaa. Se vielä tulee ja koodaa sut suohon.


Kunhan löytää ensin wikipediasta ohjeet...
lainaa
Puh

10.06.2009 klo 15.22

Kooduri kirjoitti:
Protec kirjoitti:
kaksoispisteedee kirjoitti:
Anxa täällä rillit huurussa yrittää selittää.

Älä nyt vain uhmaa kaikkitietävää AnXaa. Se vielä tulee ja koodaa sut suohon.

Kunhan löytää ensin wikipediasta ohjeet...

Touché...
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova