Tuorein sisältö

Alan Waken PC-versio yhä hämärän peitossa

07.07.2009 klo 21.00 | Luettu: 23452 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


PC-pelaajat ovat huolestuneet, kun Alan Waken PC-versiosta ei ole pukahdettu pitkään aikaan, vaikka tiedossa on, että sellainen on ainakin ollut työn alla. Gamezine kertoo Remedyn antaneen asiasta ympäripyöreän lausunnon.

"Valitettavasti tässä vaiheessa voin vain sanoa, että kaikki työ keskitetään tällä hetkellä X360-versioon ja PC-versiosta puhumme lisää vasta myöhemmin."

Näyttää siis siltä, että peli on X360-yksinoikeus ainakin rajoitetun ajan.

V2.fi | Manu Pärssinen
< DIRT 2:sta kaikkien ... 'Demo Play' tulossa ... >

Keskustelut (43 viestiä)

pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

07.07.2009 klo 22.03

Wha-wha-WHAAAT?! Ei ihan heti PC-versiota? :< Sen sitten parempi olla parempi..
lainaa
Tere

07.07.2009 klo 22.22

Hyvä homma, ps-homppelit.
lainaa
Drangna

07.07.2009 klo 22.48

No höh...sen siitä saa kun menee mikkisoftin leiriin...vähä kyll laskee Remedyn osakkeet, mutta minkäs sille voi kun pc:ll rehottaa piratismi ja ehkä yksi viidestä ostais pelin ja 4 muuta wareis sen.......
lainaa
vieras

07.07.2009 klo 22.50

Miksi helvetissä tätä peliä hehkutetaan niin saakelisti?
lainaa
OttaaOtsaan

07.07.2009 klo 22.57

vieras kirjoitti:
Miksi helvetissä tätä peliä hehkutetaan niin saakelisti?


Koska se on MAHDOLLISESTI ainoa hyvä boksin peli.
lainaa
HelG

Rekisteröitynyt 10.01.2009

07.07.2009 klo 23.05

Mahdollisesti paras Suomi-peli koskaan ;)

Eikös Splinter Cell: Convictionin kanssa ole sama homma ettei pc-versiosta ole täyttä varmuutta? Ei sillä, tuostahan saisi Microsofti mukavat boostit laitemyyntiinkin joulumarkkinoille kun Conviction ja Wake tulisivat ainakin aluksi pelkästään boksille.
lainaa
Execta

07.07.2009 klo 23.18

^ SC: Conviction on tekijöiden toimesta vahvistettu tulevan myös PC:lle. Toivottavasti Wake saapuu vielä myös tietokoneille...
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

07.07.2009 klo 23.25

Drangna kirjoitti:
No höh...sen siitä saa kun menee mikkisoftin leiriin...vähä kyll laskee Remedyn osakkeet, mutta minkäs sille voi kun Windowsill rehottaa piratismi ja ehkä yksi viidestä ostais pelin ja 4 muuta wareis sen.......

Xbox 360:lla on vähintään yhtä kova piraatti rinki. Remedy tai Microsoft eivät kumpikaan hyödy taloudellisesti siitä, että peli julkaistaan ensin vain Xbox 360:lle ja sen jälkeen joskus vasta Windowsille.

Xbox 360 alustana hyötyy tästä pelistä yhtä paljon kuin Sonyn Playstation 3 tulevasta Rockstar yksinoikeusnimikkeestänsä. Uusi brändi kuitenkin ja uudet kujeet. SItä ei tiedetä miten ne tulevat ihmisiin uppoamaan. :)
lainaa
Drangna

07.07.2009 klo 23.37

AnXa kirjoitti:
Drangna kirjoitti:
No höh...sen siitä saa kun menee mikkisoftin leiriin...vähä kyll laskee Remedyn osakkeet, mutta minkäs sille voi kun Windowsill rehottaa piratismi ja ehkä yksi viidestä ostais pelin ja 4 muuta wareis sen.......

Xbox 360:lla on vähintään yhtä kova piraatti rinki. Remedy tai Microsoft eivät kumpikaan hyödy taloudellisesti siitä, että peli julkaistaan ensin vain Xbox 360:lle ja sen jälkeen joskus vasta Windowsille.


Rohkenen olla erimieltä, vaikka en boxia omistakaan...niin siitä että kyll pc:llä on suurin piratismi ongelma kitkettävänään. Boxi hätyyttelee ehkä 10% korkeintaan pc pelien piratismin määristä. Vähä kyll näin asia on vaikkei mulla lukuja ole eri laitekantojen piratismista osoittaa, mutta omasta mielestäni se menee silleen että pc on pahin, sitten xbox360, mutta ps3+wii on jotenki vielä suhtkot tahrattomia piratismi ongelmien kanssa.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

07.07.2009 klo 23.59

Mitä ihmeellistä tässä nyt oli tai uutisen arvoista?

Älkää unohtako aina tätä... säälittävää:
PC=Windows=Microsoft
Xbox 360=Microsoft

PC puolella sentään suurempi pelaaja kunta? =järkevää sillekkin tuoda oma versio...

Toki linux mutta sen verran huonompi pelaamiseen kuin windows, muuten mahtava... macci suohon. =)

xbox 360 hakkeroitu ajat sitten, piraatit löytyy sieltäkin, älkää unohtako tai siitä vetäkö johtopäätöksiä.

Kait nyt järkevä pelinkehittäjä tutustuisi konsoli puoleenkin, ettei tekisi molempia yhtaikaa ja silloin hidastuisi kummankin kehitys.

Vieras: Kyllähä nyt peliä hehkutetaan vaikka miten huono olisi, mut monet sit puhuu ihan erilailla julkaisun jälkeen.
lainaa
C4SSE

Rekisteröitynyt 24.03.2009

08.07.2009 klo 00.46

Drangna kirjoitti:
No höh...sen siitä saa kun menee mikkisoftin leiriin...vähä kyll laskee Remedyn osakkeet, mutta minkäs sille voi kun pc:ll rehottaa piratismi ja ehkä yksi viidestä ostais pelin ja 4 muuta wareis sen.......

Sinä ja sun piratismis. mee muualle pätee.
lainaa
HelG

Rekisteröitynyt 10.01.2009

08.07.2009 klo 00.49

Execta kirjoitti:
^ SC: Conviction on tekijöiden toimesta vahvistettu tulevan myös PC:lle. Toivottavasti Wake saapuu vielä myös tietokoneille...

No en menis varmaksi mitään vielä sanomaan. Ajallista yksinoikeutta veikkaisin kummankin pelin tapauksessa kun M$ kerran on puikoissa. Enkä kirkossa kuuluttaisi Convictionin pc-versionkaan puolesta, sen verran ristiriitasta infoo tulee sieltä täältä, esim pelin kotisivuilla vielä mainitaan pc-versiokin mutta Ubisoftin kotisivuilla taas ainoaksi alustaksi X360 puhumattakaan M$:n E3-jälkeistä exclusive-toitotuksesta. Kattoo nyt...
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

08.07.2009 klo 01.48

Jos MS sanoo että yksinoikeudella niille, ni se tarkottaa helposti myös Windows-only PC-versiota. MS kovinhan yrittää saada PC:tä taas varteenotettavaksi pelialustaksi, eihän se muuten esim. directxää päivittäis yhteentoista tulevan Windowsin myötä.
lainaa
Tuure2

Rekisteröitynyt 03.07.2007

08.07.2009 klo 01.52

AnXa kirjoitti:
Drangna kirjoitti:
No höh...sen siitä saa kun menee mikkisoftin leiriin...vähä kyll laskee Remedyn osakkeet, mutta minkäs sille voi kun Windowsill rehottaa piratismi ja ehkä yksi viidestä ostais pelin ja 4 muuta wareis sen.......

Xbox 360:lla on vähintään yhtä kova piraatti rinki. Remedy tai Microsoft eivät kumpikaan hyödy taloudellisesti siitä, että peli julkaistaan ensin vain Xbox 360:lle ja sen jälkeen joskus vasta Windowsille.

Xbox 360 alustana hyötyy tästä pelistä yhtä paljon kuin Sonyn Playstation 3 tulevasta Rockstar yksinoikeusnimikkeestänsä. Uusi brändi kuitenkin ja uudet kujeet. SItä ei tiedetä miten ne tulevat ihmisiin uppoamaan. :)

X360:nen piraatti rinki on hieman eri luokkaa kuin PC:n. X360 myy nyky konsoleista eniten softaa suhteutettuna konsolien määrään, eli eipä se piratismi sitä tunnu hidastavan.
lainaa
Jep

08.07.2009 klo 02.45

AnXa kirjoitti:
Drangna kirjoitti:
No höh...sen siitä saa kun menee mikkisoftin leiriin...vähä kyll laskee Remedyn osakkeet, mutta minkäs sille voi kun Windowsill rehottaa piratismi ja ehkä yksi viidestä ostais pelin ja 4 muuta wareis sen.......

Xbox 360:lla on vähintään yhtä kova piraatti rinki. Remedy tai Microsoft eivät kumpikaan hyödy taloudellisesti siitä, että peli julkaistaan ensin vain Xbox 360:lle ja sen jälkeen joskus vasta Windowsille.

Xbox 360 alustana hyötyy tästä pelistä yhtä paljon kuin Sonyn Playstation 3 tulevasta Rockstar yksinoikeusnimikkeestänsä. Uusi brändi kuitenkin ja uudet kujeet. SItä ei tiedetä miten ne tulevat ihmisiin uppoamaan. :)


Katkera? Tietämätön? Vai vain tyhmä? En osaa päättää mikä olet, ehkä nämä kaikki.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

08.07.2009 klo 03.23

http://lmgtfy.com/?q=Piracy+and+%22Xbox+360%22

Koska en jaksa jatkuvasti olla vastaamassa samoihin kysymyksiin samoilla vastauksilla. Xbox 360:n piratismi ylittää joissain nimikkeissä vastaavan Windows nimikkeen piratismi luvun. Hyvä esimerkki on Fallout 3.

Sinun 10% ei ole edes jäävuoren huippu siitä kuinka paljon piratismia tapahtuu Xbox 360:lla saati sitten kuin tapahtuu yhä Xboxilla tai Playstation 2:lla suhteessa Windows piratismiin. Toki Windows piratismia tapahtuu laajemmalti, mutta kone määriin suhtautettuna juttu näyttääkin jo kokonaan toiselta. Ja siihen juuri pyrinkin.

IBM PC-arkkitehtuuriin pohjaavia koneita on maailmalla..., tai oikeastaan, mitä luulet kun 130 miljoonaa konetta myydään vuosittain? Kuinka paljon on Windows+MacOSX+Linux-käyttäjiä jotka harrastavat ohjelmistojen piratisoimista? Xbox 360 on myynyt vasta 31 miljoonaa laitetta... :)

http://www.jeremyreimer.com/total_share.html

Xbox 360:lla on piraatti ongelma, ja sitä voidaan suitsia, mutta ei estä enään. Tiedän muutaman kaverin, jotka tulevat ennen julkaisu päivää hakemaan Allan Waken torrentti sivustolta Xbox 360:lle ja istuvat pelaamaan. He eivät välitä saavutuksista tai mistään muustakaan XLiven tarjonnasta. Patalaiskoja tyyppejä ja en edes välitä heidän seurastaan pahemmin.

...

Huomaattehan, että Playstation 3:n peleistä ei vielä voida tehdä piraattikopioita tai ajaa niitä. BD optisena mediana on melkoisen tehokas piraatti jarru. :)

...

Ja ihmiset opetelkaa nyt ne laitteiden nimet...
PC:itä ovat mm. "IBM PC", "Xbox 360", "Playstation 3", "Commodore 64", "Commodore Amiga", "Sinclair Spectum", "Apple II", ...

PC-käyttöjärjestelmiä ovat mm. Windows NT, Gnu/Linux, Darwin BSD, Symbian, Windows CE, ...

"IBM PC"-arkkitehtuuriin pohjaavia kotitietokone brändejä: XPS, Pavilion, Inspiron, MacPro, MacBook,, ...

...

Niin, ja Nintendon Wii on se laite joka tuottaa isommat voitot ohjelmisto myynnillään ei Xbox 360. Satunnaispelaajat ovat niskanpäällä tällä hetkellä. On totta, että hyvin harva Wii pelaaja ostaa enempää kuin kolme tai jotain peliä siinä missä PS3:lla ostettiin jotain kahdeksan ja Xbox 360:lla jotain 12 keskimäärin. Mutta Wii pelaajien määrä on niin valtava, että se riittää, että edes muutama kopio menee kaupaksi maailman laajuisesti. Wii pelit tuottavat lisäksi nopeasti voittoa koska ne ovat yksinkertaisia ja erityisesti halpoja valmistaa...

Tällä hetkellä viisi pelaajaa kymmenestä omistaa Nintendo Wii:n. Vain kolme pelaajaa kymmenestä omistaa Xbox 360:n ja kaksi kymmenestä Playstation 3:n. Ette ehkä kykene ymmärtämään sitä kuinka valtava etumatka Nintendolla on tässä "kisassa" markkinaosuuksista.

Wiille julkaistu peli tuottaa rahaa heti kun se on myyty jo kahdelle tai kolmelle käyttäjälle viidestä. Tällöin se on jo tuottanut enemmän rahaa kuin Xbox 360:lle tai Playstation 3:lle julkaistu vastaavat nimikkeet joiden kehitys kustannukset ovat olleet korkeammat.

...

Kaksi eniten rahaa ohjelmistoista tuottavaa alustaa ovat Wii ja Windows tällä hetkellä. Potentiaalisten Windows-pelaajien määrä on tälläkin hetkellä jotain tyyliin yhdeksän pelaajaa kymmenestä ja yksi Wii pelaaja siinä välissä jos edes sitäkään. Se on niin houkutteleva markkina, että sitä ei ole yksinkertaisesti varaa jättää huomioimatta jos voittoa aijotaan tahkota jostain ohjelmistosta.

...

Taktiikka jossa peli tai ohjelmisto julkaistaan ensin yhdelle alustalle ja tuodaan myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa muille on huono jo senkin perusteella, että se kannustaa piraattikäyttäjiä vaihtamaan vain kohde alustansa toiseen. Ja jos minunkin pitäisi valita pelialusta joka tulee piraattiohjelmistoa varten ottaisin ilman muuta Xbox 360:n. Ei Windows ongelmia ja silti on iso kasa pelejä pelattavaksi. Ikävä kyllä näin ajattelevat myös monet muutkin... :P
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

08.07.2009 klo 08.24

Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten PC-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?

Ja jos päätöksen takana onkin iso ja paha Microsoft, niin eivätköhän he tiedä mitä tekevät. Molemmat puhutuista alustoista ovat kuitenkin heidän. He varmaan tietävät paremmin piratismi/myynti/tuottoluvut, jolloin esim. AnXan on turha etsiä mitään järkiperäistä syytä PC-version mahdolliselle myöhästymiselle omista Googletuksistaan.

Kävin muuten Piratebayssa, heitin hakuun "Fallout 3" ja totesin olevan aivan absurdia väittää ks. pelin olevan enemmän piratisoitu boksilla kuin PC:llä. Kokeilkaa itse.
lainaa
stank

08.07.2009 klo 08.40

"Xbox 360:n piratismi ylittää joissain nimikkeissä vastaavan Windows nimikkeen piratismi luvun. Hyvä esimerkki on Fallout 3."

Täysin stetsonista temmattua tietoa. Tätä ei voi kukaan osoittaa todeksi johtuen tavoista joilla murretut PC-pelit siirtyvät koneelta toiselle.
"When looking closely at the sales chart supplied by GfK Chart-Track, 55 percent of Fallout 3 sales were on the Xbox 360, 28 percent on the Sony PS3, and the remaining 17 percent on PC."
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

08.07.2009 klo 09.09

Älä AnXa viitti taas viilata pilkkua ja esittää kaikkitietävää. Kaikki normaalit ihmiset tietävät että kun puhutaan pc:stä nykypäivänä niin tarkoitetaan noin 99,9% prosenttia tapauksista sitä kotona könöttävää windows-pohjaista tietokonetta.
lainaa
huhheuhaa

08.07.2009 klo 09.17

stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten PC-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?


KYLLÄ! Ensimmäinen, joka todella tajuaa jostakin jotain. Kaikilla ei vain ole resursseja (nyt ei puhuta rahasta, vaan osaajista näin pienessä maassa) vääntää kahta versiota samaan aikaan, ja tähän on turha tulla huutelemaan kuinka helppoa se porttaus on. Uskokaa tai älkää: se ei ole ihan läpihuutojuttu. Yleensäkin pelistä tulee parempi tuote, kun keskitytään kerralla vain yhteen versioon.
lainaa
Jakkeri

08.07.2009 klo 12.36

Lopettakaa se säälittävä konsolisotajauhanta. Itse omistan molemmat konsolit, joten ei paljoa kiinnosta mille tämä tulee.

Mutta sitten asiaan,

Ennusmerkit ovat pahat - juuri tällaiset hiljaiset ajanjaksot saattavat kieliä pahasti siitä, että rahoitus kusee tai pelin kehitys muuten vain tarpoo kurassa. On näitä 'suuren luokan' peli-ideoita ennenkin nähty vajoavan pohjamutiin lopulta. Perustus on hyvä, mutta siihen se jääkin.

Voi olla peli hyllytetään, ainakin kovasti siltä alkaa näyttää tämä ikuinen odottelu. Uskon että Remedyn pojat vääntävät tätä kahvitauoillaan tai silloin, kun jaksavat.

Sitten jos peli joskus tulee ulos, se saattaa olla ehkä visuaalisesti komea, mutta kehityksen laiskuus näkyy pelaajille kuin avoin kirja. Todennäköisesti päätyy siis alelaariin ja arvostelut jäävät heikoiksi.

Nielkää totuus. On se pelimaailma välillä raakaa.
lainaa
JWP

08.07.2009 klo 12.52

"Voi olla peli hyllytetään, ainakin kovasti siltä alkaa näyttää tämä ikuinen odottelu. Uskon että Remedyn pojat vääntävät tätä kahvitauoillaan tai silloin, kun jaksavat."

Voi olla että ei tulla hyllyttämään ja voi olla että tulee vuoden pelitapaus. Remedy on Microsoft gaming studio ja isoveli tulee pitämään huolta siitä että peli julkaistaan.
lainaa
Wakeup

08.07.2009 klo 12.59

Jakkeri kirjoitti:

Voi olla peli hyllytetään, ainakin kovasti siltä alkaa näyttää tämä ikuinen odottelu. Uskon että Remedyn pojat vääntävät tätä kahvitauoillaan tai silloin, kun jaksavat.

Lopeta itse toi säälittävä mutuilus, oikeesti, mistähän hatusta sää tän nyt repäsit? :D Pelin hyllyttäminen tässä vaiheessa kun se on jo lähellä valmista olisi täysin typerää, eikä julkaisija Microsoft varmasti anna niin tapahtua. Ja eiköhän ne siellä Remedyllä aherra tän kimpussa ihan "täyspäiväisesti," muuten vois tulla vähän sanomista MS:ltä. Tuleehan se GT5:kin sieltä joskus vaikka siitäkään ei juuri mitään ole kuulunut vähään aikaan.
lainaa
jeje

Rekisteröitynyt 17.08.2008

08.07.2009 klo 13.03

stammy kirjoitti:

Kävin muuten Piratebayssa, heitin hakuun "Fallout 3" ja totesin olevan aivan absurdia väittää ks. pelin olevan enemmän piratisoitu boksilla kuin PC:llä. Kokeilkaa itse.


Anxa tarkoitti piratismia suhteessa laitteiden määrään.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

08.07.2009 klo 13.17

jeje kirjoitti:
stammy kirjoitti:

Kävin muuten Piratebayssa, heitin hakuun "Fallout 3" ja totesin olevan aivan absurdia väittää ks. pelin olevan enemmän piratisoitu boksilla kuin PC:llä. Kokeilkaa itse.


Anxa tarkoitti piratismia suhteessa laitteiden määrään.

Niin, mitään totuuttahan tässä maailmassa ei ole olemassa, sillä jokainen voi pyöritellä faktoja miten haluaa ja saada niistä haluamansa lopputuloksen.
lainaa
JWP

08.07.2009 klo 13.21

"Anxa tarkoitti piratismia suhteessa laitteiden määrään."

Tuolle tiedolle ei juuri ole järkevää käyttöä käytännössä tai edes teoriassa. Ja Fallout3 on joka tapauksessa myynyt ylivoimaisesti eniten nimenomaan XO:lle.
lainaa
bottimikäbotti

08.07.2009 klo 16.14

Onpas hyvä, että ensin tekevät paskaboxille rumilla grafiikoilla ja sitten tekevät oikein kunnon PC-version komeilla grafiikoilla, koska eihän paskaboksi pysty hienoon grafiikkaan kuten PS3 ja PC.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

08.07.2009 klo 16.52

stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten Windows-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?

Ja jos päätöksen takana onkin iso ja paha Microsoft, niin eivätköhän he tiedä mitä tekevät. Molemmat puhutuista alustoista ovat kuitenkin heidän. He varmaan tietävät paremmin piratismi/myynti/tuottoluvut, jolloin esim. AnXan on turha etsiä mitään järkiperäistä syytä Windows-version mahdolliselle myöhästymiselle omista Googletuksistaan.


Xbox 360 ja Windows versioiden tekeminen on tehty niin helpoksi Microsoftin ohjelmistokehityskiteissä. Että pienemmissä projekteissa Windows pelin muuttaminen Xbox 360 peliksi vaatii lähinnä vain lähdekoodin kääntämisen uudelleen eikä mitään sen kummempaa.

Tässä ei ole mielestäni edelleenkään kyse siitä, että Xbox 360 käännöksen tekeminen hidastaa Windows painosta jonka vuoksi se ilmestyisi myöhässä. Pikemminkin Windows painosta ei haluta julkaista yhtä aikaa ja puhumme viivyttelystä. Microsoft käyttää Allan Wakea wildcardina Xbox 360:n markkinaosuuden kasvattamiseksi. Tästä syystä piratismi ei ole se syy miksi Allan Wakea emme Windows-alustalla näe samaan aikaan kuin Xbox 360-alustalla.

stammy kirjoitti:
Kävin muuten Piratebayssa, heitin hakuun "Fallout 3" ja totesin olevan aivan absurdia väittää ks. pelin olevan enemmän piratisoitu boksilla kuin PC:llä. Kokeilkaa itse.


Tämä kommetti oli minusta aivan absurdi. Ja toimenpide sellainen minkä tekee mies joka ei ymmärrä tai tiedä miten torrentit edes toimivat. Jos vaikka lähdetään siitä, että Piratebay ei ole ainoa Torrent-sivusto. Lisäksi se ei ole varmasti myöskään se pääsivusto jolta pelejä latailaan vaikka niitäkin siellä on. Tämän lisäksi olisi hyvin mielenkiintoista tietää miten Stammy on onnistunut saamaan tiedon "Fallout 3":n kokonaispiratisointi luvuista kyseiseltä sivustolta. Varsinkaan kun Piratebay ei ylläpidä tilastoja torrenteista. Mitä voi nähdä on trackerin eli seurantapalvelimen sen hetkinen tilanne kuluvan tunnin ajalta torrentista. Eli kuinka moni juuri nyt tällä hetkellä sitä jakaa ja imuroi. Ei siis kokonaislukua. Se muuttuu jatkuvasti ja kello 13.00 suomen aikaa Windows Fallout 3 voi tänään olla enemmän waretuksessa kuin Xbox 360 käännös, mutta huomenna aamulla kello 04.00 voi Xbox 360 olla enemmän waretuksessa. Tai tällä viikolla saatetaan Windows käännöstä enemän imuroida, mutta koko tämän kuun ajalta Fallout 3:a on enemmän imuroitu Xbox 360:lle. Ymmärrätte varmaan, että logiikka puuttui Stammyltä kyllä nyt ihan kokonaan.

Fallout 3:n heitin koska se oli ja todennäköisesti on yhä netissä yksi eniten waretetuimmista peleistä Xbox 360:lle. Sen piraatti versio vuoti nettin ennen Windows versiota ja sen liikkellä olleiden piraatti kopioiden määrä ainakin oli suurempi kuin Windows käännöksen. Eikä tämä ole pelkkää numeroiden pyörittelyä tai hatusta temmattua läppää.

http://www.bit-tech.net/news/gaming/2008/10/10/fallout-3-

JWP kirjoitti:
Ja Fallout3 on joka tapauksessa myynyt ylivoimaisesti eniten nimenomaan XO:lle.

Yleisestiottaen alusta jolla eniten myydään kopiota tuotteesta myös liikkuu piraattikopiota eniten. Näin se oli jo Amiga aikoina ja näin se on yhä esim. Playstation 2 alustalla.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

08.07.2009 klo 17.16

Niin, varmaan sattumaa, että Wintoosa-versiota lataa 2500 ihmistä ja boksiversiota 150. En tietenkään väitä, että Piratebay koko totuutta kertoisi, mutta eiköhän se suuntaa anna. :)
lainaa
Wikipedianxa

08.07.2009 klo 18.05

Anxa, väität siis, että Fallout 3:n XO-versiota on enemmän ladattu laittomasti, kuin PC-versiota? :D Proof/pic or never happened, pelkkä sinun sanasi ei riitä todistamaan mitään. Ja sanotkos yhdenkin isomman torrent-sivuston, kuin The PirateBay? :)

Ja pelin PC-versiota ei tarvi siis optimoida yhtään, eli pelkkä lähdekoodin kääntäminen riittää?
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

08.07.2009 klo 22.49

Lue viestini uudelleen.

Wikipedianxa kirjoitti:
Anxa, väität siis, että Fallout 3:n XO-versiota on enemmän ladattu laittomasti, kuin PC-versiota?

En.

Edelleenkin tarkoitan sitä, että kun kymmenen ihmistä kolmestakymmenestä Xbox 360:n käyttäjästä lataa laittoman kopion se tarkoittaa 33.3% waremäärää. Kun kaksikymmentä ihmistä lataa laittoman kopion 130 Windows käyttäjästä se tarkoittaa vain 15.4 prosentin waremäärää.

Mielestäni Windows piratismi lukuja sitä paitsi levennellään ihan surutta ja itketään potentiaalisten asiakkaiden perään joita todennäköisesti ei edes ole. Ja sitten valitetaan kuinka Windows pelaaminen on muka kuolemassa syystä tai toisesta. Mikä nyt on hölmöimpiä kuulemiani väitteitä ikinä. Kestosuosikkina syytetään kalliita laitteita joita pitää päivittää jatkuvasti jotta pelejä voisi pelata. Toinen suosikki on juuri tuo laiton kopiointi.

Samassa esimerkissäni ne jotka ostivat pelin maksoivat siitä 60€ kappale. Voittoa jäi saamatta Xbox 360:lta 600€. Windows puolella voittoa jäi saamatta 1200€. Julkaisijan on nyt helppo huutaa, riehua hyppiä ja pomppia koska Windows puolella 50% potentiaalisista voitoista jäi saamatta. Huolimatta siitä, että Windows käännös tuotti huonosta laadustaan ja laittomasta kopioinnista huolimatta itseasiassa enemmän rahaa kuin Xbox 360 käännös. :)

Fyysisten kopioiden tuottojen katoaminen on helposti selitettävissä digitaalisen levitys kanavan yleistymisenä ja siinä, että yhä enemmän ihmiset pelaavat satunnaispelejä kuten pasianssia jollain flash sivustolla. Ns. aktiivipelaajien määrä vähenee ei siksi, että heidän joukkonsa harvenisi vaan siksi, että Windows-maailmassa pelaavia satunnaispelaaja tulee vuosittain suhteessa huikeasti enemmän.

Wikipedianxa kirjoitti:
Ja pelin PC-versiota ei tarvi siis optimoida yhtään, eli pelkkä lähdekoodin kääntäminen riittää?

Ei juurikaan koska pääkehitysalustana Allan Wakessa on Windows. Optimoinnit on täytynyt suorittaa Xbox 360 käännökseen ja ne vievät aikaa koska sen suorituskyky ei luonnollisestikaan ole sieltä paremmasta päästä. Ilman Xbox 360 käännöstä Allan Wake olisi jo kenties julkaistu Windowsille. Käsite "koodin optimointi" on hyvin väljä, mutta yritän nyt pysyä siinä "optimoinnissa" mitä te sillä tarkoitatte vaikka se ei sitä kyllä olekaan oikeasti. Esim. aina kannattaa ja itseasiassa pitää suorittaa optimointeja oli mikä alusta hyvänsä kyseessä. Ei kannata pilkkua viilata noin turhan tarkasti tästä asiasta.

Ps. Jos pelit kiinnostavat niin edellisen tunnin sisällä Mininovassa on enemmän ihmisiä ollut imuroimassa esim. Overlord II:sta kuin Piratebayllä. Puhumattakaan nyt Darkneteistä tai muuliverkosta. ;)
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

09.07.2009 klo 01.20

stammy kirjoitti:
Niin, varmaan sattumaa, että Wintoosa-versiota lataa 2500 ihmistä ja boksiversiota 150. En tietenkään väitä, että Piratebay koko totuutta kertoisi, mutta eiköhän se suuntaa anna. :)

Mielestäni nyt puhutaan niin suurista luvuista, että tulkitseminen ja taustojen tietäminen ovat todella suurta valttia. Nuo luvut eivät anna minkäänlaista suuntaa edes. Kannattaa nyt sinunkin ajatella jos on hieman päälle miljardia erilaista Windows-tietokonetta maailmassa ( http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer#Market_and ) ja vain 30 miljoonaa Xbox 360-yksikköä... Xbox 360:lla piratismi on kovempaa hyvin suurella todennäköisyydellä kovemmat vaikka se niin hullulta kuulostaisinkin.

Sitä paitsi tällä kellon lyömällä Xbox 360n Falout 3:lla oli 213 ja Windowsilla 2207 leechiä. Muista, että nyt ovat vastakkain 30,000,000 ja 1,000,000,000 määrä käyttäjiä. Vaikka varsinaisia digitaalisia ja fyysisiä piraattikopioita peleistä liikkuisi enemmän Windowsilla. Olisivat Xbox 360:n käyttäjät silti niitä piraatti kopioita enemmän liikuttelemassa.

Käsitätkö? Tämän vuoksi mielestäni Xbox 360lla on kovempi piraatti rinki. Ja siksi Microsoft tai Remedy eivät taloudellisesti hyödy siitä, että Allan Wake saa ajallisen yksinoikeutensa Xbox 360:lla. Sekä Microsoft, että Remedy teksivät enemmän rahaa julkaisemalla Allan Waken Windowsille ja vasta myöhemmin kaikessa rauhassa Xbox 360:lle.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

09.07.2009 klo 12.17

AnXa kirjoitti:
sekä Microsoft, että Remedy teksivät enemmän rahaa julkaisemalla Allan Waken Windowsille ja vasta myöhemmin kaikessa rauhassa Xbox 360:lle.

Ja tämä päätelmä siis perustuu siihen, että boksilla on piratismia suhteessa enemmän kuin PC:llä? Hienoa. Juuri tämä Fallout 3, mistä nyt on puhuttu, on myynyt PC:llä kolmesta julkaisualustasta kaikista heikoiten ja sen myyntihintakin on alempi. Nopea vilkaisu mihin tahansa Torrent-paikkaan kertoo meille, että PC-versiota waretetaan aivan törkeitä määriä verrattuna boksiversioon. Kääntelee asiaa miten päin tahansa: boksiversio tuottaa hitosti enemmän massia kuin PC-vastine.

Me emme tule tällä saitilla enää keskustelemaan keskenämme. Minulle riittää tämä trollaus. Leiki muiden kanssa.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

09.07.2009 klo 21.01

stammy kirjoitti:
boksiversio tuottaa hitosti enemmän massia kuin PC-vastine.

Mikä on itsestään selvä asia koska Xbox 360 on tehty vain pelejä varten, pelaajat luonnollisesti ostavat pelejä vaikka heitä olisi vain 30 miljoonaa ja pelit ovat myös kalliimpia kuin Windows-alustan pelit. Tämän vuoksi myös piratismi lukukin on korkeampi.

Mielestäni olet liian pelilaitteille keskeinen ihminen koska et uskalla pohtia esittämieni tietojen taustoja tai miettiä sen kummemmin asiaa. Sinun oikeasti kannattaisi tutustua esim. Playstation 2:n piraatti lukuihin.

Sitä paitsi, minä uskon vakaasti, että piratismi ei ole huono asia. Siitä on enemmän hyötyä laitteiston valmistajalle kuin mitä siitä on haittaa. Siitä on myös hyötyä ohjelmiston valmistajalle useimmissa tapauksilla.

Mihin muuten pohjustit Fallout 3 myyntiluku tietosi? NDP on julkisesti tunnustanut, että he eivät enään kykene seuraamaan Windows-puolen pelien myyntejä koska esim. suurimmat digitaalisten latauspalveluiden ylläpitäjät eivät kerro myyntejään. Valve ei ole kertonut montako kopiota on Fallout 3 myynyt Steamissa, näin ei ole myöskään tehnyt Direct2Drive eikä moni muukaan vähänkin isompi palvelu. Näiden yhteis myynnit saattavat olla kolmin tai nelin kertaisesti se määrä mikä fyysisiä kopiota on myyty. Kuitenkin kaikki suurimmat julkaisijat ovat myyneet pelejä ennätystahtiin aikaisempiin vuosiin verrattuna? Jos pelilaitteiden myynnit ovat pysyneet samoina vuodesta toiseen mistä kasvu on tullut? Väitän, että se on tullut Windows-puolen myynneistä.

Fallout 3:a on fyysisinä kopioina myyty noin 5 miljoonaa kappaletta. Se tiedetään faktaksi. Näistä noin 50% myytiin Xbox 360:lle, 30% Playstation 3:lle ja 20% Windowsille. Digitaalisten kopioiden määrää me emme tiedä. Mutta jukolauta se on ihan varmaa, että tuo 20% Windows käyttäjille ei pidä paikkaansa. Steamissa on Fallout 3 ollut julkaisusta lähtien aina viikon myydyin peli.

http://store.steampowered.com/feeds/weeklytopsellers.xml

Miten selität tämän ristiriidan? :)

Steamilla on kuitenkin käyttäjiä, mitä? Vain joku 20-30 miljoonaa muistaakseni... Nyt jos edes yksi neljäs osa noista on aktiivisia Windows-pelaajia niin uups, fyysisten kopioiden myynnit jäivät kirkkaasti taakse. Kumpa vain tietäisimme kuinka monta kopiota Fallout 3:a on Steamissa myyty... :P

Fallout 3:n Windows käännös on todennäköisesti tuottanut eniten "massia" kehittäjien pussiin. Vaikka fyysisiä kopioita on enemmän myyty Xbox 360:lla. Sitä paitsi sekin on aika selvää, että Xbox 360:n myynnit eivät kerro, että pelaajat suosisivat Xbox 360:ta. Se kertoo, että siellä on pelaajia enemmän. Ja siitä päästään sulkemaan ympyrä. Koska siellä on pelaajia enemmän prosentuaalisesti, siellä on myös piratismia samassa suhteessa...
lainaa
juujuuniiniin

10.07.2009 klo 00.24

stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten PC-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?


Tuppaa joiltakin unohtumaan, että eihän X360:sta ollut vielä edes markkinoilla kun tämän pelin tekeminen aloitettiin...
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.07.2009 klo 09.13

juujuuniiniin kirjoitti:
stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten PC-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?


Tuppaa joiltakin unohtumaan, että eihän X360:sta ollut vielä edes markkinoilla kun tämän pelin tekeminen aloitettiin...

Mistä ne julkaisupelit ilmestyy?
lainaa
warepellethautaa

10.07.2009 klo 10.38

Boksin piratismista on hyvä esimerkki tuo naapurimaan kuuluisa sivusto. Yksistään sieltä löytyy yli 5000 nimikettä pelejä ym. pelkästään boksille. Uudella Call Of Juarezillakin on yli 2000 ottajaa.
lainaa
Dekonega

10.07.2009 klo 14.53

stammy kirjoitti:
juujuuniiniin kirjoitti:
stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten PC-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?
Tuppaa joiltakin unohtumaan, että eihän X360:sta ollut vielä edes markkinoilla kun tämän pelin tekeminen aloitettiin...
Mistä ne julkaisupelit ilmestyy?

Unohdat, että Allan Wake ei ole billboxin julkaisupeli. Mikä nyt varmaan oli itsestään selvyys muutenkin.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.07.2009 klo 18.14

Dekonega kirjoitti:
stammy kirjoitti:
juujuuniiniin kirjoitti:
stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten PC-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?
Tuppaa joiltakin unohtumaan, että eihän X360:sta ollut vielä edes markkinoilla kun tämän pelin tekeminen aloitettiin...
Mistä ne julkaisupelit ilmestyy?

Unohdat, että Allan Wake ei ole billboxin julkaisupeli. Mikä nyt varmaan oli itsestään selvyys muutenkin.

AnXa salanimellä? :D

Ei ollut julkaisupeli, mutta selitin juujuuniinniille, että pelejä voidaan kehittää myös ennen kuin laite on markkinoilla.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

11.07.2009 klo 01.56

stammy kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
stammy kirjoitti:
juujuuniiniin kirjoitti:
stammy kirjoitti:
Eikö kenellekään tule mieleen, että ehkä se Remedy on vaan niin helkkarin pieni studio, että he ihan aikuisten oikeasti keskittyvät ensin Xbox 360 -versioon ja vasta sitten Windows-versioon resurssipulan (=raaka miesvoima) takia?
Tuppaa joiltakin unohtumaan, että eihän X360:sta ollut vielä edes markkinoilla kun tämän pelin tekeminen aloitettiin...
Mistä ne julkaisupelit ilmestyy?

Unohdat, että Allan Wake ei ole billboxin julkaisupeli. Mikä nyt varmaan oli itsestään selvyys muutenkin.

AnXa salanimellä? :D

Ei ollut julkaisupeli, mutta selitin juujuuniinniille, että pelejä voidaan kehittää myös ennen kuin laite on markkinoilla.

Jäin "kiinni", pahus. ;D

En käsitä mitä sillä oli tekemistä juujuuniinniin heiton kanssa, mutta mitäpä se minulle kuuluu edes. Enkä kyllä käsitä mitä juujuuniinniin heittollaan edes haluaa varsinaisesti sanoa. Käsitin sen nyt sitten, että kun mainitsit Remedyn keskittyvän tekemään käännöstä Xbox 360-alustalle ja saamaan sen ensin valmiiksi, juujuuniinniin halusi huomauttaa, että Allan Wake on kehitetty ensin Windowsille koska Xbox 360:sta ei edes ollut olemassa vielä silloin kun Allan Waken kehitys alkoi. Ja koska Windows on pääkehitys alusta on Allan Wake Windowsille todennäköisesti jo lähes täysin valmis. Tai jotain. Ja Remedy ei muuten mikään ihan pieni studio ole enään. Heillä on massia ja heillä on jengiä. Kuitenkin puhutaan suomen suurimmasta kehittäjästä, tyypeistä jotka ovat takapirut mm. Futuremarkissa ja mukana monessa muussakin "pikku venturessa".
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

11.07.2009 klo 09.13

Mähän en keskustele sun kanssa enää (se oli tosi lupaus, kaikilla kivempaa siten), mutta pakko vielä paljastaa miksi jäit kiinni:

Se on Alan Wake, ei Allan Wake. Doh. :D
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

11.07.2009 klo 13.59

stammy kirjoitti:
Mähän en keskustele sun kanssa enää (se oli tosi lupaus, kaikilla kivempaa siten), mutta pakko vielä paljastaa miksi jäit kiinni:
Se on Alan Wake, ei Allan Wake. Doh. :D

Miten niin jäin kiinni? Kyllähän sinä tiedät esim. Playfirestä, että minulla on AnXa PSN:lle ja XLive:ssa, mutta kaikkialla muualla Dekonega. Sähköposti, XFire, MSN, jne. En mitenkään salaillut tuota nimimerkkiä ole kylläkään. :)

Allan Wake on muuten läppä. Vähän kuin Pekka Kaunainen (Max Payne). Alan Wake:sta kun saa Awake, AllanWakesta saa AllAwake... vähän inside piirin läppäää ei sitä ehkä muut ymmärrä... :)
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

11.07.2009 klo 16.50

AnXa kirjoitti:
Kyllähän sinä tiedät esim. Playfirestä, että minulla on AnXa PSN:lle ja XLive:ssa, mutta kaikkialla muualla Dekonega. Sähköposti, XFire, MSN, jne.

En tiennyt. Nyt tiedän.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova