Tuorein sisältö

Fading Fairytales

Manu Pärssinen

15.05.2013 klo 17.32 | Luettu: 4261 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Dodreams satujen maailmassa
YleX nimesi äskettäin Dodreams Oy:n yhdeksi tämän hetken kuumimmista suomalaisista mobiilipelifirmoista - sellaiseksi, jota Rovionkin tulisi kavahtaa. V2.fi jututti muutama viikko sitten Fading Fairytales -pelinsä julkaissutta pelifirmaa.

Dodreams Oy perustettiin vuonna 2008 Helsinkiin ja sen peliprojektien kimpussa työskentelee tällä hetkellä viisi henkilöä. Ennen kuin pelistudio siirtyi mobiilipelien kehitykseen, on heidän tuotoksiaan saattanut nähdä muun muassa MTV3:n ja SubTV:n kanavilla, kun siellä on mainostettu virtuaalitanssipeli 5Streetiä tai ajosimulaattoripalvelu Maailmannopeinkansa.fi:tä. Viime vuonna tekijöitä kuitenkin alkoivat kiinnostaa omat mobiilipelit ja sillä tiellä ollaan nyt.

Kuvassa oikeanpuolimmaisina kysymykseen vastanneet Jouni Hakkarainen ja Ilkka Haavisto.

“Olemme tosiaankin olleet uuden ja mielenkiintoisen äärellä Fading Fairytales -projektin myötä. Uusien jakelukanavien ja älypuhelimien kehityksen myötä pelialalla on käynnissä sen historian suurin murros. Halusimme päästä tähän mukaan. Siirtyminen mobiilipelikehitykseen ei toki ollut aivan mutkatonta tai helppoa, mutta olimme alusta lähtien varmoja Fading Fairytales -konseptin potentiaalista”, kertoi toimitusjohtaja Ilkka Haavisto.

Haaviston mukaan pelin suunnittelu aloitettiin muiden projektien rinnalla jo yli vuosi sitten ja loppua kohden tahtia kiristettiin. Erityisesti aikaa käytettiin konseptin suunnitteluun, sekä sen miettimiseen, miten Applen AppStoren valikoimasta pystyttäisiin erottautumaan.

“Keskeisenä lähtökohtana oli halu tuoda syvyyttä kasuaalipeleihin ja luoda jotain mikä kiinnostaisi myös hardcorempaa yleisöä luopumatta kasuaalipelien designin vaatimuksista. Uskon, että monet pelikehittäjät pyrkivät samanlaiseen kombinaatioon, mutta meillä erottavana tekijänä oli lisäksi vahva tarinavetoisuus pelissä”, summasi Haavisto.

Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois



Graafisesti Fading Fairytales satuhahmoineen tuo mieleen Mauri Kunnaksen tai Richard Scarryn kirjat - tai ainakin jotain selkeästi lapsuudesta. Ensimmäiset pelihetket taistelumekaniikan opetteluineen toivat V2.fi:n testiryhmälle mieleen varhaiset Final Fantasyt - melko kovia vertailukohtia siis.

Tekijöiden mukaan satuhahmoteeman valinnan takana oli oivallus siitä, että klassiset satuhahmot ja niiden tarinat tarjoavat uskomattoman laajan kirjon materiaalia, jota ei heidän mielestään oltu hyödynnetty riittävän luovasti muissa peleissä.

“Useat yli sata vuotta vanhat klassiset satuhahmot ovat kuitenkin globaalisti tunnettuja, mutta kukaan ei omista niiden tekijänoikeuksia. Tämä oli inspiroiva lähtökohta, josta lähdimme luomaan omaa epätyypillistä kontekstiamme klassisille hahmoille – satumaailmaa, joka on korruptoitunut.”


Pelin lajityyppinä on perinteisempi toimintaroolipeli, ja Fading Fairytalesin tarinasta vastannut Jouni Hakkarainen kertoo, että esikuvia tästä rakkaasta genrestä löytyy useita, muun muassa Final Fantasy Tactics, Shining Force, Ragnarok Online ja Atlantica Online. Juonipuolella on ammennettu satuelementtien lisäksi ideoita vähän sieltä täältä muualtakin viihteestä.

“Tarkoitus on ollut tehdä tarinasta helposti seurattava, mutta silti tarpeeksi salaperäinen ja viihdyttävä. Monimutkaisia poliittisia agendoja ei pelaaja silti tällä kertaa päädy pohtimaan”, kertoo Hakkarainen.

Pelin jatkoa on suunniteltu myös jo pitkälle ja nyt pelistudio keskittyy sen jatkokehittämiseen, sekä maailmanlaajuiseen julkaisuun. Tähän asti saatu palaute on ollut positiivista niin raskaan sarjan pelaajilta kuin kasuaalimmin pelaavilta kotiäideiltäkin.

Ilmaista, josta joku maksaa



Free2play-pelit, eli ilmaiseksi hankittavat, mutta sisäisiä maksuja sisältävät pelit, ovat ehdottomasti pelimarkkinoiden vahvin trendi tällä hetkellä. Fading Fairytales kuuluu myös tähän joukkoon, mutta miten ratkaisuun päädyttiin?

“Freemium-ansaintamallin valitsemisen takana on monia tekijöitä, joista keskeisin on varmasti se, että edellytykset erottautua AppStoren valtavasta massasta pelejä ovat huomattavasti heikommat, jos pelaajalta edellytetään ennakkomaksu pelin pelaamisesta”, selventää toimitusjohtaja Haavisto tehtyä ratkaisua.

Hänen mukaansa kynnys pelin hankinnalle on huomattavasti korkeampi verrattaessa ilmaiseen, vaikka se maksaisi alle dollarinkin. Samalla helpottuu myös näkyminen latauslistoilla.

“Jos freemium-pelin ansaintamekanismit on suunniteltu hyvin ja sisäänrakennettu osaksi pelin niin sanottua corelooppia, se marginaalinen porukka, joka käyttää rahaa pelissä, maksaa paljon ja kustantaa ilmaisen pelin muille. Freemiumissa kuluttamiselle ei aseteta kattoa ennakkomaksun tapaan, jolloin edellytykset kasvattaa keskimääräistä tuottoa per käyttäjä ovat paremmat. Suurin osa käyttäjistä ei koskaan maksa senttiäkään pelistä, jolloin freemiumissa onnistuminen edellyttää toki, että ne jotka maksavat, ovat valmiita maksamaan paljonkin”, jatkoi Haavisto.


Hakkarainen kertoo vielä, että pelin kanssa on pyritty siihen, ettei pelaaja maksaisi ainoastaan pelissä etenemisestä. Fading Fairytalesissa on ostettavissa boostien lisäksi myös hahmoja, joilla on oma pelillinen ja tarinallinen lisänsä.

“Käytännössä esimerkiksi isoäitihahmon ostajat saavat uusien dialogien kautta myös satuhahmoteemasta ja omasta joukkiostaan enemmän irti. Uskomme, että pelaajat maksavat ennemmin hyvän diilin nähdessään, kuin pakotettuina.”

Perinteisesti V2.fi on kysynyt suomalaisilta pelistudioilta, mitä pelejä tekijät itse pelaavat. Dodreamsin pienelle porukalle maistuvat pelit laidasta laitaan.

“Useampi tiimistä on mieltynyt tietokonepeli Magickaan sekä Carcassonen ja Dominionin tyylisiin lautapeleihin. Yksi tiimiläinen puolestaan on viettänyt viime aikansa niinkin laajasti kuin strategisen XCOMin sekä tyttöystävänsä kanssa pelattavien laulu- ja yhteistyöpelien – Lips, Toejam & Earl, Castle Crashers ja Marvel: Ultimate Alliance – parissa. Tuoreemmista julkaisuista ainakin Bioshock: Infinite on tullut lounaspöytäkeskusteluissa useamman kerran esiin. Myös Kerbal Space Program, Phoenix Wright, Mass Effect ja Monster Hunter ansainnevat namedropin.”


“Niin, ja onhan tuota Fading Fairytalesiakin tullut hakattua vapaa-ajallakin. Tarkoitushan toki oli alun perinkin tehdä peli, jota vähintäänkin itse tahtoisimme pelata”, päättää Hakkarainen haastattelumme.

Fading Fairytalesin voi hakea iLaitteille täältä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Duudsonit -lautapeli... Might & Magic Heroes... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova