Sunnuntaikolumni: Column Writer Simulator 2014

Mikko Heinonen

02.02.2014 klo 15.20 | Luettu: 3421 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

What Do You Want to Simulate Today?
Viime vuosien ilmiö etenkin indie-puolella ovat olleet erilaiset Simulator-pelit. Varsinkin Keski-Euroopan kieppeiltä on tipahdellut peli toisensa jälkeen mitä hassunhauskemmista aiheista. On jäteauton kuljettajaa, rekka- ja bussikuskia, lentokentän hoitajaa ja vaikka aivokirurgia. Itse käytin tänä viikonloppuna useamman tunnin simuloiden autokorjaamoa; siitä on tekstiä luvassa tuonnempana.

Trendi ei sinällään ole mitenkään uusi, sillä nämä ”tosielämän pelit” olivat Japanissa muotia jo vajaat parikymmentä vuotta sitten. Silloin nähtiin klassikot kuten Densha de Go!, Jet de Go! ja Power Shovel Simulator, noin muutamia mainitakseni. Vähän myöhemmin saattoi ajaa linja-autoa Tokyo Bus Guidessa ja vaikkapa kävelyttää koiraa. Pidin näistä peleistä ja hankinkin niistä monia itselleni, koska ne olivat vekkulilla tavalla realistisia, mutta myös ihan oikeasti haastavia pelejä. Tuolloin puhuttiinkin japanilaisista salariimaneista, jotka pitkän päivän toimistossa papereita pyöriteltyään marssivat pelihalliin ohjaamaan junaa. Kieltämättä niitä tuli Japanissa nähtyäkin muutama vielä 2000-luvun puolivälissä.

Japanilaiset pelit oli tehty pelihalleihin, jossa ne vetivät huomiota massiivisilla kabineteillaan ja erikoisilla ohjaimillaan. Samasta syystä pelit oli pilkottu hyvin pieniin osakokonaisuuksiin, eikä pelikerta kestänyt usein kovinkaan kauan. Ne tekivät kiireettömästäkin työstä helposti hektisen stressaavaa. En monestikaan ymmärtänyt, mistä ihmeestä sain taas kerran miinuspisteitä Tokyo Bus Guidessa. Samalla voitonriemu oli melkoinen, kun onnistuin ajamaan reitin läpi.

Uuden aallon eurosimulaattorit ovat kuitenkin luonteeltaan erilaisia. Niille kunnia-asia on, että mukana on mahdollisimman paljon nippeleitä, jotka eivät vaikuta mitenkään ja joihin pelimaailma ei useimmiten reagoi. Vaikkapa rekkaa ajaessaan saa törttöillä aika vapaasti vilkkujen, kaistanvaihtojen sun muiden kanssa, kunhan täyttää ne muutamat matkan varrelle asetetut välttämättömät ehdot. Pelikerran pituuden määrittää ainakin itselläni useimmiten se, miten pitkään kestän kunnes kyllästyn. Kukaan joka moittii valtavirran sandbox-pelien maailmaa ontoksi ja tyhjäksi on tuskin koskaan kokenut näiden pelien näkemystä suurkaupungin keskustasta.

Look What I Came up with Simulator


Viimeisen parin vuoden aikana on alkanut sitten varsinainen kisa siitä, kuka keksii epätavallisimman simulointikohteen. Meille on tarjottu ja saapunutkin arvosteluun kaikenlaista Simulatoria. Yleensä ajatuskulku näiden kanssa kulkee tähän malliin:

”Heh, tuli taas postissa joku Grapefruit Picker Machine Simulator. Pitäisköhän tätä kokeilla.”

(Seuraa puoli tuntia, jonka aikana bugista peliä yritetään saada toimimaan arvostelulevyltä, ja sen jälkeen toinen puoli tuntia, jonka aikana yritetään ymmärtää kontrollit. Lopulta peli osoittautuu aivan samaksi umpitylsäksi neppailuksi kuin 95 % muistakin Simulatoreista.)

”Joo, saishan tästä hauskan haukkumisarvostelun, mutta enpä kyllä jaksa aikaani käyttää.”


Tätä kautta pahoittelut pressilevyjä turhaan lähettäneille: avustajillekaan ei kannata maksaa jutusta, jonka kohdeyleisö on muutama sata Höpölöpö Simulator -friikkiä.

En väitä, etteikö tietyistä arkipuuhista saisi ihan hauskaa realististakin ”simulaattoria”. Joissakin näistä nykyisistäkin peleistä on ihan huvittavia hetkiä, ja tiedän kyllä ihmisiä, jotka pelasivat jotain Farming Simulatoria ihan vapaaehtoisesti. Kokonaisuutena kuitenkin pelinimike tarkoittaa nykyään suunnilleen sitä, että keksimmepä tässä jonkin liikkuvan laitteen, jonka mallinsimme tähän samaan 3D-moottoriimme. Tervetuloa tekemään puuduttava määrä samankaltaisia tehtäviä, joissa yritetään ajaa hotspotien päältä ja siirrellä esineitä paikasta toiseen. Ja aina välillä ne esineet sitten bugaavat aivan pirusti.

Viimeksi pelaamani Car Mechanic Simulator 2014 ainakin yrittää olla erilainen, vaikka selvää sukunäköä on siinäkin. Ajelemisen sijaan tarkoitus on korjata autoja. Tämä peli törmääkin sitten toisenlaiseen ongelmaan: jotta voitaisiin oikeasti puhua auton korjaamisen simuloimisesta, pitäisi peliin mallintaa ihan järjetön määrä erilaisia komponentteja. Siihen taas eivät pikkuisen Simulator-pajan resurssit riitä. Kun korjattavia kohteita on vain muutama hassu, tulee pelistä Part Replacement Simulator, ja sen koko pelisisältö on nähty ensimmäisen vartin aikana.

Deconstruction Simulator


Alussa mainitsemani Surgeon Simulator 2013 onkin miellyttävä poikkeus sääntöön, koska sen oli alusta asti tarkoituskin olla älytön. Leikkauspelejä on ollut tätä ennenkin, Life & Deathista alkaen, mutta ne ovat olleet suurin piirtein yhtä kiinnostavia kuin puhelinluettelo. Omat kokeiluni päättyivät niiden parissa hyvin nopeasti kohtuullisen ahdistaviin potilaskuolemiin. SS2013 taas vetää kaiken täysin yli ja onnistuu olemaan huvittava. Sen sijaan, että se yrittäisi tehdä pelillisesti kiinnostavaa arkisesta asiasta, se tekeekin ensisijaisesti hauskan pelin liioittelemalla stereotyyppisiä käsityksiä siitä, miten maallikko pärjäisi vaativassa kirurgin työssä.

On tervettä, että pelinkehittäjät uskaltavat etsiä aiheita muustakin kuin ihmisten ampumisesta ja kilpa-ajamisesta. Valitettavaa sen sijaan on, että tietyt pelinkehittäjät suoltavat liukuhihnalta näitä kökkö-Simulatoreitaan, jotka lähinnä laskevat uudenlaisten aiheiden markkina-arvoa. Tällaisenaan ne palvelevat lähinnä YouTuben Let's Play -videoiden tekijöitä. Ja kuka tietää, vaikka juuri nytkin joku voisi keksiä oikeasti mainion simulaatioidean, joka jää niiden takia ilman julkaisusopimusta tai hautautuu Steamin ja pelikaupan hyllyjen Copypaste Simulatoreiden alle.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (4 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.02.2014 klo 12.32

Surgeon Simulator oli kyllä mahtava peli. Niitä harvoja pelejä joissa oli jostain syystä pakko suorittaa kaikki achievementit ihan vaan, koska niiden yrittäminen oli pääasiassa hauskaa. Pelattavaakin riitti yllättävän paljon ja lisäsisältöä tullut aika paljon verrattuna ekaan tuotokseen, nyt leikkauksia on periaatteessa 3x3 + 6 alien leikkausta. Monet achievementit taas viittaa näihin lets play videoiden yms. temppuiluihin, joilla on haluttu selvästi nyökätä fanien suuntaan.

Sinällään SS2013 on melko helppo peli, mutta nuo erilaiset saavutukset toi peliin paljonki lisäpeluuarvoa. Varsinkin erilaiset "under 1 minute" ja "under 400ml blood loss" tyyppiset. Edellinen vastaava täydellisyyteen nyhräyspeli oli Hotline Miami.
vuosisadankohuijaus

03.02.2014 klo 21.15

mites tää Farming Simulator kun edelleen mainostetaan aika lailla joten vois olettaa että sen teossa on ollut joku sipsipussia suurempi budjettikin. noiden ikiturruttavien FPS-räiskeiden, hackslashropejen ja kaahailujen rinnalle olisi ihan kiva saada jotain vaihtelua ja puimurin ajelu pitkin peltoa vaikuttaa siltä
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.02.2014 klo 09.34

vuosisadankohuijaus kirjoitti:
mites tää Farming Simulator kun edelleen mainostetaan aika lailla joten vois olettaa että sen teossa on ollut joku sipsipussia suurempi budjettikin.


Kuten sanottu niin se taitaa olla näistä suurimmalla budjetilla tehty pläjäys ja sisältää jopa jotain oikeasti pelattavaa. Kyllä sitä tuossa ihmiset ihan pelailivat, jopa verkkopelinä, ja taisi olla ihan myyntilistojen kärjessäkin. Täyttä hintaa en maksaisi, mutta jos halvalla saat niin kokeile.
Veteraani

06.02.2014 klo 10.53

Koen tulleeni petetyksi.

Klikkasin uutista, koska hetken ajan luulin että onko tällainen oikeasti tehty, ja halusin nähdä että mitä aiheesta on keksitty. Kun hyvin nopeasti ilmeni että näin ei otsikosta huolimatta olekaan, jäin odottamaan josko Mikko heittelisi hihastaan muutaman idean mitä Column Writer Simulator pitäisi sisällään, ja jouduin siinäkin pettymään.

Haluan tietää mitä CWS sitten voisi olla! Edes se liikkuva laite, jonka voisi siihen samaan 3D-moottoriin mallintaa.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova