Tuorein sisältö

Sunnuntaikolumni: Piratismi kuoli, koska saadaan kakkua?

Mikko Heinonen

30.03.2014 klo 21.52 | Luettu: 16931 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Muuttuuko kaikki nyt hyväksi?
”Silloin kun minä olin teidän ikäisenne,” sanoo vaari lapsenlapsilleen vuonna 2050 ja nojautuu kiikkustuolissa taaksepäin, ”kaikki warettivat pelejä. Aivan helvetisti.” Ja vaari on oikeassa. Kotimikrojen aikaan pelien kopioimista ei katsottu ainoastaan vaarattomaksi, vaan se oli täysin normaali osa harrastusta. Ala-asteella kaikilla mikrotietokoneen omistajilla oli ehkä muutama alkuperäinen peli ja niiden lisäksi kasetti- tai levytolkulla pelikopioita.

Harrastelehdet olivat täynnä juttua asiasta. Varoiteltiin, että pelien kopiointi levittää viruksia (tämä piti myös paikkansa) ja että se vie leivän pelikauppiaiden suusta. Pelien korkea hinta oli jatkuva valituksen aihe, ja se taas kuulemma oli täysin piratismin syytä. Tämä näkyikin epäilemättä tilanteessa, jossa 10 000 kappaleen pelimyyntiä pidettiin täysin uskomattomana saavutuksena, vaikka esimerkiksi Commodore 64:n laitekanta Suomessa oli yli 100 000 konetta. Samalla pelikaupat olivat pieniä ja usein harrastelijoiden perustamia, joten tuotto oli kiven alla muutaman kasetin päivämyynnillä. Muualla Euroopassa pelikopioita myös myytiin yleisesti, mutta Suomessa harrastajakunta oli keskimäärin liian köyhää tai valveutunutta mennäkseen tähän retkuun. Yleensä kopiot tulivat ilmaiseksi kulmakunnan wareloordilta, jolla taas oli omat kontaktinsa muualle. Turbo Tapet ja X-Copyt lauloivat uutta pelattavaa.

Paljonko kauppias hävisi?


Kun kuitenkin muistelen omaa pelihistoriaani, muistan hyvin sen, etten pitänyt pelikopioita juuri minkään arvoisina. Kopiokasetteja minulla ei ollut lainkaan C64:llä, vaikka niitä olisi ollut saatavanakin, koska jatkuva kelailu ja kasettilaskurin tuijottaminen olivat rasittavia, eikä peleissä tullut ohjeita. Levypelejä sentään pari kopioin, koska niiden hinnat olivat niin korkeita ja levaria oli vaivaton käyttää. Enimmäkseen kuitenkin ostelin pelini kirjakaupan 19 markan kasettilaarista.

Amigalla homma lähti sitten jo tangentille, sillä sain kaupasta mukaani PD-ohjelmien lisäksi myös laatikollisen tekijänoikeuksien suhteen hämärää materiaalia. Tämä viimeistään myös sementoi sen mielikuvan, että muutaman pelin kopsailu silloin tällöin ei syökse ketään turmioon. Ja vaikka sen jälkeen omistinkin kymmeniä ellen satoja levykkeitä täynnä pelejä, kaikki paremmat nimikkeet aina myös ostin. Kopioiduista peleistä puuttui lähes aina jotain ja vain aniharva niistä jaksoi kiinnostaa pitempään, eikä vähiten siksi että ohjeet puuttuivat. Tuohon aikaan ei tutorialeja juuri tunnettu, joten käytössä oli usein menetelmä ”tao jokaista näppäintä, kunnes jotain tapahtuu”. Moni hyvä peli meni täysin ohi tämän vuoksi.

Olin siis tietämättäni malliesimerkki asiakkaasta, joka kokeilee ensin ja ostaa sitten. Itselläni asiaan ei liittynyt dramatiikkaa eikä idealismia: halusin pelata ja omistaa hienoja pelikoteloita ja karttoja sun muuta, mutta taskurahat olivat erittäin rajalliset ja kaikkien mielenkiintoisten pelien ostaminen niillä sula mahdottomuus. Pelejä kun oli kaupan ainoastaan täysihintaisina. Vaikka kopio oli usein vähän sekundaa, sillä sai kurkattua onko pelistä mihinkään. Ilman piraateilla suoritettuja kokeiluja pelisivistykseni olisi noin kymmenen prosenttia nykyisestä.

Samaan aikaan on kuitenkin ilmeistä, etteivät kaikki toimineet kuten minä. Moni pelasi pelkkiä piraatteja ja etenkin Amigan peleissä oli monia, jotka levisivät kopioina jo ennen kuin ainoatakaan kappaletta oli myyty. Mainiosta Ports of Callista (kehnon) uusintaversion tehneet alkuperäiset tekijät ilmoittivat jokunen vuosi sitten, että antavat uuden pelinsä ilmaiseksi kaikille, jotka osoittavat omistaneensa alkuperäisen. Olisi hauska tietää, montako kertaa tämä tarjous lunastettiin, sillä en vuosikymmenien mittaisen pelikeräilyurani aikana ole nähnyt alkuperäistä PoC:tä kellään, missään. Kaikilla oli se kuitenkin kopiona. Tässä kohtaa menetetty myynti ei ole enää mielipidekysymys, sillä itsekin olisin pelin aikanaan ostanut jos se olisi tullut ensin vastaan kaupassa.

Kaikki on nyt hyvin


Parikymmentä vuotta myöhemmin maailma on kovin erilainen, ainakin Suomesta katsoen. Pelipiratismi rajoittuu käytännössä seuraaviin pääluokkiin: PC-pelifriikit joiden on saatava kokeilla kaikki pelit heti julkaisussa, konsolien modauksen kanssa puuhastelevat hakkerit ja perheenisät, jotka säästävät rahaa tilaamalla nuorison Nintendo-käsikonsolille multicartin Kiinasta. Yksikään näistä väestönosista ei ole kaupallisesti merkittävä, etenkään jos tilannetta verrataan siihen, että reilu vuosikymmen sitten Mustamäen torilta kannettiin kylki vääränä uusinta PC:n Änäriä ja Pleikkarin “MOD-pelejä”.

Sanotaan vahvoista kopiosuojauksista mitä halutaan, ainakin konsolit ovat nyt niin lujasti suojattuja, että harva jaksaa nähdä vaivaa. Tunnen alle viisi ihmistä, jotka jaksavat pelata ”varmuuskopioita” X360:llä tai PS3:lla, ja hekin käyttävät touhuun toista konsolia online-bannien pelossa. Useimpien motivaationa on, että modien kautta levypelit voi asentaa kokonaan kiintolevylle; tämän tempun olen itsekin tehnyt PlayStation 2:lleni, kun poistin sen aktiivisesta arvostelukäytöstä.

Internet tappoi pelien vaihtelukulttuurin. Latailu siirtyi suoraan raivostuttaville WAREZ-topsiteille, joissa sai ensin äänestää saittia topsitelistalla ja sitten ehkä jossain vaiheessa ladata 100 skenestandardin mukaista RAR-pakettia, joista peli ehkä kuoriutui muutaman eri FakeCD-ohjelman kokeilun jälkeen. Sitten pelifirmat, Valve etunenässä, haistoivat jutun jujun ja laittoivat pelinsä tarjolle nettiin laillisesti.

Nykyään on mahdollista ostaa peli alennusmyynneistä muutamalla eurolla, siirtää se uudelle koneelle pelkällä kirjautumisella ja saada sen jälkeen ilmaiset päivitykset. Konsoleille on jo yhtäläiset alennusmyynnit, jonka lisäksi levypelejä löytää muutamaan euroon ihan supermarketeistakin, nettikaupoista puhumattakaan. Piraattien hankinta ja pelaaminen on vaikeampaa, joten ei ihme, etten edes muista, koska olisin jotain kopiota kokeillut. Ilmeisesti vanhat kunnon Razor 1911:t sun muut elävät edelleen, mutta nykykrakkereita motivoi lähinnä tekninen mielenkiinto suojausten purkamiseen, eivät mahdolliset myyntituotot mustassa pörssissä. Eikä ihme, sillä konsolit ovat koko ajan verkossa, suurin osa AAA-peleistä on verkkopelejä ja mobiilipeleistä taas valtaosa on ilmaisia.

Vaan entäs ne lupaukset?


Jos piratismia ei olekaan vielä kokonaan voitettu, on se ainakin ajettu länsimaissa marginaaliin. Jospa palataan tässä vaiheessa alkuperäisiin lupauksiin siitä, että pelien hinta laskee kun piratismi vähenee, ja leikitään hieman Tilastokeskuksen rahanarvolaskurilla. Alla olevat hinnat ovat siis inflaatiokorjattuja vuoden 2013 tasoon.

Ensin pari esimerkkiä kasarilta, jolloin piratismi rehotti ja söi tekijöiden leipää:

- C64:n halpiskasettipeli v.1987, esim. Jeff Minterin Llamasoft-pelit: 19 mk = 5,70 €. Tämä vertautuu aika hyvin Steamin alennusmyynteihin.
- C64:n täysihintainen levykepeli v. 1987 (kasetti maksoi noin kaksi kolmasosaa tästä): 179 mk = 54 €
- Amigan täysihintainen peli v. 1988: 249 mk = 72 €

Sitten ysäriä, jolloin kopiointi oli edelleen yleistä:

- Amigan Settlers v. 1994: 299 mk = 69 €, PC-pelit olivat suurinpiirtein saman hintaisia.
- Super Nintendon Secret of Mana v. 1996: 599 mk = 136 €, SNES-pelien kopiointi oli käytännössä mahdotonta. N64-pelien hinta alkoi sekin vitosella, mikä osaltaan söi koneen suosiota.
- PlayStationin V-Rally v. 1998: 349 mk = 77 €

Vertailun vuoksi perjantaina arvosteltu Infamous: Second Son (PS4) maksaa suomalaisissa verkkokaupoissa 64,90–69,90 €, johon Itella sitten arpoo toimituskustannukset päälle. Toki pelien tuotantokustannukset ovat nousseet moninkertaisiksi, mutta myös pelimarkkinat ovat nyt kooltaan monikymmenkertaiset. Jotain pientä liikettä alaspäin toki näkyy (esim. PC:n South Park on levynä hyvin kohtuulliset 32,90 €), mutta pääosin puhutaan samoista kymmenluvuista (esim. BF4:n digitaalilataus on 69,90 €). Tämä nyt ei sitten selvästi ollutkaan se asia, joka niitä pelien hintoja nostaa.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Bioshock: Burial at ... >

Keskustelut (34 viestiä)

FrankZippo

30.03.2014 klo 22.28 2 tykkää tästä

Noinhan se menee. Toisaalta inflaatiokorjaus ei aina anna todellista kuvaa. Vertailu pitäisi tehdä senhetkiseen ostovoimaan, mutta tuo ei olekaan ihan helppoa, koska kulurakenne on muuttunut vuosikymmenten saatossa; Yhteenvetona voisi kuitenkin sanoa, että nykyään saa palkalla enemmän, kuin aiemmin, jolloin perustarpeiden täyttämisen osuus oli suurempi (ja viihde paljon kalliimpaa).

Karkeasti voisi tehdä seuraavan vertailun; 80-luvun puolessavälissä Commodore 64 maksoi noin 2000 markkaa kasettiasemalla. Se vastasi suunnilleen duunarin kuukausipalkkaa. Jos duunarin palkka olisi ollut 2500 markkaa pari vuotta myöhemmin, niin kuusnelosen levypeli olisi vienyt palkasta melkein 10 %!

Ehkä luvut eivät ole täsmälleen oikeita, eikä mikään tapa välttämättä anna täsmälleen oikeaa kuvaa, mutta yksi tapa voisi olla myös se, että vertaillaan keskipalkkaa sen hetken pelien hintaan.
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

30.03.2014 klo 22.31 4 tykkää tästä

Jotkut SNES-pelit oli kyllä aivan järjettömän kalliita.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.03.2014 klo 22.35 1 tykkää tästä

FrankZippo kirjoitti:
Ehkä luvut eivät ole täsmälleen oikeita, eikä mikään tapa välttämättä anna täsmälleen oikeaa kuvaa, mutta yksi tapa voisi olla myös se, että vertaillaan keskipalkkaa sen hetken pelien hintaan.


Kasa aivan aiheellisia huomautuksia, ja tilastojen ongelmallisuus on tiedossa. Kolumnin pointti syntyikin lähinnä lukiessani 80-luvun lehtiä nojatuolissa ja alkaessani miettiä, että miten halpoja ne pelit nyt sitten ovat, kun niiden kopiointi on tehty "mahdottomaksi".
Raimu

Rekisteröitynyt 07.10.2009

30.03.2014 klo 22.51 1 tykkää tästä

Hyvä pointti on tämä. Jossain… Steamissa on joskus ne kauhunkuuluisat tarjouskaudet, mutta muuten mennään edelleen vanhan kaavan mukaan, mitä tulee ei-halpispeleihin.
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

30.03.2014 klo 22.57

Mikko kirjoitti:
FrankZippo kirjoitti:
Ehkä luvut eivät ole täsmälleen oikeita, eikä mikään tapa välttämättä anna täsmälleen oikeaa kuvaa, mutta yksi tapa voisi olla myös se, että vertaillaan keskipalkkaa sen hetken pelien hintaan.


Kasa aivan aiheellisia huomautuksia, ja tilastojen ongelmallisuus on tiedossa. Kolumnin pointti syntyikin lähinnä lukiessani 80-luvun lehtiä nojatuolissa ja alkaessani miettiä, että miten halpoja ne pelit nyt sitten ovat, kun niiden kopiointi on tehty "mahdottomaksi".

Totta kait Pelituottajat haluaa näin uskotella meille kuluttajille että lopettamalla piratismin, käytettyjen pelien ostamisen, pelien lainaamisen voidaan pelit myydä halvemmalla mutta oikeasti nousevat tulot menevät vain omistajien pohjattomiin taskuihin.
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.03.2014 klo 22.58 4 tykkää tästä

PC:llähän pelien hinnat on lähteneet oikeastaan vasta nyt nousuun. Vielä joku 5v sitten ei paljoa näkynyt yli 50e pelejä, joka sillä vakiinnutetulla muuntokurssilla oli se noin 300 markkaa. Nykyään toki jostain suosituimmista peleistä saa sit maksaa enemmän, mm. Rome 2 ja CoDit. Toisaalta sit taas jotku vähemmän markkinoidut on monesti jo aluksi 45e. Puhumattakaan pienempien talojen peleistä, jotka alkaa jostain 15e tienoilta parhaimmillaan. Keskihinta siis osaltaan laskenut näiden myötä kun kilpailu on kiristyny. Kivijalkakaupat sit oma lukunsa, en oo niihin astunu Orangeboxin oston jälkeen.

Mutta koska olen vähän excelhiiri joskus, nii oon pistäny ylös kaikki Steamiin ostetut pelit. Keskiarvo steam-pelille on ollut 6,1e ja mediaani 4 euroa. Pieni virhe toki tulee siinä, et en oo erotellu joitaki paketteja omikseen, joten esim. Orange boxin viidelle pelille on yks hinta. Hinnat vaihdelleet 33 eurosta 70 senttiin. Tässä ei ole bundleista saatuja pelejä. Karusti arvioiden noin 2 euroa on sillon keskihinta kun neki otetaan laskuun.

Ostaminen on nykyää nii helppoa ettei waretetuille peleille olis etes aikaa.
Muokannut: perato 30.03.2014 klo 23.00
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.03.2014 klo 22.59 2 tykkää tästä

Paperikuluissa on jo aika hyvin säästetty, kun mukana ei tule enää paksua manuskaa ja hienoa artia. Moni ostaa pelin digitaalisena, varsinkin PC:llä.
Vielä kun alettaisiin karsia niissä DRM-hässäköissä, mukaanlukien Origin, uPlay jne.
Ja sitten se vielä pitäisi näkyä hinnoissa myös niin, että digitaaliversio on halvempi kuin laatikko...

On tässä vielä aika pitkä matka. Kiva kolumni.
Muokannut: mdtrx 30.03.2014 klo 23.03
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.03.2014 klo 23.01 3 tykkää tästä

mdtrx kirjoitti:
Paperikuluissa on jo aika hyvin säästetty, kun mukana ei tule enää paksua manuskaa ja hienoa artia. Moni ostaa pelin digitaalisena, varsinkin PC:llä.
Vielä kun alettaisiin karsia niissä DRM-hässäköissä, mukaanlukien Origin, uPlay jne.
Ja sitten se vielä pitäisi näkyä hinnoissa...

On tässä vielä aika pitkä matka. Kiva kolumni.
Miksi Origin pitäisi karsia sen enempää ku Steamiakaan. Ei mua nämä palvelut varsinaisesti haittaa niin kauan ku ne ei mee päällekkäin, niinku esim. uplayn ja gwfln kanssa on ollut.
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.03.2014 klo 23.06 2 tykkää tästä

perato kirjoitti:
Miksi Origin pitäisi karsia sen enempää ku Steamiakaan. Ei mua nämä palvelut varsinaisesti haittaa niin kauan ku ne ei mee päällekkäin, niinku esim. uplayn ja gwfln kanssa on ollut.


Steam/Origin/uPlay on yksi DRM-muodoista. Et pysty pelaamaan Steamiin sidottua peliä sen ulkopuolella. Onhan se ihan toimiva systeemi (steam), mutta siinä poljetaan kuluttajan oikeuksia, kuten palautusoikeuksia, pelin "pelaamisoikeutta"/omistusoikeutta (eli, jos menetät steam accon, ovat myös kaikki pelit mennyttä) jne..
Muokannut: mdtrx 30.03.2014 klo 23.07
sdfiovej

30.03.2014 klo 23.17 1 tykkää tästä

Pioneeri kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
FrankZippo kirjoitti:
Ehkä luvut eivät ole täsmälleen oikeita, eikä mikään tapa välttämättä anna täsmälleen oikeaa kuvaa, mutta yksi tapa voisi olla myös se, että vertaillaan keskipalkkaa sen hetken pelien hintaan.


Kasa aivan aiheellisia huomautuksia, ja tilastojen ongelmallisuus on tiedossa. Kolumnin pointti syntyikin lähinnä lukiessani 80-luvun lehtiä nojatuolissa ja alkaessani miettiä, että miten halpoja ne pelit nyt sitten ovat, kun niiden kopiointi on tehty "mahdottomaksi".

Totta kait Pelituottajat haluaa näin uskotella meille kuluttajille että lopettamalla piratismin, käytettyjen pelien ostamisen, pelien lainaamisen voidaan pelit myydä halvemmalla mutta oikeasti nousevat tulot menevät vain omistajien pohjattomiin taskuihin.


Periaatteessa on aika koomista että pelituottajien pitää vakuuttaa meille miksi varastaminen on väärin. Toki ne ovat ahneita paskoja mutta tämä on taas suo siellä ja niin edelleen.
MrJii

30.03.2014 klo 23.51 2 tykkää tästä

Itse olen huomannut saman trendin, että pelien hinnat ovat olleet nousemaan päin. Tämä on erityisen ilmeistä siinä, että uusien pelien keräil- ja vastaavat muut erikoispainokset lähentelevät normaalisti 150-200€. Vastaavanlaisia versioita julkaisupeleistä ei 6-7 vuotta sitten nähty ollenkaan, tai ne harvat versiot pyörivät korkeintaan 60-80€ luokassa. Sitä en ainakaan jaksa uskoa että rahalle on tullut enemmän vastinetta tuona aikana.

Ongelmanahan tässä on tietenkin se, että kauppa on keskittynyt liikaa muutamalle taholle, jotka voivat huoletta ottaa oman osansa pelitalojen tuotoksista. Tämä ongelma ei ole yksistään konsoleilla, vaan PC:lla Steami on varsin määräävässä markkina-asemassa, joskin aina niille löytyy vaihtoehto, toisin kuin suljetuista alustoista.
Varmasti hintojen nousua myös selittää se, että kasuaalikuluttaja on siirtynyt enemmän mobiilipelien pariin.

Peleissä waretus on enää vaivan arvoinen vaihtoehto, koska Steamin kaltaisista palveluista samat pelit saa alennusten aikaan ostettua parilla eurolla.Vanhemmatkin pelit saa helposti GoG:ista ilman, että tarvii kikkailla turhaan asetusten tai laitteiston kanssa.

Leffojen puolella sama ei kuitenkaan päde. Streamipalveluiden yleisyydestä huolimatta niiden tarjonta ja sen rajallisuus on pitkälti maakohtaista ja varsin keinotekoisesti rajoitettua. Fyysisissä kopioissa aluekoodit ovat myös varsinainen kirous, koska monia vanhoja klassikoita ei välttämättä ole julkaistu laadukkaina versioina Euroopassa.
sas

31.03.2014 klo 01.10 2 tykkää tästä

- C64:n täysihintainen levykepeli v. 1987 (kasetti maksoi noin kaksi kolmasosaa tästä): 179 mk = 54 € eiks 50e oo noin 300 markkaa ?
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.03.2014 klo 02.15 2 tykkää tästä

sas kirjoitti:
- C64:n täysihintainen levykepeli v. 1987 (kasetti maksoi noin kaksi kolmasosaa tästä): 179 mk = 54 € eiks 50e oo noin 300 markkaa ?
"Alla olevat hinnat ovat siis inflaatiokorjattuja vuoden 2013 tasoon."
DontbuyAAA

31.03.2014 klo 03.04

PC:lle löytyy halvalla uusia pelejä tuurin kanssa. (Miksei myös konsolille) MW3 tuli ostettua citymarketista samalla viikolla kuin se julkaistiin, hinta 30€. Gigantti myi bf4 aika tuoreeltaan samaan hintaan.

Tähän vielä kun lisätään humblebundlet/steamin alet, voidaan päätellä ettei ole järkeä ostaa 70€ peliä, kun sillä saa jo todella paljon muuta pelattavaa. Itse katsoisin, että hinnat ovat kääntyneet laskuun.

Nopeasti tulee vain ostettua heti ensimmäisestä paikasta mistä silmään sattuu ja kylkeen 50€ maksava season pack dlc.
LifeStation

31.03.2014 klo 03.16

Pelit eivät ole loppujenlopuksi tärkeitä. En ole aikonut koskaan ostaa ensimmäistäkään, lahjaksi pari saanut. Jos jokin peli milloinkaan sattuu herättämään kiinnostuksen HÄRKÄHYPEN kautta, lataan sen ja tsekkaan. Ei ole menetys vaikka pelifirmat menisivät yksi toisensa jälkeen nurin tällaisen toiminnan takia. Vai onx?
asdadsadsads

31.03.2014 klo 04.09 4 tykkää tästä

Taidat Mikko olla ainoa ihminen maailmassa joka on koskaan edes julkaissut mitään tämän suuntaista tekstiä.

Piratismi kukoistaa ja voi oikein hyvin kaikista tekijänoikeustempuista ja antipiratismijärjestöistä*köh*mafioista*köh* huolimatta. Piratebayhin tippuu jatkuvalla syötöllä niiden samojen vanhojen kräkkeriryhmien tuottamia releaseja niin pelistä kuin pelistä. Olivatpa suojaukset ihan mitä tahansa, niin kuitenkin loppupeleissä loppuwarettajan näkökulmasta täytyy edelleenkin vain ja ainoastaan korvata sen yksi filu crack:lla ja peli rullaa aivan yhtä nätisti kuin reilu 10v sitten.

Mitä taas konsoleihin tulee, niin niillä piratisointi on on aina ollut hyvin vaikeaa ja vaatinut modpiirejä, mutta esim. PS3:n pystyi modaamaan ihan puhtaasti softa ja exploit pohjalta ilman sen kummempaa kolvailua tms.

Eli itseasiassa sen lisäksi, että piratismi on samoissa luvuissa kuin ennenkin ellei jopa kasvussa, siitä on myös tullut helpompaa.


Näin yleisesti ottaen (pelien lisäksi), ainoa ase mikä on oikeasti jonkin verran tepsinyt piratismia vastaan ovat modernit ja älykkäät bisnesmallit kuten. Steam, G2Play, Spotify, Netflix jne.
SpeechMan

31.03.2014 klo 06.07

Yksi tärkeä syy kasari ja ysäri waretukseen jäi mainitsematta artikkelissa, ehkä siksi ettei se koskenut kirjoittajaa, mutta itselleni oli aikoinaan hyvinkin tärkeä. Puhun nyt pelien saatavuudesta. C-64 aikakautena ainoa paikka josta muistan pelejä saaneen oli paikallinen Info-kirjakauppa jossa valikoima oli vähintäänkin rajallinen. 90-luvulla pelejä alkoi ilmestymään myös marketteihin, mutta valikoima oli edelleen rajoittunut.

Kaiken huippu oli joskus 90-luvun puolenvälin tienoilla, kun kauppoihin alkoi ilmestymään erittäin halpoja pelejä ja jopa CD:tä jotka olivat täynnä pelejä alle yhden pelin hinnalla. Yhden tällaisen CD:n (Dominator 1) ostin kunnes totuus valkeni. Jokin nerokas kaupallinen taho oli ovelasti ladannut BBS:stä kasan shareware ja freeware pelejä ja painattanut niistä CD:n.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2014 klo 09.33 4 tykkää tästä

asdadsadsads kirjoitti:
Piratebayhin tippuu jatkuvalla syötöllä niiden samojen vanhojen kräkkeriryhmien tuottamia releaseja niin pelistä kuin pelistä. Olivatpa suojaukset ihan mitä tahansa, niin kuitenkin loppupeleissä loppuwarettajan näkökulmasta täytyy edelleenkin vain ja ainoastaan korvata sen yksi filu crack:lla ja peli rullaa aivan yhtä nätisti kuin reilu 10v sitten.


Kyllä, jos haluaa pelata pelkän yksinpelin läpi PC:llä tai modatulla konsolilla, se on edelleen mahdollista piratisoimalla. Pointti olikin juuri siinä, että tässä joutuu usein luopumaan jostakin (moninpeli, achievementit, päivitykset) - ja että tätä tekevät omasta tuttavapiiristäni juuri ne alle viisi ihmistä. Valtaosa ostaa pelinsä ja pelaa tyytyväisinä. Verrattuna siihen, että 80-90-luvulla pelien kopiointi oli täysin standardi toimintatapa, se on nyt siirtynyt harrastuksen keskiöstä sen reunalle.

Tekijänoikeusjärjestöjen kampanjat eivät ole minua kiinnostaneet eivätkä kiinnosta, olen vain seurannut harrastusta ympärilläni. Se on muuttunut.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2014 klo 09.41

SpeechMan kirjoitti:
C-64 aikakautena ainoa paikka josta muistan pelejä saaneen oli paikallinen Info-kirjakauppa jossa valikoima oli vähintäänkin rajallinen.


Info-kirjakaupan valikoiman varassa sitä mentiin täälläkin, olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Pelejä oli yleensä ehkä 10-15 erilaista myynnissä, eikä vaihtuvuus ollut kovin suurta - etenkään Amigan peleissä, joita warehiiret tietenkin vaihtelivat keskenään. Joskus pääsi Tampereelle ja oikein Triosoftiin, jossa hyllyt pullistelivat tavarasta. Silloinkin piti hyvin tarkkaan miettiä, mihin rahat riittävät.

Kuten sanottu, piraatteja liikkui ja sellaisina pelejä sai kokeilla, mutta ei niihin tullut samalla tavoin paneuduttua (harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, Monkey Islandin ja Larryn taisin pelata läpi ennen kuin ostin niitä alkuperäisinä).
Hohheli

31.03.2014 klo 10.59

tagman kirjoitti:
Jotkut SNES-pelit oli kyllä aivan järjettömän kalliita.


Jeni oli tuohon aikaan sen verran vahva, että japsipelien hinnat nousivat pilviin.
Izmori

31.03.2014 klo 11.11

Tänä päivänä uusia PC-pelejä saa erinäisistä verkkokaupoista parhaimmillaan jopa puolet halvemmalla verrattuna suosituimpiin kauppoihin, saati pelipalvelujen (Steam, Origin, yms.) omiin hintoihin.

Yleensä toimitetaan vain cd-key, joka sitten liitetään Steamiin, Originiin tai muuhun vastaavaan.

Enpä taida olla uusimmistakaan peleistä maksanut yli 40 euroa enää vuosiin. Viimeisimpänä Titanfall kaksi päivää julkaisupäivän jälkeen, 25e.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2014 klo 11.39 2 tykkää tästä

Izmori kirjoitti:
Enpä taida olla uusimmistakaan peleistä maksanut yli 40 euroa enää vuosiin. Viimeisimpänä Titanfall kaksi päivää julkaisupäivän jälkeen, 25e.


Teoriani on, että tämä region-kikkailu ja alennusten etsiminen on monelle korvannut sen varsinaisen pelien kopioinnin. Halvallakin saatu key antaa kuitenkin samat oikeudet peliin kuin kaupasta haettu.
Qukko

Rekisteröitynyt 21.01.2014

31.03.2014 klo 14.07 4 tykkää tästä

Eli ns. täyshintaisten pelien hintataso on pysynyt samassa suuruusluokassa piratismin mittakaavasta huolimatta. Mielenkiintoinen havainto.

80- ja 90-luvuilla pelit myytiin hienoissa koteloissa, joissa oli toisinaan mukana jotain hienoa oheistauhkaa. Sälää joka parhaimmillaan täydensi pelikokemusta. Tosin tavallaan tämä oli osa pelin markkinointia, joka nykyään hoidetaan ihan muita kanavia pitkin.

"Wanhaan hyvään aikaan" se kaupasta ostettu peli oli tietyssä mielessä collector's edition automaattisesti. Nykyään näistä erikoisjulkaisuista ja collector's editioneista joutuu maksamaan ihan poskettoman isoja hintoja.

Se on ihan jees ja nykyaikaa, että harrastuksen voi halutessaan pitää digitaalisena kokonaan ilman fyysistä mediaa, ja ne erikoisboksit voi hankkia erikseen niin halutessaan. Valtaosalle ne ei ole tärkeitä kuitenkaan.

Mut siis pointtini on, että tässä nykysysteemissä täysihintaiset digijulkaisut on ihan naurettava juttu. 59,90 - 69,90 € pelin digitaalisesta kopiosta, jota et oikeastaan edes omista (ei esim. edelleenmyytävissä) - sinulla on vain oikeus pelata sitä. Moro. Oma periaatteeni on, että jos hankin pelin digijakeluna, sen tulee olla edullinen.
ngfvpio

31.03.2014 klo 16.38 1 tykkää tästä

LifeStation kirjoitti:
Pelit eivät ole loppujenlopuksi tärkeitä. En ole aikonut koskaan ostaa ensimmäistäkään, lahjaksi pari saanut. Jos jokin peli milloinkaan sattuu herättämään kiinnostuksen HÄRKÄHYPEN kautta, lataan sen ja tsekkaan. Ei ole menetys vaikka pelifirmat menisivät yksi toisensa jälkeen nurin tällaisen toiminnan takia. Vai onx?


Toivottavasti olet kokonaan rölli, tai tämä firmojen nykyään suosima termi "entitlement" saa ihan uudet mittasuhteet
kii

31.03.2014 klo 19.49

Suhtaudun kyllä erittäin kriittisesti väitteeseen, että piratismi on laskenut.

Oma kaveripiiri ei oikein kelpaa lähteeksi.

Entäs sitten niiden tuotteiden piratisoinnin määrä, joissa se on helpompaa?
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.03.2014 klo 20.24

kii kirjoitti:
Suhtaudun kyllä erittäin kriittisesti väitteeseen, että piratismi on laskenut.

Oma kaveripiiri ei oikein kelpaa lähteeksi.

Entäs sitten niiden tuotteiden piratisoinnin määrä, joissa se on helpompaa?
Mutuahan nämä on, mutta arvelisin että piraattien määrä suhteessa pelaajiin on laskenut. Toki absoluuttisesti määrä on kasvanut kun pelaajien määrä ja internetin käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2014 klo 21.10 2 tykkää tästä

kii kirjoitti:
Suhtaudun kyllä erittäin kriittisesti väitteeseen, että piratismi on laskenut.

Oma kaveripiiri ei oikein kelpaa lähteeksi.

Entäs sitten niiden tuotteiden piratisoinnin määrä, joissa se on helpompaa?


Kaikkiin väitteisiin kannattaa suhtautua kriittisesti, aivan erityisesti kolumneissa esitettyihin, koska niiden on tarkoituskin herättää keskustelua. Tähän asiaan on oikeastaan mahdotonta saada täysin objektiivista totuutta, voidaan vain esittää arvioita. Kaikilla lukujen esittäjillä on oma agendansa, tästä lisää myöhempänä.

En ota kantaa muiden tuotteiden piratismin määrään. Voisin helposti kuvitella, että esim. AV-sisällön piratisointi on jatkuvassa noususuunnassa, koska se on hyvin helppoa.

"Kaveripiirillä" tarkoitan tässä niitä kymmeniä, miltei satoja ihmisiä, joiden kanssa olen tekemisissä reaalielämän ja IRC:n/muun somen välityksellä. Olen seurannut tähän aiheeseen liittyvää keskustelua eri kanavissa jo pitempään.

Kuten perato toteaa, absoluuttisesti piratismi ei varmastikaan ole vähentynyt, koska aina löytyy uusia netin käyttäjiä, ja Piraattilahdella jauhetaan torskaa yötä päivää. Mutta suhteellisesti, ja etenkin Suomen kaltaisilla markkinoilla, olen käytännössä varma siitä, että pelien laittoman kopioinnin suhteellinen osuus on laskusuunnassa - ihan, koska siitä on tehty liian vaivalloista. Konsolipelien myynti on suurempaa kuin PC-pelien, ja niiden kopiointi vaatii tässäkin sivuttuja erikoistoimenpiteitä sekä mm. verkon käytöstä luopumista. Yhä useampi listojen kärkisijoille päätyvä peli on verkkopeli. Tämä ei ole sattumaa.
kii

31.03.2014 klo 22.00

Hmm...

Mitenkä kuvittelisit kaveripiirisi reagoivan, jos 3ds:n murtaminen tulisi yhtä helpoksi, kuin ds:n?

Tai WiiU:n niin helpoksi kuin wiin?

Animepiirit eivät oikein tunnu luopuvan piratismistaan, vaikka laillista vaihtoehtoa tarjottaisiin. Päinvastoin piratismista tunnutaan puhuttavan entistä avoimemmin. Johtunee siitä, ettei ole koskaan opittu hankkimaan tuotetta laillisilla keinoilla.

Meinaan, toimisikohan tämä toisinkin päin. Jos ihminen hankkisi kaikki pelinsä (tai melkein kaikki) laillisesti usean vuoden ajan, niin palaisisiko hän piratismiin, jos se tulisi taas helpommaksi?
kii

31.03.2014 klo 22.09

Milloinka muuten pelijulkaisijat/tekijät/yms. ovat sanoneet, että pelien hinnat laskisivat, jos piratismi vähentyisi?

Itse olen kuullut vain niin päin, että piraatti on sanonut lopettavansa warettamisen, jos pelit halpenisivat.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2014 klo 22.21 2 tykkää tästä

kii kirjoitti:
Milloinka muuten pelijulkaisijat/tekijät/yms. ovat sanoneet, että pelien hinnat laskisivat, jos piratismi vähentyisi?


Tämä oli eräs teemoista, joita tässä 80-luvun keskustelussa sivuttiin usein, ja josta koko kolumni lähti. Yleinen väite oli, että pelit ovat niin kalliita osin siksi, että niitä ei muuten kannata tehdä, kun niitä kopioidaan niin paljon. Etenkin juuri mainittu Amiga oli jatkuvasti tapetilla siksi, että sen pelien piratisoiminen oli niin yleistä. Nyt kun markkinat ovat isommat ja käytettävissä on vaikeasti kierrettävää DRM:ää (etenkin tämä verkkopeli, jolla on helppo rampauttaa piraatit), voisi ajatella, että pelejä voisi sitten myydä halvemmallakin. Ei näköjään voi.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.03.2014 klo 22.32 1 tykkää tästä

kii kirjoitti:
Hmm...

Mitenkä kuvittelisit kaveripiirisi reagoivan, jos 3ds:n murtaminen tulisi yhtä helpoksi, kuin ds:n?

Tai WiiU:n niin helpoksi kuin wiin?


Käsittääkseni 3DS:llekin on jo olemassa näitä kiinankortteja. Silläkin vain on jo puolellaan tämä verkkoyhteys (= kotiin soittaminen ja firmispäivitykset), jolla saadaan tehtyä kiusaa piraateille, ja jota monet konsolin omistajat tuntuvat haluavan käyttää. Pirapelien pelaaminen vaatii sen valinnan, että luopuu osasta niiden ominaisuuksia.

Kaikki laitteet murretaan jossain vaiheessa, se on vain ajan kysymys. Laitteisiin voidaan kuitenkin tehdä ominaisuuksia, joilla siitä murtamisesta tehdään ensinnäkin teknisesti hankalaa ja toisekseen vähemmän houkuttelevaa. Omalle tyttärelleni vaikka joku pirakortilta pelattu Animal Crossing ei olisi minkään arvoinen, jos sitä ei voisi pelata yhdessä kummitädin kanssa verkkoyhteyden yli.

Tässä suhteessa perinteiset yksinpelit ovat otollisempaa waretettavaa. Niihinkin voidaan kuitenkin lisäillä päivityksillä sisältöä, joka voi saada miettimään, haluaisinko kuitenkin ostaa pelin. Silloin kun pelipiratismi oli yleinen tapa, näitä asioita ei tarvinnut juuri miettiä, koska pelit olivat yleensä monoliittisiä ja niitä päivitettiin vain, jos niistä löytyi täysin pelin rikkova bugi.
Qukko

Rekisteröitynyt 21.01.2014

01.04.2014 klo 10.29

Mikko kirjoitti:
Tässä suhteessa perinteiset yksinpelit ovat otollisempaa waretettavaa. Niihinkin voidaan kuitenkin lisäillä päivityksillä sisältöä, joka voi saada miettimään, haluaisinko kuitenkin ostaa pelin.

Aivan totta! DLC:ssä on tämäkin aspekti! Mutta tuohon hintavertailuun; Täyshintaiseen peliin vielä DLC:t päälle. Siinä kertyy pelille hintaa jo aika reippaasti. Ja röyhkeimmillään esim. levynä ostettuun peliin myydään osa levyllä olevasta sisällöstä DLC-unlockina.

Onneksi sentään on vielä aika tyypillistä, että hyvin myyneistä peleistä tulee jossain vaiheessa jokin edition, joka sisältää osan tai kaikki lisäsisällöt, ja jonka voi sitten bongata tarjoushintaan. Jos ei nyt just heti ole pakko päästä peliin käsiksi, niin nämä ovat aivan kivoja diilejä. Kun ei ole ylettömästi aikaa pelata muutenkaan, niin kelpaa minulle.
Veteraani

03.04.2014 klo 08.51

Mikko kirjoitti:
Kyllä, jos haluaa pelata pelkän yksinpelin läpi PC:llä tai modatulla konsolilla, se on edelleen mahdollista piratisoimalla. Pointti olikin juuri siinä, että tässä joutuu usein luopumaan jostakin (moninpeli, achievementit, päivitykset) - ja että tätä tekevät omasta tuttavapiiristäni juuri ne alle viisi ihmistä.

Oletko Mikko ajatellut, onko se oma tuttavapiirisi lopultakaan edustava otos pelaajakunnasta? Itse epäilen, että niinkin paljon pelimaailmaan sekaantunut mies kuin sinä, ei voi välttää joutumasta sisäpiiriin sen enempää kuin Matti Klinge voi päästä yliopistopiirien ulkopuolelle.

Mikko kirjoitti:
Valtaosa ostaa pelinsä ja pelaa tyytyväisinä. Verrattuna siihen, että 80-90-luvulla pelien kopiointi oli täysin standardi toimintatapa, se on nyt siirtynyt harrastuksen keskiöstä sen reunalle.

Onko tullut mieleen se asia, että olet nykyään aikuinen, jolla on muutakin tekemistä vapaa-aikanaan kuin se pelien pelaaminen, joten yksinkertaisesti ei ole aikaa pelata kaikkia niitä pelejä mitä haluaisi?

Lasten taikka vähävaraisten opiskelijoiden kohdalla asia ei ole juurikaan muuttunut: ne täysihintaiset hittipelit joita kaikki kaveritkin pelaavat, ovat edelleen hinnaltaan heidän ulottumattomissaan, varsinkin jos pitää hommata ne kaikki niin kuin ne kaveritkin ovat hommanneet.

Steamin alet eivät paljoa auta, jos niissä myydään vuoden vanhoja pelejä, koska kaikki kaverit ovat ne pelanneet.

Omillaan toimeen tulevan aikuisen perspektiivi pelaamiseen on vähän erilainen.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.04.2014 klo 14.11

Veteraani kirjoitti:

Lasten taikka vähävaraisten opiskelijoiden kohdalla asia ei ole juurikaan muuttunut: ne täysihintaiset hittipelit joita kaikki kaveritkin pelaavat, ovat edelleen hinnaltaan heidän ulottumattomissaan, varsinkin jos pitää hommata ne kaikki niin kuin ne kaveritkin ovat hommanneet.


Olen miettinyt mainitsemiasi asioita paljonkin, ja tiedostan myös mahdollisen havainnoijan paradoksin asiassa. Olen kuitenkin tekemisissä hyvin paljon myös "aivan tavallisten ihmisten" kanssa. Pääasiallinen leipäpuuni ei ole ollut pelien parissa vuosiin, V2.fi on itselleni harrastus. Eräs hyvä kontaktipinta on, että vaimoni toimii opettajana ja saan häneltä tasaisin väliajoin viestejä siitä, mitä koululaiset pelaavat. Samat WoWit, CS:t, CoDit ja Minecraftit siellä pyörivät: kaikki verkkopelejä, joita ei pääosin voi pelata muiden kanssa ilman tilausta. Kännyköillä pelataan free2playta.

Aika monilla 80-luvulla pelanneilla on nyt omia lapsia. He suhtautuvat ymmärtäväisemmin pelaamiseen kokonaisuudessaan ja myös ostavat pelejä jälkikasvulleen enemmän kuin kasarivanhemmat. Lisäksi he pelaavat itse edelleen. Tämä kaikki johtaa siihen, että pelimarkkinat ovat nyt valtavasti suuremmat kuin aiemmin. Näin ollen ne muutamat koulupojatkin voivat edelleen waretella, eikä sillä ole ns. ison kuvan kannalta kummoista merkitystä.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova