Tuorein sisältö

Retrosunnuntai: Super Cars

Mikko Heinonen

10.08.2014 klo 20.54 | Luettu: 11275 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Kaahailupeli Amigan kulta-ajoilta
Nykyisin on liki itsestään selvää, että autopeleihin liittyy jonkinlainen uramoodi. Tarjolla pitää olla monta erilaista menopeliä, joista voi valita haluamansa, ja kilpailuista saa mestaruuspisteiden lisäksi rahaa. Kisojen välillä autoaan voi sitten virittää ja korjata.

Vuonna 1990 tämä ei vielä ollut mitenkään vakiintunut formaatti. Muistakin hyvistä autopeleistä, kuten Lotus Esprit Turbo Challengesta tunnettu Magnetic Fields loi tuolloin hauskan pelisarjan, joka lainasi vanhasta mutta toi mukaan myös omintakeisia piirteitä. Se on aivan syystä fanien suosiossa tänäkin päivänä. Mikäli haluat spoilata pelin itsellesi jo tässä, voit katsoa sen läpipeluun alta – muussa tapauksessa jatka lukemista!



Kisat lintukuvakulmasta


Ylhäältä kuvattujen autopelien esi-isä on Atarin Sprint vuodelta 1976. Tämä kolikkopeli oli ensimmäinen, jossa esiintyi sittemmin tutuksi käynyt perusasetelma: pelaajan auto vastaan tietokoneen ohjaamat tekoälyautot ja radalla öljyläikkiä menoa haittaamassa.



Vaikka kolikkopeleissä siirryttiin 1980-luvulla yleisemmin takaviisto- ja ohjaamokuvakulmiin, piti myös yläviisto tiukasti pintansa. Se soveltui erityisesti monen pelaajan kapinoihin, joita ei voinut ohjaamosta esittää kuin jakamalla ruudun useampaan osaan. Vuonna 1986 Atari itse julkaisi Super Sprintin, joka päivitti vanhan klassikon uudelle vuosikymmenelle. Jäljittelijöitä tietenkin seurasi.



Nimen ja kuvakulman samankaltaisuudesta huolimatta Super Cars ei kuitenkaan ollut mikään Super Sprint -kopio. SS oli nopeatempoinen formulapeli, kun taas SC asetti pelaajan eteen kokonaisen kilpa-autoilijan uran. Pelaaja aloitti ajamisen perustason kopperolla ja saattoi päästä parantamaan kalustoaan voittamalla kisoja. Kisat vaikeutuivat asteittain, mutta tietyn kisakauden kapinat saattoi myös pelata haluamassaan järjestyksessä. Kunhan varmistui siitä, että pääsi kolmen kärjessä maaliin, sillä muuten kohtalona oli karusti Game Over.

Uutta rukkia tinkaamassa


Autopeli tarvitsee tietenkin kunnon autovalikoiman. Supercarsissa esiintyykin kolme upeaa kiituria: Taraco Neoroder, Vaug Interceptor ja Retron Parsec Turbo. Eikö kuulosta tutulta? Autot eivät tietenkään olleet oikeita, mutta Tekniikan Maailman ahkerat lukijat saattoivat jo tuolloin huomata, että ne muistuttivat kovasti kolmea tosielämän vastinetta: Alfa Romeon SZ-prototyyppiä, Honda NSX:ää ja hurjaa Cizeta-Moroder V16T -superautoa, joita valmistui vain kourallinen. Moottorivaihtoehdot ja ajo-ominaisuudet oli tietenkin tempaistu hatusta.

Pelin omintakeisin osuus muodostuikin uuden auton hankinnasta. Sen sijaan, että niitä olisi poimittu kylmästi listalta, piti marssia automyyjän pakeille ja pyytää vaihtotarjousta vanhasta kopposesta. Tästä seurasi huvittava vuoropuhelu, jossa oikeat repliikit valitsemalla oli mahdollista saada auton hintaa laskettua huomattavasti. Tuolloin 14-vuotiaalle ja ilman internetiä operoivalle pikkuheinoselle keskustelun kieli oli sen verran haastavaa, että alennus jäi monesti saamatta, mutta näin 24 vuotta myöhemmin hauskat sanaleikit hymyilyttävät aivan eri tavalla.

Jos auton hankinta ei onnistunut, oli ennen seuraavaa kisaa tärkeä varmistaa, että nykyisen menopelin kunto, polttoaine ja renkaat riittivät tulossa olevaan rattikapinaan. Tuunauspajan kaunottarelta oli mahdollista hankkia kulkuneuvoon myös tilapäisiä tehosteita, jotka paransivat menestymismahdollisuuksia yhden kisan ajaksi.

Kaksin kakkosta


Super Carsin grafiikka oli kaunista, toiminta mielenkiintoista ja peli oli hauskan omaleimainen. Ei siis mikään ihme, että se oli kohtalainen hitti. Kenties suurin puute oli, ettei kisailemaan päässyt kuin yksi pelaaja kerrallaan. Vuonna 1991 julkaistu jatko-osa keskittyikin etupäässä tähän. Lipevä autokauppias oli pudotettu pois, mutta tilalla oli uusia samanhenkisiä kysymyksiä niin ajokorttikokeen kuin perinnön selvittelyn muodossa. Läpipeluuvideo jälleen alla:



Vuonna 1996 nähtiin Super Cars International, joka oli käytännössä kakkososa MS-DOSille sovitettuna. Magnetic Fieldsin viimeiseksi peliksi jäi Mobil 1 Rally Championship vuonna 1999, mutta Super Cars eli pitempään kuin kehittäjänsä: Supercars 3 (sarjan nimi on lähteestä riippuen koko ajan ollut joko Supercars tai Super Cars) vuodelta 2007 on Javalla tehty, omia mausteita sisältävä uusioversiointi ykkös- ja kakkospeleistä.

Vertailun vuoksi


Vaikka Commodore Amiga ja sen hieman vaatimattomampi kilpailija Atari ST olivat vuonna 1990 sementoineet asemansa pelikoneiden ykkösinä, oli markkinoilla vielä monenkirjavaa kotimikroa. Siispä Super Cars käännettiin näiltä 16-bittisiltä alustoilta myös monille muille. Nykypäivänä pelien PC- ja konsoliversioiden eroja tihrustellaan tarkkaan, mutta tuohon aikaan käännökset olivat todella erinäköisiä.

Tältä näytti Commodore 64 -versio:



Teknisesti vaatimattomin laite markkinoilla oli Sinclair ZX Spectrum:



Ja olipa Super Carsista versio NES:illekin:



V2.fi | Mikko Heinonen
< Sunnuntaikolumni: Gu... Katso Microsoftin Ga... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

Huutaja

Rekisteröitynyt 16.06.2014

10.08.2014 klo 21.40

Tu0n ajan Pr0ject Cars?
lainaa
1337soCool

10.08.2014 klo 23.03 5 tykkää tästä

Huutaja kirjoitti:
Tu0n ajan Pr0ject Cars?

_| (_) (_) |2 1 |< 1 /\/ /\/ 1 1 /\/
lainaa
IlluminatusDefecatus

11.08.2014 klo 00.43 1 tykkää tästä

seuraava aste 13375p33k157ä on se että kukaan ei ymmärrä mitään 5157a12aap/2524(3533z1,2
lainaa
l33t

11.08.2014 klo 02.00

Huutaja kirjoitti:
Tu0n ajan Pr0ject Cars?

Onko Leetspeak tekemässä jotain paluuta muotiin vai minkä hiton takia kirjoitat joka paikkaan tällä tavoin?
lainaa
täh

11.08.2014 klo 08.16

1337soCool kirjoitti:
Huutaja kirjoitti:
Tu0n ajan Pr0ject Cars?

_| (_) (_) |2 1 |< 1 /\/ /\/ 1 1 /\/

Juurikin niin???
lainaa
Qukko

Rekisteröitynyt 21.01.2014

11.08.2014 klo 15.40 1 tykkää tästä

Ironman Super Off Roadissa ajeltiin vauhdikasta off-roadia ylävinkkelistä ja kisojen välissä tuunattiin maasturia. Oli kova juttu.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.08.2014 klo 21.22

Qukko kirjoitti:
Ironman Super Off Roadissa ajeltiin vauhdikasta off-roadia ylävinkkelistä ja kisojen välissä tuunattiin maasturia. Oli kova juttu.


Siinä oli myös eräs ensimmäisistä pay to win- ja mikromaksusysteemeistä. Löytyy kolmen pelaajan versiona V2.fi:n toimituksesta.
lainaa
Qukko

Rekisteröitynyt 21.01.2014

11.08.2014 klo 23.00

Niin siinä kolikkopelissä sai creditsit poltettua tuunauskaupassa jos osteli yli käteisvarojen. Kotikonekäännöksessä kun ei pystynyt latomaan creditsejä tiskiin, niin ne upgradet piti ajamalla ansaita :)

Jos se sattui olemaan samainen kabinetti kuin mikä oli Elektrassa lainassa(?), niin on sitä on pelattu.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.08.2014 klo 09.48

Qukko kirjoitti:
Jos se sattui olemaan samainen kabinetti kuin mikä oli Elektrassa lainassa(?), niin on sitä on pelattu.


Jep, siellä se oli pari vuotta.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova