Halo 5: Guardians multiplayer beta

Matias Puro

29.12.2014 klo 11.42 | Luettu: 3531 kertaa | Teksti: Matias Puro

Suojelijoiden esinäytös
Xboxin lippulaivan, Halon, viides tuleminen koittaa ensivuoden loppupuolella. Master Chiefin rymistelyistä annetaan kuitenkin esimakua moninpelin betalla, joka starttaa joulukuun 29. päivä, jatkuen aina tammikuun loppupuolelle. Pääsimme kokeilemaan tulevaa meininkiä suljetussa betassa.

Räiski ja rukoile



Ensimmäiset viisi Haloa tehneen Bungien siirryttyä Destinyn pariin sarjan suunnittelu siirrettiin Microsoftin omalle 343 Industriesille. Pelistudion ensimmäistä tuotos, Halo 4 sai moninpelinsä osalta osakseen parjausta, joten fanien odotukset Halo 5:n suhteen ovat olleet varautuneita. Kokeiluun päätynyt betavilkaisu ei kerro vielä koko totuutta, sillä esimulkaisu sisälsi lopullisesta betasta vain ensimmäisen viikon sisällön, johon kuuluu kaksi karttaa Slayer-pelimuodolla. Koko kolmeviikkoisen betan aikana julkaistaan kokonaisuudessaan seitsemän karttaa, kolme pelimuotoa ja liuta erilaisia tuikuttimia.


Halot ovat aina olleet pitkälti samankaltaisia, hienoisista eroistaan huolimatta. 343 Studios pyrkii puheidensa perusteella kunnioittamaan perinteitä - erityisesti ylistettyä kakkososaa ja sen areenamaista tyyliä - lisäten silti soppaan uusia ainesosia. Kun spartalaiset lopulta pääsivät myllyttämään toisiaan, yllätyin, miten erilaiselta kokemukselta viides haloilu todella tuntui. Esivilkaisun suoraviivainen Slayer-pelimuoto oli hyvä johdatus uusien mekaniikkojen kokeiluun, eivätkä taistelutilanteet päässeet paisumaan käsistä kahdeksan pelaajan matseissa. Suurin yksittäinen uudistus on niin kutsutun ADS:n (aiming down the sights, tähtäimien käyttäminen) mukaan tuominen. Vaikka tähtäileminen on nopean pelitempon vuoksi käytännöllistä lähinnä pitkillä välimatkoilla, mekaniikka mahdollistaa uusien taktiikoiden käytön: koko tiimin ei tarvitse ryntäillä paikasta toiseen yhtenä lössinä, kun osa voi jäädä taakse antamaan tarkennettua tulitukea millä tahansa aseella. ADS:n lisääminen aiheutti alkujaan pelkoa pelin perusluonteen muuttumisesta, mutta Halo-fiilis on yhä pelatessa vahvasti läsnä. Aseiden tarkkuutta ei myöskään rokoteta lonkalta ammuttaessa, joten vanhan koulukunnan Halottajat voivat pitäytyä perinteisessä ammuskelutyylissä.

Turbomarakatti



Uudistukset nojaavat pitkälti liikkumiseen. Vaikka hektinen meno on aina ollut osa Halon viehätystä, Halo 5 pyrkii rytmittämään vauhtia. Nyt ei joko pönötetä paikoillaan tai juosta minkä kintuista kerkiää, vaan vaihteita on enemmänkin. Spartalaisten liikerepertuaariin kuuluvat tällä kertaa sprinttaus ja liukuminen. Mjolnir-taisteluhaarniskan uutuuskyky thruster pack taas on kuin köyhän miehen jetpack, rakettien mahdollistaessa lyhyitä purskeita haluttuun suuntaan. Ympäriinsä sinkoilemalla voi paitsi paeta täpäristä tilanteista, löytää vaihtoehtoisia liikkumisreittejä ja kuroa välimatkaa viholliseen. Nyrkeille löytyy käyttöä uusilla kyvyillä, kun supersotilaat voivat rynnäköidä vaakatasossa vihollista päin spartan chargella, tai mäjäyttää pahaa aavistamatonta vastustajaa yläilmoista käsin. Liikkuminen monimuotoutuu entisestään, kun kenttien korkeuseroista saadaan kaikki irti kielekkeiden yli kiipeilemisellä. Kiipeily helpottaa huomattavasti vaihtoehtoisten reittien käyttämistä, sillä esteiden ylittäminen ei enää vaadi millintarkkaa hyppytaitoa.


Liikkumistapojen uudistamisen jäljiltä luulisi, että meno muistuttaisi enemmän Call of Dutysta tuttua ympäriinsä poukkoilua. Taitojen käyttö vaatii kuitenkin taktista silmää tasapainotuksen vuoksi: thruster pack tarvitsee käytön jälkeen lataustaukonsa, sprinttaaminen taas ei ainoastaan pysäytä, vaan jopa nollaa suojakentän korjauksen. Lisäysten vuoksi Halo tuntuu taktisemmalta kuin koskaan ennen, mikä on kaltaiselleni hidasreaktioiselle tahmanäpille lämmin suuntaus. Nopeatempoinen adrenaliinihurmos on yhä pelin ytimessä, mutta taktikointi ja taitojen oikeaoppinen käyttö mahdollistaa vaihtoehtoiset pelaamistavat. Aseet ovat pysyneet pitkälti samoina kuin ennen, vaikka nimet tai sarjanumerot ovatkin saattaneet hieman muuttua matkan varrella. On pistoolia, rynnäkkökivääriä, karbiinia ja tarkkuuskivääriä. Shown varastaa jälleen kerran energiamiekka, jolla leikkiminen ei ole menettänyt vuosien varrella hohtoaan. Jäin kuitenkin kaipaamaan erilaisten tuikuttimien kokeilua.


Esibetan kaksi kokeiltua kenttää vastaavat totuttua Halo-kaavaa. Truth on Halo 2:n Midship-kentän uudelleenlämmittely, Empire taas pienehkö ihmiskaupungin kattomittelö. Graafisesta puolesta on näin aikaisessa vaiheessa paha antaa tuomiota suuntaan tai toiseen, mutta beta antaa osviittaa onnistuneeseen suuntaan. Kirkkaat kentät, särmikäs tyyli ja vahvat väripaletit muistuttavat oikeasta Halo-meiningistä. Vaikka beta on vasta aluillaan ja kokeiluun pääsi lopullisesta sisällöstä pieni osa, allekirjoittaneen odotukset nousivat korkealla. Uudistukset tekivät pelikokemuksesta monipuolisemman, pilaamatta pelisarjan omintakeista tyyliä. Tästä on hyvä jatkaa.


Lyhyesti: Halo 5 pyrkii tuomaan areenamuotoisen moninpelin takaisin uudistuksilla ryyditettynä. Lähinnä liikkumistapoja uudistavat mekaniikat monimuotoistavat pelaamista, tuhoamatta sarjan sydäntä.
Hyvää: Uudistukset toimivat, taistelu entistä monipuolisempaa, beta onnistui vakuuttamaan
Huonoa: Lisää erilaisia pyssyköitä, kiitos


V2.fi | Matias Puro
< Reflektiosunnuntai: ... Elegy for a Dead Wor... >

Keskustelut (8 viestiä)

juujuu

29.12.2014 klo 12.31 4 tykkää tästä

Pitkästä aikaa Halo taas kiinnostaa. Toivottavasti tulee pee seelle ennen 2020.
klooni

29.12.2014 klo 17.42 2 tykkää tästä

Luetun perusteella COD:n suuntaan menossa...
masturcheef

29.12.2014 klo 19.50 2 tykkää tästä

klooni kirjoitti:
Luetun perusteella COD:n suuntaan menossa...


Sitä vaikuttaa lähestyvän, juu. Ei sprinttaaminen kuulu Haloon (pakottaa paskaan karttasuunnitteluun), ja ads on jo early access betassa todettu tähtäysetua antavaksi, joten se siitä perinteiden kunnioittamisesta.
Gaardian

29.12.2014 klo 21.36 2 tykkää tästä

masturcheef kirjoitti:
klooni kirjoitti:
Luetun perusteella COD:n suuntaan menossa...


Sitä vaikuttaa lähestyvän, juu. Ei sprinttaaminen kuulu Haloon (pakottaa paskaan karttasuunnitteluun), ja ads on jo early access betassa todettu tähtäysetua antavaksi, joten se siitä perinteiden kunnioittamisesta.


Tuo ads ei mielestäni edes ole varsinaisesti ads, tähtääminen on loppujen lopuksi saman kaltaista kuin aiemmissa Haloissa, mitä nyt visuaalisesti eri näköistä. Muutenkin CoDista ollaan menossa pois päin, jos verrataan neloseen. De-scope on takaisin, sekä kartasta kontrollin saaminen on tärkeää. Sprinttiä on tasapainotettu, mutten kuitenkaan ole siitä vielä täysin varma.
H5-Beta

30.12.2014 klo 17.41 1 tykkää tästä

Olin hieman skeptinen, mutta näemmä turhaa.

Täytyy laittaa ennakkotilaus vetämään...
jpisfjip

30.12.2014 klo 21.08

Parasta on se että vaikka itse tykkäisi pelistä niin sitten käy kuin Neloselle ja parin viikon päästä julkaisusta serverit ovat tyhjiä
Speelaaja

30.12.2014 klo 23.00

juujuu kirjoitti:
Pitkästä aikaa Halo taas kiinnostaa. Toivottavasti tulee pee seelle ennen 2020.


Ei PC:lle tällaista mielestäni, koska tämän takia xbox one konsoleita myydään. Itsekkin viimeistään hankin konsolin tämän pelin julkistuksen yhteydessä, jos on oikeasti hyvä.

Kyllä pelaan aktiivisesti myös PC:llä, joten en ole fanipoika
heiloupleier

12.01.2015 klo 21.35

ads:ssä on vain visuaalinen ero. ihan sama tähtäin siinä vieläkin näkyy kun ennenkin. joten ei ole ihan suurin uudistus pelissä...

Kirjoita kommentti

72616

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova