Tuorein sisältö

V2.fi vieraili: Pelimusiikkilegenda Chris Huelsbeckin konsertti ja luento

Jukka O. Kauppinen

28.09.2017 klo 23.00 | Luettu: 6844 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Legendaarisista pelibiiseistä nautittiin hyvin poikkeuksellisessa konsertissa
Chris Hüelsbeck on tuttu nimi pelimusiikin ystäville, ja syystä. Saksalaissyntyisen herran ura on perinteinen kertomus vanhan koulukunnan tietokoneharrastuksesta, josta kasvoi ura. Hüelsbeckin musiikeista nautittiin Tampereella järjestetyssä Tracon-tapahtumassa, joskin hyvin epätavallisessa muodossa.


Hüelsbeckin musiikki on etenkin vanhimmassa päässä tiukkaa konepoppia, elektronista tykitystä, joka tahditti vauhdikkaita toiminta- ja räiskintäpelejä. Traconin Tampere-talon suuressa salissa järjestetty konsertti kuitenkin tarjoili niistä rauhallisia, paikoin jopa balladimaisia pianosovituksia.

SIDejä mutta ei MODeja


Hüelsbeckin ura alkoi jo 1980-luvulla, kun musikaalisessa perheessä kasvanut nuori sai ikioman Commodore 64 -mikron, jolla hän opetteli säveltämään musiikkia. Eihän se helppoa ollut, sillä biisien taiteilu oli enemmänkin heksadesimaalien syöttämistä ja ohjelmointia kuin nykytyylistä säveltämistä. Rakkaus elektroniseen musiikkiin eli kuitenkin vahvana ja tulosta syntyi. Chris voitti saksalaisen lehden sävellyskisan, ohjelmoi perään kaikkien aikojen ensimmäisen tracker-tyyppisen sävellystyökalun ja siitä se lähti.


Muutaman vuoden kuluessa tie oli auennut jo saksalaiselle pelialalle, pelimusiikkien säveltäjäksi, ja jampan käsissä syntyi monia upeita, ikivihreitä pelimusiikkiklassikkoja. Muun muassa Great Giana Sisters, To Be On Top, Apidya, R-Type, Starball ja Turrican-sarjan soundtrackit soivat pelifanien korvissa kauniisti ja aiheuttavat väkisinkin tanssiliikahduksia.

Niinpä Hüelsbeckin musiikkia tarjoillut konsertti olikin huikea kontrasti alkuperäisiin ja myöhempiin remasterointeihin verrattuna. Kickstarter-palvelun kautta joukkorahoitettu The Piano Collection esitteli herran musiikit pianosovituksina, jotka soivat nyt suuren salin upean akustiikan ja lempeän hämärän kera ainutlaatuisena elämyksenä.


Ja yllättävänä myös, sillä sovitukset olivat upean taidokkaita ja hämmentäviä. Nopeasta konebiitistä ei ollut tietoakaan, nyt keinuttiin hiljaisilla, lempeillä tunnelma-aalloilla. Vähemmän tuoreessa muistissa olleita kappaleita ei aina edes tunnistanut kuin paikoittain, mutta jostain sieltä syvyyksistä se melodia aina löytyi. Niin, näissä kun sentään on melodia, jotain jota hyräillä ja vihellellä. Ja soittaa pianolla.

Jännittävästi moni sovitus rakensi alkuperäisen kappaleen lähes täysin uusiksi. Esimerkiksi The Great Giana Sisters oli 1980-luvulla julkaistu iloinen ja vauhdikas tasoloikinta, täynnä Mario-henkistä toimintaa. Tuttu, nopeahko tunnusbiisi oli kuitenkin muuttunut pianoversiossa hitaaksi ja tunnelmalliseksi balladiksi, joka leikittelee lempeästi kauniilla melodiallaan. Silmät kiinni, tunne kylmät väreet selässäsi ja taistele nukahtamista vastaan. Kaunista, liiankin. Mutta ei tasoloikkamaista.

Konsertin eteneminen rakensi myös kuvaa Hüelsbeckistä säveltäjänä. Lähes aikajanamainen toteutus kuvasi, kuinka hänen kappaleensa muuttuivat ja kehittyivät ajan myötä, mikä tuli pianokonsertin kautta esiin niin sanoakseni laitteistoriippumattomalla tavalla. Kun musiikki ei ole riippuvainen tietokoneen äänipiiristä tai äänimoottorista, sen ydin paljastuu alastomana totuutena. Ja tätä totuutta kuunteli mielellään.

Konsertti loppui Hüelsbeckin uudehkoon teokseen nimeltään Daybreak Sonata. Herra kertoi kuinka hän myi Yhdysvalloissa talonsa ja tavaransa, ja ryhtyi vaimoineen kiertolaiseksi. He asuvat suuressa asuntoautossa, jossa Chrisillä on oma mobiili äänistudionsa. Eräässä vaiheessa he viihtyivät pätkän syrjäseuduilla, upeiden kukkuloiden keskellä, jossa he katsoivat joka aamu auringon hidasta, kaunista nousua taivaanrannan takaa. Aamujen mittaan Chris sävelsi sen innoittamana kappaleen, jolle vaimo keksi nimen: Daybreak Sonata, oodi aamunkoille.


Ja se on kaunis kuva. Saksalaisteini, joka rikkoo äitinsä urut ja säveltää biisin kaverinsa tietokonepeliin, vaeltavana nomadina jossain tuolla Yhdysvaltain mittaamattomilla tanhuvilla. Ja yhä edelleen elämä on musiikkia. Ja vaimoa ja kissaa.

Voisi olla huonomminkin!

Konsertissa kuultiin pianosovituksia muun muassa peleistä/kappaleista Shades, The Great Giana Sisters, Katakis, To be on Top, Hard 'n' Heavy, R-Type, The Great Path, Carl Luis Challenge, Apidya, On Stage, Jim Power The Lost Dimension, Jim Power in Mutant Planet, Turrican 3 ja Extreme Assault. Lisäksi mukana ei-pelillisiä kappaleita.

Hüelsbeckin kappaleita tulkitsivat Juhana Mattila, Jasper Koekoek ja Tuomas Salokangas.

Chris Hüelsbeck Bio


Chris Hüelsbeck syntyi Kasselissa, Saksassa vuonna 1968: hän huomasi omistautuneensa musiikille jo hyvin nuorena ja aloitti pianonsoiton opinnot arvostetun pianonsoitonopettaja-isoäitinsä johdolla. Hän sävelsi jo nuorena ensimmäiset kappaleensa. 14-vuotiaana Hüelsbeck sai ensimmäisen tietokoneensa, legendaarisen Commodore 64:n. Hän alkoi opiskella erinäisiä ohjelmointikieliä, mutta jatkoi myös soittamista ja säveltämistä. Joitain vuosia myöhemmin hän voitti kuuluisan saksalaisen tietokonelehden järjestämän tietokonemusiikkikilpailun. Tästä alkoi Hüelsbeckin ura ammattimaisena tietokone- ja videopelien soundtrack-säveltäjänä. Chrisin tavoitteena on aina ajatella laatikon ulkopuolella ja hän on vakiinnuttanut asemansa tasaisena voimana videopeliaudion parissa.

Chris Hüelsbeck pitää San Fransiscoa kotipaikkanaan, mutta tällä hetkellä hän matkustaa vaimonsa ja kahden pörröisen kissansa kanssa Yhdysvaltojen halki matkailuvaunussa, jossa on yksilöity musiikkistudio

Lisätietoja: huelsbeck.com
Lisätietoja: Bandcamp
Lisätietoja: Spotify

Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Jukka O. Kauppinen, Miikka Lehtonen

Chris Huelsbeckin esitelmä Tracon 2017 -tapahtumassa


Checkpoint TV presents: Chris Huelsbeck
(C) 2017 Mediapalvelut
With V2.fi

Klassisista pelisävellyksistään muistettu ja rakastettu Chris Huelsbeck kertoo Tracon 2017 -tapahtumassa järjestetyssä esitelmässä historiastaan ja pelimusisoinnin maailmasta. Miten Huelsbeck päätyi säveltäjäksi 1980-luvulla, kuinka hän astui peliteollisuuden maailmaan ja miten matka on siitä jatkunut.

Huelsbeck on säveltänyt musiikkia videopeleihin ja viihdeteoksiin, joista mainittakoon muun muassa teokset The Great Giana Sisters, Turrican-sarja, Dr. Who, Star Wars ja Apidya. Huelsbeck on viime vuosina työstänyt klassisista teoksistaan myös livekonsertteja ja erilaisia remaster-albumeja.

Peli- ja konemusiikin velhon, Chris Huelsbeckin, sävellykset ovat nyt kuunneltavissa sovitettuina kolmelle pianolle. Palkittu säveltäjä ja äänisuunnittelija Huelsbeck saapuu syyskuussa Tampere-talossa pidettävän konsertin kunniavieraaksi ja kertoo musiikistaan sekä säveltämisestä.

Chris Huelsbeck tunnetaan parhaiten yli 30-vuotisesta urastaan videopeliteollisuuden parissa. Hän on tarjonnut korkealaatuista musiikkia ja äänitehosteita yli 80 projektiin luoden muistettavaa musiikkia monimutkaisista elektronisista sävellyksistä aina täysimittaisiin orkesteripartituureihin saakka monissa eri musiikkityyleissä. Huelsbeckin projekteihin kuuluvat mm. Star Wars: Rogue Squadron -sarja, Turrican, Giana Sisters, Tunnel B1, Extreme Assault, War of the Worlds, Doctor Who: Legacy sekä Symphonic Shades, täysimittainen 70 minuutin konsertti ja CD-julkaisu, joka kattaa Huelsbeckin parhaiten tunnetun tuotannon.


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Retroiluvideo: Kolik... V2.fi pelasi: NHL 18... >

Keskustelut (2 viestiä)

HArtsa

Rekisteröitynyt 10.06.2017

29.09.2017 klo 07.01

Parhautta!
lainaa
Veskupa

29.09.2017 klo 17.17

Oli kyllä todella mahtavaa kuunnella paikan päällä kyseisen herran tunnin pitusta puhetta.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova