V2.fi testasi Honor Playn ja haastatteli Kim Jiniä

Toimitus

17.09.2018 klo 20.15 | Luettu: 857 kertaa | Teksti: Toimitus

Hullun älykäs puhelin?

Teksti: Manu Pärssinen

Honor Playn julkistustilaisuudessa Berliinissä V2.fi pääsi jututtamaan Honorin liiketoiminnasta sekä markkinoinnista Euroopan ja Pohjoismaiden alueella vastaavaa Kim Jiniä. Kiireinen, mutta ystävällinen ja nopeasanainen mies vastaili muutamaan kysymykseemme IFA-messujen kynnyksellä


Alkuesittelyjen jälkeen, ennen kuin ehdin ensimmäistäkään kysymystä lausahtaa, Jin alkoi jo kertoa Honorin strategioista, muun muassa siitä, että Honor-merkki aikoo laajentaa myös muiden kuin puhelinlaitteiden tuotevalikoimaa. Yksi syy Honor Playn julkaisuun oli tarjota laitetta, joka yhdistää monen eri laitteen ominaisuuksia käteen sopivassa koossa, mutta siitä kohta lisää.

- Jos tuotteen ominaisuudet kehittää tavoitteenaan tasapainottaa kokonaisuus, se ei ole koskaan tarpeeksi kuluttajille. On parempi tehdä monia malleja, joissa joku tietty ominaisuus on erottuva, erinomainen, kuten vaikkapa peliominaisuudet, summasi Jin.

Miksi nyt sitten oli oikea aika tuoda markkinoille juuri pelaamiseen erikoistunut puhelin?

- Tähän vastatakseni pitää katsoa Honorin matkaa kolmen vuoden ajalta - mitä merkkipaaluja sinä aikana on ollut. Suomessa me olimme aiemmin vain osa Huawein markkinointia, vain yksi mallisarja, mutta sekin oli mukava menestys ja saimme hyvää palautetta. Tunsimme, että oli aika tuoda kuluttajille selväksi se viesti, jonka halusimme Honorilla välittää - brändi tarvitsee aina jotain, joka saa ihmiset sanomaan ‘vau’. Katsoimme tuotevalikoimaamme ja päätimme, että haluamme tarjota jotain jokaisessa hintaluokassa - parhaassa hinta/laatusuhteessa.

Honorilla havaittiin, että 200-400 euron hintaluokassa tarjottiin lähinnä eri valmistajien vanhempia malleja ja että kyseisen hintahaarukan puhelimia ostavat paljon nuoret ihmiset. Tarvittiin siis jokin syy sille, että sekä nuoret (että puhelimet yleensä maksavat vanhemmat) haluaisivat juuri tämän hintaisen uuden puhelimen. Tällä perusteella uuden puhelinmallin päätettiin olevan keskittynyt erityisesti pelaamiseen.

- Oli oikea aika tehdä selväksi se viesti, mitä Honor on - nuori sydämeltään ja tuore puhelin haastamaan vanhemmat puhelimet, toteaa Jin markkinointimiehen rutiinilla.

Kun tehdään puhelinta halvempaan hintaluokkaan, kuinka päätetään, mitä ominaisuuksia siitä karsitaan tai heikennetään?

- Mietimme enemmänkin sitä, mitä käyttäjät tarvitsevat ja suunnittelemme tuotteet vastaamaan niitä tarpeita. Emme ajattele niinkään laitteen hintaa, vaan sitä, miten kuluttajat ovat segmentoituneet.


Jin kehotti katsomaan Honorin valikoimaa ominaisuuksien ja hintojen osalta, joten tehdään työtä käskettyä. Itselläni saattaisi kaupassa olla vaikea valita esimerkiksi Honor Playn ja Honor 10:n välillä. Niissä on monia samoja ominaisuuksia, mutta hintaero 64 gigan muistilla varustetuissa malleissa on vain noin 50 euroa.

HONOR PLAY
  • Octa-core (4x2.36 GHz Cortex-A73 & 4x1.8 GHz Cortex-A53), Huawei Kirin 970
  • 6,3" Full HD kapasitiivinen kosketusnäyttö, 16M väriä, 1080 x 2340 resoluutio, 409 ppi pikselitiheys
  • Dual-takakamera 16 megapikseliä (f/2.2) PDAF + 2 megapikseliä (f/2.4), AI, LED-salama, video: UHD 4K (3840 x 2160). etukamera 16 MP (f/2,0)
  • 64 Gt flash-muisti, 4 Gt RAM-muisti
  • sisäänrakennettu A-GPS, GLONASS, BDS, NFC, USB 2.0, Type-C, kasvojen- ja sormenjälkitunnistin, kiihtyvyysanturi, gyro, kompassi, 3,5 mm -liitäntä, virtuaalinen 7.1 Histen 3D-tilaäänituki, 4D-tärinätehosteet peleissä
  • akku: 3750 mAh, SuperCharge-pikalataus
  • 157,9 x 74,3 x 7,5 mm

HONOR 10
  • Octa-core (4x2.36 GHz Cortex-A73 & 4x1.8 GHz Cortex-A53), Huawei Kirin 970
  • 5,84" Full HD kapasitiivinen kosketusnäyttö, 16M väriä, 1080 x 2280 resoluutio, 432 ppi pikselitiheys
  • Dual 24 MP + 16 MP, f/1,8 takakamera, LED-salama, 24 MP (f/2,0) etukamera, AI, dual pixel PDAF -automaattitarkennus, HDR, 4K -videokuvaus
  • 64 Gt flash-muisti, 4 Gt RAM-muisti
  • sisäänrakennettu A-GPS, GLONASS, BDS, NFC, Infrapunalähetin, USB; Type-C 1.0, kasvojen- ja sormenjälkitunnistin, kiihtyvyysanturi, gyro, kompassi, 3,5 mm -liitäntä
  • akku: 3400 mAh, SuperCharge-pikalataus
  • 149,6 x 71.2 x 7.7 mm

Paljon eroja ei siis ole, Playn näyttö ja akku on hieman suurempi kooltaan, kuten koko puhelinkin (paitsi paksuus). Isoin ero onkin sitten kympin kameroissa, joissa megapikseleitä ja valotehoa on merkittävästi enemmän. Playn peliominaisuuksiin liittyvät tilaääni ja “4D”-tärinätehosteet, mutta niistäkin ensimmäisessä on omat ongelmansa: kun käsiä pitää pelausasennossa, sormet peittävät helposti kaiutinaukon. Kuulokkeiden kanssa pelattaessa taas kuulokeliitin voi tulla hyvän sormiasennon tielle, joten ainoa hyvä ratkaisu ovat langattomat kuulokkeet.

Kysyin myös, miten Honor aikoo hankkia lisää yhteistyökumppaneita tekemään pelejä, jotka hyödyntävät GPU Turboa - nyt sitä tukevia pelejä on vain muutama, etunenässä PUBG, joten lisää valikoimaa kaivataan. Jin kertoi, että vaikka mobiilipelaaminen on aina vaan suositumpaa, se on silti vain pieni osa koko pelimarkkinoista tekniikan rajoittuneisuuden vuoksi. Jinin mukaan asian suhteen pitää mennä askel kerrallaan. Kaikki riippuu monesta osatekijästä: yleisön kiinnostus ja teknologian kehitys vaikuttaa pelinkehittäjien panostukseen ja niin edelleen. Esportsilla on myös iso merkitys mobiilipelaamisen näkyvyyteen ja Honor onkin nykyään Finnish Esports Leaguen yhteistyökumppani.

- Meidän täytyy olla tässä yksi asioiden aloittaja, eteenpäin työntäjä ja samalla osallistuja. Ihmiset eivät välttämättä tiedä, että mobiililaitteilla voi pelata niitä samoja isoja pelejä kuin PC:lläkin.

Nokia-aikoihin Suomi oli mobiililaitteiden edelläkävijä, miten Jinin mielestä pohjoinen kotimaamme sijoittuu tällä saralla - vieläkö suomalaiset haluavat innovaatiota, haluavat ensimmäisenä uudet ominaisuudet?

- Tätä voidaan katsoa kahdelta kantilta, ensinnäkin siltä, halutaanko markkinoille uusilla tuotteilla ja toiseksi siltä, kuinka helppo markkina-alueelle on päästä - kilpailu on aina kovaa. Suomi on aina kärkipäässä listallamme Kiinan markkinoiden jälkeen ja arvostamme varsinkin sitä palautteen määrää ja laatua, jota saamme niiltä suomalaisilta, jotka tuotteet ensimmäisenä hankkivat. Suomesta opimme erilaisia asioita kuin muista maista ja paikallinen palaute on aina arvokasta.

Kahden viikon testijakson jälkeen fiilikset Honor Playsta ovat vähän samat kuin Honor 10:stä (testi täällä), mutta koska arvostan erityisen hyvää kameraa, aivan samalle oksalle se ei omassa mittapuussani nouse halvemmasta hinnastaan huolimatta. Erikoiskoristeltu Gamer Edition on tyylikkään futuristisen näköinen ja sitäkin tulee käsittääkseni Suomen kaupoista löytymään, mutta pidin myös kympin revontulipinnasta.

PUBGin pelaaminen oli Playllakin mobiililaitteeksi ihan toimivaa sekä tasaisesti enimmäkseen pyörivää. Vaikka en omin silmin ole saanutkaan todistaa Huawein mittaustulosten mainostamaa (jopa) 60% tehonnousua GPU Turbon myötä, on silti todettava, että kyllä tässäkin kapulassa hinta/laatu-suhde on aikalailla kohdillaan. Vaikka pelaajakansaan kuulunkin, se ei kuitenkaan aiheuttanut itselleni sitä ‘vau’-reaktiota, jota Kim Jinkin Honorin käyttäjäkansalta kaipaili.

Veikkaan, että esports-näkyvyys, kolea Gamer Edition ja kohtuullinen hintalappu saavat liikkeelle ostosmielessä juuri sitä käyttäjäryhmää, jolle Play on suunnattu. Meikäläisestä se ampuu hieman ohi.



Toinen mielipide: turbotettu Android-pelipuhelin on hypensä veroinen


Teksti: Jukka O.Kauppinen




Pelivideoita





Lisää pelivideoita täällä, täällä ja täällä.

Honor Playlla otettuja kuvia ja videoita





Lisää videoita täällä ja täällä.




V2.fi | Toimitus
< Pelataanpa: MS-DOS-u... Honor Play - turbote... >

Keskustelut (1 viestiä)

Uppo

18.09.2018 klo 15.09

Hyvä artikkeli, tästä luurista kaipasinkin mielipiteitä vaikka ei ostoslistalla olekkaan.
Plussaa haastiksesta!

Kirjoita kommentti

13623

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova