Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Fallout 76 - askel ruuhkaisaan nuketyhjyyteen

Jukka O. Kauppinen

29.10.2018 klo 19.00 | Luettu: 2200 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Holvijonnejen paluu
Fallout. Rakastettu pelisarja astuu nyt aivan uuteen aikakauteen, joka on ruuhkaisuudestaan huolimatta myös kuollut. Fallout 76 on verkkopeli, jonka maailmaa kansoittavat erittäin elävät elävät ja niin kovin kuolleet kuolleet - sekä epäinhimilliset näiden välimuodot.

"Minä nautin roolipelini offlinessä", ilmoitti moni kuullessaan legendaarisen Fallout-pelisarjan seuraavan osan olevan verkkopeli. Ole hyvä vain, sitä iloa ei sinulta kukaan ole viemässä. Mutta kannattaa toki muistaa, että eihän tämä ole ensimmäinen kerta kun sitä yritetään. Project V13 -työnimellä tunnettu Fallout Online -roolipeli ehdittiin saada joskus 2006-2010 välisenä aikana tiettävästi varsin pitkälle, mutta peliprojekti kaatui sittemmin Interplayn ja Bethesdan raskaan sarjan välirikkoon, jota väännettiin sittemmin monta vuotta oikeudessa.

Fallout-verkkoroolipeli ei siten ole ollenkaan niin pyhäishäväistys kuin alkuun luulisi. Nyt aiheeseen tartutaankin uusin voimin, uudella kulmalla. Spoilaan jutun heti alkuunsa: kyllä tämä Falloutilta tuntui ja olisin ilomielin pelannut pidempäänkin. Mutta tiivis ennakointirysäys kesti vain sen aikaa, mitä testipalvelimet olivat avoimia.
Ghoulit ovat jo sen verran iholla, että VATSinkin kanssa ollaan hätää kärsimässä. Nythän peli ei hidastu lainkaan sitä käytettäessä. Pari laukausta ehtinee vielä räimäistä 95% osumatodennäköisyydellä ennenkuin toimintapisteet ovat tyhjät.

Tyhjän täysi autiomaa


Vault 76:n valtava ovi avautuu ydinsodan jälkeiseen maailmaan, jossa asiat ovat vielä huonommin kuin alkujaan kuviteltiin. Maailma on tyhjä, säteilevä ja epäterveellinen. Sen ensimmäiset tarinat johdattelevat uudet tulokkaat nopeasti seikkailun alkuun, mutta jo niistä käy ilmi tulevien tapahtumien omalaatuinen tyyli. Aiemmissa Fallouteissa holvistaan maan pinnalle kaivautuva asukki löysi ympäriltään elävän maailman, joissa riitti ihmisiä, olentoja ja seikkailuja. 76:ssa siellä on olentoja ja seikkailuja - mutta ei ihmisiä.



Mahdollisimman spoilaamattomasti sanottuna tuho täällä oli sen verran totaalinen, että vaikka osa ihmisistä selvisikin ydinsodan tuhosta, niin näiden yritykset rakentaa uusi yhteiskunta päätyivät tuhoon. Kaekki kuoloo. Elävien NPC-hahmojen puuttuessa holvijonnea kuljetetaan eteenpäin hieman eri tavalla rakennetuilla tehtäväkuvioilla. Ihmiselämän puute onkin kierretty ihan onnistuneesti. Tavoitteita ja tekemistä löytyy, halusi sitä sitten rautalangasta askel askeleelta väännettynä ja opastettuna tai omin päin sohellettuna.
Ei ole elämää ydintuhon jälkeen. Selviytyneiden ja näiden jälkeläisten elämää kerrotaan äänikirjoissa, tietokonetallenteissa ja muissa dokumenteissa, joita pelaaja löytää.

NPC-kuolleisuus tuntuu tosin myös jossain määrin oudolta, kun tätä peilaa sarjan aiempiin peleihin. Vaikka se tarinassa selitetäänkin, niin autius ja raunioituneiden kylien tutkiminen vähän masentaakin. Yhdysvaltain Appalakkien vuoristoon sijoittuva pelimaailma on kuin synkkyyden tiivistymää, kun ajattelee miten pinnanpäällisten toivo kuoli jo kauan sitten. Nyt uutta tulevaisuutta rakennetaan maan alla nousevien holvijonnejen voimin - mutta kauanko toivo kestää? Muuttuuko meno kovinkin Mad Maxiksi, kun porukat heimoutuvat ja aloittavan omien linnakkeidensa rakentamisen? Millaiseksi pelin PvP-maailma muodostuu? Yhteistyöhenkiseksi jälleenrakentamiseksi vai raa'aksi dystopiaksi?

Ainakin nyt betassa meininki oli ihan ystävällistä. Toisten mukaan oli helppo suunnata eikä kukaan harrastanut väkivaltaa. Tämä meininki tuskin jatkuu julkaisun jälkeen. Pelaajathan voivat esimerkiksi rakentaa omia tukikohtiaan Fallout 4:n leirien tapaan, ja muut pelaajat voivat hyökätä niitä vastaan. Ehkä näistä rakentelutaisteluista kasvaa ihan omanlaisensa pelinsisäinen kulttuuri?

Ylipäätänsäkin pelaaminen tuntui heti alusta saakka luontevalta ja tutulta, ainakin näin Fallout 3:n ja 4:n parissa lukemattomia tunteja viihtyneelle. Mutantoituneet eläimet, supermutantit ja ghoulit ovat ehtaa Fallout-kuvastoa, ja ihmisyydestä vapautettu luonto pursuaa omanlaistaan elämäänsä ja toimintaansa. Sekä pelimekaniikka että tyyli ylipäätään lainaavat kahdella kädellä nelosesta. Mitäpä sitä hyvää liikaa muuttamaan. Moninpelaamiseen on huomioitu muun muassa kommunikaatiotarpeet, ja pelaajat voivat pikaviestiä toisilleen myös sanattomasti valitsemalla emoteja ja pikaviestejä viestirullasta. Näpsäkkää ja näppärää.



Radioaktiivista seikkailtavaa


Fallout 76:n julkaisun lähestyessä on myös tavallaan kiintoisaa ennakoida millä tavoin peliä tullaan jatkokehittämään ja monetisoimaan. Peli lähtee mukaan kaupasta könttähinnalla, mutta ajankuvan mukaisesti pelaajilta pyritään taatusti höyläämään enemmänkin. Esimerkiksi perk-korttipakat vaikuttivat erittäin todennäköisiltä rahastuskohteilta. Pelaaja voi leveloidessaan istuttaa kykypisteitä haluamiinsa taitopuihin, mutta matkan varrella taskuun tarttuu myös perk-pakkoja, jotka osaltaan vaikuttavat hahmon kehitykseen. Satunnaisperkkejä sisältäviä keräilykorttipakkoja löytyy aivan taatusti pelin verkkokaupasta, eli euroja pöytään ja skillisetit kasvuun.
Päädyin sitten armeijaan.

Perkit ovat myös muokattavia siten, että pelaaja voi muokata aktiivista perkkivalikoimaansa lennosta tai yhdistää erillisiä kortteja vahvemmiksi. Hahmo, joka on sijoittanut SPECIAL-kehityspisteistään neljän pojoa vahvuuteen, Strenghtiin, voi käyttää neljän pisteen edestä Strenght-perkkikortteja. Ajatus onkin rohkaista pelaajia muokkaamaan hahmoaan tilanteen ja tavoitteiden mukaan sen sijaan, että kyvyt pysyvät samoina ja muuttumattomina koko loppuseikkailun ajan.

Mainiona uutena detaljina pelimaailmassa on erikoisempia Events-tapahtumia. Jossainpäin tapahtuu jotain uutta ja yllättävää, ja pelaajat voivat halutessaan teleportata suoraan tapahtumien ytimeen, olivat he missä tahansa. Eventseissä on kussakin oma pieni tarinanpoikasensa ja tavoitteensa, ja ensimmäisessä allekirjoittanut päätyi ottamaan yhteen seonneiden maanviljelysrobottien kanssa. Pikku eventti hoitui viidessä minuutissa, mutta veikkaisin niiden kasvavan pelin etenemisen myötä sekä mittakaavassa että vaikeudessa.

Eräs Fallouttien klassinen ominaisuus tosin on muuttanut tuntuvasti muotoaan, kun seikkailu siirtyi reaaliaikaiseksi moninpeluuksi. VATS-mekaniikkaa ei näet enää käytetä vuoropohjaisesti. Sitä on yksinkertaistettu tuntuvasti, sillä nyt VATS lukittuu haluttuun viholliseen ja mittaroi osumisen todennäköisyyttä samalla, kun möröt puskevat edelleen täysillä päälle. Jos hätä ei ole ihan hillitön voi tähtäyskohtaa vaihtaa. Todennäköisesti pelaaja kuitenkin pakenee suin päin takapelin ghoulilaumaa ja yrittää saada VATSilla edes jonkinlaisia osumia mökölaumaan ennen kuin actionpojot loppuvat kesken. Paniikkitilanteita tapahtuukin jo alkumetreillä selvästi enemmän kuin Fallout 4:ssä tai 3:ssa, kun enää ei pysähdytä miettimään ja taktikoimaan rauhassa. Samoin ajanhidastukset taitavat puuttua täysin buffauksista ja itse keitettävistä kemioista.
Pieni palanen pelimaailmasta.
Pip-Boy näyttää ja tuntuu entiseltään.

Muutoksia siis on, mutta ei mitään täysin pelin pilalle räjäyttävää ja muuttavaa, tosin ei myöskään mitään tähtipilviin nostavaa. Jo ensimmäinen ennakointisessio jätti selvän "tahtoo lisää" -kutinan, kun testipalvelimet sammuivat ja peli viskasi minut takaisin alkuruutuun. Servers are offline, mikä surullinen hetki, kun olin juuri onnistunut lurettamaan lauman supermutantteja löytämieni sotilasrobottien tukikohtaan ja ristituleen. Siellä kaukana olisi ollut paljon lisää tutkittavaa, mutta kuten roolipeleissä ja Fallouteissa yleensäkin, alkutasojen newbiella on vaarallista matkustaa. Pipe gunilla ja machetella ei välttämättä pärjää mutanttiolennoille, joita siellä kauempana luuraa. Mutta onhan siellä myös erilaisia tarinanpolkuja, uusia asioita tehtäväksi ja makoisampia palkintoja kerättäväksi. Ja kerättävää ja grindattavaa. Ruoka ja juoma ovat 76:ssa edellispelejä tärkeämmässä asemassa, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota ennen kuin lähtee kovin pitkälle toikkaroimaan.

Tärkeimmiten Fallout 76:sta löytää edelleen sen Fallout-fiiliksen, samoin kuin niin tragediaa että komiikkaa. Se on hieman erilaista mutta toimivaa seikkailtavaa, joka iskeytyi nopeasti selkäytimeen. Niin nopeasti, että kun palauduin betasessiosta arkeen eli Red Dead Redemption 2:een olin pitkään sekaisin pelijärjestelmistä. Fallout näet tekee joitakin asioita sen verran näppärämmin ja nopeammin, että yritin automaattisesti toimia niiden mukaan myös RDR2:n puolella.

Mutta voihan ihmisyys - pelin ja pelimaailman toimivuus verkkoseikkailuna jäi silti vielä avoimeksi. Plakkarissa ei ole vielä niin paljoa pelitunteja, että siitä uskaltaisi sanoa mitään muuta kuin, että "eivätpä nuo muut vielä paljoa haitanneet". Voinette päätellä tästä, että seikkailin aika lailla oldskoolisti omiani puuhastellen ja maailmaa ihmetellen. Muut introvertit seikkailijat ilahtunevat siitä, että peliin julkaistaan myöhemmin yksityispalvelimia, joilla maailmassa voi touhuta kaveriensa kanssa. Offline-tukea tai täysin soolona seikkailtavaa pelitilaa ei kuitenkaan ole toistaiseksi luvassa, joten onlinestelyä karsastaville vanhoille faneille tämä ei todennäköisesti toimi.

Summa summarum: ei tämä maailmaloppu ole vaan Fallout.

Fallout 76 julkaistaan 14.11.2018 PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Pelin kehittää Bethesda Game Studios ja julkaisee Bethesda Softworks.


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Pelataanpa: PS2-prom... V2.fi esittelee: Ame... >

Keskustelut (2 viestiä)

Wuli

30.10.2018 klo 05.33

Tämä toimii paremmin online pelinä https://www.youtube.com/watch?v=agPUnun9WCA
aski

30.10.2018 klo 09.33

Meh, maailma ilman tarinaa ei oikee kiinnosta (ja älkää sanoko että fetchquestit joita saa ruumiista on questejä)..

Kirjoita kommentti

60157

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova