Tuorein sisältö

V2.fi testasi: Razer BlackShark V2 - ja Creative SXFI Gamer -pelikuulokkeet

Manu Pärssinen

25.08.2020 klo 19.00 | Luettu: 664 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Kaksi tapaa erottua massasta
V2.fi:n testattavaksi saapui kaksi tuoretta pelikuulokesettiä, joista Razerin uutuus pyrkii erottumaan pelikuulokkeiden valtavasta valikoimasta muun muassa pelikohtaisilla THX-profiileilla ja Creative SXFI-teknologiallaan, jota markkinoidaan nyt entistä enemmän pelivinkkelistä.

Razer BlackShark V2


BlackShark V2:n paketti ja paketointi on reilusti luksuksempi kuin tämän hintaluokan kuulokkeille voisi ajatella. Avatessa pakkauksen sisältä paljastuu mm. kangaspussi kuulokkeiden kuljetusta ja säilytystä varten. Se on kiva lisä, vaikka materiaali tuntuukin halvalta. Sen sisuksista taas löytyy kolme pakkauspussia, joiden sisällä ovat itse kuulokkeet, irroitettava mikrofoni sekä kuulokepiuhan pidempi pätkä sekä 3,5mm liitin-USB-liitin-äänikorttiyhdistelmä. USB-liittimen tulppa ja johdon käärimiskiinnike ovat nekin kumimaista materiaalia ja piuha taas kangaspäällysteinen. Pieniä yksityiskohtia, mutta sellaisia, jotka monet valmistajat saattaat jättää kustannussyistä pois. Razer antaa siis heti kättelyssä miellyttävän fiiliksen.


Sama fiilis jatkuu, kun luurit laittaa korville. Siitä on aikaa, kun olen viimeksi Razerin kuulokkeita testannut, mutta tyynyjen materiaali on miellyttävän pehmeä, vaikka varmasti on tasapainoteltu myös sen kanssa, paljonko ne päästävät meteliä lävitse. Vaimennusefekti ei ole aivan yhtä tehokas kuin esimerkiksi jokin aika sitten testaamissani Sennheisereissä, mutta toisaalta Razerit tuntuvat päässä jonkin verran kevyemmiltä.

Windows 10 tunnisti USB-äänikortin välittömästi ja katselemani videostriimin puheäänet (NASAn lähetys astronauttien paluusta) selkenivät selvästi verrattuna koneeni kaiuttimiin. Sitten alkoikin tapahtua kummia: USB-äänikortti käynnisti Razer-ohjelmiston päivitys- ja asennusohjelman, mikä puolestaan alkoi sammutella sekä käynnistellä hiirtä ja näppistä. Razerin hiiri tokeni nopeasti käyttökuntoon, mutta Steelseriesin näppäimistö jäi käynnistysluuppiin ja muuttui käyttökelvottomaksi, kunnes irrotin kuulokkeet ja käynnistin koneen uudelleen. Hetken ihmeteltyäni lukaisin Razerilta tulleen sähköpostin uudelleen ja huomasin, että olisikin pitänyt käyttää (silloin) vielä julkaisematonta Synapse-ohjelmiston versiota. Muistakaa siis päivittää ohjelmistot ennen kuulokkeiden käyttöönottoa!

Muotoilultaan BlackShark V2:t ovat pelkistetyt, minkä pistän plussa-sarakkeeseen. Pääväritykseltään mustia kuulokkeita koristavat Razerin neonvihreät logot, sekä samanväriset sankaan menevät piuhat. Materiaalit ovat kaikki miellyttäviä kosketella, kuulokekuppeihin ei jää sormenjälkiä ja kuulokkeiden kiinnikkeet ovat metallia. Mainitsemani pieni luksuksen tuntu jatkuu vasemmasta kuulokkeesta löytyvästä äänenvoimakkuuden säädöstä, joka on ihan kunnon käänneltävä potikka, josta saa helposti sormilla kiinni. Siitä sietäisi monen kilpailijan ottaa oppia. Pieni nykämä puolivälissä lisää säätimen haptisuutta entisestään.


Kun astronautit saatiin turvaan, aloitin testin tätä tarkoitusta varten koostamallani muutaman kappaleen soittolistalla. Perusasetuksilla mustahaiden stereokuva on laaja sekä ilmava ja keskiäänet jopa inasen korostuneen selkeitä ja erottuvia - lauluäänet kuuluvat erityisen hyvin. Tämä lupaa hyvää peli/kommunikointipuolelle ja on yleistä tehopelaajille suunnatuissa headseteissä. Musiikkia kuunnellessa muut äänialat jäävätkin sitten vaimeammiksi, muttei kokonaisuus niin kamalalta kuulosta, etteikö näillä voisi satunnaisesti myös musiikkia kuunnella. Selvästi kuitenkin on painotettu niitä äänen ominaisuuksia, joita tarvitaan virtuaalisilla taistelukentillä. Razer Synapsesta löytyy myös monipuolinen taajuuskorjain, jolla asiaa saa korjattua jokaista kuuntelijaa henkilökohtaisesti miellyttävämpään suuntaan, mutta silti musiikin kuunteluun työpäivän aikana valitsen jotkin muut luurit. Laulupainoitteinen musiikki kuulostaa nillä kyllä erinomaisen luonnolliselta.

Elokuun kuudentena Razer julkaisi THX-profiilit ensimmäiselle satsille pelejä, jotka erityisen hyvin BlackShark V2:ten kanssa toimivat. Niitä ovat muun muassa Apex Legends, Cod:Warzone, Division 2, Rainbow Siege Six, Destiny 2, Final Fantasy XIV, CS:GO ja Valorant ja toistaiseksi kymmenkunta muuta. Tässä kohtaa testaus menee hieman mutuilun puolelle, mutta onneksi Synapse sallii ääniprofiilin vaihtelun lennossa, joten korvani havaitsivat eroa lähestyvien bottien sekä laukausten äänissä, kun Valorantissa vaihteli perinteisen Game Moden sekä “THX Competitive Moden” välillä. Sitä en osaa sanoa, kuinka paljon asiasta on etua ammattipelaajan korvissa, mutta selvästi vipu äänimaailmaa selkeytti. Tuomitsen kikan toimivaksi, mutta silti vähän kikkailuksi erottumisen nimissä. Razerin mikrofonia markkinoidaan Hyperclear-mainosnimikkeen kera ja kyllähän ääneni sen kautta selkeästi linjoille läksi, hyperselkeyden määritelmän voi tosin jokainen sitten miettiä omin korvin.

Razer tuntuu ottaneen monta asiaa huomioon BlackSharkeja väsätessään. Pidän myös siitä, että äänikortti/USB-sovitin kytkeytyy kuulokkeiden 3,5mm liittimeen ja niitä voi käyttää siis monessa muussakin laitteessa. Hintalappu on hieman satasen tuolla puolen, mutta kokonaispaketti on varsinkin pelaamista ajatellen laadukas siihen nähden, mikä tähdissä näkyköön.



Hintaluokka: 110 eur
Lisätietoa: Razer

Creative SXFI Gamer


Vaikka Creativen SXFI Gamer -kuulokkeet tuntuivat laadukkailta paketista ottaessa ja niiden kuuloketyynyjen materiaali lähes jumalaisen mukavalta sormilla puristaessa, aloitin asennusprosessin hieman epäluuloisena. V2.fi:ssä on tutustuttu korvia mittailevaan Creativen SXFI-teknologiaan pari kertaa aiemmin (SXFI AMP ja SXFI Air), eivätkä sen hyödyt oikein ole tulleet ilmeisiksi - tosin nyt teknologiasta on käytössä päivitetty versio (Gen2). Toiseksi, kuulokkeiden nimeäminen hieman ärsytti, sillä kuinka “Gamer” oikeasti voivat olla kuulokkeet, joissa lukee “Gamer”? Vähän sama kuin tuotteet, joissa lukee “vintage” tai “retro”, eivät oikeasti ole vintagea tai retroa... No, selvitetään!

Lyhyesti homma toimii näin: mobiililaitteelle ladataan SXFI-sovellus ja rekisteröidytään palveluun. Sovelluksella sitten otetaan ohjeistuksen mukaan kuva omasta päästä sekä korvista, minkä jälkeen se etsii tietokannastaan vastaavuuksia ja tekee ääniprofiilin niiden perusteella. Sitten tietokoneelle ladataan toinen sovellus (SXFI Control), jolla profiili siirretään kuulokkeille.


SXFI Gamerit tosiaan tuntuvat mukavan laadukkailta ja pieni luksuksen tuntu jatkuu korvatyynyjen erinomaisen materiaalien lisäksi muun muassa kevlar-päällysteisessä, juuri sopivan kankeassa USB-C-piuhassa sekä siinä, että mukaan on heitetty myös USB-USB-C-muuntopalikka siltä varalta, ettei koneesta satu USB-C:tä löytymään. Peukku ylös. Ulkoasullisesti ne ovat kohtuullisen tyylikkäät, visuaalista puolta hallitsevat kuulokekuppien pyöreät valorinkulat, jotka voi oman maun mukaan sammuttaa, kytkeä yksivärisiksi tai laittaa kierrättämään värispektriä (“rainbow”, toteaa luureissa asuva naisääni, jonka jännää aksenttia en osaa oikein laittaa maailmankartalle). Tähän kytkentään löytyy kivasti naksahtava nappi vasemman kuulokkeen etupuolelta. Enpä muista omista testeistäni muita kuulokkeita, joista valaistusta voi säätää suoraan ilman PC-apuohjelmia. Gamerit saa sovitettua isompaankin päähän ja pidin niitä omassani jopa yli 10 tunnin pätkiä, joten mukavuudesta ei ole lainkaan valittamista. Luurit painavat lähes 350 grammaa, joten kokemus saattaa vaihdella käyttäjästä riippuen.

SXFI-napin takaa löytyy kolme asentoa: pois päältä, SXFI On ja Battle Mode (taas kummastuttaa asian lausahtavan naisen aksentti). Pois päältä on tietenkin paras vaihtoehto musiikin kuunteluun ja täytyy sanoa että se miellytti. Creative on saanut aikaiseksi mukavan tasapainoisen äänimaailman myös musakulutukseen ja muun muassa elektronista musiikkia kuunnellessa bassopuoli on mukavan tukeva, muttei silti päällekäyvä. Entäs sitten se SXFI?

Katsellassani puhepainotteisia Youtube-videota SXFI päällä, havahduin jopa välillä siihen, että hetkinen, onkos minulla aamuyöllä kaiuttimet päällä, sillä puhe kuulosti selvästi tulevan edessäni olevista kaiuttimista eikä kuulokkeiden sisältä. Lisäksi puhe kuulosti erityisen luonnolliselta, vaikkei se kuulostanutkaan samalta, mihin oli kuulokkeita kuunnellessa normaalisti tottunut. Tämä SXFI:hän alkaa vakuuttaa meikäläisen! Sama kävi myös perheen muille koekaniineille, sillä ensimmäinen reaktio oli “hei, ääni ei tule nyt kuulokkeista… ei kun tuleehan se”.

Testiviikkojen loppupuolella aloin jo preferoida Youtuben katselua toiminto päällä, toki katsottavasta videosta riippuen. Akustinen musisointikin toimi, esimerkiksi Tears for Fearsin Curt Smithin tyttärensä kanssa esittämä Mad World (linkki) kuulosti mainiolta sekä SXFI pois päältä että päällä. Jälkimmäisessä tapauksessa toki erilaiselta ja ei niin hifi-hyvältä, mutta äänimaailma vei istumaan kaksikon viereen samaan olohuoneeseen.


Pelejä pelatessa tilaääni, tietyn äänialueen äänien erityinen selkeys (etenkin Battle Modessa) ja äänten kohtuullisen selkeä suunta avustavat ehkä jonkin verran niitä, jotka ovat pelikyvyissään sellaisella tasolla, että esimerkiksi PUBGissa tai Fortnitessa niistä hyötyvät. Itse tyydyin nauttimaan Microsoft Flight Simulatorissa sunnuntailentelystä sekä jälleen yllättävänkin realistisesta tunteesta siitä, että äänet kuuluivat siitä ympäristöstä, jossa virtuaalisesti olin, eivätkä korvillani olevista pehmokupeista. Kauhupelejä en edes uskaltanut kokeilla.

Mikrofonille tuli käyttöä monissa etätyöskentelyajan nettipalavereissa, enkä kertaakaan saanut palautetta siitä, että joku ei olisi kuullut, mitä sanoin. Mikrofonissa on ärsyttävästi vilkkuva punainen valo sen ollessa mutella, joten ellei palavereita ollut luvassa, irrotin koko mikrofonin. Muten joutuu myös painamaan päälle ja pois painikkeesta ja jokaisella kerralla selostajaääni toteaa tapahtuman, peittäen samalla alleen kaiken, mitä olisi ehkä pitänyt kuunnella. Tästä sain kummastusta kokouksissa, kun minulta kysyttiin jotain ja mikrofonin takaisin päälle kytkeminen kesti aina useita sekunteja.

SXFI-äänimaailma vaatii edelleen vähän totuttelua, mutta näin toisella kierroksella se pääsi yllättämään ja sille löytyi ihan oikeita käyttötarkoituksia. Musiikin kuunteluun se harvoin sopii, enkä oikein vakuuttunut leffojen tilaäänitunnelmastakaan, kun samalla tunsin menettäväni jotain tutuista äänimaisemista. Hyvin taltioidut, puheeseen painottuvat videot, podcastit ja pelit, joissa musiikki ei ole pääosassa sen sijaan tuottavat aivan uudenlaisia tuntemuksia. Koko paketti on laadukkaasti toteutettu ja hintalappu kohtuullinen, joten puolta tähteä enempää ei tarvitse silpaista pois. Kuulokkeet toimivat myös PS4:n ja Nintendo Switchin kanssa.



Hintaluokka: 130 eur
Lisätietoa: Creative

V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi trippaili: The... V2.fi varastolla: Mi... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova