Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Call of Duty: Black Ops Cold War betatesti (PS4 ja PC)

Miia Lyyra

30.10.2020 klo 10.45 | Luettu: 593 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

KYLMÄ SOTA HERÄTTÄÄ TUNTEITA
Ennakoimme aiemmin PlayStation 4:lla alpha-testissä ollutta Call of Duty: Black Ops Cold Waria (artikkeli) ja jokin aika sitten pääsimme tarkastelemaan jo hieman pidemmälle edennyttä betatestiä. PC:llä ja PlayStation 4:llä. Tässä ennakossa keskitytään niihin pelimuotoihin ja karttoihin, joita ei alpha-versiossa nähty.

Tutustumisretket viidakkoon, hiihtokeskukseen ja Uralin vuoristoon


Betatestissä uusia pelimuotoja olivat Fireteam: Dirty Bomb, VIP Escort sekä Combined Arms: Assault. Samalla päästiin tutustumaan muutamaan uuteen karttaan. Perinteisiin pelitiloihin saatiin lisäys viidakkoisesta Cartel-alueesta. Fireteam: Dirty Bomb -otteluita taas käytiin hiihtokeskus Alpinessa sekä Uralin vuoristossa olevalla Ruka-alueella.


VIP Escort oli sinänsä mielenkiintoinen, mutta sai minulta vähiten huomiota. Pelimuodossa vastakkain asettuvat kaksi kuuden hengen joukkuetta, joiden tehtävänä on vuorotellen saattaa omasta joukkueesta satunnaisesti valittu VIP-henkilö suojattuna helikopterin kyytiin. Vastajoukkueen tehtävänä on pysäyttää pakeneminen tappamalla saatettava ja henkivartijat. VIP Escort jäi betatestissä melko vaisuksi kokemukseksi, sillä tuntemattomien kanssa tehtävän suorittaminen on haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Harva tiimikavereista ymmärsi, mistä tehtävässä on kysymys, joten ottelut hävittiin melko nopeasti.

Combined Arms: Assault on alpha-versiossa nähdyn Dominationin sisar. Assaultissa valloitetaan “lippualueita” ja ottelun voittaa tiimi, joka saa vallattua kaikki alueet itselleen ja puskettua vastajoukkueen perääntymään omalle spawn-alueelleen asti. Assault on kuitenkin melkoista hinkkaamista, sillä mikäli joukkueet ovat tasaväkisiä, kamppaillaan koko ottelu lähinnä keskellä olevan “ei kenenkään” alueen herruudesta. Lähes poikkeuksetta Combined Arms: Assault -ottelut venyivät jatkoajalle, mikä tekee matseista pitkiä. Testien perusteella selkeämmät säännöt sisältävä Domination on enemmän minun makuuni.


Mutta ai että. Fireteam: Dirty Bomb. Ehdottomasti suosikkini, joka yhdistää Call of Dutyn Warzonea, Blackoutia ja Call of Duty: Modern Warfaren Ground Waria. Mukana on yhteensä 10 tiimiä, joissa jokaisessa on neljä jäsentä. Joukkueiden tehtävänä on kerätä alueelta uraania, joka tulee toimittaa pommien luo. Kun uraania on tarpeeksi, voi pommin räjäyttää. Ensimmäisenä 500 pistettä kerännyt tiimi voittaa ottelun. Helppoa? Ei todellakaan. Pommeja on kerrallaan vain viisi kappaletta, joten on todennäköistä, että moni tiimi haluaa tuoda uraania samalle alueelle ja räjäyttää pommin pisteiden toivossa. Fireteam: Dirty Bombissa tiimityöskentely on tärkeässä osassa, sillä sooloilevan joukkueen on mahdotonta saada mitään aikaiseksi. Pelimuoto on varmasti herkkua Warzonesta pitäville pelaajille.

Voihan Cartel sentään. Cartel-kartta sai haaveilemaan ruohonleikkurista, sillä alueen puskien peitossa oleva keskialue onnistui herättämään raivoa joissakin pelaajissa. Pöpelikkö on hyvä suojapaikka vihollisille, mutta siellä on myös hyvä pitää turret-tykkiä ja miinoja piilossa. Tämä ärsyttää, mikäli niitä ei näe ja niihin kuolee. Puskat ovat menneet joillakin niin pahasti tunteisiin, että he vaativat niiden poistamista. Minun mielestäni puskat saisivat jäädä, sillä ne tekevät kartassa pelaamisesta taktisempaa sekä hidastavat päästä päähän juoksemista.

via GIPHY



Tarkka-ampujat ja huijarit ärsyttävät


Ei ollut yllätys, että myös betatestin aikana osa pelaajista ilmaisi mielipiteensä koskien SBMM-järjestelmää, vaikka Treyarchin Martin Donlon kertoi jo aiemmin Twitterissä, että SBMM on ollut käytössä jo sarjan aiemmissa teoksissa. Tällä kertaa testijakson aikana esiin nousi kuitenkin isompi ongelma: huijarit. Nämä niljakkaat pelaajat löysivät tiensä betatestiin, mikä herätti luonnollisesti ärsytystä. Miksi joku edes jaksaa huijata betatestissä? Koska Call of Duty: Black Ops Cold War tukee alustojen välistä ristiinpeluuta, päättivät jotkut konsolipelaajat kytkeä ominaisuuden pois päältä, jolloin vastassa ei olisi ollut tietokonepelaajia. On sanomattakin selvää, että kehittäjien on päästävä huijareista eroon, sillä keplottelijoiden seurasta ei nauti kukaan.


Betavaiheessa esille nousi myös Satellite-karttaan kohdistunut “ongelma” - tai no, voiko sitä oikeastaan ongelmaksi kutsua, sillä samankaltaista menoa on nähty jo pelisarjan aiemmissa osissa. Ongelmana on, että alueen hiekkdyynit täyttyvät lähes jokaisessa ottelussa tarkka-ampujista. Ei ole merkitystä, mitä pelimuotoa kartassa pelataan, sillä lähes poikkeuksetta kukkuloilla seisoo kymmenen sotilasta tarkkuuskiväärit kädessään. Useat ottelut hävitään vain siksi, että pelaajat keskittyvät ampumaan toisia, eivätkä valtaamaan alueita esimerkiksi Hardpoint-pelimuodossa. On vaikea sanoa mikä tilanteeseen auttaisi. Ehkä dyyneille pitäisi sijoittaa jotakin, jotta se estäisi samanlaisen tarkka-ammunnan kuin betassa.

V2.fi | Miia Lyyra
< V2.fi avasi laatikon... V2.fi pelasi: Good M... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova