Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Atlas Rogues (PC)

Miia Lyyra

02.12.2020 klo 11.26 | Luettu: 1945 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

ÄLÄ ANNA VIIMEISEN REAKTORIN RÄJÄHTÄÄ
Onko sielussasi rogue-lite-henkisen pelin mentävä aukko? Saanen luvan esitellä toistaiseksi early access -leimatun Atlas Roguesin.



Uudestaan!


Atlas on vaarassa, sillä viimeinen reaktori on räjähdyspisteessä ja sinulla on 30 päivää aikaa pelastaa planeetta tuholta. Operaatio on mahdollista suorittaa maksimissaan yhdessä kolmen ystävän kanssa, mutta halutessaan tantereille voi painella myös yksin. Tuolloin pelaajan on ohjastettava neljää sankaria itsenäisesti. Siinä missä pelin jonkinlainen “esi-isä” Atlas Reactor oli PvP, on Atlas Rogues taas PvE. Rogue-henkisesti taistelutantereella kuoleminen palauttaa pelaajan takaisin lähtöruutuun ja Atlas Roguesissa tämä tarkoittaa paluuta takaisin päivään 30. Tarkoituksena on päihittää kaikki vastustajat ja päästä nujertamaan loppuvastustaja. Mikäli taistoissa pärjää hyvin, palkitaan pelaaja muun muassa taitopisteillä, joilla voi kehittää omaa sotilasvalikoimaansa paremmaksi.


Pelaajan mielenkiintoa yritetään pitää yllä satunnaisesti muodostuvilla kentillä. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei alueita voi opetella ulkomuistista. Testijakson aikana alueet kuitenkin muistuttivat toisiaan visuaalisesti melko paljon, vaikka muu sisältö kuten vihollisten sijainti ja suojamuurien paikat muuttuivat. Pelimekaniikallisesti kyseessä on hyvä koukku, mutta itsessään sen käyttäminen ei kuitenkaan riitä tekemään pelistä hyvää. Itse pääsin parhaimmillaan päivään numero 17. Ennen kyseistä päivää vihollisten tainnuttaminen oli lapsellisen helppoa ja naureskelin matkalla kentästä toiseen, kunnes yhtäkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta normaaliksi merkitty kenttä osoittautui tuomioksi. Tämä on tietenkin pelin henki, mutta kieltämättä alueiden vaikeustasoa voisi hieman tasoittaa, sillä yhtäkkinen vaikeustason nousu nakertaa liikaa.

Ongelmat ja Atlas Reactor varjostavat suosiota


Kun ennakoin early accessissa olevia teoksia, yritän aina painottaa sitä, että kyseessä on keskeneräinen teos. On onni, että on olemassa betatestejä ja early access -vaiheita, sillä niissä saadaan mahdollisesti karsittua isommat ja pienemmät lapsukset pois. Atlas Rogues on ansaitusti vielä kehitysvaiheessa, ja korjattavaa on todella paljon. On jopa vaarana, että isommat bugit karkottavat pois odottelijat, sillä markkinoilla kilpailu on kovaa. Ikävän tilanteesta tekee se, että jotkut pelin ongelmista haittaavat pelaamista.


Isoin ongelma on automaattisesti toimiva kamera, joka aiheuttaa hetkellistä pelinäkymän katoamista mustien palkkien taakse. Kamera siis kuvaa väärää kohta ja estää areenalle näkemisen. Samalla tämä tarkoittaa, ettei esimerkiksi vihollisen sijaintia ja liikkeitä näe ollenkaan. Erityisesti tilanne kismittää silloin, kun ottelu hävitään kuvakulman ongelmien takia. Kameraa koskeva ongelma tulisi olla korjauslistalla ensimmäisenä, sillä nyt pelin pariin palaaminen ei houkuttele.


Toinen iso ongelma on käyttöliittymä, joka on todella huono ja epälooginen. Vietin alkuvalikossa yli 15 minuuttia aikaa etsien nappulaa, josta voisin aloittaa pelin. Käyttöliittymä tuo mieleen vuosikymmeniä vanhat pelit, ja saa pohtimaan, onko siihen oikeastaan edes haluttu panostaa? Vaikuttaisi siltä, että tarvittavat asiat on vain haluttu lätkiä ruudulle näkyviin miettimättä sen enempää miltä ne näyttävät tai miten ne toimivat. Toisaalta ymmärrän, jos kehittäjät ovat halunneet panostaa taisteluun ennen käyttöliittymää. Panostamattomuus aiheuttaa kuitenkin myös muita ongelmia, sillä tutoriaali tai muut ohjeet pelin aikana eivät juurikaan selitä pelaajalle mitä eri termit ja kyvyt oikeastaan tarkoittavat. Kaikkea ei tietenkään tarvitse tietää etukäteen, yllätysten jättäminenkin on mukavaa, mutta perustermistöön olisi mukava saada selkoa.


Kannattaako early access -peliin sijoittaa 20 euroa? Kyllä ja ei. Kannattaa muistaa, että tällaiset teokset ovat vielä oikeasti kehitysvaiheessa. Jotkut eivät koskaan edes päädy lopulliseen julkaisuun, vaan kuoppaantuvat ennen aikojaan. Jos jokin on varmaa, niin se, että Atlas Roguesia ei kannata laittaa samalle viivalle Atlas Reactorin kanssa, sillä kyseessä on kaksi eri peliä. Aika näyttää miten käy. Uutisten mukaan kehittäjät ovat julkaisseet jo useita hotfixejä sekä ovat tekemässä isompaa päivitystä, jonka pitäisi korjata ongelmia. Lisäksi pelaajat voivat antaa palautetta tekijöille esimerkiksi Discord-palvelun kautta. Intoa ei siis ainakaan puutu ja joskus hyvää kehitystyötä kannattaa tukea. Korvan taakse pelin nimi kannattaa kuitenkin laittaa, mikäli sattuu olemaan genren ystävä.

V2.fi | Miia Lyyra
< V2.fi pelasi: NBA 2K... Pelataanpa: Itsepäis... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova