V2.fi ennakoi: Call of Duty: Black Ops 7 (PS5)
Seinäloikallinen vuosipäivitys
Pelivuosi 2025 on päätymässä sesonkiaikaan, ja verkkoräiskintäpelipuolella nähdään mielenkiintoinen kamppailu: Battlefield vastaan Call of Duty. Vuoden 2021 merkit ovat ilmassa - BF on jälleen positiivisella vireellä peliväen huulilla, mutta niinköhän vain tuttu ja turvallinen CoD korjaa potin. Vaikka pelisarjoilla on paljon eroavaisuuksia, isossa kuvassa ne taistelevat pitkälti samoista pelaajista. Battlefield vaikutti beta-testin perusteella mainiolta, ja tällä kertaa summataan yhteen kilpailijasarjan betatestin antia.

Black Ops 7:n betaa voisi kuvailla lyhyesti sanalla yllätyksetön. Sanaa ei kuitenkaan tule painottaa pelkästään negatiivisessa valossa, sillä peliteknisesti kaikki toimii yhtä hiotusti kuin aiemmin – pienten lisämausteiden kera. Toisaalta pienet reseptipäivitykset eivät tuota suurempia wau-efektejä. Lähitulevaisuuteen sijoittuvasta pelistä on esimaistiaisena tarjolla kuusi erilaista moninpelikarttaa, tuttujen perinteisten pelimuotojen lisäksi yksi kokonaan uusi pelimuoto sekä maistiainen Zombies-tilasta.

Viimevuotisen painoksen ihmetys, syöksy mihin tahansa suuntaan, on saanut jatkoksi seinäloikan. Käytännössä uudistuneessa hypyssä loikataan seinää vasten, josta tossut pompauttavat vielä toiseen loikkaan. Tämä mahdollistaa kiipeämisen korkeammalle, esimerkiksi rakennuksen toisessa kerroksessa sijaitsevalle parvekkeelle tai pidemmän rotkon yli – taisteluun tuomia yllätysmomentteja unohtamatta. Uudistus ei ole niin merkittävä kuin vuoden takainen syöksyntä, mutta tarjoaa sekin uudenlaista huomioitavaa taistelun tuoksinaan. Kartoissa muutos on huomioitu selvästi, ja pelaaja ohjataan käyttämään ominaisuutta. Kiipeilyä rajoittavia näkymättömiä seiniä oli tosin havaittavissa, mikä latisti hieman tunnelmaa.
Kaikki betassa nähdyt pelikartat olivat kompakteja sokkeloita, ja suuret avoimet alueet olivat tulkinnasta riippuen vähissä – tai niitä ei ollut lainkaan. Estetiikaltaan kenttien ulkoasut erosivat toisistaan, mutta rakenteellisesti ne olivat turhan samankaltaisia. Lobbyn karttaäänestyksessä minulle oli yhdentekevää, kumpi vaihtoehto valittiin, koska kentät tuntuivat niin samanlaisilta. Viime vuonna tunne oli samoin välinpitämätön, mutta silloin syy oli hieman positiivisempi – pidin lähes kaikista Black Ops 6:n kartoista.

Pelimuotojen uutuus on Overload, jossa tiimin tehtävänä on kuljettaa kentän keskelle ilmaantuva ylikuormituslaite vastapuolen maalialueelle. Kohteen kuljettamiseen riittää yksi pelaaja, ja laite putoaa siihen paikkaan, jos sitä kuljettanut teloitetaan. Kohteen sijainti esitetään näkyvästi koko ajan, joten sitä ei tarvitse etsimällä etsiä. Pelimuodossa on tuttuja piirteitä esimerkiksi legendaarisesta Capture the Flag -tilasta, mutta se on käännetty intensiivisemmäksi yhden kohteen formaatiksi. Taistelu oli hektistä ja vaati edes pientä yhteistyötä, jotta kohde liikkui mihinkään. Pienet kartat tekevät etäisyyksistä lyhyitä, joten kuollut pelaaja ehti nopeasti takaisin häiritsemään laitteen siirtoyrityksiä.
Zombies-pelimuodon puolella ennakkotestaajat pääsivät kokeilemaan ennennäkemättömän suuren (lupausten perusteella) kartan pientä osaa Survival-muodossa. Vandorn Farmilla zombijoukon taltuttaminen oli melko rentouttavaa puuhaa, ja tiimipeli toimi yllättävän hyvin jopa tuntemattomassa seurassa, koska kaikki tapahtui pienellä alueella. Erä käynnistyi pieneltä farmipihalta, jonka ympärillä oli avattavissa kolmen rakennuksen ovet sekä portaikko talon ja ladon yhdistävään kellariin. Sunnuntaipelailijan silmin oli mukavaa, kun alueen salat olivat nopeasti opittavissa. Ilmeisesti vastaavia pieniä osasia on kokonaisessa pelissä useampi, ja ne nivoutuvat yhteen CoD-historian suurimmassa Zombie-kartassa.

BO7-beta antoi hyvän esimaun tulevasta. Zombies-puoli tuntui poikkeuksellisesti mielenkiintoisemmalta, sillä toimiva moninpelikonsepti kompuroi kenttäsuunnittelun tasapaksuudessa. Onhan se hieman huolestuttavaa, kun tarjolla oli kuusi erilaista karttaa, mutta kaikki maistuivat samalta. Futuristiset ja kliiniset kentät eivät tässä vaiheessa herätä suurta kiitosta, ja toivotaan, että parhaat ympäristöt ovat vielä kokematta. Muuten peli on tutunomainen – toimii takuuvarmasti, joskin sunnuntaipelaajalle voi riittää hyvin viime vuoden painos näiden esifiilisten perusteella. Odotan lopullista versiota, mutta ennakon perusteella kilpaveli Battlefield vei pidemmän korren.
Kehittäjä: Treyarch, Raven Software
Julkaisija: Activision
Alustat: PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One, Xbox Series X/S
Julkaisu: 14.11.2025
Lisätietoja: callofduty.com/blackops7






Black Ops 7:n betaa voisi kuvailla lyhyesti sanalla yllätyksetön. Sanaa ei kuitenkaan tule painottaa pelkästään negatiivisessa valossa, sillä peliteknisesti kaikki toimii yhtä hiotusti kuin aiemmin – pienten lisämausteiden kera. Toisaalta pienet reseptipäivitykset eivät tuota suurempia wau-efektejä. Lähitulevaisuuteen sijoittuvasta pelistä on esimaistiaisena tarjolla kuusi erilaista moninpelikarttaa, tuttujen perinteisten pelimuotojen lisäksi yksi kokonaan uusi pelimuoto sekä maistiainen Zombies-tilasta.

Viimevuotisen painoksen ihmetys, syöksy mihin tahansa suuntaan, on saanut jatkoksi seinäloikan. Käytännössä uudistuneessa hypyssä loikataan seinää vasten, josta tossut pompauttavat vielä toiseen loikkaan. Tämä mahdollistaa kiipeämisen korkeammalle, esimerkiksi rakennuksen toisessa kerroksessa sijaitsevalle parvekkeelle tai pidemmän rotkon yli – taisteluun tuomia yllätysmomentteja unohtamatta. Uudistus ei ole niin merkittävä kuin vuoden takainen syöksyntä, mutta tarjoaa sekin uudenlaista huomioitavaa taistelun tuoksinaan. Kartoissa muutos on huomioitu selvästi, ja pelaaja ohjataan käyttämään ominaisuutta. Kiipeilyä rajoittavia näkymättömiä seiniä oli tosin havaittavissa, mikä latisti hieman tunnelmaa.
Labyrintin mysteeri
Kaikki betassa nähdyt pelikartat olivat kompakteja sokkeloita, ja suuret avoimet alueet olivat tulkinnasta riippuen vähissä – tai niitä ei ollut lainkaan. Estetiikaltaan kenttien ulkoasut erosivat toisistaan, mutta rakenteellisesti ne olivat turhan samankaltaisia. Lobbyn karttaäänestyksessä minulle oli yhdentekevää, kumpi vaihtoehto valittiin, koska kentät tuntuivat niin samanlaisilta. Viime vuonna tunne oli samoin välinpitämätön, mutta silloin syy oli hieman positiivisempi – pidin lähes kaikista Black Ops 6:n kartoista.

Pelimuotojen uutuus on Overload, jossa tiimin tehtävänä on kuljettaa kentän keskelle ilmaantuva ylikuormituslaite vastapuolen maalialueelle. Kohteen kuljettamiseen riittää yksi pelaaja, ja laite putoaa siihen paikkaan, jos sitä kuljettanut teloitetaan. Kohteen sijainti esitetään näkyvästi koko ajan, joten sitä ei tarvitse etsimällä etsiä. Pelimuodossa on tuttuja piirteitä esimerkiksi legendaarisesta Capture the Flag -tilasta, mutta se on käännetty intensiivisemmäksi yhden kohteen formaatiksi. Taistelu oli hektistä ja vaati edes pientä yhteistyötä, jotta kohde liikkui mihinkään. Pienet kartat tekevät etäisyyksistä lyhyitä, joten kuollut pelaaja ehti nopeasti takaisin häiritsemään laitteen siirtoyrityksiä.
Pieni pala suurinta
Zombies-pelimuodon puolella ennakkotestaajat pääsivät kokeilemaan ennennäkemättömän suuren (lupausten perusteella) kartan pientä osaa Survival-muodossa. Vandorn Farmilla zombijoukon taltuttaminen oli melko rentouttavaa puuhaa, ja tiimipeli toimi yllättävän hyvin jopa tuntemattomassa seurassa, koska kaikki tapahtui pienellä alueella. Erä käynnistyi pieneltä farmipihalta, jonka ympärillä oli avattavissa kolmen rakennuksen ovet sekä portaikko talon ja ladon yhdistävään kellariin. Sunnuntaipelailijan silmin oli mukavaa, kun alueen salat olivat nopeasti opittavissa. Ilmeisesti vastaavia pieniä osasia on kokonaisessa pelissä useampi, ja ne nivoutuvat yhteen CoD-historian suurimmassa Zombie-kartassa.

BO7-beta antoi hyvän esimaun tulevasta. Zombies-puoli tuntui poikkeuksellisesti mielenkiintoisemmalta, sillä toimiva moninpelikonsepti kompuroi kenttäsuunnittelun tasapaksuudessa. Onhan se hieman huolestuttavaa, kun tarjolla oli kuusi erilaista karttaa, mutta kaikki maistuivat samalta. Futuristiset ja kliiniset kentät eivät tässä vaiheessa herätä suurta kiitosta, ja toivotaan, että parhaat ympäristöt ovat vielä kokematta. Muuten peli on tutunomainen – toimii takuuvarmasti, joskin sunnuntaipelaajalle voi riittää hyvin viime vuoden painos näiden esifiilisten perusteella. Odotan lopullista versiota, mutta ennakon perusteella kilpaveli Battlefield vei pidemmän korren.
Kehittäjä: Treyarch, Raven Software
Julkaisija: Activision
Alustat: PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One, Xbox Series X/S
Julkaisu: 14.11.2025
Lisätietoja: callofduty.com/blackops7






Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti