V2.fi pelasi: Elden Ring: Nightreign – Forsaken Hollows
Nightreign sai vihdoin lisää sisältöä, mutta ei suinkaan ilmaiseksi
Viime kesänä julkaistu Elden Ring: Nightreign oli hauska sivupeli, joka remixasi Elden Ringistä tuttuja hirviöitä ja maisemia kolmen pelaajan yhteistyöpeliksi. Parhaimmillaan Nightreign on huikea kokemus, jossa voitot tuntuvat vielä perinteisiä FROM Softwaren yksinpelejä suuremmilta jutuilta, mutta turhan usein se on myös hyvin turhauttava peli, jossa tappiot seuraavat toisiaan.

Siinä on kuitenkin pari suurta ongelmaa. Tai oikeammin ehkä yksi suuri ongelma, jossa on pari puolta. Koko ideana oli kierrättää pomoja, aseita ja hirviöitä muista FROMSoftin peleistä, mikä oli hauska idea, koska se olisi voinut parhaimmillaan antaa pelaajille tilaisuuden taistella vaikka Dark Souls 3:n pomoja vastaan Elden Ringin ja Dark Soulsin aseilla. Näin siis teoriassa, mutta käytännössä ei niinkään.

Peli kun sisälsi aivan liian vähän kaikenlaista sisältöä. Vain yksi kartta, vain muutama pomohirviö, vain vähän erilaisia aseita, loitsuja ja varusteita. Homma alkoi toistaa itseään jo muutaman illan pelaamisen jälkeen.
Alkuperäisessä arvostelussani toivoin, että FROMSoft tulisi paikkaamaan aukkoja päivitysten myötä, koska niinhän nämä game as a service –tyyliset livepelit toimivat. Mutta eivät ilmeisesti FROMSoftin kirjoissa, koska niitä päivityksiä ei ole näkynyt. Ei ainakaan ilmaiseksi, sillä joulukuun alussa julkaistiin 15 euron hintainen lisäsisältö, jonka kehutaan parantavan juuri tätä puolta pelistä.
Näin siis teoriassa.

15 euron hintainen (tai pelin kalleimman keräilyversion kausikorttiin kuuluva) Elden Ring: Nightreign — Forsaken Hollows on puhdas lisäsisältöpaketti, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan lisää peliin kaksi uutta pelattavaa hahmoa, yhden uuden pääpomon, yhden uuden kartan ja pari uutta minipomoa hirviöjahtien ensimmäistä ja toista iltaa varten.
Paperillakin sisällön määrä on hieman heppoinen, mutta todellisuus on tavallaan vielä karumpi. Paketista tosiaan löytyy uusi kartta, joka on tyyliltään ja mekaismeiltaan hyvin erilainen kuin se peruspelin ainut kartta. Mutta uusi kartta on sidottu kiinteästi paketin uuteen pomoon, joten sitä ei pääse näkemään, ellei halua metsästää nimenomaan sitä yhtä pomoa. Vähän heikompi juttu, kun aiempien pomojen vaikeammat versiot ovat olleet se ainoa uusi sisältö, jota peruspeliin on kuukausien aikana lisätty.

Paljon alkuperäistä karttaa sokkelomaisempi uusi maailma pistää pelaajat kiipeilemään jättimäisten kristallien ja irrallisten saarekkeiden välillä risteilevien raunioiden päällä. Ideat ovat hauskoja ja oli todella kiva päästä taas kokemaan niitä alkuperäisen pelin ensimmäisten päivien fiiliksiä, kun kukaan ei tiennyt, miten kaikki toimii, eikä kukaan ollut vielä osannut optiomoida pelikerrasta toiseen toistettavaa reittiä. Toisaalta kolikon kääntöpuolella suuri osa pelikerroista päättyi jo ennen ensimmäistä välipomoa, kun muut pelaajat turhautuivat pudottuaan liian monta kertaa rotkoon tai jäätyään jumiin pelialueen ulkopuolelle.
Forsaken Hollows ei myöskään sisällä lainkaan uusia aseita tai varusteita, jotka piristäisivät peliä ja monipuolistaisivat sen erilaisia hahmobuildeja, mikä on jo suorastaan hämmentävä puute. Miten vaikeaa voi olla lätkiä mukaan asemalleja ja niiden ominaisuuksia aiemmista peleistä? Vai pihdataanko niitä jotain myöhempää lisälevyä varten siinä toivossa, että joku vielä pelaa Nightreigniä vaikka kesällä 2026?

Koska voin todeta jo nyt, että sen idean suhteen ei näytä kovin hyvältä. Parin viikon testijakson aikana peliseuran löytäminen oli yleisestikin hidasta ja vaikeaa, mutta lisäsisällön pomojahtiin kavereita sai välillä odottaa puoli tuntia tai kauemminkin. Ja koska peliin ei ole vieläkään lisätty mahdollisuutta pelata bottien kanssa, se on vähän tyhjempi arpa, se.
Mutta entä ne kaksi uutta hahmoa? Niillä voi sentään pelata missä kartassa tahansa, mitä pomoa vastaan tahansa? Ilokseni voin todeta, että näin on. Ja näin ne ovatkin lisäsisällön merkittävin uusi juttu, mikä mielessä on taas hyvin hämmentävää, että toinen niistä on miltei naurettavan ylitehokas, toinen taas koomisen hyödytön.

Uudet hahmot saapuvat peliin omien tarinoidensa kera, joita peruspelin tavoin suoritetaan tappamalla pomoja ja keräämällä niiltä esineitä, jotka sitten aina avaavat katsottavaksi uusia muistoja tai uusia haastetehtäviä.
Hahmoista ensimmäinen, naispuolinen pappi tai kenties haudankaivaja, on se rikkinäisen tehokas tulokas. Hänen erikoiskykynsä muuttaa haudankaivajattaren hetkeksi normaalia nopeammaksi ja kovempaa lyöväksi supersankariksi, kun taas harvemmin käytössä oleva Ultimate-kyky pistää papin syöksymään ilman halki Teräsmiehen tavoin ja puukottamaan vihollista kirotulla kylkiluulla, tehden runsaasti vahinkoa ja kiroten uhrinsa. Kyky olisi jo itsessään todella tehokas, mutta lisäkivana sen jäähtymisaika resetoituu aina kun joku tiimikaveri käyttää omaa Ultimate-kykyään. Niinpä pappi pystyy usein paukuttamaan niitä menemään kolme putkeen, mikä riittää pudottamaan loppupomotkin puolikuolleiksi.
Toinen hahmo taas tuntuu olevan kuin Elden Ring –streamaajien haastepelejä varten suunniteltu. Miespuolisen tutkijan erikoiskykynä on, että hän pystyy kantamaan mukanaan normaalia enemmän käytettäviä esineitä, ja ne tehostuvat sitä enemmän, mitä enemmän niitä käyttää. Hänen Ultimate-kykynään taas on naurettavan hitaasti toimiva skanneri, joka kyllä täyden latauksen jälkeen tekee vihollisista normaalia haavoittuvaisempia ja lisäksi linkkaa skannatut viholliset yhteen, haavoittaen kaikkia kun kepittää yhtä turpaan. Mutta lataaminen kestää tosiaan aivan naurettavan kauan ja käytännössä vaatii, että pelaaja seisoo paikallaan täyttämässä mittariaan, sillä esimerkiksi väistöt keskeyttävät skannauksen välittömästi. Ja jos Elden Ringissä jotain täytyy esimerkiksi pomomatseissa tehdä, niin väistellä.

On mahdollista, että en vain tajua tutkijan kätkettyä syvyyttä ja Hidetaka Miyazakin neroutta, ja jos näin on, niin osoittakaa pahoitteluni kaverin suuntaan. Mutta ei siitä pääse mihinkään, että tutkijalla pelaaminen tuntui samalta kuin se legendaarinen Bitcoin-meemi: ”ei se voi olla noin typerää. Selität sen varmasti väärin”. Mutta jos olen missannut jotain, niin eipä peli kyllä anna myöskään mitään vihjeitä siitä, mitä se voisi olla.
Niin olemmekin nyt kiintoisassa tilanteessa, sillä Forsaken Hollows on tavallaan olosuhteidensa uhri, mutta tavallaan myös hämmentävästi suunniteltu paketti. Ei se ole toki pelin kehittäjien tai lisälevyn vika, että sen ostomäärät tuntuvat jääneen aika vähäisiksi, joten seuran löytäminen uudelle alueelle ja uuden pomon jahtaamiseen on hidasta ja hankalaa. Toki tiimi olisi voinut julkaista uuden kartan ja uuden pomon ilmaisena päivityksenä, mutta ymmärrän kyllä, miksi näin ei ole tehty: ei Forsaken Hollow nytkään sisällä varsinaisesti liikaa tavaraa.

Niinpä kuvio on tavallaan sama kuin viime kesänä: jos meinaat ostaa Forsaken Hollown ja saada siitä kaiken irti, joudut käytännössä samalla myös pakottamaan pari kaveria ostamaan sen ja pelaamaan sitä aktiivisesti. Uudet hahmot ovat kiva juttu, mutta enpä tiedä, maksaisinko niistä 15 euroa, varsinkin kun koko peli tuntuu olevan näivettymässä pelaajien puutteeseen.
Todella harmillista, sillä paremmin tuettuna Nightreign olisi voinut olla todella hauska ja viihdyttävä tapa fiilistellä FROMSoftin huippupelien ja niiden muistojen parissa.

Siinä on kuitenkin pari suurta ongelmaa. Tai oikeammin ehkä yksi suuri ongelma, jossa on pari puolta. Koko ideana oli kierrättää pomoja, aseita ja hirviöitä muista FROMSoftin peleistä, mikä oli hauska idea, koska se olisi voinut parhaimmillaan antaa pelaajille tilaisuuden taistella vaikka Dark Souls 3:n pomoja vastaan Elden Ringin ja Dark Soulsin aseilla. Näin siis teoriassa, mutta käytännössä ei niinkään.

Peli kun sisälsi aivan liian vähän kaikenlaista sisältöä. Vain yksi kartta, vain muutama pomohirviö, vain vähän erilaisia aseita, loitsuja ja varusteita. Homma alkoi toistaa itseään jo muutaman illan pelaamisen jälkeen.
Alkuperäisessä arvostelussani toivoin, että FROMSoft tulisi paikkaamaan aukkoja päivitysten myötä, koska niinhän nämä game as a service –tyyliset livepelit toimivat. Mutta eivät ilmeisesti FROMSoftin kirjoissa, koska niitä päivityksiä ei ole näkynyt. Ei ainakaan ilmaiseksi, sillä joulukuun alussa julkaistiin 15 euron hintainen lisäsisältö, jonka kehutaan parantavan juuri tätä puolta pelistä.
Näin siis teoriassa.
Kovin on kepeä paketti

15 euron hintainen (tai pelin kalleimman keräilyversion kausikorttiin kuuluva) Elden Ring: Nightreign — Forsaken Hollows on puhdas lisäsisältöpaketti, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan lisää peliin kaksi uutta pelattavaa hahmoa, yhden uuden pääpomon, yhden uuden kartan ja pari uutta minipomoa hirviöjahtien ensimmäistä ja toista iltaa varten.
Paperillakin sisällön määrä on hieman heppoinen, mutta todellisuus on tavallaan vielä karumpi. Paketista tosiaan löytyy uusi kartta, joka on tyyliltään ja mekaismeiltaan hyvin erilainen kuin se peruspelin ainut kartta. Mutta uusi kartta on sidottu kiinteästi paketin uuteen pomoon, joten sitä ei pääse näkemään, ellei halua metsästää nimenomaan sitä yhtä pomoa. Vähän heikompi juttu, kun aiempien pomojen vaikeammat versiot ovat olleet se ainoa uusi sisältö, jota peruspeliin on kuukausien aikana lisätty.

Paljon alkuperäistä karttaa sokkelomaisempi uusi maailma pistää pelaajat kiipeilemään jättimäisten kristallien ja irrallisten saarekkeiden välillä risteilevien raunioiden päällä. Ideat ovat hauskoja ja oli todella kiva päästä taas kokemaan niitä alkuperäisen pelin ensimmäisten päivien fiiliksiä, kun kukaan ei tiennyt, miten kaikki toimii, eikä kukaan ollut vielä osannut optiomoida pelikerrasta toiseen toistettavaa reittiä. Toisaalta kolikon kääntöpuolella suuri osa pelikerroista päättyi jo ennen ensimmäistä välipomoa, kun muut pelaajat turhautuivat pudottuaan liian monta kertaa rotkoon tai jäätyään jumiin pelialueen ulkopuolelle.
Forsaken Hollows ei myöskään sisällä lainkaan uusia aseita tai varusteita, jotka piristäisivät peliä ja monipuolistaisivat sen erilaisia hahmobuildeja, mikä on jo suorastaan hämmentävä puute. Miten vaikeaa voi olla lätkiä mukaan asemalleja ja niiden ominaisuuksia aiemmista peleistä? Vai pihdataanko niitä jotain myöhempää lisälevyä varten siinä toivossa, että joku vielä pelaa Nightreigniä vaikka kesällä 2026?

Koska voin todeta jo nyt, että sen idean suhteen ei näytä kovin hyvältä. Parin viikon testijakson aikana peliseuran löytäminen oli yleisestikin hidasta ja vaikeaa, mutta lisäsisällön pomojahtiin kavereita sai välillä odottaa puoli tuntia tai kauemminkin. Ja koska peliin ei ole vieläkään lisätty mahdollisuutta pelata bottien kanssa, se on vähän tyhjempi arpa, se.
Suoritamme työkoneiden arvonnan
Mutta entä ne kaksi uutta hahmoa? Niillä voi sentään pelata missä kartassa tahansa, mitä pomoa vastaan tahansa? Ilokseni voin todeta, että näin on. Ja näin ne ovatkin lisäsisällön merkittävin uusi juttu, mikä mielessä on taas hyvin hämmentävää, että toinen niistä on miltei naurettavan ylitehokas, toinen taas koomisen hyödytön.

Uudet hahmot saapuvat peliin omien tarinoidensa kera, joita peruspelin tavoin suoritetaan tappamalla pomoja ja keräämällä niiltä esineitä, jotka sitten aina avaavat katsottavaksi uusia muistoja tai uusia haastetehtäviä.
Hahmoista ensimmäinen, naispuolinen pappi tai kenties haudankaivaja, on se rikkinäisen tehokas tulokas. Hänen erikoiskykynsä muuttaa haudankaivajattaren hetkeksi normaalia nopeammaksi ja kovempaa lyöväksi supersankariksi, kun taas harvemmin käytössä oleva Ultimate-kyky pistää papin syöksymään ilman halki Teräsmiehen tavoin ja puukottamaan vihollista kirotulla kylkiluulla, tehden runsaasti vahinkoa ja kiroten uhrinsa. Kyky olisi jo itsessään todella tehokas, mutta lisäkivana sen jäähtymisaika resetoituu aina kun joku tiimikaveri käyttää omaa Ultimate-kykyään. Niinpä pappi pystyy usein paukuttamaan niitä menemään kolme putkeen, mikä riittää pudottamaan loppupomotkin puolikuolleiksi.
Toinen hahmo taas tuntuu olevan kuin Elden Ring –streamaajien haastepelejä varten suunniteltu. Miespuolisen tutkijan erikoiskykynä on, että hän pystyy kantamaan mukanaan normaalia enemmän käytettäviä esineitä, ja ne tehostuvat sitä enemmän, mitä enemmän niitä käyttää. Hänen Ultimate-kykynään taas on naurettavan hitaasti toimiva skanneri, joka kyllä täyden latauksen jälkeen tekee vihollisista normaalia haavoittuvaisempia ja lisäksi linkkaa skannatut viholliset yhteen, haavoittaen kaikkia kun kepittää yhtä turpaan. Mutta lataaminen kestää tosiaan aivan naurettavan kauan ja käytännössä vaatii, että pelaaja seisoo paikallaan täyttämässä mittariaan, sillä esimerkiksi väistöt keskeyttävät skannauksen välittömästi. Ja jos Elden Ringissä jotain täytyy esimerkiksi pomomatseissa tehdä, niin väistellä.

On mahdollista, että en vain tajua tutkijan kätkettyä syvyyttä ja Hidetaka Miyazakin neroutta, ja jos näin on, niin osoittakaa pahoitteluni kaverin suuntaan. Mutta ei siitä pääse mihinkään, että tutkijalla pelaaminen tuntui samalta kuin se legendaarinen Bitcoin-meemi: ”ei se voi olla noin typerää. Selität sen varmasti väärin”. Mutta jos olen missannut jotain, niin eipä peli kyllä anna myöskään mitään vihjeitä siitä, mitä se voisi olla.
Niin olemmekin nyt kiintoisassa tilanteessa, sillä Forsaken Hollows on tavallaan olosuhteidensa uhri, mutta tavallaan myös hämmentävästi suunniteltu paketti. Ei se ole toki pelin kehittäjien tai lisälevyn vika, että sen ostomäärät tuntuvat jääneen aika vähäisiksi, joten seuran löytäminen uudelle alueelle ja uuden pomon jahtaamiseen on hidasta ja hankalaa. Toki tiimi olisi voinut julkaista uuden kartan ja uuden pomon ilmaisena päivityksenä, mutta ymmärrän kyllä, miksi näin ei ole tehty: ei Forsaken Hollow nytkään sisällä varsinaisesti liikaa tavaraa.

Niinpä kuvio on tavallaan sama kuin viime kesänä: jos meinaat ostaa Forsaken Hollown ja saada siitä kaiken irti, joudut käytännössä samalla myös pakottamaan pari kaveria ostamaan sen ja pelaamaan sitä aktiivisesti. Uudet hahmot ovat kiva juttu, mutta enpä tiedä, maksaisinko niistä 15 euroa, varsinkin kun koko peli tuntuu olevan näivettymässä pelaajien puutteeseen.
Todella harmillista, sillä paremmin tuettuna Nightreign olisi voinut olla todella hauska ja viihdyttävä tapa fiilistellä FROMSoftin huippupelien ja niiden muistojen parissa.
![]() |



Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.01.2015
Tänään klo 16.10