NHL 12 -ennakko

Manu Pärssinen

31.08.2011 klo 21.06 | Luettu: 3606 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Haastattelussa NHL-pelien tuottaja

V2.fi kävi tutustumassa ennakkoon pian ilmestyvään NHL 12–peliin ja jututti sarjan tuottajana (Line Producer) osasta 2009 asti toiminutta Sean Ramjasinghia.


Sean painotti, että tänä vuonna uusiin ominaisuuksiin on panostettu erityisen paljon, uudistuksia on kaikkiaan tehty yli 300, mutta uudistusten ’hattutempuksi’ eli kolmeksi innovaatioksi, jotka muuttavat tavan, jolla jääkiekkopelejä pelataan, hän nosti kolme asiaa:

1) Anticipation AI –tekoäly, eli konsolin ohjaamat pelihahmot osaavat ennakoida, mitä jäällä tulee tapahtumaan (Gretzkyn sanoin: ”En mene sinne, missä kiekko on, vaan sinne, missä se tulee olemaan”). Ennen tekoälypelaajien toimet riippuivat hyvin pitkälti siitä, onko kiekko oman joukkueen hallussa vai ei, nyt ne osaavat ennakoida kiekon haltuunottoja ynnä muita tilanteita. Käytännön testissä tämän huomasi kyllä paikoittain sujuvampana tilanteiden rakenteluina, mutta täydellinen systeemi ei ole, esimerkiksi nopeat suunnanvaihdokset jäävät tekoälyltä usein tekemättä.

2) Full Contact –fysiikkamoottori, eli pelaajien koko ja voima vaikuttaa yhteenottojen lopputulokseen. Hieman tähän liittyen oli hieno huomata, että NHL 11:ssa kovin vaisu maalinedustavääntö on parantunut uudessa versiossa ja vastapelaajia hätyytellään aktiivisemmin pois maalivahdin alueelta. Ei tosin ehkä aivan yhtä tulisesti vieläkään, kuin viime MM-kisoissa oli tapana.

3) Dynaamiset maalivahdit, eli veskarit eivät ole enää 1000-kiloisia järkähtämättömiä järkäleitä, vaan eläviä, aitoja porttivahteja. Mikäli maalin suulla syntyy ylimääräistä säpinää voi maalivahtikin ottaa hanskat pois ja ruveta tappelemaan. V2.fi kysyi Ramjasinghilta, kuinka yleistä NHL:ssä on, että maalivahti rupeaa vääntämään tosissaan ja kuulemma viiteen vuoteen moista ei ollut pelisarjassa tapahtunut – ennen kuin viime kaudella useita kertoja. Ramjasingh vitsailikin, että ehkä NHL-moket olivat kuulleet tulevasta ominaisuudesta ja halusivat koittaa sitä tosielämässä.

Toimittajan omaa suosikkia, Be A Pro –moodia on uusittu siltä osin, että vaihtopenkillä ei ole enää pakko istua, vaan sen pystyy kokonaan välttämään ’aikahypyllä’. Sen sijaan moodissa pitää nyt ansaita jääaikansa pelaamalla hyvin ja suorittamalla tiettyjä asetettuja tehtäviä. Kun pelitilassa pääsee pidemmälle, saa auki uusia hahmoja Be A Legend –tilaan, josta löytyvät pelattaviksi mm. Wayne Gretzky ja Mario Lemieux. Yhdeksässä legendassa ei ole valitettavasti vielä yhtään suomalaista, eikä Legendojen lisäämisestä DLC:nä vielä oltu päätetty. V2.fi välitti Ramjasinghille kuitenkin toiveet Kurrista ja Selänteestä.


V2.fi: Olet ollut NHL-pelien tuottajana neljässä pelissä. Mikä on ollut näiden vuosien aikana suurin kehitysaskel NHL-peleissä?
- Se, kun Skill Stick tuli mukaan. Napeilla ei vain saanut tehtyä tarpeeksi hienostuneita kontrolleja ja Skill Stickillä tuntuu, kuin pitelisi oikeasti virtuaalipelaajan jääkiekkomailaa. Se antaa vapauden luoda hienoja liikkeitä ja usein pelin julkaisun jälkeen näemme pelaajien tekevän liikkeitä, joita emme itse edes koittaneet peliä tehdessämme. Itselleni iso asia oli myös EA Sports Hockey League, jossa voi pelata kaveriryhmän kanssa toisia pelaajia vastaan, vaikka kaikki olisivat fyysisesti eri puolilla maailmaa. Tämän vuoden pelissä olen todella innoissani Anticipation AI -tekoälystä.

V2.fi: Yksi mainostetuista ominaisuuksista, joka ei ole välttämättä kovin tuttu suomalaisille, on NHL Winter Classic –ottelu. Voitko kertoa lisää siitä?
- NHL järjestää Winter Classicin joka vuosi 1. tammikuuta. Ideana on viedä jääkiekko takaisin juurilleen; kun sitä pelattiin ulkokentillä, järven jäällä ja milloin missäkin. Winter Classic pelataan ulkostadionilla, esim. baseball- tai amerikkalaisen jalkapallon stadionilla, joka muutetaan jääkiekkokentäksi. Usein pelin aikana sataa lunta ja tämä on mukana myös NHL 12:ssa, joten matsin aikana nähdään paljon enemmän rullaavia ja pomppivia kiekkoja. Yleisöllä on talvitakit päällä, valmentajalla karvahattu, taivaalla on ilotulituksia ja pelaajien suista nousee höyryä.

V2.fi: Be A Pro:n uudistuksista… itse asiassa minua ei haitannut vaihtopenkillä istuminen Be A Pro –pelitilassa…
- Sen voi yhä tehdä, itse asiassa tilaa voi pelata nyt kolmella eri tavalla: kun menee penkille, voi istua siinä ja katsella peliä kuin ennenkin, pelin simulaatiota voi katsella Action Tracker –toiminnolla (video alla) tai sitten ajassa voi hypätä eteenpäin ja jatkaa pelaamista.

Youtubesta löytyneellä videolla Sean Ramjasingh esittelee sekä Winter Classicia, että Action Tracker –toimintoa:



V2.fi: Mikä on vaikeinta pelaamisen hauskuuden ja realismin välisessä tasapainoilussa?
- Tavoitteemme on olla niin lähellä todellisuutta, kuin mahdollista. Jos tullaan tilanteeseen, jossa pitää valita paremman pelikokemuksen tai täydellisen realismin välillä, valitaan aina parempi elämys. Täydellinen esimerkki on Be A Pro –moodi: kaikki eivät halunneet istua vaihtopenkillä, vaikka se olisikin realistisempaa, joten nyt sen voi jättää väliin. Näiden kahden välillä valitsemme aina hauskan pelaamisen.

V2.fi kiittää Seania haastattelusta sekä Suomen EA-osastoa sen mahdollistamisesta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Listasunnuntai #99... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti

21284

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova