Tuorein sisältö

Listasunnuntai #105

Mikko Heinonen

09.10.2011 klo 19.38 | Luettu: 23609 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Autoilun evoluutiota
Vakiolukijat tietävät, että kirjoitan mielelläni autopeleistä, kun siihen vain syy löytyy. Forza Motorsport 4:n julkaisu ja siihen lisätty Kinectillä toimiva pään seuranta innoittivat miettimään, miten realismiin pyrkivässä autopelaamisessa on päästy nykytasolle. Listan rajauksena on paitsi oman muistini satunnaisuus, myös se, että kaikissa peleissä tarkoituksena on antaa jokseenkin todenmukainen vaikutelma autoilusta ajajan näkökulmasta - eritasoisia viihdepäristelyitä kun ilmestyi satoja ellei tuhansia erilaisia. Lisäyksiä ja muita tarinoita otetaan taas vastaan kommenteissa.

The Driver (1970-luku)


Ennen videopelien aikaa kuuminta hottia olivat elektromekaaniset pelikoneet, jotka siis eivät käyttäneet grafiikkaa tai juuri mikropiirejäkään, vaan perustuivat enimmäkseen releisiin ja lamppuihin. The Driver käytti 16 mm:n filmille kuvattuja tosielämän autoilutilanteita, joihin pelaajan tuli sitten reagoida pisteitä saadakseen. Mainoksen mukaan "long film guarantees every game is different", mutta todellisuus oli vähän toista. Valitettavasti ainoalle Suomessa näkemälleni Driver-yksilölle oli käynyt kuten vanhoille autoille niin monesti - sen koneisto oli ruostunut pilalle.



Night Driver (1976)


Tämä Atarin kolikkopeli ei ollut ensimmäinen autoiluvideopeli, mutta se oli ensimmäinen, joka pyrki kuvaamaan ratanäkymää ajajan perspektiivistä. Tekniikka ei mahdollistanut kovinkaan monimutkaisia näkymiä, joten käytännössä ohjailtiin pelikabinettiin maalattua auton keulaa pienistä tikuista koostuvalla radalla. Oikea ratti, polkimet ja vaihteet kuitenkin pelastivat paljon.



Speed Freak (1978)


Vectorbeam-niminen valmistaja erikoistui - kuten nimestä kenties voi päätelläkin - vektorigrafiikkaa käyttäviin peleihin. Speed Freak oli nykymittapuulla edelleen hyvin yksinkertainen, mutta Night Driveriin verrattuna oltiin jo aivan eri maisemissa, olihan mukana jo peräti muita autoja.



Hard Drivin' (1988)


Eräs omista kaikkien aikojen suosikkipeleistäni on tämä Atarin kolikkopelituotannon eräänlainen huippukohta. Hard Drivin' -projektin tavoitteena oli tuottaa niin realistinen ajokokemus kuin mahdollista, eikä paukkuja juuri säästelty. Peli käytti ensimmäisenä autopelinä täytettyä vektorigrafiikkaa, siinä oli force feedback -ohjaus ja täydellinen vaihteisto kytkimellä, ja ajotuntumaa hiomaan palkattiin oikea testikuljettaja. Kuvaavaa on, että etenkin vuotta myöhemmin ilmestynyt Race Drivin' on peliautomaattiversiona edelleen uskottava esitys auton ajamisesta.



Gran Turismo (1998)


Myös kotona oli ajeltu autosimulaattoreita (etenkin formuloita: Revs, Ferrari Formula 1, Indy 500 ja Formula 1 Grand Prix etunenässä) jo ennen Sonyn autopornosarjan ilmestymistä, mutta ei ole kovin karkea virhearvio väittää, että juuri GT ja sen vanavedessä PlayStationille ilmestyneet rattiohjaimet löivät suurelle yleisölle läpi ajatuksen kotiin sijoitetusta virtuaaliohjaamosta. Vaikka pelistä sai paljon irti myös DualShock-ohjaimella, nousi nautinto toiseen potenssiin ratilla ja polkimilla. Sony onkin tämän jälkeen jatkanut itsekin ansiokkaasti linjaa "uusi GT-painos - uusi Driving Force -ratti".



Grand Prix Legends (1998)


PC-pelaajien mestarirotu tuhkat nakkasi GT:n autovalikoimalle, kun GPL:ssä ei päässyt edes lähtöviivalta irti ilman harjoittelua. Pelin laaja muokattavuus, verkkopeli ja pelaajayhteisö - sekä tietenkin kotitietokoneeseen saatavana olleet, eritasoiset rattiohjaimet - tekivät siitä yhden suosituimmista kilvanajopeleistä asiaan vakavammin suhtautuvien keskuudessa. Saman realistisen genren jatkajina voidaan nähdä SimBinin GTR- ja RACE-pelisarjat sekä mm. Live for Speed ja iRacing.



F355 Challenge (1999)


Kolikkopelit olivat jo laskusuunnassa, kun Segan Dreamcast-konsolin sukuinen NAOMI-arcadealusta julkaistiin. Se ei estänyt toteuttamasta tätä kunnianhimoista peliä, jossa suurimmillaan on peräti kolme näyttöä ja kolme NAOMI-emolevyä (kaksinpeliversiossa vain yksi ruutu per pelaaja). Koska simuloitavaksi oli valittu vain yksi auto, se voitiin mallintaa melko tarkasti - minkä voi halutessaan lukea myös niin, että vaikeimmalla tasolla peli on masentavan vaikea.


V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Pikatestissä Nintend... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (22 viestiä)

Burbeting

Rekisteröitynyt 07.12.2007

09.10.2011 klo 20.19

Grand Prix Legendsin muistan ainakin itse. Oli mukavaa pelattavaa.
lainaa
nakkipylly

09.10.2011 klo 20.26

autopelit on aina ollu perseestä
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

09.10.2011 klo 20.43

Gran turismo 1 muistelen aina lämmöllä, ohjaimet sai kärsiä kun yritti lisenseistä saada kultaa :D
lainaa
Slobber

Rekisteröitynyt 13.09.2007

09.10.2011 klo 21.35

Race Drivin´ on klassikko. Tykkään edelleen. Listasta puuttuu paras: Stunt Car Racer. En tiedä "realistisuudesta", mutta kyllä se on kova.
lainaa
Nakki

09.10.2011 klo 22.22

Pc:llä vaikutti ainakin Test driverit (ensimmäinen 1987) ja 90-luvun puolivälissä monet rallipeliyrittäjät.
lainaa
ltex

09.10.2011 klo 22.31

Olin muistavinani kaverini pelanneen Särkänniemessä tuota viimeistä (F355 Challenge) , ja oikeassa olin kun videon YouTube-kommenteista löytyi maininta Särkänniemestä!
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

09.10.2011 klo 22.44

nakkipylly kirjoitti:
autopelit on aina ollu perseestä


Tiedän että tämä on trolli mutta en malta olla sanomatta että
taitaa nakkipylly olla vain huono häviäjä.

Itse pidin GT1 ja GT2 Racing modificationista jolla sai autosta kuin autosta ratakireen näköisen.
GT5ssan yrittivät palauttaa sen mutta huonostihan siinä kävi.
GT6 saatava vastaava systeemi!.
lainaa
Kimitri

Rekisteröitynyt 22.04.2007

09.10.2011 klo 22.47

F355 Challenge on myös DC-pelinä varsin loistava. Joskin kuvaus "masentavan vaikea" pätee myös tähän kotipainokseen.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

09.10.2011 klo 22.53

PS: GT1 Sen autot näyttää paremmalta kuin GT5 standard autot
lainaa
Jan

09.10.2011 klo 22.57

Ei ole Geoff Crammondin mestari teoksia = turha lista
lainaa
Kvar

10.10.2011 klo 01.26

Itelle jäi lapsuudesta mieleen lähinnä ekat kaks Colin McRae Rallya ja Midtown Madnessit. CMR:t olivat eka kosketus rallipeleihin ja Midtown Madnessissa iski etenkin se avoin maailma joka teki pelistä melkeenpä jonkun sortin lapsiystävällisen (ja yksinkertaistetun) version GTA:sta :D
lainaa
xCryonic

Rekisteröitynyt 13.10.2009

10.10.2011 klo 07.48

Gran Turismo 1-2 ja Grand Prix: Legends
lainaa
TyttöAidanTakaa

10.10.2011 klo 08.12

Jan kirjoitti:
Ei ole Geoff Crammondin mestari teoksia = turha lista


Yhdyn edelliseen puhujaan. Jos se sillä tavalla oppis yhdyssanat.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

10.10.2011 klo 08.29

Jan kirjoitti:
Ei ole Geoff Crammondin mestari teoksia = turha lista


Mainitaan peräti kaksi! Pyrin ottamaan listalle muuta kuin formulaa, GPL poikkeuksena koska siinä on modattavuutta.
lainaa
patteli

10.10.2011 klo 09.44

Ja mitäs Midtown Madnessia tänne haluttiin? Listalle haettiin realistisia tai siihen pyrkiviä pelejä.

Ihan hyvä lista, vähemmän yllättävästi en ole jokaista pelannut, mutta olisihan tuohon voinut vielä sen iRacingin nakata, mikä on Simujen simu.
lainaa
Weteraani

10.10.2011 klo 10.52

ltex kirjoitti:
Olin muistavinani kaverini pelanneen Särkänniemessä tuota viimeistä (F355 Challenge)

Minä taan muistan pelanneeni Linnanmäellä ensimmäistä. The Driveriä siis...
lainaa
Polli

10.10.2011 klo 11.16

Amigan Ferrari Formula One oli kyllä guruilun huippu. En tiedä, oliko mulla joku maanataiversio (oli kylläkin ihan oirignaali, eikä piraatti), mutta ei tahtonut oikein peli pysyä pystyssä. Hieno se kyllä oli, joskin ajotuntuma (hiirellä!!!) oli aika outo.

Listaan nostaisin vielä Netkar Pro:n, viimeisin (kehitys)versio on todella maukas ja toimiva, jopa moninpelinä. Suosittelen!
lainaa
lukuoppi

10.10.2011 klo 11.28

Jan kirjoitti:
Ei ole Geoff Crammondin mestari teoksia = turha lista


Luetaanpa ne jutut ennen kommentointia: kyllähän tuolla mainitaan mm. Revs ja F1 GP, jotka ovat Grammondin käsialaa.
lainaa
VMV

10.10.2011 klo 21.47

Rikhard Palaa Ralli huudettu! Tai mikä tahansa ralli itse asiassa.

Itse annoin olla koska se oli niin vaikea ettei se ollut enää hauskaa. Sama juttu GP Legendsin kanssa. Itse otan autopelini mielellään keskiraskaana. Realismia saa olla, mutta ei pelattavuuden ja etenkään hauskuudedn kustannuksella. GT- ja Forza-sarjat, Pari ekaa Colinia ja etenkin legendaarinen Rallisport Challenge toimii minulle parhaiten.
lainaa
Maik

11.10.2011 klo 09.43

Miten tuon Hard Drivin' pelin rata ja grafiikka tuntuu niin tutulta? Muistan pelanneeni Stunts nimistä peliä joka vastasi aikalailla tuota...

Jees lista, näkee kuinka eri ihmisillä on eri kokemukset peleistä - yhtäkään nuosta en oo pelannu.
lainaa
Qukko

11.10.2011 klo 16.03

F355 Challengessa on kyllä munaa. Olen joitakin kertoja pelannut peliä kolmeruutuisessa umpikabinetissa, ja siinä on kyllä sykettä nostavaa fiilistä, vaikka herjoitteli pelkkää ajolinjaa Suzukan radalla. Peli antoi just niin raa'an vaikutelman peliin mallinnetusta Ferrarista kuin syytä onkin.

Omistan pelin Dreamcast-version, mutta siitä en milloinkaan löytänyt sitä vetovoimaa, joka innostaisi pelaamaan. Aikalaiset konsolisimut Sega GT:n ja GT2:n se kyllä mielestäni pesi ajettavuuden realismissa.
lainaa
Onnnn

11.10.2011 klo 16.40

Maik kirjoitti:
Miten tuon Hard Drivin' pelin rata ja grafiikka tuntuu niin tutulta? Muistan pelanneeni Stunts nimistä peliä joka vastasi aikalailla tuota...


Stunts (toiselta nimeltään 4D Sports Driving) on tosiaan vastaava idealtaan ja grafiikaltaan mutta täysin eri peli kyseessä.. Yhtenä isoimpana erona taitaa olla että Stuntsissa ei ole muuta liikennettä (vastustajan lisäksi) toisin kuin Hard Drivin':ssä.. Stunts taisi olla ainaki suomessa aikoinaan suositumpi, ainakin tuntuu että useempi sen muistaa kun Hard Drivin':n..
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova