Tuorein sisältö

Guild Wars 2

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: MMORPG-pelit
Pelaajia: MMO
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: ArenaNet
Julkaisija: NCsoft
Julkaisupäivä: 28.09.2012
Pelin kotisivut
Juho Ahola

20.09.2012 klo 12.09 | Luettu: 17748 kertaa | Teksti: Juho Ahola

Killat sotivat entistä isommin
Toistaiseksi yksipuoleisena voittokulkuna jatkunut taistelu länsimaiden MMO-mestaruudesta jatkuu. Mestaruuttaan toisessa kulmassa puolustaa edelleen kaikkien tuntema ja rakastama, tai vihaama, World of Warcraft. Haastajana häärää tällä kertaa vuosien takaiselle melkein-MMO:lle jatkoa tarjoava Guild Wars 2. Voittajaa on vielä mahdoton julistaa, mutta yksi asia on varma jo nyt: ArenaNetin uutuus on niin kovaa kamaa, että pandat uhkaavat jäädä minulta hyllyyn.

Vuonna 2005 julkaistu Guild Wars oli yksi ensimmäisistä WoW:n haastajista, eikä se lainkaan huono tässä roolissa ollutkaan. Kilpailevaa tiimipelaamista tukeva, upeasti tasapainotettu PvP (Player vs Player) oli jotain, mitä kilpailijoilla ei ollut tarjota, ja mikä parasta, peliä sai pelata ilman kuukausimaksuja. Pelaajamäärissä jäätiin kuitenkin vain kohtuulliselle tasolle. Itse syyttäisin tästä lähinnä täysin instansoitua, kankeahkoa PvE (Player vs Environment)-osuutta, joka ei oikein tuntunut MMO:lta lainkaan. Guild Wars 2 pistää koko peruskonseptin uusiksi. Kaikki samalle viivalle asettava tiimipohjainen PvP pelistä löytyy edelleen, mutta rinnalla komeilevat ihan täysimittainen PvE-kokemus ja monien vuosikausia joltain peliltä toivoma, toimiva massiivinen PvP. Eikä siinä vielä kaikki! Vaikka tarjolla on kaikkea sitä mitä muillakin MMORPG:llä, ja enemmän, kuukausimaksut loistavat poissaolollaan.

Mitähän sitä sitten pitäisi... ai, ok



Hahmonluonnissa fiilikset ovat aika perinteiset. Valittavissa on muutama rotu ja lasti aika perinteiseltä kuulostavia hahmoluokkia. Hienosti mukauttamisen varaa tarjoavan systeemin ansiosta ulkonäöstään saa aikalailla haluamansa kaltaisen. Maailmaan synnyttyään MMO-veteraanilla ensimmäinen kysymys on, että mistä jotain tehtävää, mistä kokemuspisteitä. Ensimmäinen positiivinen yllätys oli siis vastassa todella nopeasti, sillä Guild Wars 2 suorastaan heittelee pelaajaa tekemisellä. Poissa on tehtäviä jakelevien otusten etsiminen ja niiden luona ramppaaminen, sillä peli aktivoi lähialueelta löytyvät tehtävät automaattisesti. Nämä tehtävät voi sitten suorittaa yksin, kaverin kanssa, tai satunnaisten ihmisten kanssa. Oli lähestymistapasi sitten mikä vain, saatavat palkinnot, eli kokemuspisteet, valuutta ja varusteet, ovat käytännössä identtisiä. Enää toinen, tuntematon pelaaja ei ole haastaja ja ryöstäjä. Kaikki samalla palvelimella ovat samalla puolella, ja kaikki apu on tervetullutta.

Avoimessa maailmassa olevat tehtävät jaetaan kahteen tyyppiin. Perinteisempää kaavaa noudattavat yksinkertaiset tapa/kerää/operoi -tehtävät, joita kultakin alueelta löytyy useampi kourallinen. Tyypillinen kesto on jotain 10 ja 30 minuutin välillä, riippuen hieman tehtävästä ja samaa suorittavien pelaajien määrästä. Tehtävien suorittaminen ei vaadi mitään muuta kuin läheisyyttä tiettyyn pisteeseen kartalla. Toinen tekemisen muoto ovat pelistä löytyvät jo mm. Riftistä tutut tapahtumat. Tapahtuma on yleensä kartalle ilmestyvä isompi rähäkkä tai pomohirviö, jonka kurittamiseen vaaditaan hieman normaalia enemmän suorittamista. Tapahtumat liittyvät usein edellä mainittuihin tehtäviin ja niiden suorittaminen usein vie loppuun myös alueen tehtävän, lopputuloksena entistäkin hirveämpi kasa kokemusta. Tapahtumat näkyvät aina kartalla lähialueen pelaajille, joten muiden pelaajien osallistuminen on ainakin toistaiseksi enemmän sääntö kuin poikkeus. Kokonaisuutena perinteinen tehtäväpohjainen hahmonsa edistäminen on kilpailijoita sujuvampaa, vaikkakaan ei tehtävien sisällön puolesta mitenkään erityisen persoonallista.


Kirsikkana kakun päällä toimivat tarinatehtävät, joissa tarjolla on juonta, dialogia, päätöksiä ja kovia palkintoja. Näitä saa suoritettavakseen muutaman tason välein, jälleen kerran automaattisesti. Oman hahmoni tarina oli aika korvasta korvaan -horinaa, jotkut ovat väittäneet saavansa näistäkin jotain enemmän irti. Lisäksi tarjoilla on muutamia tyrmiä, joihin sitten jo vaaditaankin muiden pelaajien apua. Ryhmissä suoritettavat tyrmät ovat rajatun kokemukseni perusteella aika peruskamaa, erona lähinnä perinteisen tankki-parantaja-vahingontekijä -kuvion poissaolo. Taistelusta lisää myöhemmin.

Paras tonttu on elävän ihmisen kuollut tonttu


Siinä missä PvE sujuvuudessaan oli minulle ehdottoman positiivinen yllätys, se ei kuitenkaan ollut se osuus pelistä, jota kieli pitkällä viime kuukaudet odotin. Luvattuna oli nimittäin niin ykkösosaa mukailevaa, tasaista pelikenttää tarjoavaa kilpailevaa PvP:tä, kuin sitten Dark Age of Camelotin jälkeen poissaolollaan loistanutta, toimivaa, massiivista World PvP:tä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa kaikki hahmot nostetaan tasokattoon, ja kilpailukykyiset varusteet ja taidot ovat heti saatavilla. Vastakkain asettautuu kaksi pienehköä tasapäistä tiimiä. Tämä on oiva juttu niille, joita kiinnostaa nimenomaan taitoon ja tiimipelaamiseen pohjautuva kilpailuhenkinen pelaaminen. Toistaiseksi tarjolla on vain muutama kenttä ja yksi valloitettavien pisteiden hallitsemiseen perustuva pelimuoto, mutta lisää on epäilemättä luvassa.


Suurimman osan niin henkilökohtaisesta kuin pelaajamassojen huomiosta on kerännyt PvP:n muodoista toinen, eli WvW (World vs World). Tässä pelimuodossa 3 palvelinta asetetaan taisteluun toisiaan vastaan kahdeksi viikoksi, ja kullekin annetaan puolustettavaksi yksi iso kartta, jolle mahtuu useita satoja pelaajia jokaiselta palvelimelta. Lisäksi rähinäkenttänä palvelee Eternal Battlegrounds, joka ei lähtökohtaisesti kuulu kenellekkään. Jokainen näistä kartoista sisältää tukun valloitettavia ja puolustettavia kohteita, pienistä leireistä ja torneista aina valtaviin keskuslinnakkeisiin. 2 viikon aikana kunkin kohteen hallinnasta saa tasaisin väliajoin pisteitä, ja ajanjakson lopussa eniten pisteitä kerännyt palvelin on voittaja. Servereiden parittamisessa on käytössä ns. ladder-systeemi, eli vastaan pitäisi pääsääntöisesti tulla haastetasoltaan sopivia palvelimia. Toisin kuin toisessa PvP:n muodossa, WvW:ssä pelaaja ei saa varusteita eikä taitoja, vaan ainoastaan kokemustaso skaalataan maksimiin. Täten korkeamman tason pelaajilla on skaalauksesta huolimatta selkeä etu.

WvW:ssä hyvä kilta ja koordinoiminen on kaiken alku ja loppu. Satunnaisessa seurassa homma käy helposti tylsäksi, kun itselle tuntemattomista pelaajista koostuva massa siirtyilee epätoivoisesta ja loputtoman tuntuisesta taistelusta toiseen. Harvat jaksavat yrittää johtamista, lähes yhtä harvat tottelemista. Koordinoidulla ja harkitulla pelaamisella osaava ja riittävän kokoinen porukka voikin olla lähes pysäyttämätön voima taistelussa alueista. Liityin GW2:sta varten suureen suomalaiseen peliyhteisöön, joka oikeasti panostaa siihen, että joka ilta saatavilla on hyvin johdettua, mielekästä sodankäyntiä. Siinä on sitä tunnelmaa, kun 20 tontun porukalla vastustajia lakoaa moninkertaisia määriä, ihan vaan koska koneemme rattaissa on liraus enemmän öljyä kuin vihollisen.


WvW:n taisteluita monipuolistavat erilaiset sotavehkeet joita pelaajat voivat rakentaa. Kuolemaa sylkevät nuolirattaat, katapultit sun muut eivät ole mikään kosmeettinen vitsi, vaan niillä käännetään epätoivoisia taisteluita voitoiksi. Vehkeiden rakentamiseen, samoin kuin esimerkiksi linnakkeiden porttien korjaamiseen tarvitaan kuitenkin materiaaleja, joita yksi pelaaja voi kantaa mukanaan vain pienen määrän. Tämänkin vuoksi tiimipeli on käytännössä vaatimus, yksin ei katapulttia rakenna kukaan.

I like to move it... move it


Taistelu on valitsemallani Rangerilla aika energistä touhua verrattuna muihin MMO:hin. Suurin ero on siinä, että liikkua saa, ja liikkua pitää. Vain harvat taidot vaativat paikallaan nököttävää hahmoa, ja jatkuvasti paikasta toiseen siirtyvä kohde on aidosti vaikeampi tapettava kuin paikallaan nököttävä uhri. Pelaajilla on käytettävissään myös väistö, eli kuperkeikka, joka on käytännössä täydellinen haavoittumattomuus kaikkia hyökkäyksiä kohtaan noin sekunnin ajan. Väistely kuluttaa kuitenkin energiaa, jota on rajatusti. Lopputulos on tutun oloinen, mutta eläväisempi versio perinteisestä MMO-räimeestä. Vaikka verkkoviive ajoittain nostaa päätään, pääsääntöisesti väistönsä on mahdollista ajoittaa juuri niin, että vastustajan kovimmat hyökkäykset viuhuvat ohitse.


Toinen merkittävä ero on perinteisen roolituksen puute. Vaikka hahmoluokkien välillä on toki eroa niin kestävyyden, liikkuvuuden kuin tehdyn vahingonkin osalta, niin yhtäkään hahmoa ei voi kutsua puhtaasti tankiksi tai parantajaksi. Kaikki saavat muodossa tai toisessa parannustaitoja, ja esimerkiksi valitsemani Ranger ei ole suinkaan ole sidottu pelkästään jousien käyttöön, vaan vaihto vaikkapa isoon kahden käden miekkaan ei ainoastaan onnistu, vaan tuottaa tulosta siinä missä muidenkin luokkien kohdalla. PvP-puolella systeemi toimii mainiosti enkä kaipaa roolijakoa tippaakaan. PvE:ssä, erityisesti tyrmissä, kaikkien samankaltaisuus toiminnan suhteen teki touhusta lähinnä sekavaa. Ryhmän tankin tai parantajan taitojen haukkuminen oli niin paljon hauskempaa kuin pakoon juokseminen. Kokonaisuutena systeemi kuitenkin toimii hyvin, sillä hahmoluokat tuntuvat kuitenkin erilaisilta pelata, ja kullakin on tukku ihan omia, persoonallisia taitojaan.

Yksi pelin innovaatioista ei ole oikein innovaatio lainkaan, mutta jostain syystä sitä ei ole tehty aikaisemmin näin hyvin. Guild Wars 2 nimittäin palkitsee ihan kaikesta. Oli se sitten uuden alueen tutkiminen, kasvin maasta noukkiminen, varusteiden rakentaminen tai WvW:ssä linnakkeen valloittaminen tai puolustaminen. Kaikki aktiviteetit kattavien saavutusten kilahdellessa kokemuspisteitä, rahaa ja muuta kivaa on luvassa kasapäin. Miksi kukaan on ikinä kuvitellut, että valtaosan kokemuspisteistä pitää nimenomaan tulla tehtävistä ja tappamisesta, sitä en osaa sanoa, mutta olisin yllättynyt, jos GW2:n lähestymistapa pelaajan palkitsemiseen ei olisi tulevaisuudessa se standardi.

Tiukka paketti vinkunaa



Guild Wars 2 on kunnianhimoinen peli, ja se näkyy tekniikassa. Siinä missä kaikki aika perinteisessä fantasiamaailmassa näyttää ja kuulostaa hyvältä PvE-puolella omalla kokoonpanollani, on WvW aivan toinen peto. Kun taisteluun ottaa osaa muutaman tusinaa tonttua, on ihan pirtsakka i7-860 @ 3.6Ghz, 8G, GTX670 -kokoonpanoni hätää kärsimässä, vaikka suorituskykyä valvovien softien mukaan näyttiksen ja prosessorin kapasiteetista on käytössä vain alle puolet. En osaa sanoa pitäisikö tästä syyttää pelimoottoria, ajureita vai palvelimia, mutta valitettava tosiasia on se, että juuri kun peli on parhaimmillaan, tekniikka antaa periksi alta ja lopputulos on 15-20 ruudunpäivitystä sekunnissa. Pelattavissa, kyllä, nautittavaa, ei niinkään. Onneksi kaikista isoimmat taistelut kattavat peliajasta vain pienehkön osan.

Toinen valituksen aihe ovat jonot. Pelaamaan pääsee aina, sillä alueiden ollessa liian täynnä pelaaja ohjataan väliaikaisesti “overflow” serverille, jolta pääsee takaisin varsinaiselle omalle palvelimelleen heti kun tekniikka sallii. Tämä osa systeemistä toimii ihan hyvin, mutta WvW:tä varten mitään vastaavaa ratkaisua ei ole tarjolla. Koska WvW-alueet vetävät tasan tarkkaan tietyn määrän pelaajia per puoli, suosituimmilla palvelimilla sisäänpääsyä saa jonottaa jopa tunteja. Tasapainon säilyttämiseksi tämä on ymmärrettävä ratkaisu, mutta niin tieto tasapainosta vain on lohduttamatta kun ei pääse kavereiden mukaan sotimaan.


Kuukausimaksujen puute selittyy vähemmän yllättäen mikromaksujen olemassaololla. Saatavilla on lisätilaa pankkiin, siirtoja serveriltä toiselle ja mm. kokemuksen keräämistä nopeuttavia hyödykkeitä. Varsinaisia kilpailukykyyn vaikuttavia parannuksia ei ole ainakaan minulle tullut vastaan, enkä sellaisissa näkisi juuri pointtiakaan, sillä muihin MMO:hin verrattuna huippukamat on saavutettavissa aika helpolla. ArenaNetin tähtäimessä on selkeästi ollut tasainen pelikenttä loputtoman varustegrindin sijaan.

Kysymyksiä on ilmassa ne perinteiset. Onko loppupeleissä tarjoilla järkevää tekemistä maksimitason hahmoille? Pysyykö WvW minkäänlaisessa järkevässä balansissa ja saadaanko tekniset ongelmat korjattua? Huolimatta näiden vastausten puutteesta on Guild Wars 2:lle helppo antaa hyvät pisteet. Se tarjoaa kaiken sen mitä kilpailijatkin, ja tekee sen ilman kuukausimaksuja. Toimivaa massiivista PvP:tä ei ole MMORPG:ssä (ellei Eve Onlinea sellaiseksi lasketa) nähty sitten Dark Age of Camelotin, joten isojen rähinöiden ystävien ei ainakaan kannata tätä sivuuttaa. PvE ei tarjoa mitään kovin persoonallista, mutta äärimmäisen virtaviivaisen kokemuksen jonka aikana pelaajalle suorastaan tulvii vaihtoehtoisia tapoja hahmoaan edistää. Jos MMO:t ovat juttusi ja kiinnostaisi kokeilla jotain uutta, älä jätä hyllyyn.

ps. Kiitos Frozen Dawnille mahtavasta peliseurasta ja pätevästi koordinoidusta toiminnasta.

V2.fi | Juho Ahola

Guild Wars 2 (Tietokonepelit)

Onnistunut paketti. Tarjoaa PvE:n ystäville virtaviivaisen ja viihdyttävän kokemuksen, PvP:n ystäville massiivisia taisteluita ja terveen kilpailuhenkistä mättöä. Kun kaiken saa kuukausimaksutta, en voi kuin suositella genren ystäville.
  • Massiivinen PvP tehtynä oikein. Vihdoin.
  • Sujuva hahmonkehitys ja tasojen nostaminen. Kaikesta palkitaan.
  • Ei kuukausimaksuja.
  • Pelimoottori ja/tai palvelimet eivät aina taivu taisteluiden massiivisuuteen.
  • Maksimitason hahmoille, vähemmän yllättäen, kaivataan lisää tekemistä.
  • Yksin pelaavalle PvP voi tuntua tuskaiselta.
< Sleeping Dogs... Little Big Planet PS... >

Keskustelut (21 viestiä)

GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

20.09.2012 klo 13.01 4 tykkää tästä

''Kun tämän kaiken saa ilman kuukausimaksuja, en voi kuin''

...pyörtyä kesken lauseen?
asdröll

20.09.2012 klo 13.12 5 tykkää tästä

GEN_esis kirjoitti:
''Kun tämän kaiken saa ilman kuukausimaksuja, en voi kuin''

...pyörtyä kesken lauseen?

Veikkaan, että "suositella."

Allahan näkyy teksti "Suosittele
2 henkilöä suosittelee tätä. Ole kavereistasi ensimmäinen."
Heqq

Rekisteröitynyt 07.09.2012

20.09.2012 klo 16.09

Piti valita tämän ja Diablo 3:n väliltä, onneksi valitsin Guild Warsin. Aivan mahtava peli täynnä tekemistä, vaikka olenkin vasta levelillä 31. Sopii genrenäkin minulle paremmin, loistava arvostelu näin btw. :)
Fanz

20.09.2012 klo 19.24

Heqq kirjoitti:
Piti valita tämän ja Diablo 3:n väliltä, onneksi valitsin Guild Warsin. Aivan mahtava peli täynnä tekemistä, vaikka olenkin vasta levelillä 31. Sopii genrenäkin minulle paremmin, loistava arvostelu näin btw. :)

Valitsin molemmat, Blizzard teki hyvin Diablo 2 niin olihan sitä kovana fanina pakko ostaa myös 3, samoin kuin myös kävi Gw 1 kanssa.
xXjonne98Xx

20.09.2012 klo 21.23 1 tykkää tästä

yliarvostettu ja tylsä peli loppujen lopuksi. Skillien "vähyys", taistelun "liikkuvuus" eli pyöritään ympyrää ja toivotaan parasta nappeja rämpyttäen ja vähän monet muutkin asiat haraavat vastaan että tämä olisi oikeasti hyvä mmo. Onhan tämä nyt paljon parempi julkaisu mitä ne tuhat ja yksi f2p/korea grindi mörppiä ja yritystäkin löytyy mutta liiallinen "tavallisten" ihmisten kosiskeluyritys näkyy ja selvästi, hiukan kovemmille(niille jotka pelaavat enemmän kuin 3tuntia viikossa) mmo pelaajille tästä ei pitkäksi aikaa iloa löydy.
Heqq

Rekisteröitynyt 07.09.2012

20.09.2012 klo 23.50

xXjonne98Xx kirjoitti:
yliarvostettu ja tylsä peli loppujen lopuksi. Skillien "vähyys", taistelun "liikkuvuus" eli pyöritään ympyrää ja toivotaan parasta nappeja rämpyttäen ja vähän monet muutkin asiat haraavat vastaan että tämä olisi oikeasti hyvä mmo. Onhan tämä nyt paljon parempi julkaisu mitä ne tuhat ja yksi f2p/korea grindi mörppiä ja yritystäkin löytyy mutta liiallinen "tavallisten" ihmisten kosiskeluyritys näkyy ja selvästi, hiukan kovemmille(niille jotka pelaavat enemmän kuin 3tuntia viikossa) mmo pelaajille tästä ei pitkäksi aikaa iloa löydy.


Itse en olisi monesta taistelusta selvinnyt ilman oikeaan aikatauluun iskettyä evadea. Myös nopea aseiden vaihtelu tulee tarpeeseen. Enemmän tässä on koville pelaajille kuin wowissa mielestäni.
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

21.09.2012 klo 06.24 3 tykkää tästä

Hieno arvostelu. Kuitenkin 2 asiaa jäi mainitsematta.
1. Peliin ei tarvitse laittaa pelin oston jälkeen oikeaa rahaa, vaan pelin sisäisellä rahalla saa varsin kohtuuhintaan gemejä, jolla voi ostaa nämä pankkitilan lisäykset, lisälaukku paikat lisöhahmot yms.
2. Pelissä on varsin hyvin totetutettu alaspäinskaalaus, joka tarkoittaa, että mihin tahansa alueelle tai luolastoon voi palata myöhemmin, ja peli skaalaa sinut slle levelille, kun paikka on tarkoitettu. Lisäksi luolastoista saat aina oikealle tasollesi skaalattua tavaraa, joten niiden vetäminen ei ole turhaa isompi levelisellekkään.
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

21.09.2012 klo 10.01 4 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
Hieno arvostelu. Kuitenkin 2 asiaa jäi mainitsematta.
1. Peliin ei tarvitse laittaa pelin oston jälkeen oikeaa rahaa, vaan pelin sisäisellä rahalla saa varsin kohtuuhintaan gemejä, jolla voi ostaa nämä pankkitilan lisäykset, lisälaukku paikat lisöhahmot yms.
2. Pelissä on varsin hyvin totetutettu alaspäinskaalaus, joka tarkoittaa, että mihin tahansa alueelle tai luolastoon voi palata myöhemmin, ja peli skaalaa sinut slle levelille, kun paikka on tarkoitettu. Lisäksi luolastoista saat aina oikealle tasollesi skaalattua tavaraa, joten niiden vetäminen ei ole turhaa isompi levelisellekkään.


Molemmat hyviä pointteja, erityisesti toinen jäi mainitsematta vaikka tarkoitus oli. Kiitos.
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

21.09.2012 klo 12.35 1 tykkää tästä

Oli kyllä todellakin kaiken sen odottamisen arvoinen, joka on aika helvetin kova saavutus morpilta. Kymmeniä eri morppeja (kaikki mahdolliset WoWit, LotROt, AoCt, WARit, Riftit, SWToRit etc.), vuosia hakanneena voin vain yksinkertaisesti sanoa, että GW2 on selvästi yksi parhaista peleistä mitä olen elämäni aikana päässyt pelaamaan.
derp

21.09.2012 klo 14.19

Karu totuushan on, että pelistä ei loppujenlopuksi tekemistä löydy juuri ollenkaan kun 80 dingaa. Endgame content lähes olematonta, pvp:n grindauskin alkaa maistumaan pidemmän päälle paskalta vaikka parin kaverin kanssa pelaakin ja pve:täkään ei juuri pelistä löydy. Monia hyviä ominaisuuksia peliin oli kyllä saatu tuotua, levuttaminen oli todella mielekästä verrattuna wowiin, jota kuitenkin lähes releasesta asti hakattu, mutta levutuksen loputtua peli hyvin pitkälti läsähti. Bonusta kuitenkin tulee siitä, että kuukausimaksuja ei ole (toisaalta kuka tahansa pystyy maksamaan wowin kuukausimaksut..), joten heti kun peliin jotain contenttia tulee, niin ei muuta kuin peli käyntiin! Ehkä meikäläisellä oli odotukset vähän liian korkealla, mutta petyin kyllä peliin. :( Aktivoin jopa wowin ensimmäistä kertaa sitten Cataclysmin releasen, jospa MoP olisi parempi.
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

21.09.2012 klo 15.15 1 tykkää tästä

derp kirjoitti:
Karu totuushan on, että pelistä ei loppujenlopuksi tekemistä löydy juuri ollenkaan kun 80 dingaa.

I don't even...

PvE:n puolella dungeonit, eventit, world completion, crafting etc.
PvP:n puolella sPvP, turnaukset ja WvW

Ja mites se esim. WoWissa olikaan? PvE puolella vedät uberhelppoja heroicceja kunnes geari riittää raidiin. Raidaat niin kauan että gearii riittää seuraavaan raidiin. Rinse and repeat maailman tappiin asti. PvP taas sitten onkin täysin naurettavaa koska geari on jostain ihme syystä pitänyt tunkea sinnekkin. Ja kyllä, WoWia tuli pelattua vuosia vanillasta alkaen. Catan launchin jälkeen en ole koskenut.
derp

21.09.2012 klo 15.40

Bamboocha kirjoitti:
derp kirjoitti:
Karu totuushan on, että pelistä ei loppujenlopuksi tekemistä löydy juuri ollenkaan kun 80 dingaa.

I don't even...

PvE:n puolella dungeonit, eventit, world completion, crafting etc.
PvP:n puolella sPvP, turnaukset ja WvW

Ja mites se esim. WoWissa olikaan? PvE puolella vedät uberhelppoja heroicceja kunnes geari riittää raidiin. Raidaat niin kauan että gearii riittää seuraavaan raidiin. Rinse and repeat maailman tappiin asti. PvP taas sitten onkin täysin naurettavaa koska geari on jostain ihme syystä pitänyt tunkea sinnekkin. Ja kyllä, WoWia tuli pelattua vuosia vanillasta alkaen. Catan launchin jälkeen en ole koskenut.


RIippuu minkä koet endgameksi. Itse en ainakaan hyvällä tahdollakaan voi väittää esim. craftingiä tai point of interestien metsästämistä ympäri Tyriaa endgame contentiksi ja dungeoneja taisi olla 80-levusille jopa yksi? :)

PvP oli ihan ok, vaikkakin wvw oli loppupeleissä aikas tylsää (minun mielipiteeni), mutta pidemmän päälle tuntui pelkältä grindaukselta, iso plussa kylläkin siitä, että siellä ei gearilla juosta yli, kuten wowissa viimeiset pari lisäriä. Wowia en sen enempää lähde puolustelemaan, sillä lopetin itsekin pelin kuukauden Catan releasen jälkeen, sillä pelaaminen ei vaan tuntunut enää hauskalta. Ainakin näin pvp-pelaajan näkökulmasta mennyt vaan huonompaan suuntaan TBC:n jälkeen, siihen aikaan pelaamisesta vielä nautti. Ajattelin antaa vielä mahdollisuuden ja pelata MoPpia, katsotaan nyt miten käy.
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

21.09.2012 klo 15.56 1 tykkää tästä

derp kirjoitti:
Karu totuushan on, että pelistä ei loppujenlopuksi tekemistä löydy juuri ollenkaan kun 80 dingaa. Endgame content lähes olematonta, pvp:n grindauskin alkaa maistumaan pidemmän päälle paskalta vaikka parin kaverin kanssa pelaakin ja pve:täkään ei juuri pelistä löydy.

Tämä on totta. Mutta karu totuus on kanssa, että peli on vasta julakaistu. Yleisesti tiedetty fakta on että kun mmo peli juskaistaan ei sille ole välittömästi endgame sisältöä. Miksi? Koska pelinkehittäjät haluavat nopeasti pelin ulos ja sen jälkeen he alkavat työstämään lisäsisältöä. Tekemistä on hyvin laajasti PVP-puolella ja PVP peliksi peli itseään tituleeraa. Totta on, että PVE sisältöä saisi olla enemmän. On niitä max level luolastoja sentään 3(explore modessa.) Pelin "raidit" oli massiiviset tapahtumat menevät kaikki tapaan massa korvaa laadun, jossa väliä on lähinnä sillä saapuuko tarpeeksi pelaajia paikalle. Negatiivistä on myös, ettei www:ssä näy vastapuolen pelaajien nimet. Toivottavasti tämä korjataan jossain pätsissä. On typerää kisata tuntemattomia vastustajia vastaan.
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

21.09.2012 klo 16.57 1 tykkää tästä

derp kirjoitti:
dungeoneja taisi olla 80-levusille jopa yksi? :)

Yksi? Honor of the Wavesin, Crucible of Eternityn ja Arahin explorable modet on vain lv80 hahmoille. Ja explorable mode on täysin eri kuin story mode, joka on tarkotettu casual pelaajille. Explorable modet on sitä endgame hc PvE contenttia.

"The player is presented with different play-through options, of which there are usually three to choose from. The party votes on the option they will take through the dungeon and the majority determines the dungeon version seen. The explorable mode dungeon is designed to be repeated, with player actions and decisions determining the occurrence of hidden or random events along with the related changes to the dungeon. This mode requires significantly more coordination between team members and so is far more difficult than story mode. It takes a significantly longer period of time than normal mode"

Plus loput dungeoneista voi lv80 hahmollakin pelata hyvin koska level scaling varmistaan että contentti ei ole liian helppoa ja jokainen dungeon vendor myy myös lv80 exotic versiot aseista ja armoreista (paitsi kahden ekan dungeonin vendorit*).

"With the implementation of story mode and the subsequent variations available for explorable mode, the eight dungeons provide at least thirty-three different experiences."

Elikkäs täysin 8 eri dungeonia joista kaikista (paitsi kahdesta ekasta*) saa lv80 exotic endgame loottia ja dungeonien sisällä todella paljon variaatioita.

* Ascalon Catacombsin ja Caudecus's Manorin vendorit myyvät max lv60 (AC) ja lv70 (CM) gearia. Tosin tonkin gearin voi tietty transmutea lv80 exoticcien statseilla itselleen päälle jos sen ulkonäöstä tykkää.

Suosittelen tarkastamaan ne faktat ennen pätemistä.
Muokannut: Bamboocha 21.09.2012 klo 17.13
-_-

21.09.2012 klo 20.22 1 tykkää tästä

eipä kyllä muissakaan mmoissa sen enempää tekemistä ole kun levelit loppuu ja kamat hommattu.. poikkeuksena ehkä ddo mutta siinäkin jossain vaiheessa tulee true reincarnaatiotkin täyteen.

toisaalta guild warsissa voi aina mennä alemman levelin paikkoihin etsimään ohi menneitä juttuja, jump puzzleja ja muuta semmoista.
Pötköti

21.09.2012 klo 21.55 1 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:

. Negatiivistä on myös, ettei www:ssä näy vastapuolen pelaajien nimet. Toivottavasti tämä korjataan jossain pätsissä. On typerää kisata tuntemattomia vastustajia vastaan.


WvW onkin suunnattu kiltojen välisiksi kamppailuiksi, jolloin pelkän kilta-tägin näkyminen nimen perässä kertoo tarpeeksi. (Tämä muuten on jotenkin ärsyttävää, kun samat tagit aina näkyvät kun maassa makailen.)
GW1

22.09.2012 klo 15.00

Derp ei selvästikään ole ymmärtänyt guild warsin perus ideaa eli sitä PvPtä... Nimikinhän kertoo jo kaiken. sPvP on se pelin "endgame", kaiken exploraamisen ja dungeoneiden vetämisen lisäksi. Ensimmäistä GWtä pelanneet tietävät tämän ja todennäköisesti osasivat myös tätä odottaa. Jos ei PvP maita, niin guild wars ei välttämättä ole se paras vaihtoehto sinulle, kannattaa silloin vain alistua ja pelata sitä WoWia. (Gearin helposta saamisesta valittavat voisivat myös yrittää ymmärtää että guild warseissa gear ei ole se ratkaiseva tekijä, vaan enemmänkin sivuosassa, toisin kuin esim WoWissa. Guild Warsin idea on killankanssa pelattavat sPvP matsit ja turnaukset...)
Echou

Rekisteröitynyt 02.11.2008

23.09.2012 klo 14.14

Underworldia ja Fissure of Woeta odotellessa.
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

23.09.2012 klo 15.13 2 tykkää tästä

Echou kirjoitti:
Underworldia ja Fissure of Woeta odotellessa.
Minusta pelistä löytyy vähintäänkin hyvä määrä PvE -sisältöä. Lähinnä toivoisin ekan GWn GvG-matsien paluuta...
min5sevaan

Rekisteröitynyt 22.03.2012

26.09.2012 klo 17.35

MMOota ei tule pelailtua, mutta tätä nyt voisi kokeillakin, kun ei oo ees kk maksuja.
& ompahan sitä tullu treenattua Skyrimia & Souls pelejä pelaamalla ;]
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

29.09.2012 klo 21.42

GW1 kirjoitti:
Derp ei selvästikään ole ymmärtänyt guild warsin perus ideaa eli sitä PvPtä... Nimikinhän kertoo jo kaiken. sPvP on se pelin "endgame", kaiken exploraamisen ja dungeoneiden vetämisen lisäksi. Ensimmäistä GWtä pelanneet tietävät tämän ja todennäköisesti osasivat myös tätä odottaa. Jos ei PvP maita, niin guild wars ei välttämättä ole se paras vaihtoehto sinulle, kannattaa silloin vain alistua ja pelata sitä WoWia. (Gearin helposta saamisesta valittavat voisivat myös yrittää ymmärtää että guild warseissa gear ei ole se ratkaiseva tekijä, vaan enemmänkin sivuosassa, toisin kuin esim WoWissa. Guild Warsin idea on killankanssa pelattavat sPvP matsit ja turnaukset...)


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että vaikka joku peli oisi kuinka hyvä ei sitä jaksa loputtomiin pelata. vaikka PVP ei kiinnostaisi lainkaan saa GW 2:sta PVE tekemistäkin ainakin 200h per hahmo. Tämän ei ole ollenkaan paha 40e maksavalle kuukausimaksuttomalle pelille. Itselleni heikeinj osa on juurin sPVP, koska siitä ei hyödy mitään, kun kaikki saa heti alusta parhaan gearin. Reilua? Ehkä. Kuolettavan tylsää? Ehdottomasti.

Sen sijaan peli siältää myös en kunnollisen PVP:n eli www:n. Nämä ovatkin sitten melko hauskaa mättöä. Ja yhteenveto on, että GW2 tuo paljon enemmän uutta mmo-genreen kuin pandat. Lisää PVE sisältöä on myös luvattu GW2:teen tulevaisuudessa.

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova