Tuorein sisältö

FIFA 14

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Urheilupelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: EA Canada
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 26.09.2013
Pelin kotisivut
Matias Puro

14.10.2013 klo 18.45 | Luettu: 8360 kertaa | Teksti: Matias Puro

Vuvuzelojen kutsu
Yksi urheilupelien vuosipäivitysrutiinin ongelmia peliarvosteluiden kannalta on se, että kaikki on jo sanottu ja kerrottu useaan kertaan vuosien varrella. Tämän pulman ratkaisemiseksi voidaan ottaa erilainen ja uusi näkökulma vanhaan pelisarjaan: Miltä FIFA 14 vaikuttaa jalkapallopelien sunnuntaipelaajan silmin?

Jalkapallon maailmaan



Kaveri- ja perhetapaamisten kestosuosikiksi muodostunut FIFA-rupeama on antanut minullekin vuosien saatolla jonkinlaisen kokonaiskuvan EA:n pelisarjan kehityksestä, ammattimaisen syventymisen puutteesta huolimatta. Jokaisen vuoden FIFAan on yleisesti pyritty keksimään jokin uusi, pelimekaniikkaa suuremmalla tavalla muokkaava ominaisuus. Tällä pyritään yleensä oikeuttamaan vuosipäivitysten olemassaolo, erottaen kieltämättä samankaltaiset tuotteet toisistaan. Hieman yllättäen FIFA 14:n kohdalla tällainen päivitys loistaa täysin poissaolollaan.

Electronic Arts onkin ottanut päätavoitteekseen vanhojen, jo olemassa olevien ominaisuuksien päivittämisen ja hiomisen. Tämä päätös juontaa juurensa oletettavasti pelimaailmassa suuremmallakin mittakaavalla vallitsevaan muutoksen aikakauteen, eli uuden konsolisukupolven ilmestymiseen. Uusien Xbox One ja Playstation 4 -versioiden häämöttäessä lähitulevaisuudessa vanhojen konsolien FIFA 14 on väliinputoaja, jonka pommit – muun muassa uusittu moottori sekä grafiikat – säästetään suosiolla myöhempiin versioihin.

Hauskana yksityiskohtana yksi mieleenpainuvimpia uudistuksia on pelin uusittu valikoiden käyttöliittymä. Perinteisen valikkokahlauksen sijaan FIFA 14 sisältää luultavasti kauneimman ja helpoimmin lähestyttävimmän käyttöliittymän, minkä olen urheilupeleissä koskaan nähnyt. Moderni, laattoihin jakava käyttöliittymä on intuitiivinen ja mukavan yksinkertainen. Tämä on erityisen yllättävää ajatellen, että yksi FIFAn positiivisia ominaisuuksia ovat sen lukuisat eri pelimuodot ja runsas sisältö. Vaihtoehdot turnauksista erilaisiin uramuotoihin ja yksittäispeleihin varmistavat pelille pitkän käyttöiän ja jokaiselle illalle juuri sen futiskokemuksen, mitä milloinkin hakee.


FIFA 14 sisältää myös erinomaisen minipelikokoelman, jonka tehtävät perehdyttävät pelin maailmaan ja antavat jokaiselle pelaajalle jotakin; siinä missä täysin uudetkin pelaajat pääsevät sisälle hienovaraisempien pelimekaniikkojen maailmaan, veteraanit voivat harjaannuttaa esimerkiksi keskitystensä tarkkuutta tai pallonhallintansa hienovaraisuutta. Samanlaista, tutoriaalimaista lähestymistapaa jäin kaipaamaan myös urapelimuotoon, sillä jalkapallomaailmaa vain sivusilmällä seuraavalle monet aspektit managerina toimimisessa jäivät pimentoon. Peli ei itsekään tee paljon auttaakseen arasti aloittelevaa tiimin luotsaajaa uransa alkuun.

Oman ammattipelaajan luominen on yhtä hauskaa kuin ennenkin, erityisesti FIFAn kattavaa lisenssikokoelmaa hyödyntäessä. Lapsuuden haavekuvien eläminen tuntuu entistäkin paremmalta, kun mielikuvitusversio voi pelata aidon Juventuksen riveissä mustavalkoraidallisen lisenssinkierron sijaan. FIFA 14 sisältää tuttuun tapaan suurimman osan maininnan arvoisista liigoista, aina Englannin Valioliigasta Italian Serie A:han ja Saksan Bungesliigaan asti. Suomea pelissä ei kuitenkaan ole edustettuna maajoukkuetta enempää, kotoinen Veikkausliiga loistaa poissaoloaan.

Tottinen ote ja Messivä meno


Suurin ja näkyvin muutos itse jalkapalloiluun on liikemäärän lisääminen uusittuun fysiikkaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki harha- sekä sivuaskelista, äkkikäännöksistä ja huonoista kulmista tehdyistä lähdöistä lähtien vaikuttavat pelaajan liikemäärään ja pallonhallintaan. Vauhdikas liikehdintä vaatii sulavaa ja suoraa ohjausta, sekä ennen kaikkea vapaata tilaa kentällä. Muutos tuo FIFA:n lähemmäs simulaatiomaisempaa otetta, jossa pallonkuljetus on mutkittelevaa ja hidastempoisempaa kuin ennen. Perinteisen sarvikuonomaisen rynnistystyylin aika on ohi, sillä FIFA 14:ssa törmää auttamatta läpäisemättömiin pelaajaseiniin, joissa pallonryöstö tapahtuu jo ensimmäisessä uhkarohkeassa etenemisyrityksessä. Pallon hallussapitoa on vaikeutettu pelin jokaisella osa-alueella, joten maltti onkin nyt valttia enemmän kuin koskaan ennen.


Vanhojen taktiikoiden heittäminen romukoppaan myös virkistää pelaamista, sillä pallonkuljetusta on lähestyttävä täysin erilaisella mentaliteetilla. Vastustajien pyörittely, hidastempoisempi taktikointi ja tarkemmin suunniteltavat pelikuviot lisäävät realistisempaa, tuoretta verta FIFA:n maailmaan. Simulaattorimainen ote ei kuitenkaan vieraannuta kaltaisiani sunnuntaipelaajia, vaan helppo lähestyttävyys on selvästi ollut tärkeä aspekti myös EA Canadalle.

Kuten jalkapallossa tosielämässäkin, eteneminen ei ole ainoastaan pelaajasta itsestään kiinni vaan koko tiimistä. Joukkotyöskentely kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia FIFAn suhteen, vieläpä useammin kuin kerran. Onnistuneesti lähtenyt hyökkäys nimittäin saattaa hyvinkin tyssätä haahuileviin, tekoälyn ohjeistamiin tiimikavereihin jotka eivät osaa kärkkyä vapaata paikkaa tai edetä järkevästi pelin myötä. Syöttelyyn perustuvassa pelissä into lopahtaa helposti tällaisissa tilanteissa, erityisesti kun vastapainona vastustaja tuntuu entistäkin agressiivisemmalta ja hyökkäävämmältä, entisestään painottaen oman tiimin aktiivisen yhteistyön tarvetta.

Valituksena voidaan myös mainita, että omituisesti erinäiset laukaisutyylit tuntuvat uppoavan verkkoon miltei joka kerta, kun taas muutamat lähestymistavat eivät tunnu onnistuvan lainkaan. Tämänkaltaiset lapsukset antavat ikävän kuvan siitä, ettei kaikkea ole ehditty miettimään ja hiomaan loppuun saakka, vaan tuote on jouduttu kiirehtimään kauppojen hyllyille.

Teknologinen väliinputoaja



Vaikka tuolin ja monitorin välistä kuuluisi pelin huonosti mennessä kuinka monta ärräpäätä tahansa, itse pelin äänipuoli kuitenkin vakuuttaa, sillä selostusi on tänäkin vuonna hyvässä kunnossa. Muutamia erityistapauksia lukuunottamatta ääniraita ei toista sisällöltään itseään ja onnistuu tunnelman luonnissaan mainiosti, reagoiden tilanteisiin sujuvasti ja oikeaoppisesti. Valikkokappaleet ovat juuri sopivan popahtavia ja energisiä, joten urheilupeleistä tuttu rento fiilis välittyy pelaajalle, pitäen olotilan raikkaana.

Pelimoottorin suhteen FIFA 14 on teknisesti vanhentunut. Tästä ei päästä yli eikä ympäri. Vuosia vanha moottori on kuitenkin yhä mukiinmenevä esimerkiksi animaatioiden ketjutuksen osalta. Grafiikat puolestaan eivät ole nauttineet suurestakaan kasvojenkohotuksesta ja myös tekninen toteutus on hieman vanhahtavaa ja hiljalleen uudistuksen tarpeessa. Oletettavasti sen puute johtuu tässäkin tapauksessa vahvasta panostuksesta seuraavan sukupolven versioon, joka tuo muun muassa FIFA-sarjaan upouuden Ignite-pelimoottorin sekä tulevaisuuden grafiikat.

Nahkakuula kalloon


Pelin suositteleminen on hieman monimutkaisempaa tässä tapauksessa, sillä peukun vertikaalisuunta riippuu pitkälti jokaisen pelaajan henkilökohtaisista tarpeista ja tilanteesta. FIFA 14 kärsii monilla osa-alueilla kiirehditystä suunnittelutyöstä ja selvästä välivuosimallina olemisesta. Tekninenkin puoli laahaa jäljessä, sillä uuden moottorin hienoudet on todennäköisesti säästetty myöhemmin julkaistaviin Xbox One ja Playstation 4 -versioihin. Tämän vuoksi seuraavaa konsolisukupolvea odottavien kannattaakin harkita vakavasti pallopelien siirtämistä myöhemmäksi. Jos hyllyköstä ei kuitenkaan löydy yhtään viime vuosien futispeliä eikä jalkapalloinnostusta halua nurmikentälläkään tyrehdyttää, ei FIFA 14:n omistamista tarvitse hävetä.

V2.fi | Matias Puro

FIFA 14 (Xbox 360)

Välivuosimalli Electronic Artsin pitkäaikaisessa futissarjassa. Harkitse väliin jättämistä, jos syksylle ei ole pakko saada uutta FIFA:a kaveri-iltojen ratoksi.
  • Taktisempi ote
  • Valikoiden käyttöliittymä
  • Tekninen vanhentuminen
  • Välivuosimalli
  • Tekoälyn osaamattomuus
< Beyond: Two Souls... Armored Core: Verdic... >

Keskustelut (9 viestiä)

J_Lens

15.10.2013 klo 02.29 2 tykkää tästä

FIFA14 on jo pelkästään edeltäjäänsä 13:a huomattavasti edellä juuri siinä tärkeimmässä eli realistisuudessa. Pallon liikeradat ja pallonhallinta on aidompaa. Mikä parasta myös tietokonepelaajilla pallo polttaa jaloissa ja tulee aivan uudenlaisia tilanteita, joita ei aiemmissa fifoissa ole nähty. Suurin ongelma pelissä on se, että puskutilanteissa maaleja tulee vähän turhankin helposti. Toki kehitettävää on aina, niin tekoälyssä kuin grafiikassakin, mutta mikään välivuosimalli FIFA14 ei missään nimessä ole. Tosin puhun pc-versioista
Penaldo

15.10.2013 klo 09.52 2 tykkää tästä

Myönnän, että grafiikoissa ei ole todellakaan kehumista ja muutos ei ole kovin suuri verrattuna edelliseen fifaan, mutta en allekirjoita väitettä etteikö pelimekaniikka ole muuttunut paljonkin viime fifasta tähän versioon.

Juuri se pelaajien massa ja tälläiset uudet pallonhallintamekaniikat ovat muuttuneet paljon. Itse asiassa olen sitä mieltä, että pelimekaniikka on muuttunut suhteessa fifa 13-->fifa 14 enemmän kuin fifa 12-->fifa 13.
kepe-5

Rekisteröitynyt 04.04.2007

15.10.2013 klo 12.44 1 tykkää tästä

Penaldo kirjoitti:
Myönnän, että grafiikoissa ei ole todellakaan kehumista ja muutos ei ole kovin suuri verrattuna edelliseen fifaan, mutta en allekirjoita väitettä etteikö pelimekaniikka ole muuttunut paljonkin viime fifasta tähän versioon.

Juuri se pelaajien massa ja tälläiset uudet pallonhallintamekaniikat ovat muuttuneet paljon. Itse asiassa olen sitä mieltä, että pelimekaniikka on muuttunut suhteessa fifa 13-->fifa 14 enemmän kuin fifa 12-->fifa 13.


Mitä olen demoa testaillut jokusen tunnin niin pelitempon laskeminen vaikuttaa oikein tervetulleelta. Pacetuskaan ei tuntunut olevan niin merkittävässä roolissa enää, joten hyökkäyksiin saattaa tarvita jonkin verran ihan luovuuttakin. Samoin keskikentän pallonhallinnan ja suojauksen korostetumpi rooli tekee pelistä entistä enemmän kunnon futiksen näköistä.

Melkeinpä kirkkaasti eniten parannusta vaativa osa-alue Fifoissa ja futispeleissä ylipäätään tuntuu olevan tuomarointi, joka pilaa paskuudellaan matsin kuin matsin.
Muokannut: kepe-5 15.10.2013 klo 12.45
ehfa

15.10.2013 klo 16.54 1 tykkää tästä

Melko tärkeitä uudistuksia tuossa pelissä on. Keskikentän korostaminen ja nopeuden hidastaminen nyt tärkeimmät ehdottomasti.

Nyt ei enää pysty vain juoksemaan laidalta läpi, vaan palloa on pakko syötellä ja etsiä tilaa --> huomattavasti aidomman oloista ja tuntuista. Myös "protect the ball" on loistouudistus. Aikaisemmassa versiossa ei voimalla ollut periaatteessa mitään tekemistä, mutta nyt isot ja vahvat pelaajat ovat tärkeitä. Kaksinkamppailuissa vahvuus korostuu ja kärjessäkin pystyy pitämään palloa ja odottamaan apua, kunhan vain on vahva pelaaja suojaamassa.

Tekoäly nyt on mitä on; hieman puutteellinen. Hyvää on kuitenkin se, että omat pelaajat tekevät juoksuja paikkoihin, täytyy vain olla nopea, jotta eivät kerkeä paitsioon. Mutta toisaalta tuokin on hieman realistisempaa; täytyy katsoa jo etukäteen, mihin haluaa pallon laittaa, sillä ei oikeassakaan pelissä ole aikaa kovin paljoa mietiskellä.

Kaikinpuolin kyllä hyviä uudistuksia, vaikeampi kuin aikaisemmat osat, sillä hyökkäykset täytyy todellakin rakentaa.

Arvostelu oli kyllä hieman pettymys; melko suppeaksi jäi arvostelu...
Tasoa

15.10.2013 klo 17.19 7 tykkää tästä

Penaldo kirjoitti:
Myönnän, että grafiikoissa ei ole todellakaan kehumista ja muutos ei ole kovin suuri verrattuna edelliseen fifaan, mutta en allekirjoita väitettä etteikö pelimekaniikka ole muuttunut paljonkin viime fifasta tähän versioon.


Ts. arvostelija ei oikein tiedä mistä puhuu.

Jotain tasoa oikeasti. Peliä kritisoidaan muutosten vähyydestä ja nimetään joksikin välivuosimalliksi, vaikka muutosta kyllä on ja varsinkin noin tärkeässä asiassa. Ymmärrän kyllä sunnuntai-pelaaja-näkökulman tässä arvostelussa, mutta kyllä faktat pitää oikeasti olla hallussa.

Voisi kuvitella, ettei peliarvostelua voi kirjoittaa "väärin", mutta tulipa sekin ihme nähtyä!
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

15.10.2013 klo 21.10

kepe-5 kirjoitti:
Melkeinpä kirkkaasti eniten parannusta vaativa osa-alue Fifoissa ja futispeleissä ylipäätään tuntuu olevan tuomarointi, joka pilaa paskuudellaan matsin kuin matsin.

Turhan herkkiä paitsiovihellyksiä ja liian pitkää hyötynäkökohdan katsomista lukuun ottamatta tämäkin osa-alue on onneksi parantunut. Pelaajien satunnainen törmäily ei enää johda rankkareihin, ja yleensä vihellykset menevät suhteellisen oikein. Ongelmana on toki edelleen se, että keltaiset kortit ovat aivan liian harvinaisia ja punaisia näkee hyvällä tuurilla kerran parissa kaudessa. Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti ole itse tuomarityöskentelyn syytä, vaikka toki paidasta repimisiä ynnä muuta katsotaan välillä liikaa sormien välistä.

Onhan tämä kokonaisuutena selkeästi paras FIFA tähän mennessä. Tekoälyä vastaan jaksaa jopa pelata, huikeasti parantunut syöttöpeli lähentelee välillä PES-tasoa (ihan siihen kuitenkaan yltämättä) eivätkä pelaajat enää sinkoile salamannopeasti ympäri kenttää vailla minkäänlaista inertiaa. Parannukset ovat kerrankin oikeissa paikoissa siinä missä esimerkiksi viime vuoden versio perustui täysin muutamalle helposti markkinoitavalle ja käytännössä täysin päälle liimatulle kuriositeetille. Toki niitä samoja vanhoja puutteita on edelleen mukana enemmän kuin jaksaisi luetella, mutta kokonaisuus on reilusti plussan puolella.

Toki on lähes varmaa, että ensi vuonna EA vääntää taas pelitemmon tappiin ja lisää peliin jonkun uuden tosi coolin kikkasysteemin tai vastaavan, jolla voidaankin tehokkaasti vetää tämänvuotinen kehitys viemäristä alas. No, ehkä PC:lle tuolloin jo saataisiin se hiton next-gen-versio.
cheese

Rekisteröitynyt 22.10.2007

16.10.2013 klo 16.25

Tän demoa (PS3) pelanneena taidan ostaa tän, vaikka arveluttaa nyt arvostelussa mainittu tekoälyn tyhmyys. Onko niissä hyökkäyksissä niin idioottimainen lopulta se tekoäly vai onko arviossa vähän liioiteltu tätä asiaa? Täytyypä vielä lisää pelailla demoversioo. ;)
sad

17.10.2013 klo 09.26

Jos ei osaa pelata, niin tietenkin se tekoälykin vaikuttaa tyhmältä. Ei ne pelaajat oikeastikaan kyttää siinä linjalla, vaan tekevät sen juoksun heti, koska se ratkaisee melko paljon.

Otetaanpa esimerkkinä Javier Hernandez. Nopea pelaaja, joka voittaisi topparin juoksukilvassa helposti, mutta hän on silti usein paitsiossa. Miksi? No siksi, koska jos kaveri lähtee siitä topparin kanssa samalta viivalta, aukeaa maalipaikka melko varmasti. Katsotaanpa isommasta kuvasta; Wayne Rooney saa pallon hyökkäyspäässä, mitä hän tekee? Nostaa katseensa ja katsoo, missä Hernandez on ja laittaa syötön. Useasti tämä johtaa paitsiovihellykseen, mutta joskus komeaan maaliin. Jos Rooney siinä alkaisi katselemaan, että mihkähän tän pallon nyt laittais, olisi Hernandez paitsiossa ja vastustajan pelaajat kiinni Rooneyssa.

Okei, tuo oli vain kuvittelua, mutta pointti silti. Tekoäly menee helposti paitsioon, mutta itse olen tehnyt tuossa pelissä todella hienoja maaleja (hienompia kuin ikinä aikaisemmissa versioissa) nimenomaan pelaajien juoksujen ansiosta. Läpisyötön onnistuessa tulee varsin komeita ajoja laidalta tai keskeltä.
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

17.10.2013 klo 10.48

cheese kirjoitti:
Tän demoa (PS3) pelanneena taidan ostaa tän, vaikka arveluttaa nyt arvostelussa mainittu tekoälyn tyhmyys. Onko niissä hyökkäyksissä niin idioottimainen lopulta se tekoäly vai onko arviossa vähän liioiteltu tätä asiaa? Täytyypä vielä lisää pelailla demoversioo. ;)

Ei tekoäly idioottimainen ole, ainakaan yhtään sen enempää kuin aiemmissa Fifoissakaan, vaikka tekoälyn juoksuihin totuttelu viekin oman aikansa. Toki esimerkiksi PES-sarjaan verrattuna tiimikaverien tekoälyssä olisi vielä parannettavaa. Tekoälypelaajat eivät esimerkiksi vieläkään hirveästi osaa liikkua sivuttaissuunnassa, vaan yleensä ne joko seisoskelevat melko staattisesti paikallaan tai tekevät luotisuoria pystyjuoksuja, jolloin vähänkään monimutkaisempien syöttökuvioiden tekeminen vaatii enemmän tai vähemmän virheetöntä ajoitusta. Siinä vaiheessa, kun tällainen kuvio kuitenkin napsahtaa kohdalleen, niin tuntuuhan se hyvältä.

Valittu taktiikka vaikuttaa luonnollisesti myös tekoälypelaajien toimintaan. Demossahan tuota ei pääse sen tarkemmin säätämään, mutta kokoversiossa kannattaa Custom Tactics -osiosta laittaa Positioning-asetus Free Formiksi useimmilla joukkueilla oletuksena olevan Organisedin sijaan. Tämä saa tekoälypelaajat liikkumaan huomattavasti aktiivisemmin ja vapaammin.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova