Tuorein sisältö

Dark Messiah of Might and Magic: Elements

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1,verkkomoninpeli
Ikärajoitus: 17
Kehittäjä: Arkane Studios
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 14.02.2008
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

13.03.2008 klo 18.52 | Luettu: 14917 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Bugit synkistävät messiaankin
Ubisoft on siitä mukava, että se lähettää arvosteluun useimmiten lopullisia versioita peleistään. Näin ei tarvitse arvailla, että onkohan tämä ja tämä kummallisuus korjattu lopulliseen versioon - 90 % tapauksista postissa tulee normaali peli, jossa on vain Promo-leimat kannessa.

Valitettavasti samalla asialla on sitten kääntöpuolensa. Kun arvosteluversio on täynnä ärsyttäviä ohjelmointivirheitä, on syytä odottaa, että satunnainen pelin ostaja saa käteensä juuri samaa tavaraa. Ja jos se vielä jollekin oli epäselvää, yritän tässä valmistella lukijaa siihen, että tämä konsolille kääntynyt roolipelivaikutteinen FPS ei ole ihan... valmis.

Oli synkkä ja myrskyinen yö


Ilmeisesti valtavan innovaatiopuuskan vallassa syntynyt juoni pyörii myyttisen taikakristallin ympärillä, ainakin aluksi. Pelaajan pitäisi viedä moinen velholle toiseen kaupunkiin, mutta homma saa käänteitä - necromancerit hyökkäävät, kristalli viedään ja velhollekin käy kylmät. Lisäksi pelaaja saa päänsä sisään matkaseuraksi Xana-nimisen naikkosen, jonka todellisen olemuksen ympärillä hämmennetään soppaa jatkuvasti.

Periaatteessa kysymys on jokseenkin lineaarisesta, silmistä kuvatusta toimintapelistä. Pelaaja voi valita hahmonsa muutamasta luokasta ja pientä taikuutta, tason nostoa ja vastaavaa on kyllä mukana, mutta tapahtumat etenevät tiukan skriptauksen mukaisesti. Jos ajat takaa hahmoa ja ehdit saada sen kiinni ennen määränpäätä, et saa sitä kuitenkaan tapettua, vaan on käytävä koko käsikirjoitus loppuun asti. Eikä siinä mitään, sillä ainakin itseäni tällainenkin toiminta on onnistunut monesti ilahduttamaan.

Per astra ad aspera


Sen sijaan Dark Messiah of Might and Magic - Elements ei ilahduttanut kovinkaan paljon, ja syy on etupäässä juuri se, että peli on keskeneräinen. Seuraavassa kertaan muutamia pelihetkiäni, joiden kohdalla jokainen voi miettiä, maksaisiko tästä riemusta 75 euroa.

1. Jahtaan kristallin anastanutta pikku mönkiäistä kattoja pitkin. Peli tallentaa vähän väliä automaattisia checkpointeja, joista voin jatkaa, jos putoan katolta. Eräässä kohdassa kuitenkin joudun vähän eksyksiin, ja otus pääsee varsin kauas. DING, sitten löydänkin vahingossa checkpointin - ja peli loppuu, koska mörkö on liian kaukana. Peli jatkuu ainoastaan tästä checkpointista, jossa minulla on 2 sekuntia aikaa hypätä 10 metriä eteenpäin, tai peli päättyy siihen. En ole itse tallentanut kuin aikoja sitten -> edessä pitkän pätkän pelaaminen uudestaan.

2. Uudelleenpeluun jälkeen selviän tilanteesta 1 ja jatkan eteenpäin. Pelailen noin tunnin verran, kunnes kello on jo liikaa. Päätän tallentaa ja jatkaa seuraavana iltana. Siispä Save Game -> Overwrite -> Yes. Ja tähän sitten jäädäänkin. Peli jumittaa paikalleen ja rikkoo edellisen tallennuksen, jota ei siis enää voi ladata. Menetän ainakin kaksi kertaa niin paljon peliaikaa kuin kohdassa 1. Kone on ihkauusi Xbox 360 Elite, joka ei todellakaan ole kaatuillut missään muussa pelissä.

3. Jännittävässä taistelukohtauksessa minun pitää puolustaa kohdetta X kohti rynniviltä, verenhimoisilta sotajoukoilta. Adrenaliinit huipussaan odotan, koska pääsen vuodattamaan vihollisen verta. Hurmoshenkisen musiikin pauhatessa... ketään ei saavu paikalle. Mistään ei tule mitään vihollislaumaa. Huvittuneena alan etsiskellä kartasta, että missähän ne kuolemanpartiot pyörivät. Kulman takaa löydän pari eksynyttä AI-sotilasta, jotka eivät osaa tulla ulos kunnian kentille. Ne pätkittyäni lisää ei tule mistään. Joten ei kun tallennukseen takaisin.

4. Selvittyäni edellisestä jätän pelin hetkeksi pauselle, ja puuhaan muuta. Normaaliin tapaan Xboxin näytönsäästäjä kytkeytyi käyttöön TV-kultaa suojelemaan. Palattuani pelin ääreen yritän jatkaa sitä. Ohjain menee päälle, mutta ei löydä enää konetta. Jumissa ollaan siis taas, ja ei kun toivomaan, että tuli tallennettua. Checkpointit kun eivät ole voimassa enää uudelleenkäynnistyksessä.

On täysin käsittämätöntä, että konsolipelejä lasketaan markkinoille tässä kunnossa. Odottelin arvostelun kanssa, josko minulle olisi jo tarjottu päivitystä peliä käynnistäessäni, mutta ainakaan eiliseen mennessä sellaista ei näkynyt. Ennen sen ilmaantumista on aika mahdoton suositella peliä, jonka skriptaus sekoilee ja pelitallennukset tuhoutuvat itsestään.

Jos tädillä olisi...


Reiluuden nimissä yritetään kuitenkin sanoa pelistä vielä jotain sillä oletuksella, että sitä voisi pelata normaalisti. DMOMM ei ole näyttävin peli ikinä, ulkoasu muistuttaa parin vuoden ikäistä PC-peliä, mutta grafiikalla tullaan joka tapauksessa toimeen. Kenttäsuunnittelusta taas paistaa, että peli on suunniteltu ensin PC:lle - tarkkoja hyppelyitä ja muuta pad-ohjaimelle huonosti soveltuvaa on juuri sen karvan verran liikaa. Vaikeusaste pysyy onneksi muuten ainakin normal-tasolla erittäin ihmisystävällisenä, paikoin jopa liiankin helppona.

Taistelut hoidetaan takomalla liipasinta, jolloin hahmo mäjäyttää aseellaan. Potkiakin voi, ja maassa olevan vihollisen voi seivästää näyttävästi veren roiskuessa. Taikuuteen suuntautuneemmat hahmoluokat voivat käyttää enemmän magiaa, kodin pikku Legolakset voivat taas valita jousiampujan. Valinta on harvinaisen rajaava, sillä tappelijaksi suuntautunut ei voi saada tarkka-ampujaherätystä myöhemmällä urallaan ja päinvastoin.

Hauskinta pelissä on leikkiä sen fysiikan kanssa. Vihollisten päälle voi töniä tynnyreitä, kaataa hyllyjä, niitä voi potkia rappusia alas ja järjestellä muutenkin yllätyksiä. Peli antaa lineaarisuudestaan huolimatta ajoittain mahdollisuuden käyttää luovuuttaan sen suhteen, miten tavoitteeseen pääsee, ja kentissä on paljon kaikenlaista krääsää, jota heitellä ja kuskailla paikasta toiseen. Kentissä voi sytyttää tulipaloja, joihin voi rahdata vartijoiden ruumiita ja kaikkea muuta mahdollista. Turhauduttuani skriptaukseen leikinkin tämän kanssa kauan.

Korjatkaa pelinne, kiitos


Vähennän suoraan 10 pistettä arvosanasta, koska pelin pelaaminen tässä asussaan vaatii enemmän pinnaa kuin minulla on. Jos Ubi saa aikaiseksi isompia reikiä tilkkivän patchin, DMOMM muuttuu ihan kelvolliseksi, jos kohta yllätyksettömäksi fantasia-aiheiseksi mätöksi, jota tutkii ihan mielenkiinnolla.

V2.fi | Mikko Heinonen

Dark Messiah of Might and Magic: Elements (Xbox 360)

Liian monta pelintappajabugia estää sinällään kelvollisesta pelistä nauttimisen.
  • Hauska fysiikka
  • Annostelee vapauttakin putkijuoksun sekaan
  • Etenee johdonmukaisesti ja on looginen pelata
  • Automaattitallennus puuttuu
  • Skriptailu sekoilee
  • Kaikki muukin sekoilee

Pelikuvat

< Lost Odyssey... Army of Two... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

13.03.2008 klo 19.14

Taas nähdään käytännössä kuinka konsolipelaaminen tappaa oikeasti hyviä pelejä...

(tässä onnellisessa tapauksessahan siis peliä ei tehty ensin konsolille, mutta valitettavan monesti niin tapahtuu ja peli kärsii : / )
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

13.03.2008 klo 19.39

Coledash kirjoitti:
Taas nähdään käytännössä kuinka konsolipelaaminen tappaa oikeasti hyviä pelejä...

(tässä onnellisessa tapauksessahan siis peliä ei tehty ensin konsolille, mutta valitettavan monesti niin tapahtuu ja peli kärsii : / )


En voi nyt sanoa ymmärtäväni, miten tämä kommenttisi liittyy asiaan. Jo aikaa sitten tullut PC-versio oli niin buginen, että ennen ensimmäistä patchia ei päässyt ekaa kenttää pitemmälle.
lainaa
GoGo

Rekisteröitynyt 16.02.2008

13.03.2008 klo 20.54

Harmi. Olin itse kiinnostunut tästä "fantasiapelinä" ja demo vaikutti ihan hyvältä, mutta ei oikein kiinnosta ruveta ostamaan -melkein- valmista peliä :/
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

13.03.2008 klo 21.07

Joo-o, olin jo melkein demon perusteella tätäkin ostamassa :P
En kyllä myöskään ymmärrä Coledashin kommenttia.

lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.03.2008 klo 22.10

Taas nähdään että konsolipelitkään eivät ole enää bugittomia. Peli näyttää kyllä aika nätiltä. Se täytynee myöntää.
lainaa
Nemoir

Rekisteröitynyt 10.08.2007

14.03.2008 klo 10.53

Minä taas PC:llä läpi paukuttaneena en menisi kehumaan edes pelillisiä antimia. Päinvastoin pelin juonellinen anti oli pinnallista hyvä-pahahömppää ja hahmot sitäkin ärsyttävämpiä. Siihen vielä päälle päällisin puolin hauskasti toteutettu taistelu ja ympäristön hyväksikäyttö, joka ei demon antia syvemmäksi muutu.
lainaa
TheStar

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

14.03.2008 klo 14.26

Minä taas sanoisin oikein mukavaksi peliksi PC:llä pelattuna, ei nyt tule mieleen mitään muuta huonoa kuin pari karttaa loppupuolella joista halusi vain pian pois. Itselläni oli päivittämätön versio ja tuli pelaamisen aikana vain kaksi bugia, kummatkin olivat tälläisiä bugeja, että ei pääse seuraavaan osaan kartasta, eli skriptattu alue ei toimi vaan sen läpi pystyy kävelemään / ei voi käyttää tikkaita päästäkseen katolle josta pääsee pois kentästä. :)
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

14.03.2008 klo 14.41

No tästä pelistä ei kyllä voi sanoa, että tämä peli olisi ollut hyvä edes PC:llä joten melko turha väittää, että tämä olisi jotenkin raiskattu konsoleille.

Teknisiin ongelmiin en liiemmin PC:llä törmännyt kun täysin pätsättyä versiota pelasin, mutta surkeaakin surkeampi juoni, paikoitellen kankea taistelu ja muutenkin niin putkessa tapahtuva eteneminen ei oikein lämmittänyt pidemmän päälle. Odotin peliltä hieman enemmän vapautta. Toisaalta taas nimenomaan taistelukohtaukset olivat pelin parasta antia. Fysiikka (on muuten Source "Half Life 2" enginellä tehty tämä peli) mallinnus on lähellä HL2:n vastaavaa (ellei jopa identtinen) ja tästäkin koitui pelin parhaimpia hetkiä. Kyllähän se mieltä lämmittää kun örkkejä voi potkia vuorelta alas, liekkeihin tai seinästä törröttäviin piikkeihin, nakella kaiken irtaimiston Örvelöiden niskaan ja potkia tolppia kumoon jotka pitelevät raskaita kuormia ja jotka romahtavat tolppaan potkaisun jälkeen alla lymyilevän vihulaisen päälle. Raajat ja pääkin irotaa miekalla huitaistuna tyydyttävän näköisesti. Kunnon gorea sietäisi nähdä peleissä enemmänkin btw. Olipa pelissä muutama ihan hienon näköinen paikkakin.

DMOMM:ssa olisi saatu keskittyä nimenomaan taisteluun. Idea FPS hack'n slashista oli erittäin hyvä jota pelissä yritettiin tavoitella, mutta tässä ei oikein onnistuttu. Taistelu olisi kaivannut vielä hieman hiomista ja tasapainoitusta. Muilta osin peli onkin sitten melkoisen yhdentekevä.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

14.03.2008 klo 14.47

taistelut oli hauskoja, mutta tarina ja hahmot aivan kamalia. tulee mieleen joku uusiversio hexenistä
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova