MyDream

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Seikkailupelit, Simulaatiot
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 1
Kehittäjä: MyDream Interactive Inc.
Julkaisija: MyDream Interactive Inc.
Pelin kotisivut
Matias Puro

01.08.2014 klo 11.52 | Luettu: 1850 kertaa | Teksti: Matias Puro

Matkalla unien maahan
Kickstarterista rahoituksensa saanut MyDream on päässyt beta-vaiheeseen. Minecraftista vahvasti innoitusta hakenut peli yrittää tuoda maailmanrakentelupeleihin uusia ulottuvuuksia. Miltä tähänastinen edistyminen projektissa näyttää?

Unesta toiseen



Tiivistettynä MyDream on samannimisen, Palo Altossa sijaitsevan firman yritys päihittää Minecraft. Kickstarterista rahoituksensa hankkinut projekti on kirjoittamisen hetkellä vielä keskeneräinen, mutta useat pelin päämekaniikoista ovat jo kokeiltavissa viimeisimmissä beta-versioissa. Vokseligrafiikkamoottorille rakennettu MyDream pyrkii antamaan pelaajalle työkalut paitsi rakenteluun, myös sisällön tuottamiseen. Tulevaisuudessa peliin pyritään myös lisäämään kevyitä roolipelaamiselementtejä erilaisten kehityspolkujen muodossa. Pelintekijät ovat painottaneet moninpelimekaniikkojen tärkeyttä jopa siihen pisteeseen, että MyDream tarjoaa maailmoilleen dedikoidut serverit.

Graafisesti MyDream erottuu kilpailijoistaan erityisesti pehmeiden muotojensa ansiosta. Minecraftin neliöt korvaantuvat luonnollisesti muovaantuvalla ympäristöllä, jonka hallinnassa vuoret ja vuonot näyttävät aidoilta ja uskottavilta. Premissi satumaailmoiden luomisesta jopa todella onnistuu, kun taivaalla leijailevat saaret ja mystiset kivimuodostelmat täyttävät peliserverin.


Ikävä kyllä pehmeä ja orgaaninen maastonmuokkaus ei aina riitä, vaan mielekkäiden maailmojen valmistus vaatii myös erilaisia rakenteita. Tällöin joutuu käyttämään pelin rakennustyökaluja, joiden hienovaraisuus on täysi vastakohta rentouttavasti soljuvalle maastolle. Käytettävissä on lähinnä Minecraftista napattuja jättikokoisia lohkareita vaihtuvilla väreillä ja materiaaleilla, eikä minkäänlaisesta asumuksesta tai arkkitehtuurisesta teoksesta saa ympäristöönsä sopivaa. Pikseliset lootat rikkovat auttamatta harmonian, kun ohuinkin seinämä on halkaisijaltaan metrin. Täytyy ainoastaan toivoa, että tulevien päivitysten myötä peliin ilmestyy myös maailman kokonaiskuvaan istuvia rakennustarvikkeita.

Liskojen yö


Tekniset ongelmat varjostavat eeppisiäkin rakenteluhetkiä. Tehokkaalla PC:llä peli pyörii parhaimmillaankin epätasaisesti, eikä moninpelatessa selviä ilman vakavia lagiongelmia. Tekninen hiomattomuus on beta-vaiheessa odotettavaa, mutta jatkuvat tökkimiset ja takkuamiset kuluttavat peli-intoa. Myös itse rakentelu on epävarmaa, palikoiden asettelun tuntuessa ajoittain tuurikaupalta.


Maailmanrakentelupelien yhdeksi ongelmaksi on noussut pelimotivaation katoaminen ilman selviä maaleja. Täyden vapauden edessä on vaikea hahmottaa henkilökohtaisia etappeja ja pelityylejä, joihin MyDream yrittää löytää helpotusta muutamalla koukulla. Yksi niistä on pelaajien tuottama sisältö, pääasiallisesti questien kautta. Muutaman päivityksen ajan kokeiltavissa olleet questit eivät ole vielä päässeet kunnolliseen koetestaukseen, mutta alustavasti kyse on erilaisista aarteenmetsästyksistä ja sokkeloiden selvittelyistä. Oletettavasti tehtävät muuttuvat ajan myötä moninaisemmiksi, sillä tämänhetkiset työkalut haasteiden ja tarinoiden luomiseen ovat turhankin yksinkertaiset. Ajatustasolla idea pelaajien tekemistä questeista on kuitenkin mielekäs ja odottamisen arvoinen.

Haasteiden luomisen ja selvittelyn lisäksi peli yrittää koukuttaa myös kevyellä roolipelaamisella. Erilaiset pelaamistavat kasvattavat eri kehityspolkuja, poistaen teoriatasolla turhauttavan ja epämiellyttävän grindauksen kehityspisteiden toivossa. Hahmot voivat kasvaa explorerin, eli tutkijan polkua pitkin, builderin eli rakentajan roolissa tai yhteistyöhön nojaavana cooperatorina. Roolipelielementit ja kehityspolut ovat vielä sisällyttämättä itse peliin, joten yksityiskohdat pelimekaniikoista ovat yhä vähäiset.


Konseptina peli tuntuu edelleen kiinnostavalta, eivätkä beta-vaiheen tekniset ongelmat poista peli-iloa täysin. On varsin epätodennäköistä, että unimaailman ihmeitä esittelevä MyDream pystyisi koskaan saavuttamaan Minecraftin kaltaista suosiota, mutta erityisesti pitkäkestoisuutta ja pelisisältöä kasvattavat ominaisuudet ovat huomionarvoisia seikkoja. Yhtenäisemmällä graafisella tyylillä, teknisellä hiomisella ja kilpailijoistaan erottuvilla mekaniikoilla MyDreamista saattaa jopa kehkeytyä kunnollinen haastaja maailmanrakentelupelien areenalla.

V2.fi | Matias Puro

MyDream (Tietokonepelit)

Beta-vaiheessa teknisesti hiomaton MyDream kaipaisi lisää työtä haasteiden luomiseen ja graafiseen tyyliin yhtenäistämiseen. Roolipelielementtien loistaessa vielä poissaolollaan jää nähtäväksi, millainen pelistä lopulta kehkeytyy.
  • Maastonmuokkaus erittäin kaunista
  • Dedikoidut serverit
  • Tekninen hiomattomuus
  • Rakennukset eivät istu ympäristöönsä
  • Roolipelailua ei pääse kokeilemaan
  • Työkalut haasteisiin yksinkertaisia
< Kiwanuka... Broken Age: Act 1... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti

21309

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova