Tuorein sisältö

Race Driver GRID

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1-2, verkkopeli
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Codemasters
Julkaisija: Codemasters
Julkaisupäivä: 30.05.2008
Pelin kotisivut
Matti Lintula

05.06.2008 klo 11.03 | Luettu: 20771 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Kilpa-autojen vastaisku
Codemastersin pitkäikäisen autopelisarjan uusin osa ilmestyi ikään kuin varkain Gran Turismo 5 Prologuen jälkimainingeissa. Ennen julkaisua pelin harteille kasattiin realistisen vauriomallinnuksen ja simulaattoritasoisen ajofysiikan kokoisia paineita. PC-pelaajia lopputuloksen pelihallimainen ajotuntuma saattaa surettaa, mutta konsolikaahailujen keskuuteen GRID tuo vauriomallinnuksineen aivan uuden realismin tason. Harppaus on kenties jopa suurempi kuin mitä realistinen fysiikkamoottori ja autonosien pikkutarkka mallinnus voisivat ikinä tarjota. Aivan kuten todenmukainen alustan toiminnan mallintaminen, myös tyystin reunavalleihin tuhoutuva kilpuri muuttaa kisan henkeä ratkaisevasti kevythenkisempiin autopeleihin tottuneiden kauhuksi. Säälipisteitä ei jaeta - GRID rankaisee virheistä armotta.

Viisari tappiin


Race Driver GRID keskittyy autokaupoissa myytävien perhemallien ja pikkusporttien sijasta puhdasverisiin ratakilpureihin. Tämä valinta takaa sen, että pelin hitaimmatkin autot tarjoavat todella vauhdikasta kyytiä kapeilla katuradoilla. Tarjolla on formula-kilpailuja, romurallia, driftingiä ja erilaisia rataluokkia aina 24 tunnin Le Mans -ajoihin asti. Radat, kilpailut ja ajolisenssit on jaettu kolmeen alueeseen, jotka ovat Japani, Eurooppa ja Yhdysvallat. Pelaaja voi vapaasti valita millä alueella kilpailee sekä kerää rahaa ja kuuluisuutta. Pelaaja voi olla Euroopan tunnetuin kilpakuski, mutta Japanissa täysin tuntematon noviisi. Ratavalikoimasta löytyy tuttujen kilpakenttien kuten Doningtonin ja Nürnburgringin lisäksi katuratoja Milanosta Detroitiin ja Yokohamasta San Franciscoon. Välillä käydään kaksinkamppailemassa Haruna-vuoren rinteillä ajettavissa ohituskilpailuissa.

Uramoodissa pelaaja voi toimia muiden tallien autoilla kilpailuja ajavana renkinä tai hankkia palkkakuskin hommista kerätyillä rahoilla omaan talliinsa uutta kalustoa ja osallistua oman tiimin väreissä erilaisiin kilpailuihin. Oman tallin pyörittämisessä tärkeää on myös hyvien sponsorisopimusten saaminen ja mainostajien menestysvaatimusten täyttäminen kilpailuissa. Toiminnan lähdettyä kunnolla käyntiin voi itselleen palkata myös kakkoskuskin, jonka avulla oman tiiminsä voi nostaa maailman taloudellisesti vakavaraisimpien kilpatallien joukkoon. Pelissä ei ole varsinaisesti juonta, mutta tallitoiminnan pyörittäminen ja palkkakuskina toimiminen tuovat peliin huomattavasti syvyyttä ja tarinallisuutta jo sellaisenaan. Lisäksi kisoissa on usein ajoa piristäviä lisätavoitteita, kuten tietyn kuljettajan tai tiimin voittaminen. Pienet kisojen välissä tehtävät askareet, kuten auton pesu ja sponsorikiemuroiden hoitaminen piristävät kokonaisuutta kummasti.

Lisäpisteitä peli ansaitsee hyvin toteutetusta uusintajärjestelmästään. Auton romuttamisen jälkeen pelaaja voi astua videonauhurin ääreen, kelata tapahtumat takaisin onnetomuutta edeltävään aikaan ja jatkaa ajoa tästä kohdin, välttäen tapahtuneen onnettomuuden. Uusintakertoja tarjotaan kuitenkin vain neljä kappaletta kilpailua kohden ja täysin ilman uusintoja suoritetusta kilpailusta saa vielä muhkean rahabonuksen tililleen. Moninpelissä uusintajärjestelmä ei luonnollisesti ole käytössä, vaan jokainen iso rysäys tietää kilpailun välitöntä päättymistä.

Jarrut pohjaan


Parhaimmillaan GRID on verkossa, kun vastaan asettuu yksitoista voitonnälkäistä ihmisvastusta. Moninpelin rata- ja autoluokan valinta hoidetaan demokraattisesti äänestämällä. Järjestelmä toimii hyvin, joskin joidenkin luokkien pelaaminen on harvinaista herkkua enemmistön kallistuessa usein samoihin tuttuihin kisoihin. Yksi kilpaluokka koostuu yleensä kahdesta tai kolmesta osakilpailusta, joiden yhteispisteistä lasketaan koko session voittaja. Näin mukaan on saatu siis hieman myös sijoitusten varmistelua ja toisaalta viimeisen kilpailun dramaattisia kaksinkamppailuja ja koko pistetilanteen päälaelleen kääntäviä, liiallisesta yrittämisestä aiheutuneita onnettomuuksia. Ihmispelaajia kohdatessa herrasmiesmäinen kisakäytös nousee todellisuutta vastaavaan arvoonsa ja ajoissa jarruttaminen ilman edessä ajavan takakonttiin sukeltamista on radalla lähes raamatullinen hyve.

Vauriomallinnus on pelissä toteutettu esimerkillisesti. Kolarin seurauksena auton vaihteisto, jousitus, ohjaus, moottori tai renkaat voivat vaurioitua. Vaurioituminen vaikuttaa suoraan auton ajettavuuteen, ja toisen eturenkaan käännyttyä pysyvästi poikittain auton alle muuttuu ajaminen melkoisen vaikeaksi. Moottorin saadessa osumaa saattaa auto äkillisesti sammua tienposkeen. Vauriot eivät suinkaan ole pelkästään ihmispelaajien kiusana, sillä yksinpelissä keskeytyksiä näkee yllättävänkin useasti. On melko näyttävää, kun pitkän suoran päätteeksi pahimmalta kilpailijalta puhkeaa eturengas ja epätoivoinen jarrutus päättyy kahdensadan kilometrin tuntivauhdilla rengasvalliin. Välillä on hermoja riipivää kitkuttaa puolikuntoisella autolla maaliin viimeisen pistesijan toivossa. kun matka saattaa pysähtyä hetkenä minä hyvänsä tekniikan sanoessa savupilven saattelemana lopullisesti sopimuksensa irti.

Verkkopelissä ajoneuvojen vaurioitumisen saa kytkettyä pois päältä, mutta tämä syö pohjan GRID:n olemassaololta. Vauriomallinnus pakottaa pelaajat huomattavasti tavallista kaahausta tarkempaan ajoon. Välillä pieni kolhaisu lähtösuoralla saattaa päättää kisan puolelta porukalta jo ennen ensimmäistä kaarretta, mutta joskus häntäsijoiltakin voi nousta jopa palkintokorokkeelle asti puhtaalla ajolla ja kolareita välttelemällä. Autot vaurioituvat hyvinkin herkästi ja kunnolla mokailevan ratapellen kanssapelurit voivat äänestää ulos koko kilpailusta. Moninpeleissä menestymisen avain on usein radan läpikotainen tuntemus sekä ympärillä olevien kanssakilpailijoiden sijainnin ja ajotyylin hahmottaminen. Vaikka autojen käyttäytyminen ei ole erityisen realistista, tekee vauriomallinnus yhdistettynä ahtaisiin ratoihin ja äärimmäiseen nopeudentuntuun kilpailusta haastavalla tavalla todella hauskaa. Ehjänä maaliin pääseminen on jo sinällään palkitsevaa, mutta lähdön voittaminen tuntuu oikeasti siltä, että nyt on pärjätty taidolla eikä kavereiden kylkiin nojaamalla.

Shampanjat niskaan


Autopelit ovat nykyään keskittyneet kummasti tavallisten perheautojen ja katukäyttöön suunniteltujen urheiluautojen mallintamiseen Project Gotham Racingin ja Gran Turismon malliin. Varsinaisia kilpa-autoja löytyy lähinnä pelien sivurooleista, ellei rallia tai äärimmäisiä ratasarjoja kuten NASCARia ja formuloita simuloivia pelejä lasketa mukaan. GRID tarjoaakin mukavan tuulahduksen hieman seisahtaneeseen autopelirintamaan kunnon kilpatallitoiminnallaan ja loistavalla vauhdintunnullaan. Mainiota vauriomallinnusta ei voi kylliksi ylistää ikuisesti ehjänä pysyviä kiiltokuva-autoja esittelevien pelien tulvassa. Juonettomanakin Race Driver GRID pärjää tunnelmallaan esimerkiksi Need for Speed -sarjan viimeaikaisille teoksille, puhumattakaan geneerisemmistä kilvanajopeleistä. Kerrasta poikki -tyyliset kolarit nostavat jännityksen aivan uudelle tasolle. Graafisesti GRID jää paikoin kauas kilpailijoistaan, mutta hieman karummatkin maisemat vilistävät sitten ohi sitäkin nopeammin, joten pienten kauneusvirheiden tutkimiseen harvoin jää aikaa. Pelin ruudunpäivitys pysyy tasaisena eivätkä isommatkaan kolarit aiheuta nykimistä. Äänimaailmaltaan peli on asiallinen. Autojen äänet kielivät menopelien reserveistä ja selkeästi taustalle jätetty musiikki luo tunnelmaa tiukkoihin kamppailuihin kuitenkaan pelaajan keskittymistä häiritsemättä.

Satojen autojen valikoimiin tottunut pelaaja saa shokin nähtyään Race Driverin tarjoaman, melko suppean raaserikatalogin. Kiitos eri luokkien tarjoaman vaihtelun ei autojen vähäisyys kuitenkaan häiritse. Kokonaisuutena Race Driver GRID on varsin tehokas paketti ratasarjojen ystäville. Tuning-faneille tarjolla olevat drifting-kilpailut ja tosiäijien amerikkalaiset romurallit tuntuvat muuten vauhdikkaassa pelissä hieman päälleliimatuilta lajeilta, jos kohta näitäkin on pakko tahkota myös uramoodissa. Ratakilpurit ja formulaluokat ovat pelin ehdottomasti parasta antia niin yksin- kuin moninpelissäkin. Vauhdista pitäville ja perheautoilla kisutteluun kyllästyneille GRID on juuri oikea valinta bensanhuuruille sykkivän sydämen tyydyttämiseksi. Loput voivat jatkaa autokaupan kansanautoilla ajettavia leikkikilpailujaan siloisempien pelien parissa.

V2.fi | Matti Lintula

Race Driver GRID (Xbox 360)

Race Driver GRID täyttää ratasimulaattoreiden ja perheautokisailujen välissä olevan raon vauriomallinnetulla kiilalla, joka toivottavasti ravistelee tylsistyneiden autopelimarkkinoiden kilpailijatkin hereille.
  • Vauhdin tuntu
  • Vauriomallinnus
  • Uusintajärjestelmä
  • Oikea kilpailuhenki
  • Pari turhaa kilpaluokkaa
  • Turhankin pelihallimainen
  • Suppeahko autovalikoima
< Boom Blox... Ninja Gaiden II... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (26 viestiä)

bloblo

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.06.2008 klo 14.10

Tämä peli kyllä yllätti todella positiivisesti. Ensimmäinen ajatus demoa testatessa tosin oli: "ei *piip*, tässähän on aivan karsea ohjattavuus", (näppäimistö käytössä). Lopulta sitten kun vain pelasi enemmän ja enemmän, niin alkoi pelin ohjaukseen tottua ja nyt sitä ei enää edes huomaa.

En näin äkkiseltään mitään hirveän pahaa sanottavaa tästä löydä. Joidenkin muskeliautojen(kin) äänet ovat kyllä aika "munattomia", mutta se ei minua niin häiritse. Driftauksen olisi minusta saanut suosiolla jättää pois, kun en siitä yhtään pidä, mutta mielipideasioita. Grafiikka on hyvää, vaikkei koneeni mikään pelikone olekaan (7600 GT, AMD Athlon 3800+, muistia 1536 MB), vauriomallinnus on nannaa ja "uusintajärjestelmä" yllätti positiivisesti.
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

05.06.2008 klo 15.06

Yhdyn arvostelijaan mutta mielestäni pelissä ei turhia kilpaluokkia ole. Yölliset touge kisat ainakin saivat meikäläisen veren vaihtumaan bensiiniin. Romuralli oli ehkä hieman turha, mutta sekin tarjoaa mukavaa vaihtelua. Loistava peli kerrassaan. Tunnelmaa peli tarjoaa yllin kyllin ja ajaminen ei kertaakaan ole tuntunut pakkopullalta, toisin kuin Gran turismossa. Oman tallin pyörittäminen on kivaa vaihtelua ja auton väritystä ja ulkonäköä saa tarpeeksi muokattua. Vuoden 2008 ehdottomasti paras ajopeli. Ellei sitten Ferrari Challenge yllätä.
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

05.06.2008 klo 19.34

Itse diggaan enemmän niistä tavan kauppakasseista, mutta kieltämättä tämäkin vaikuttaa kiinnostavalta.
Darkkis

05.06.2008 klo 23.05

Miksi en ole yllätttynyt, että arvostelussa oli taas x360-versio?
Elämää

05.06.2008 klo 23.28

Koska PS3:n versio on kuraa...
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.06.2008 klo 08.12

Darkkis kirjoitti:
Miksi en ole yllätttynyt, että arvostelussa oli taas x360-versio?


Kehoittaisin suuntaamaan katseen kohti maahantuojia?
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.06.2008 klo 09.52

Darkkis kirjoitti:
Miksi en ole yllätttynyt, että arvostelussa oli taas x360-versio?


Moitteet voi osoittaa suoraan Atari Nordicille, joka lähetti vain tämän version. Ja helpompaa se olikin jutun kannalta, koska X360 on kaikilla avustajilla, PS3 vain noin puolella.

Eikun ai niin "kannatamme yleisesti".
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.06.2008 klo 09.53

Darkkis kirjoitti:
Miksi en ole yllätttynyt, että arvostelussa oli taas x360-versio?


Ne versiot arvostellaan, jotka maahantuojalta saapuvat meille. Ensi viikolla on tulossa PS3-peliarvio.
kernel32

06.06.2008 klo 13.10

PS3-version arvosana olisi ollut huonompi V2:n yleisen asenteen takia, vaikka x360-versio tökkii ja jumiutuu.
Petri

06.06.2008 klo 13.11

manu kirjoitti:
Darkkis kirjoitti:
Miksi en ole yllätttynyt, että arvostelussa oli taas x360-versio?


Ne versiot arvostellaan, jotka maahantuojalta saapuvat meille. Ensi viikolla on tulossa PS3-peliarvio.


V2:sen yleinen käytäntö: "Arvostellaan paskat peli PS3:lle ja hyvät x360:selle."
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.06.2008 klo 13.44

Onneksi GRID löytyy myös PS3:lle, jolla peli on varmastikin aivan tasan yhtä hyvä kuin Xbox 360:llä. Eipä näissä multiplatform-peleissä ole nykyään käytännössä mitään eroa PS3 ja Xbox 360 -versioiden välillä, joten sinänsä näkisin, että on aivan sama kummalla konsolilla jonkun molemmille laitteille julkaistavan pelin arvostelee.
Jukka_O_Kauppinen

06.06.2008 klo 14.15

Petri kirjoitti:
manu kirjoitti:
Darkkis kirjoitti:
Miksi en ole yllätttynyt, että arvostelussa oli taas x360-versio?


Ne versiot arvostellaan, jotka maahantuojalta saapuvat meille. Ensi viikolla on tulossa PS3-peliarvio.


V2:sen yleinen käytäntö: "Arvostellaan paskat peli PS3:lle ja hyvät x360:selle."


Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh :)

Voi kuule, voin täältä aidan toiselta puolen eDomesta kertoa myös, että ne arvostellaan mitä saadaan. On pelitalosta ja sen edustajista kiinni mitä versioita he lähettävät. Se joka ensin tulee, se arvostellaan. Jos tulee useita versioita yhtaikaa ja avustajalla on useampi pelikone, niin silloin mekin mielellään annetaan molemmat versiot avustajalle verrattavaksi. Näin vain tapahtuu hyvin, hyvin harvoin.

JOK/eDome
Alpine

Rekisteröitynyt 10.05.2008

06.06.2008 klo 14.32

Pystyykö tossa tuunaamaan niitä autoja? =D
RavenX

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.06.2008 klo 15.05

Hyvinpä tuntuvat muutamat taas olevan perillä näistä arvostelukappaleista. Ehkäpä kannattaa ensin ottaa vähän enemmän selkoa, ennen kuin alkaa näitä "asiantuntevia" syytöksiään esittämään. Tai edes opetella lukemaan, kun on pariinkiin otteeseen kerrottu miten ja mitkä arvostelukappaleet arvosteluun päätyvät. "Yleinen linja" ja "konsolin Y suosiminen" alkavat olemaan jo hitusen vanhoja vitsejä.

Mitä itse peliin tuleen, niin hieman ristiriitaiset fiilikset jäi ainakin pc-demon perusteella. Nättiä on kuten lupailtiin, mutta jotenkin ajomalli tuntuisi olevan hieman liian kiikkerä. Auto tuntui liukuvan jokaisessa mutkassa, eikä pidosta tuntunut olevan tietoakaan. Voi toki olla, että demo oli melko aikaista koodia ja kunnon vermeillä tuntuma olisi voinut olla parempi.
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

06.06.2008 klo 15.59

RavenX: Kokoversiossa oli mielestäni ainakin parempi ajotuntuma, ja en ainakaan PS3 versiota pelatessa ole kiikkeryyttä huomannut tai autojen liukumista. Drift kisoissa on eri ajomalli kokonaan käytössä, ainakin siltä tuntuu. Suosittelen lämpimästi.
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.06.2008 klo 16.49

Alpine kirjoitti:
Pystyykö tossa tuunaamaan niitä autoja? =D


GRIDissä ei ole mukana minkäänlaista autojen virittelyä, vaan kilpa-autolla ajetaan sellaisenaan. Edes kunnollisia säätömahdollisuuksia alustan yms.toimintaan ei ole, josta tulikin tuo pelihallimaisuus-miinus.
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

06.06.2008 klo 17.37

zeroic kirjoitti:
Alpine kirjoitti:
Pystyykö tossa tuunaamaan niitä autoja? =D


GRIDissä ei ole mukana minkäänlaista autojen virittelyä, vaan kilpa-autolla ajetaan sellaisenaan. Edes kunnollisia säätömahdollisuuksia alustan yms.toimintaan ei ole, josta tulikin tuo pelihallimaisuus-miinus.


Mutta onhan se kiva vain hypätä rattiin eikä murehtia eri säädöistä :) Mutta toisaalta pienisäätövara olisi tuonut vielä hieman lisää sisältöä, mutta itse en jäänyt kaipaamaan. Jätetään ne millintarkat säätelyt niihin turismoihin.
plasa

08.06.2008 klo 17.48

Ei voi olla kommentoimatta, että aika harhaanjohtava kuva jäi kyllä koko arvostelusta. Itse arvostelussa nimenomaan kehutaan huippurealistista vauriomallinnusta ja kilpa-ajamista, kommenteista sitten paljastuukin, ettei se nyt loppujen lopuksi niin realistinen ollutkaan, autoille ei ole edes kunnon säätömahdollisuuksia (en tarkoita osien vaihtamista) ja peli on muutenkin "pelihallimainen". Pelkän arvostelun perusteella peli alkoi heti kiinnostamaan, kommenttien lukemisen jälkeen koko homma lössähti.
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

09.06.2008 klo 11.21

typerästi kesken jättivät pelin, kun suurimmalla osalla ratti ei ole toiminut ollenkaan pc-versiossa. pätsiä odotellessa
Niko

11.06.2008 klo 03.23

Joo en tiiä mikä vika mulla kun momo ratissa kaasu pohjossa koko ajan ja muissa peleissä ei ongelmia hmm..muuten loistava peli.
Warkkis

Rekisteröitynyt 25.10.2007

11.06.2008 klo 18.09

Onneksi PC:lle on olemassa niin paljon parempia autopelejä kuin GRID. Odotin peliltä paljon enemmän mitä se pystyi tarjoamaan. Grafiikka ei oikein ollut minun silmälle mieleen ja pahimmat painajaiset jäivät karmeista konsolivalikoista. Itse ajamisesta ei tahtonut tulla säälittävän ajotuntuman takia mitään ja säätämisen mahdollisuuden puute kruunasi kaiken. Ehkä tämä peli ei ole suunnattu autopeli-masokisteille...
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.06.2008 klo 12.42

plasa kirjoitti:
Ei voi olla kommentoimatta, että aika harhaanjohtava kuva jäi kyllä koko arvostelusta. Itse arvostelussa nimenomaan kehutaan huippurealistista vauriomallinnusta ja kilpa-ajamista, kommenteista sitten paljastuukin, ettei se nyt loppujen lopuksi niin realistinen ollutkaan, autoille ei ole edes kunnon säätömahdollisuuksia (en tarkoita osien vaihtamista) ja peli on muutenkin "pelihallimainen". Pelkän arvostelun perusteella peli alkoi heti kiinnostamaan, kommenttien lukemisen jälkeen koko homma lössähti.


Luitko varmasti arvostelun läpi? "PC-pelaajia lopputuloksen pelihallimainen ajotuntuma saattaa surettaa, mutta konsolikaahailujen keskuuteen GRID tuo vauriomallinnuksineen aivan uuden realismin tason", sanotaan jo johdannossa.

Nimenomaan vauriomallinnus on se realistinen osuus tässä pelissä ja pelkästään se tarjoaa huomattavasti enemmän aitouden tuntua kuin mitä keskivertokonsolipeleissä on opittu näkemään. Mitkään autojen pikkutarkat säätelyt eivät muuta peruskilpailun luonnetta siinä määrin kuin se, että ajovirheestä rangaistaan oikean maailman malliin pahimmillaan välittömällä keskeytyksellä.
roni

19.06.2008 klo 15.18

Hyvä arvostelu, ja yhdyn arvostelijaan muuten, paitsi että grafiikka huonoa? Omalla PC:ellä näyttää todella nannalta. ^^
Lassi

07.08.2008 klo 20.24

Mikseiköhän peliä tehdä PS2:lle? katsoin trailerin ja peli vaikutti todella hyvältä... Jos tuon saisi PS2:lle níin ostaisin varmasti ja heti!
japa

16.12.2008 klo 16.45

Olishan tossa voinu olla edes vähän viritysmahdollisuutta
Simo

05.07.2009 klo 21.38

Itse omistan pelin ja voin sanoa, että on täyttä kuraa...
Gridiin kyllästyy nopeasti sillä sponsori ja kakkoskuskin yms juttujen säätely on vain silmänlumetta sillä sitä ei yksinkertaisesti jaksa kokoajan säätää. Eli peli on pelkkää ajelua.... Grafiikka huonoa???? Millä tv:llä pelaat? Gridin grafiikkahan on nannaa ja tietääkseni sitä on kehuttu? No ihan kelpo arvostelu.

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova