Tuorein sisältö

Civilization VI

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Strategiapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Firaxis Games
Julkaisija: Take Two
Julkaisupäivä: 21.10.2016
Pelin kotisivut
Erkki Mervaala

21.11.2016 klo 15.12 | Luettu: 12781 kertaa | Teksti: Erkki Mervaala

Hajoitan ja hallitsen.
Yli 25-vuotias vuoropohjaisen strategian klassikkopelisarja Sid Meier’s Civilization on edennyt kuudenteen osaansa, eikä uusin tulokas petä odotuksia.


Pelisarjan ystäville Civilization VI lähtee hyvin tutuista lähtökohdista, mutta mitä pidemmälle peliä pelaa, sitä enemmän siitä löytää uusia puolia ja ominaisuuksia. Omaa sivilisaatiota lähdetään jälleen rakentamaan pienestä kivikautisesta kylästä uudisasukkaan ja soturin voimin. Kuten aiemmat osat, myös kuudes sivilisaatio päättyy vuoteen 2050 tai sivilisaation saavutettua matka avaruuden halki Alfa Centauriin.

Strategista kaupunkisuunnittelua


Ensimmäinen uudistus tulee vastaan heti kaupungin perustamisen jälkeen. Toisin kuin aiemmissa osissa, nyt kaupungit eivät enää sisällä kaikkia eri kaupunginosia, vaan osa niistä on rakennettava omille laatoilleen. Tämä muuttaa kaupungin laajentamisen dynamiikkaa ratkaisevasti siten, että pelaaja joutuu pohtimaan kauaskantoisesti, kuinka yhden laatan tarjoamia resursseja aikoo hyödyntää; jyräämällä metsää tai maatilan kaupunginosan tieltä voi vaikuttaa vuosisatoja myöhemmin negatiivisesti kaupungin tuottavuuteen. Kaikkia resursseja ei luonnollisestikaan vielä kivikaudella tunneta, ja oman naapurustonsa on saattanut rakentaa tietämättään vaikkapa öljykentän tai uraanimalmin päälle.


Kaupungin rakentamiselle olennaiset työläiset on nyt korvattu muutaman käyttökerran jälkeen katoavilla rakentajayksiköillä, jotka voivat muun muassa rakentaa kaivoksia ja maatiloja, hakata tai kasvattaa metsää sekä korjata sodan aiheuttamia tuhoja. Hyvänä ominaisuutena työläisten ja uudisasukkaiden kaltaisten heikompien yksiköiden turvaksi on mahdollista valjastaa sotajoukkoja saattueen muodossa. Myös maayksiköitä voi nyt yhdistää armeijakunniksi ja merikalustoa laivastoksi.

Kaupungin kasvaessa väkilukua seurataan asuntokannan kasvulla, ja väestö pidetään onnellisena palveluita ja viihdykkeitä lisäämällä. Aiempiin pelisarjan osiin verraten kansa pysyy onnellisena paljon tasaisemmin eikä tilanne pääse missään vaiheessa riistäytymään käsistä, kunhan pitää huolta palvelutasosta. Teitä ei tarvitse enää rakentaa, vaan ne syntyvät kauppareittien varsille automaattisesti.

Sota ja rauha



Pohjimmiltaan peli noudattaa tuttua tutkimisen, laajentamisen, riistämisen ja tuhoamisen kaavaa. Pelaaja voi omilla toimillaan varsin vapaasti määrittää, minkälainen johtaja hänestä kansalleen tulee vuosisatojen varrella. Omaa hallitustaan ja politiikkaansa voi muokata ajan saatossa varsin suurella haitarilla. Politiikkakorteilla voi rakentaa omanlaisensa hallinnon, ja mitä pidemmälle kehitys etenee, sitä enemmän vaihtoehtoja annetaan hyvinvointivaltion palasista fasistiseen diktatuuriin.

Teknologiapuu kehittyy suurin piirtein samaa tahtia politiikan ja tutkimuksen kanssa. Tutkimukseen on tuotu uusi Eureka-pelimekaniikka, joka vauhdittaa tiettyjen tutkimusalueiden kehitystä. Esimerkiksi meren kohtaaminen ensimmäistä kertaa tuo vauhtia merenkulun kehittämiseen.

Myös diplomatia kehittyy pelin edetessä. Vaikka alkupuolella peliä sotiminen on lähestulkoon väistämätöntä, on myöhemmissä vaiheissa mahdollista keskittyä sivilisaationsa rauhanomaisempiin ominaisuuksiin, kuten vaikkapa Tieteellisen tai Kulttuurin voiton tavoitteluun. Tämä on hyvä, sillä jatkuva sotiminen alkaa jossain vaiheessa maistua puulta.


Uskonnosta on tehty monimutkaisempi ominaisuus, ja käännyttämisen lisäksi pelaaja voi nyt rakentaa pyhättöjä ja hyödyntää uutta apostoli-yksikköä uskontonsa levittämisessä. Tästä kehityssuunnasta huolimatta hieman harmittaa, että aiempien osien Diplomatian voitto on nyt korvattu Uskonnollisella voitolla.

”Me emme ole huvittuneita.”


Civilization VI:n 19 sivilisaation johtajat erottuvat toisistaan paremmin kuin koskaan aiemmin pelisarjan historiassa. Jokaisella on omat erityisominaisuutensa, -rakennuksensa ja -yksikkönsä amerikkalaisten filmistudioista ja mustangeista Saksan sukellusveneisiin ja hansakortteleihin. Johtajat ovat huvittavia karikatyyrejä historiallisista vastineistaan, ja jok’ikinen kuuluisa repliikki kuullaan varmasti. Esimerkiksi Englannin kuningatar Victoria reaktio sodanjulistukseen on tietysti: ”War? We are not amused.”

Edellisissä osissa hämmentänyt satunnainen sodan julistaminen vähentynyt ainakin näennäisesti. Nyt jokaisella johtajalla on omat hahmoprofiilissa esitellyt luonteenpiirteensä, arvomaailmansa ja tavoitteensa. Salaisista tavoitteista selville päästäkseen on aluksi rakennettava läheisemmät suhteet kyseiseen johtajaan tai vaihtoehtoisesti lähetettävä asialle vakooja. Kiinan johtaja Qin Shi Huang ei pidä siitä, että muutkin kulttuurit rakentavat ihmeitä ja Norjan Harald Ankara puolestaan arvostaa voimakasta laivastoa. Pelaaja voi myötäilemällä tai ärsyttämällä saada itselleen joko ihailijoita tai vihollisia. Joskus kuitenkin naapurivihan saa aikaiseksi ihan vahingossa tai se on edellytys oman kulttuurin edistymiselle.


Sotaisan johtajan maineen hankittua muut johtajat alkavat syyttelemään ja esimerkiksi tekemään pelaajan kannalta epäedullisia kaupankäyntiehdotuksia. Julmaksi johtajaksi julistettu ei voi hieroa lämpimiä suhteita kovinkaan helposti, ja suhteiden normaaliksi palauttaminen voi vaatia vuosisatoja rauhantyötä ja diplomatiaa. Jos sotaa haluaa välttämättä käydä, on sotarikollisuusastettaan mahdollista vähentää julistamalla Casus belli tai väittää vain suojelevansa omia rajojaan.

Myös kaupunkivaltioilla on omat ihailun kohteensa ja tavoitteensa, joita täyttämällä niitä on mahdollista saada puolelleen helpommin. Mitä enemmän valtio on lähettänyt diplomaatteja kaupunkiin, sitä enemmän sillä on vaikutusvaltaa. Taktisesti sijoitetun ystäväkaupungin joukot voi myös ostaa omaan käyttöön 30 vuoron ajaksi ja näin käydä sotaa vuodattamatta lainkaan omien sotilaiden verta.

Lajissaan paras


Uusi pelimoottori tekee pelaamisesta sulavampaa kuin aiemmin. Lisäksi kameraa voi nyt pyöritellä ja pelin maailmassa on nyt yö ja päivä. Graafisessa ilmeessä on otettu loikkaus lapsekkaampaan, animaatioelokuvia muistuttavaan ilmaisuun. Pelimaailma on värikäs ja erottuva, ja välianimaatioiden kansakuntain johtajat ovat parhaimmillaan huvittavan liioiteltuja epäsuhtaisine ruumiinosineen. Uusi ilme varmasti jakaa mielipiteitä, mutta itse pelaamisesta on nyt tullut selvempää, sillä yksiköt ja rakennukset erottuvat aiempaa paremmin maastosta. Strategiapeli ei ota itseään muutenkaan liian vakavasti. Esimerkiksi Espanjan kuninkaan Filip II:n habitus on vain kerrassaan hervoton. Lisäksi pitkin peliä ja ihmiskunnan eri kehitysvaiheita voi löytää vaikka minkälaisia pääsiäismunia Monty Python -viittauksista XCOM-cameoon.

Vaikka tekoäly ei tunnu ottaneen suunnattoman suurta loikkausta eteenpäin, tuntuvat tietokonevastustajat nyt aiempaa loogisemmilta. Osa tästä johtuu toki muiden johtajien luonteenpiirteiden läpinäkyvyydestä, mutta myös barbaarit tuntuvat olevan nyt hieman fiksumpia ja järjestäytyneempiä rakentaen leirejä kaupunkien lähelle ja iskien juuri sillä strategisella hetkellä kun itse käy sotaa toisella rintamalla.


Yksi pelityypin turhauttavimmista seikoista eli odottelu on nyt saanut hieman helpotusta. Tähän mennessä Civit ovat laittaneet pelaajan passiivisen seuraajan rooliin aina oman vuoron jälkeen, ja useamman pelaajan peleissä aikaa saattaa vuorojen välillä vierähtää pidempikin hetki. Vaikka kaikki toiminnot eivät tietenkään ole käytössä, voi nyt odotteluajan käyttää vaikkapa diplomaattisten sopimusten solmimiseen muiden johtajien kanssa. Kaupankäynnissä muiden sivilisaatioiden kanssa on ainakin toistaiseksi vielä pari bugia, sillä tarpeeksi kaupan ehtoja vaihtelemalla on mahdollista erilaiseen lopputulokseen kuin kaupankäynnin alkaessa.

Sid Meier’s Civilization VI on jo muutenkin mainion pelisarjan paras ja virheettömin osa. Kaikki pelin vaiheet ovat aiempaa paremmin tasapainossa, etenemisvaihtoehtoja tarjotaan enemmän kuin koskaan eikä tylsiä hetkiä liiemmin tule. 25-vuotiaan pelisarjan koukuttavuus ei ole vuosien varrella rapissut laisinkaan. Aina on jäljellä “vielä yksi vuoro.”

V2.fi | Erkki Mervaala

Civilization VI (Tietokonepelit)

Civilization 6 on pitkäikäisen pelisarjan suurin, kaunein ja koukuttavin inkarnaatio.
  • Koukuttava
  • Uudistettu kaupunkisuunnittelu
  • Johtajien väliset erot.
  • Ei enää kuolleita hetkiä vuorojen välissä.
  • Pieniä bugeja.
  • Pelkistetty alkuohjeistus voi olla riittämätön kokemattomille.
  • Edelleen paikoin satunnaiselta tuntuvat syyt sotia.

Pelikuvat

< Dishonored 2... World of Warcraft: L... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (5 viestiä)

Wilbur

21.11.2016 klo 17.05

Ainut pc peli joka kiinnostaa.Harmi ettei ole tarpeeksi tuorretta tietokonetta.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

21.11.2016 klo 20.43

Tuo syyspätsi korjasi onneksi pahimmat kaatumiset, mutta satunnaisten kanssa ei ainakaan viitti peliä moninpelata ennen kuin production overflow korjataan. Käytännössä tietyt policyt päällä uniitteja tuottamalla saa kasattua productionia esimerkiksi wonderien rakennukseen yhdessä vuorossa.

Aiemmin kun uniitteja sai vielä myytyä pystyi tietyllä civillä tai millä tahansa civillä ja tietyllä wonderilla tehtailtua järkyttäviä määriä rahaa...

Diplomatia tuntuisi olevan melkoisen rikki myöskin, agendat näyttävät kivalta ajatukselta paperilla, mutta kun norja julistaa sotia sisämaavaltiolle heti alkupelistä liian pienen laivaston takia alkaa homma maistumaan hieman puulta. Tekoälyn taso on muutenkin hieman heikonomaista, jostain kymmenestä pelistä kerran meinasin hävitä kun tekoäly pisti muutaman kymmentä apostolia liikekannalle. Mitä tahansa voittoa lähdenkään tavoittelemaan on tekoäly huijauksistaan huolimatta aina jäljessä vaikka tekisivät yhteistyötä.

Ehkä sitten talvipätsin jälkeen moninpeliä, nyt juuri moninpelissä on pari ongelmaa ja yksin tosta ei saa mitään haastetta irti.
lainaa
Wilbur

22.11.2016 klo 08.29

Czerwony kirjoitti:
Tuo syyspätsi korjasi onneksi pahimmat kaatumiset, mutta satunnaisten kanssa ei ainakaan viitti peliä moninpelata ennen kuin production overflow korjataan. Käytännössä tietyt policyt päällä uniitteja tuottamalla saa kasattua productionia esimerkiksi wonderien rakennukseen yhdessä vuorossa.

Aiemmin kun uniitteja sai vielä myytyä pystyi tietyllä civillä tai millä tahansa civillä ja tietyllä wonderilla tehtailtua järkyttäviä määriä rahaa...

Diplomatia tuntuisi olevan melkoisen rikki myöskin, agendat näyttävät kivalta ajatukselta paperilla, mutta kun norja julistaa sotia sisämaavaltiolle heti alkupelistä liian pienen laivaston takia alkaa homma maistumaan hieman puulta. Tekoälyn taso on muutenkin hieman heikonomaista, jostain kymmenestä pelistä kerran meinasin hävitä kun tekoäly pisti muutaman kymmentä apostolia liikekannalle. Mitä tahansa voittoa lähdenkään tavoittelemaan on tekoäly huijauksistaan huolimatta aina jäljessä vaikka tekisivät yhteistyötä.

Ehkä sitten talvipätsin jälkeen moninpeliä, nyt juuri moninpelissä on pari ongelmaa ja yksin tosta ei saa mitään haastetta irti.


Taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että pelit julkaistaan keskeneräisenä.Päättelin vaan tuosta tekstistäsi että tämäkin peli täynnä bugeja joita taas korjataan päivityksillä.Sitten näistä pitää maksaa täysi hinta.Eihän tässä ole mitään järkeä!Onneksi on ainakin yksi pelifirma joka tekee tuotteet valmiiksi ennenkuin päästää ne myyntiin.Uskaltaa tilata sen yhtiön pelin ennakkoonkin.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

22.11.2016 klo 16.02 1 tykkää tästä

Wilbur kirjoitti:
Czerwony kirjoitti:
Tuo syyspätsi korjasi onneksi pahimmat kaatumiset, mutta satunnaisten kanssa ei ainakaan viitti peliä moninpelata ennen kuin production overflow korjataan. Käytännössä tietyt policyt päällä uniitteja tuottamalla saa kasattua productionia esimerkiksi wonderien rakennukseen yhdessä vuorossa.

Aiemmin kun uniitteja sai vielä myytyä pystyi tietyllä civillä tai millä tahansa civillä ja tietyllä wonderilla tehtailtua järkyttäviä määriä rahaa...

Diplomatia tuntuisi olevan melkoisen rikki myöskin, agendat näyttävät kivalta ajatukselta paperilla, mutta kun norja julistaa sotia sisämaavaltiolle heti alkupelistä liian pienen laivaston takia alkaa homma maistumaan hieman puulta. Tekoälyn taso on muutenkin hieman heikonomaista, jostain kymmenestä pelistä kerran meinasin hävitä kun tekoäly pisti muutaman kymmentä apostolia liikekannalle. Mitä tahansa voittoa lähdenkään tavoittelemaan on tekoäly huijauksistaan huolimatta aina jäljessä vaikka tekisivät yhteistyötä.

Ehkä sitten talvipätsin jälkeen moninpeliä, nyt juuri moninpelissä on pari ongelmaa ja yksin tosta ei saa mitään haastetta irti.


Taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että pelit julkaistaan keskeneräisenä.Päättelin vaan tuosta tekstistäsi että tämäkin peli täynnä bugeja joita taas korjataan päivityksillä.Sitten näistä pitää maksaa täysi hinta.Eihän tässä ole mitään järkeä!Onneksi on ainakin yksi pelifirma joka tekee tuotteet valmiiksi ennenkuin päästää ne myyntiin.Uskaltaa tilata sen yhtiön pelin ennakkoonkin.
En ole tosiaan mikään pitkäaikainen civ fani, mutta moni on sanonut että vitosessa oli ongelmiaan vielä ennen toisen lisäosan julkaisua, eli en ole liian toiveikas... Pahimmat kaatajat ja exploitit kuitenkin korjattiin tässäkin tapauksessa kuukausi julkaisusta, olisikohan kannattanut jättää se pelin julkaisu sitten vaikka tuolla kuukaudella eteenpäin.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

23.11.2016 klo 00.08

puutteita tässäkin (esim ei voi tehdä nukkevaltiota), mutta uskon että ajan myötä korjaantuvat johonkin hintaan. modityökalut kelpais kans
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova