Tuorein sisältö

theHunter: Call of the Wild

Arvioitu: Xbox One
Genre: Simulaatiot
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Avalanche Studios
Julkaisija: Avalanche Studios
Pelin kotisivut
Manu Pärssinen

16.11.2017 klo 12.00 | Luettu: 1372 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Jos metsään haluat mennä nyt, niin varaa aikaa
Metsästys ei minua henkilökohtaisesti kiehdo lajina ja siksi tämän pelin ottaminen arvostelukasaan aluksi hieman arveluttikin. Appiukkoni on kyllä kova metsämies ja hänen kanssaan jutustellessa olen saanut hieman tarttumapintaa metsästäjän tarvitsemaan välineistöön. Kyllä minulle hirvenliha maistuu, eipä siinä mitään. Mielessäni rinnastin theHunter-pelin samaan kategoriaan ehkä Farming Simulatorin kanssa: rauhallista puuhastelua, joka kiehtoo pelin ostajia kahdesta syystä: he tekevät sitä itse, tai eivät ole koskaan päässeet lähellekään.

Pysykääs ny paikoillanne, peurat



Aika oikeaan arvioni osuikin. TheHunter: Call of the Wild tasapainoilee pelin ja simulaation rajalla ja vaikka siitä pelillisiä elementtejä tunnistaakin, kallistuu se lopulta jälkimmäisen puolelle. Pelaaja heitetään myös aika kylmiltään valtaville metsästysmaille, joista voi alussa valita vain toisen: Pohjois-Amerikka tai Saksa. Kyllä, tutoriaalin peura on helppo ampua, mutta seuraavan onnistuneen osuman perässä ravasinkin sitten viisi tuntia. Ehkä minua ei ole tarkoitettu metsästäjäksi (kerääjä kyllä olen, ehdottomasti).


Suurin osa pelaamisestani tuntui kiertävän siinä luupissa, että havaitsin eläimen jäljet, lähdin seuraamaan sitä ja kun pääsin lähelle, niin en kuitenkaan hyvään ampumispaikkaan. Ellen sitten ravannut vauhdilla niin lähelle, että pelästytin eläinraukan ja se siitä. Touhu on tehty kuitenkin käyttöliittymässä sen verran havainnolliseksi (aiheuttamani meteli, eläinten oletettu suunta, näkyvyyteni ympäristössä, tuulen suunta, käyttämäni varusteet), että uskon vian olleen enemmän itsessäni. Treenausta vaatii tämänkin homma.


Vaikka peli heitteli eteeni kaikenlaista pientä tekemistä metsän siimeksessä, eläinten kutsuhuutoja (tai lähinnä: “varokaa, tyhmä ihminen tulee” -varoitusääntelyitä) kuului kaiken aikaa ympäriltäni ja väijypaikkoja tuli rakenneltua, fiilis kaiken jälkeen oli ristiriitainen. Metsästysalue on valtava tarvottavaksi (onneksi löytyi ajoneuvoja ja quick-travel-mahdollisuuksia), mutta mielekästä tekemistä sen kattamiseksi ei tuntunut kuitenkaan olevan tarpeeksi, vaikka eri valikoita selaillessa kävikin selväksi, että noin 15 tunnin pelaamisenkin jälkeen olin vain raapaissut metsästäjäelon pintaa.

Luonnon helmassa



Yllä mainitusta huolimatta theHunterin pariin oli aina mukava palata, kun oli muutama tunti sopivaa aikaa. Sen maisemat ovat komeita ja eläinten bongaus sekä jäljitys jossain määrin addiktiivista. Eihän tämän ole tarkoituskaan olla mikään Call of the Wild Duty, jossa vihollisjoukot koostuvat peuroista, hirvistä ja karhuista. Silti olisin toivonut, että tekemistä olisi ollut useammin tai se olisi ollut … ennalta-arvattavampaa. Siitä ei metsästyksessä vain ole kyse.


Call of the Wildin tekijätiimi on Avalanche Studios, jonka kuuluisin tuotos ovat Just Cause -pelit. Toiminnan osalta ollaan kaukana siitä, mutta porukan paneutumisen aiheeseen sekä osaavuuden koodipuolella voi aistia tästäkin. Firman oma pelimoottori loistaa suurien maisemien esittämisessä, oli sitten auringonlasku tai rankkasade. Ruutukaappausnapilla tulikin käytyä ahkerasti. Muutaman kerran ryömiessäni eksyin polygonitasojen alapuolelle, mutta kovin paljon muuta bugailua ei vastaan tullut.


TheHunter: Call of the Wild ei ole kaikille. Se vaatii kärsivällisyyttä ja omistautumistakin. Monia pelejä haukutaan ‘kävelysimulaattoreiksi’, mutta THCotW on sitä oikeasti ytimessään ja ylpeä siitä. Joskus muutaman tunnin pelisessiossa ei tapahtunut välttämättä juuri mitään - ja silti siitä ei tullut kauhean paha mieli. Jos aihe vähänkään kiinnostaa, suosittelen tutustumaan.

V2.fi | Manu Pärssinen

theHunter: Call of the Wild (Xbox One)

Simulaattorisuuntaan painottuva kaunis metsävaellus, jossa voi rauhoittua ja silloin tällöin saattaa saada saalistakin.
  • komeat maisemat
  • realistiset elukat
  • paljon pikkunippeliä
  • rauhallinen tahti
  • rauhallinen tahti
  • taas 5 km seuraavaan mestaan
< Raid: World War 2... Battle Chasers: Nigh... >

Keskustelut (6 viestiä)

Kepulikeke

16.11.2017 klo 13.48 3 tykkää tästä

Näinhän se menee .. "tavisten" mielestähän jokaisen puun takana väijyy karhu tai hirvi. Kun taasen enemmän metsässä liikkuvat tietää, että eipä niitä elukoita nää juurikaan ikinä, etenkään vahingossa.

Toki oma asiansa ovat luonnonpuistot ja alueet, jossa elukat ovat jo jollain tasolla tottuneet ihmisiin. Niin, ja toki eräs Muto näkee aina hirviä, kun kameraansa metsään päin osoittaa.
bgrovifph

16.11.2017 klo 20.46

Tämä kaipaa VR-lasien rinnalle sellaista takkia joka vuorotellen saa kylmäksi, kuumaksi tai märäksi
Realisointi

17.11.2017 klo 00.30 1 tykkää tästä

Tässä pelissä voi myös löytää metsästä vähäpukeisia villejä naisia, jotka antavat pelaajalle seksipalveluita sekä miljoona dollaria rahaa. Mutta näiden löytymisen todennäköisyys on valitettavasti mallinnettu realistisesti todellisuutta vastaaavaksi, joten peliarvostelun putteissa todennäköisesti ei kohtaamista tapahtunut - tai sitten häveliäisyyssyistä se jätettiin raportoimatta.
Kepulikeke

17.11.2017 klo 08.33 1 tykkää tästä

Tähän peliin on tulossa myös lisäosa, Redneck Outlaw Moonshine. Siinä kyhäillään metsään liemitehdas jota sitten suojellaan luonnon voimilta sekä sheriffeiltä. Keitosten valmistuttua lestit voi lastata autoonsa ja mennä myymään kylille, joten tässä opetusluontoisessa lisärissä oppii myös liiketoimintaa. Vaihtoehtoisesti tuotoksistaan voi kietaista muutaman potun omaan napaansa ja lähteä jahtaamaan majavaa.
iNdo

Rekisteröitynyt 30.01.2012

17.11.2017 klo 16.24

Kepulikeke kirjoitti:
Näinhän se menee .. "tavisten" mielestähän jokaisen puun takana väijyy karhu tai hirvi. Kun taasen enemmän metsässä liikkuvat tietää, että eipä niitä elukoita nää juurikaan ikinä, etenkään vahingossa.


Onneksi TosiMetsästäjän(^TM) paskakaan ei haise.
bovhodwfe

20.11.2017 klo 20.49

Missä viipyy peli joka on kuin tämä mutta n. 4 tunnin jälkeen nälän takia alkaa tasapaino pettää ja 8 tunnin kohdalla ollaan valmiita kuolemaan. Vois herättää vähän ajatuksia Afrikasta ja muualtakin

Siinä olis myös todellinen paikka No Man's Skyn ajatukselle että on helvetin iso maailma, mutta aina ehdit korkeintaan siihen 8 tunnin kohtaan ja jää harmittamaan että mitä seuraavan nyppylän takana olisi ollut

Kirjoita kommentti

59646

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova